4 sadlar, vilken passar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lina_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 266
L

Lina_

Ännu en sadelfråga... Har börjat rida ett halvblod som har en sadel som varken passar mig eller hennes rygg. Hästen är nu omusklad, ganska markerad manke, något överbyggd men annars relativt rak.

På bilder till sadelinprovare har jag fått 4 sadlar rekommenderade, och undrar vad sadel-expertisen här på Buke tycker? Egna erfarenheter av dessa sadlar, tror ni dem kan passa? Kan lägga ion bilder på ryggen senare också.

Jensen Spirit
17", bomvidd medium, släppbossa baktill.

Jeremy Rudge MF flatback
17", bomvidd medium, Flair-stoppad.

Morris & Noland Gold Collection flatback
17", bomvidd 31 (normal mot vid)

Equipe Linnea
17", bomvidd medium.

In och skriv med er nu! :bow:

Sv: 4 sadlar, vilken passar?

Du får nog lägga in lite bilder så vi kan se hur ryggen ser ut :)

En annan fråga, vad är släppbossa?

Bilder på ryggen tack, omöjligt att säga något annars (svårt ändå över nätet).

Annars så tycker jag att alla 4 sadlar är trevliga och ryttarvänliga.

Nu äntligen har jag få in lite bilder. De är inte de bästa, men borde ge en susning. Som sagt är hästen under uppbyggnad. (Fler bilder finns)

Om detta gör er något klokare...

Är mest inne på Morrisen, vad tror ni om den?

Jag har inte jättemkt erfarenhet av M&N, men kan tänka mig att den blir för svängd?

Jag skulle provat en Kentaur, sköna och väldigt prisvärda sadlar som dessutom går att värma om bommen på.
De passar raka(kanske inte helt spikraka)/överbyggda/liite svängda ryggar, och de modeller jag har sett har gott om cutback för manken.

Ett tips bara ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 583
Senast: ylvalill
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 949
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning https://www.dropbox.com/s/90allgqy84h8m87/DSC_0022.JPG Försöker med en tråd med bild. Här har ni en bild på mitt fullblod Exet, som jag...
Svar
9
· Visningar
1 877
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
2 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka