Bukefalos 28 år!

40-åring firades av avkastade elever

(Ridsport)
40-årige Flopper är numera pensionerad men bor kvar på sin gamla arbetsplats på Stora Herrestads ridskola i Skåne. På söndagen firades den egensinnige 40-åringen, bland annat av de elever han kastat av under åren.



Läs mer...
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Av ren nyfikenhet sökte jag efter Flopper i SSS webstambok och hittade denna:
http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=3484

Antingen är det fel Flopper (färgen stämmer ju dock) eller så är han i själva verket "endast" 34 år. Flopper är väl inte världens vanligaste namn heller, hittade ingen annan i Svenska Hästavelsföreningens Blå Basen heller. Hm, märkligt det här.
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Flopper kanske bara är förnamnet:D
Eller ett smeknamn helt enkelt:)
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Kyllan som en tid bodde på ridskolan i Borrby- har jag för mig blev 42 eller 44 år.

Shetlandskorsning.

:D
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Jag vill minnas att alla hästar hos Ewe blev gamla som gatan - alla under 20 år var väl att betrakta som ungdomar?! :D
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Det var mest äldre hästar som jag kommer ihåg det. :love:

Trots att det är så många år sedan Ewe dog så kan jag fortfarande komma ihåg alla hästarna och i vilken ordning de stod i stallet.
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Men den artikeln är skriven 2009. Nu är det 2011.
Så var han 38 år då är han ju 40 i år.
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Men den artikeln är skriven 2009. Nu är det 2011.
Så var han 38 år då är han ju 40 i år.

Ja, men läste du artikeln? Jag skrev att utefter den så är det osannolikt ridskolan har papper på honom. Dvs han kan heta annat än Flopper, kan vara korsning - eller ha en annan ålder än den angivna (38 år -09, 40 år i år) som ngn föreslog.

Ur artikeln:
..Flopper har bott på Stora Herrestads ridskola utanför Ystad i snart 23 år.
- Han blev uppstallad hos oss och sedan försvann ägarna, så Flopper fick stanna, berättar Anne Andersson.
..


Dvs, ridskolan har mest troligt inte papper på honom. Dvs Flopper kan vara ett smeknamn och stamtavlenamnet något annat, eller rasen en annan etc. Någon sökte ju på Flopper men fick upp en med annan ålder i SSS, men antagligen vet ingen vad 'den här' Flopper heter i stamtavlan, eller om det är renras/registrerad shetland ens (dvs finns i registren)
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Det var mest äldre hästar som jag kommer ihåg det. :love:

Trots att det är så många år sedan Ewe dog så kan jag fortfarande komma ihåg alla hästarna och i vilken ordning de stod i stallet.

Jag kommer bara ihåg dessa vid en hastig tillbakablick.

Zulamit ( min favvo)
Lorette ( också en favorit)
Harminto- var det inte han som alltid bockade i nedförsbackar?
Gunder

och så Kyllan

reservation för stavningen på namnen....

Jag hade ju redan min första egna ponny när jag ibland red på Borrby så jag hade inte jättekoll på hästarna där. Min ponny var fortfarande unghäst och inte sutten på än så jag red lite då och då på ridskolan för att inte glömma bort för mycket så tilllsägandes!
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

:eek: Zulamit var min älskling!
Och Lorette! Jag minns aldrig att hon gick lektioner, men jag var ju så liten så jag aldrig red när de stora hästarna gick. Jag fick i alla fall hennes spiltskylt sen och hade den hemma i vårt (tomma) stall och hon var min låtsashäst. :)

Skeda Pearl, Zulamit, Laban, Grynet, Collette, Filur, Famja stod i spiltor i ponnystallet. Sen stod Gil och Kattfot där också i box. (och jag är lite osäker på om Delolah och hennes son Backen stod där under den tiden eller senare)
Sen stod Smulan i spilta inne i storhäststallet. Och sen stod ju Zucce och Peter Pan (shettisarna) ute vid gödselstacken.
Jag kan ha glömt nån iofs.
Min bästis hade Filur som favorit, fast han kunde tränga upp en mot spiltväggen och sparkas. Jag var livrädd för honom.

Nu när man tänker tillbaka kan jag inte förstå att man kunde rida lektioner i det lilla lilla ridhuset. Det kändes inte litet då, men sen när det stora byggdes blev det ju en väldig kontrast.
 
Senast ändrad:
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Jag vill minnas att alla hästar hos Ewe blev gamla som gatan - alla under 20 år var väl att betrakta som ungdomar?! :D

+ Kung Tulle och Angelswings

Vad roligt med fler som var med på den tiden :)
De hästar som inte blev gamla, råkade ju ut för rena olyckor. Typ Harmon som bröt benet uppe på betet. Jag satt i flera timmar på kullen vid den lilla sjön och väntade på nödslaktbilen :cry:

Pantertanter hade man förmodligen kallat fuxstona idag :D
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

:eek: Zulamit var min älskling!
Och Lorette! Jag minns aldrig att hon gick lektioner, men jag var ju så liten så jag aldrig red när de stora hästarna gick. Jag fick i alla fall hennes spiltskylt sen och hade den hemma i vårt (tomma) stall och hon var min låtsashäst. :)

Skeda Pearl, Zulamit, Laban, Grynet, Collette, Filur, Famja stod i spiltor i ponnystallet. Sen stod Gil och Kattfot där också i box. (och jag är lite osäker på om Delolah och hennes son Backen stod där under den tiden eller senare)
Sen stod Smulan i spilta inne i storhäststallet. Och sen stod ju Zucce och Peter Pan (shettisarna) ute vid gödselstacken.
Jag kan ha glömt nån iofs.
Min bästis hade Filur som favorit, fast han kunde tränga upp en mot spiltväggen och sparkas. Jag var livrädd för honom.

Jo jag red Lorette en hel del, rätt duktig på att hoppa men hon gillade att sparka bakut rejält efter hindren ibland. Vilket jag inte visste så en av de första gångerna jag hoppade henne sparkade hon bakut och jag var helt oförberedd och ramlade av rakt över henne, hon trampade mig på högra pekfingret och det var dubbelt så stort i flera veckor! Sedan fick jag nån förbroskning i yttersta leden så det gick aldrig att böja in exakt lika mycket som pekfingret på andra handen. Men hon var en hyfsat trevlig häst.

Nu när du räknar upp dom så kommer jag ihåg Colette, Grynet och Kattfot också.
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

:eek: Zulamit var min älskling!
Och Lorette! Jag minns aldrig att hon gick lektioner, men jag var ju så liten så jag aldrig red när de stora hästarna gick. Jag fick i alla fall hennes spiltskylt sen och hade den hemma i vårt (tomma) stall och hon var min låtsashäst. :)

Skeda Pearl, Zulamit, Laban, Grynet, Collette, Filur, Famja stod i spiltor i ponnystallet. Sen stod Gil och Kattfot där också i box. (och jag är lite osäker på om Delolah och hennes son Backen stod där under den tiden eller senare)
Sen stod Smulan i spilta inne i storhäststallet. Och sen stod ju Zucce och Peter Pan (shettisarna) ute vid gödselstacken.
Jag kan ha glömt nån iofs.
Min bästis hade Filur som favorit, fast han kunde tränga upp en mot spiltväggen och sparkas. Jag var livrädd för honom.

Storhästar:
Timara, min favorit :love:
Tintomara
Tiara
Semona, som också stod i lilla stallet och som enligt Ewe blivit misshandlad innan hon kom till honom. Hon sprang framåt i spiltan för att sparkas och bakåt för att bitas, men hur snäll som helst under ridning.
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

:eek: Zulamit var min älskling!
Och Lorette! Jag minns aldrig att hon gick lektioner, men jag var ju så liten så jag aldrig red när de stora hästarna gick.

(fnissar)- jag fick rida Zulamit fast jag egentligen "var för gammal för ponny" ( Jag var 13-14 nångting) enligt Ewe. Det var för att han visste ett min ponny skulle bli ungefär lika stor som Zulamit ( eller något större) och han tyckte det var bra att jag liksom var "intränad" på den storleken av häst när det gällde steglängd etc tills det var dags att rida in min egen ponny.

Mitt bästa minne av Zulamit var en långritt ner till stranden och lång härlig galopp i vild fart längs strandbrynet! Har nog kvar lite suddiga foton nånstans från den gången när vi rastade under långritten.
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Kattfot var den första hästen jag satt på där. Privatlektion i ridhuset, så nervös jag var!

Gil red jag på hajk, det finns nog bilder från det äventyret. Fin liten häst. Zulamit var syrrans favorit, efter att hon fått lämna Zucce-stadiet. Colette och - var det Grynet? (mor & dotter) - var sommarkompisens favorit.

De stora kommer jag inte ihåg så mycket av, det kom en svart valack som stod i spilta precis vid stallingången en sommar, den var pampig!
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

När det stod den där artikeln om att strömmen gått i ett ridhus, kom jag att tänka på den tiden :laugh:

Det hände oss en vinter under en lektion, det kom ett oväder och strömmen gick. Det blev beckmörkt och allt som hördes var ett par dunsar när folk åkte av efter en rejäl åskknall :D
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Ja, men läste du artikeln? Jag skrev att utefter den så är det osannolikt ridskolan har papper på honom. Dvs han kan heta annat än Flopper, kan vara korsning - eller ha en annan ålder än den angivna (38 år -09, 40 år i år) som ngn föreslog.

Ur artikeln:
..Flopper har bott på Stora Herrestads ridskola utanför Ystad i snart 23 år.
- Han blev uppstallad hos oss och sedan försvann ägarna, så Flopper fick stanna, berättar Anne Andersson.
..


Dvs, ridskolan har mest troligt inte papper på honom. Dvs Flopper kan vara ett smeknamn och stamtavlenamnet något annat, eller rasen en annan etc. Någon sökte ju på Flopper men fick upp en med annan ålder i SSS, men antagligen vet ingen vad 'den här' Flopper heter i stamtavlan, eller om det är renras/registrerad shetland ens (dvs finns i registren)

Jaha, jag trodde du använda artikeln som "bevis" för att han var 38 år. Sorry.

Här står det att han är född -71. Fast det kan ju vara fel också förstås (fel uppfattat, fel skrivet, fel ...). Enligt ditt sätt att läsa. http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article762366/Flopper-8211-Sveriges-aumlldsta.html
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Var inte Grynet och Collette systrar? Med Kyllan som mamma?
Jag är inte riktigt säker dock.

Delolah var i alla fall den hästen som jag åkte av och skadade ryggen allvarligt på.
Kul med flera som var med på 'den tiden'. Jag var själv ganska liten, jag började rida där som 4.5-åring 1980 och sen red jag kvar på ridskolan till 91. Första lektionen satt jag kvar hela minns jag, fast det skumpade ohyggligt när Zulamit travade. Men Ewe sa att jag skulle hålla i sadeln så skulle det nog gå bra. Andra gången damp jag däremot av.
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Var det Grynet eller Colette som hade det konstiga ögat?

Ewe lärde oss avfallningsteknik, första gången man ramlade av "med vilje" var det lite läskigt, men sen gick det bättre. Det har jag haft nytta av :angel:

Vi fick också stå upp på sadlarna, snacka om att det gällde att hålla balansen ;) , ligga ned på hästarna och rida bakochfram :laugh:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 194
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 124
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 180
Senast: warg
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 166
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp