Bukefalos 28 år!

40-åring firades av avkastade elever

(Ridsport)
40-årige Flopper är numera pensionerad men bor kvar på sin gamla arbetsplats på Stora Herrestads ridskola i Skåne. På söndagen firades den egensinnige 40-åringen, bland annat av de elever han kastat av under åren.



Läs mer...
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Jag kommer inte alls ihåg Kyllan, kanske var det före min tid? Jag kommer däremot ihåg släktskapet mellan de två skäckarna!
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Åh det får mig att tänka på en ponny på Clarebergs ridklubb när jag praktiserade där. En gammal herre, lik Flopper om jag inte missminner. Han strosade också runt lite som han ville, urmysig verkligen! Undrar hur det är med honom idag :(
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Grynet hade ett blått öga och ett brunt har jag för mig.
Jag tyckte alltid att hon såg så opålitlig ut pga det.

Vi fick också göra diverse konster på hästryggen ja. Bakochfram red vi andra gången jag red (då jag dråsade av). Jag hittade en ridskola till min lilla där de avslutade varje lektion med lite gymnastik. Stå upp i sadeln, kaptensvändningar, 'jorden-runt', slå ihop fötterna över hästens hals/bak osv. Sånt som jag själv fick göra som liten. Jag tror det är bra för både balans och självförtroende. :)
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Jag tror inte Kyllan stod på ridskolan när jag var där heller. Hon stod kanske ute i Hagestad? Jag minns att jag och min pappa var med Ewe ute och hälsade på hästar som inte stod på ridskolan. (eller kan hon ha stått hos Christer redan då kanske? )

Sen nåt år tror jag hon gick på bete mellan Borrby och Hörup.
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Jag red aldrig för Ewe själv när jag var på ridskolan, det var alltid andra tjejer som höll i lektionerna och uteritterna. Ewe var gammal redan då.

Men Harras och Tarras och Jarras och Marramas - vad hette de mer, alla de stora bruna?
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Jag skrev ju upp ett par stycken i tidigare inlägg ;)

En grej som var lite rolig, som det förmodligen hade blivit ramaskri om idag, var ju att Christer red Kyllan till skolan och parkerade henne i cykelstället :D

(Det var före min tid)

Ewe var inte så himla gammal egentligen, han fyllde 60 (eller var det 65?) 1982 eller 1983.
Jag kommer ihåg det för jag körde till festen, men inte hem o jag hade min gamla Ford Consul. (Ewe fyllde konstant på mitt punschglas medan vi satt o pratade ett gäng och jag kan än idag inte dricka punsch utan att tänka på honom. Jag blev full som en kastrull på punsch!:angel: )
 
Senast ändrad:
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Du var inte med på 'torsdagarnas ärtsoppa med punch-kvällar'? :)
Det är en av de starkaste minnena från när jag var liten. Dessa torsdagskvällar när de åt ärtsoppa och drack punch.

Ehm, vilket i sanning är extremt OT :o
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Samma för oss som inte var ens i närheten av tonåren. ;)

Och jag minns Konrad, den ilskna dalmatinern. Honom var jag rädd för. Fast jag fick vara med och gå ut med honom någon gång och då var han jättesnäll.
 
Sv: 40-åring firades av avkastade elever

Den absolut pisammaste upplevelsen i hela mitt hästliv härrör från den tiden :o

Jag brukade leda långritter och vid ett tillfälle var en extremt underlig kvinna med. Vi hade varit nere på stranden och på vägen hem beslutar hon sig för att det var för varmt, varpå människan helt sonika tog av sig tröjan och hon hade ingenting inunder!
Trots påstötningar att klä på sig (som tonåring är det inte helt lätt att hävda sig mot en betydligt äldre, bestämd kvinna), så red kvinnan top-less hela vägen tillbaka till stallet. När vi skrittade genom byn skämdes jag som en hund för tanten bakom mig. En barbröstad, hopsjunken, lite fetlagd figur till häst, iklädd endast byxor, stövlar och hjälm...

Ewe, han skrattade gott när jag berättade :angel:


(Otroligt off topic:devil:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 099
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 160
Senast: warg
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp