400gr utetäcke

Fiorano

Trådstartare
Eftersom detta också lär bli en skitkall vinter är jag på jakt efter nya riktigt tjocka utetäcken till båda mina hästar. Det måste vara hals som går att ta av. Grejen är att jag inte har råd att köpa två nya Horseware a la 2-3.000:-. Därför har jag tittat på lite billigare alternativ. Lippo ser väldigt bra ut men någon som har koll på storlekarna? Loveson från Horsemeup ser också fina ut men har ingen erfarenhet alls av märket. Shires är jag överlag inte så förtjust i eftersom passformen inte är nåt vidare på ponnyn och dessutom är de otroligt tunga.

Någon som har annat tips?
26219681_10213291389431161_170587834551354657_n.jpg
 
Lippo upplever jag små i storlekarna, rekommenderar att gå upp en storlek.
Jag älskar Shires, kan gå att hitta begagnade i 400gr beroende på storlek =)(såg nu att du inte gillade shires :D )
 
Eftersom detta också lär bli en skitkall vinter är jag på jakt efter nya riktigt tjocka utetäcken till båda mina hästar. Det måste vara hals som går att ta av. Grejen är att jag inte har råd att köpa två nya Horseware a la 2-3.000:-. Därför har jag tittat på lite billigare alternativ. Lippo ser väldigt bra ut men någon som har koll på storlekarna? Loveson från Horsemeup ser också fina ut men har ingen erfarenhet alls av märket. Shires är jag överlag inte så förtjust i eftersom passformen inte är nåt vidare på ponnyn och dessutom är de otroligt tunga.

Någon som har annat tips?
26219681_10213291389431161_170587834551354657_n.jpg

Kan du inte köpa liners till om du redan har horseware?
 
Jag är väldigt nöjd med mitt Pessoa i 100 g, det finns även i 400 g på Horsemeup, men då medföljer inte hals (fästen finns).
 
Ett alt är att leta stalltäcke med 400gr sen ett skaltäcke på? :up: Tycker det finns mer tjockare stalltäcken än utetäcken :)
Fast då blir det ännu mer täcken på. Stallet håller ungefär samma temperatur hela vintern, ca 0 grader. Då har den ena 400gr och den andra 300gr (båda med 200gr+liner). Ska jag då hiva på ett till innetäcke och sen ett skal på det blir det återigen väldigt mycket täcken.
 
Premier Equine! Kollade runt på HW igår och fy fasen så dyra de är. PE är betydligt mer prisvärda. Lite tyngre (dock jämför jag Rambo med PEs rejälaste och yttertygen är inte jämförbara så en del vikt kan du nog bli av med om du köper mer normal denier) men skyddar bra.
 
Jag har ett Mark Todd som är i Rambo kvalitet. Är kanske inte helt enkelt att få tag på men om du hittar ett så köp. :)
 
Premier Equine! Kollade runt på HW igår och fy fasen så dyra de är. PE är betydligt mer prisvärda. Lite tyngre (dock jämför jag Rambo med PEs rejälaste och yttertygen är inte jämförbara så en del vikt kan du nog bli av med om du köper mer normal denier) men skyddar bra.
Jag googlade nu PE och hittade bara en svensk återförsäljare, men de var inte direkt billigare än HW :confused:
 
Jag googlade nu PE och hittade bara en svensk återförsäljare, men de var inte direkt billigare än HW :confused:

Jag köper direkt från dem. 450 g med avtagbar hals i bättre kvalité än Rambo kostar 2063 kr och frakten är alltid fri över 100 pund. För npgea hundra till får du motsvarande Rhino hos Strömsbergsgård. Dessutom har PE typ alltid 20 % på varor som varieras runt så har man inte bråttom kan man ofta köpa deras produkter på rabatt.
 
Fast då blir det ännu mer täcken på. Stallet håller ungefär samma temperatur hela vintern, ca 0 grader. Då har den ena 400gr och den andra 300gr (båda med 200gr+liner). Ska jag då hiva på ett till innetäcke och sen ett skal på det blir det återigen väldigt mycket täcken.

Du skulle väl ha 400gr inte 800gr totalt?
Ett skaltäcke väger typ Max 1.5-2kg. Inte stor skillnad på ett 400gr täcke :)
 
Jag är väldigt nöjd med Sverigetäcket, nu har jag regntäcke utan hals. Men med fästen för hals.
Utsidan känns rejäl och det ligger bra.
 
Säger också premier equine. Köper alltid på rea, tex senast på black friday var det 35% rabatt. Det jag gillar med dem också att de går längre ner på sidorna än hw så det blåser liksom aldrig upp i dem. Alltid snabb leverans och dom är lätta att komma i kontakt med vid behov.
 
PE här också. Mina hästar går med täckena dygnet runt eftersom de går på lösdrift, så jag har också tjockaste yttertyget på mina täcken. Smarta lösningar, snabba leveranser, normal passform och väldigt prisvärda. Själv gillar jag inte HW, aldrig varit så besviken på ett täcke som mitt Rambo Optimo, så jag kan tyvärr inte jämföra de två. Men det är bättre passform än Shires, de ligger bättre över ryggen och de är lättare.
 
Säger också premier equine. Köper alltid på rea, tex senast på black friday var det 35% rabatt. Det jag gillar med dem också att de går längre ner på sidorna än hw så det blåser liksom aldrig upp i dem. Alltid snabb leverans och dom är lätta att komma i kontakt med vid behov.

De är verkligen suveräna mot blåst!!
 
Du skulle väl ha 400gr inte 800gr totalt?
Ett skaltäcke väger typ Max 1.5-2kg. Inte stor skillnad på ett 400gr täcke :)
När det kryper ner åt -20 och hästarna går ute hela dagen varav den ena får begränsat med mat blir det (minst) 800gr på mina helklippta pålls. Förra året hade vi långa perioder då det var så kallt.
 

Liknande trådar

Utrustning Har äntligen hittat ett täcke som passar min pållas smala hals. Hon har ni ett Horseware Amigo Mio. Skulle vilja komplettera...
Svar
5
· Visningar
2 512
Senast: Buck
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 526
Senast: Liten
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 239
Senast: Niki
·
Utrustning Någon som har koll på passformen (speciellt hur stor halsen är) på Shire Tempest Combo och Shire Highlander Combo ? Har sedan innan...
Svar
6
· Visningar
2 669
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp