Bukefalos 28 år!

50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Ja den är söt.
Vart kan man leta upp raskattsuppfödare? Finns det något register? Är grymt sugen på en Helig birma igen. Eller en skogskatt. Kan inte bestämma mig.
 
Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Oj, ingen aning! Jag är inte så insatt i sånt. :o
 
Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Jasså! Det är allt lite klurigt det där. :crazy:

Du har ingen bild på din misse? :)

Njae... jag ska kika, har inte många digitala bilder.
Faktum är att hon ser ut ungefär som den stiliga raknosade hankatten alldeles nedanför ditt inlägg ... var det Just Me´s? Ta bort det vita under hakan och gör henne lite mindre och tunnare och hon-kattig så är det samma look.
 
Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Ah okej.
Jaa, men då vet jag ju ungefär. :)
 
Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Det är olika, men runt 500:- ungefär. Jag vet inte exakt vad som görs med kattungarna, avmaskade är dom iaf och jag skulle väl tro även vaccinerade, har aldrig köpt en kattunge från någon av dom så jag har inte frågat. Det finns jätte många skogisuppfödare och långt ifrån alla har kontakt med alla sina kattungeköpare, så det stör dom nog inte så mycket, om dom ens vet om det (vilket jag inte skulle tro).
 
Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Hejsan!


Så jag förväntade mig att hon skulle bli långhårig (eller semilånghårig eller vad det nu heter), men nu efter ca 2 månader i min ägo så ser jag ingen antydan till att hon kommer få speciellt lång päls.

Så till mina frågor;
- Även om hon inte blir långhårig, kan hon fortf. vara Norsk Skogskatt till 50%?

/NyBukis

Vi har haft blandisar, och mamman var halv-norsk, pappan hel, och två av ungarna(av 4) blev korthåriga, kändes som kaniner som vuxna..
 
Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Jag upplever att chansen är större att en katt med en korthårig förälder blir korthårig - men det är bara enl en mkt liten erfarenhet.
Vad jag förstår så tar korthårsanlaget över långhåranlaget. Det heter ngt... hmm. Långhår är iaf inte det starkare anlaget eller hur man ska uttrycka det. Så har jag fått lära mig. Men jag kan inte lämna några källor för detta.

En korthår kan också ha olika arvsanlag. Min systers korthåriga hona fick en kull där majoriteten av ungarna var långhåriga. Detta pga av att pappan var långhårig och mammans mamma också var långhår. Mamman hade alltså anlag för långhår i sig vilket slog igenom på majoriteten av ungarna.
 
Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Jag upplever att chansen är större att en katt med en korthårig förälder blir korthårig - men det är bara enl en mkt liten erfarenhet.
Vad jag förstår så tar korthårsanlaget över långhåranlaget. Det heter ngt... hmm. Långhår är iaf inte det starkare anlaget eller hur man ska uttrycka det. Så har jag fått lära mig. Men jag kan inte lämna några källor för detta.

En korthår kan också ha olika arvsanlag. Min systers korthåriga hona fick en kull där majoriteten av ungarna var långhåriga. Detta pga av att pappan var långhårig och mammans mamma också var långhår. Mamman hade alltså anlag för långhår i sig vilket slog igenom på majoriteten av ungarna.
Du har rätt. Korthår är dominant över långhår, långhår är alltså reccesivt. Därför kan två långhåriga föräldrar inte få korthåringa ungar. Två korthåriga föräldrar kan få långhåriga ungar om båda bär på långhårsanlaget.
 
Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Hejsan!

Runt 1 Juli tog jag hem en liten kissebäbis, (då ca 12 veckor), som säljaren påstod vara Norsk Skogskatt till 50%.
(Inte för att det är viktigt vad hon har eller inte har för ras/raser i sig, men det skulle ju kanske vara roligt att veta. :) )

Så jag förväntade mig att hon skulle bli långhårig (eller semilånghårig eller vad det nu heter), men nu efter ca 2 månader i min ägo så ser jag ingen antydan till att hon kommer få speciellt lång päls.

Så till mina frågor;
- Även om hon inte blir långhårig, kan hon fortf. vara Norsk Skogskatt till 50%?
- Finns det något annat som kännetecknar en skogisblandning? ( t ex tofsar på öronen etc. Inte för att jag vet om det kan nedärvas till blandraser meneh. :crazy: )
- Sen var det nån tredje fråga som jag naturligtvis glömde bort. :cool:

Oj, kanske blev lite långt. :o Men i alla fall.
/NyBukis

Jag hade en Norsk Skogskatt/Bergskatt och han var inte långhårig. Har en katt nu som är långhårig och vad det är för korsning i henne det vette sjutton.. ;) För övrigt har hon 6 kattungar nu så om nån är sugen är det bara att PM a mig.. :)
 
Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Jag hade en Norsk Skogskatt/Bergskatt och han var inte långhårig. Har en katt nu som är långhårig och vad det är för korsning i henne det vette sjutton.. ;) För övrigt har hon 6 kattungar nu så om nån är sugen är det bara att PM a mig.. :)
Vad är Bergskatt? :confused:
 
Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Det finns ingen sådan ras. Din katt är/var en huskatt ;), långhårig eller ej.

epp, han var nog det.. Men en extra tumme, Defekt.. ;) Men han blidde 21 år! Fick han när jag var 5 nu e jag 26 och han gick bort för 2 mån sen. *Saknar han mycket*....:love:
 
Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

epp, han var nog det.. Men en extra tumme, Defekt.. ;) Men han blidde 21 år! Fick han när jag var 5 nu e jag 26 och han gick bort för 2 mån sen. *Saknar han mycket*....:love:

Katter med extra tumme (polydaktyli en defekt) brukade förr kallas för skeppskatter. Kanske är det det du tänker på. Men någon ras som heter så finns inte.
 
Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Kan nog vara så..Mamma har en "skeppskatt" nu. Han är gigantisk..:crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp