Bukefalos 28 år!

50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Du har rätt. Korthår är dominant över långhår, långhår är alltså reccesivt. Därför kan två långhåriga föräldrar inte få korthåringa ungar. Två korthåriga föräldrar kan få långhåriga ungar om båda bär på långhårsanlaget.

Undrar hur våran birma och våran andra långhåriga huskatt kunde få en korthårig och en långhårig unge då... (mamman var inte ute på några andra äventyr så det kan inte ha varit två pappor)
 
Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Undrar hur våran birma och våran andra långhåriga huskatt kunde få en korthårig och en långhårig unge då... (mamman var inte ute på några andra äventyr så det kan inte ha varit två pappor)


Det låter väldigt konstigt. Enda gången jag har hört om en korthårig unge efter två långhåriga föräldrar (NFO) så berodde det tydligen på mutation, de hade gjorts DNA rester så de visste att de rätta katterna var föräldrarna.

Anledningen till att två långhåriga bara kan få långhårigt är att långhårsgenen är reccesiv, och därför krävs den i dubbla upplagor. En långhårig katt kan alltså inte bära på genen för korthår för då skulle den själv vara korthårig. Därför kan inte två med långt hår för korthårigt (om det inte rör sig om en mutation vilket är ovanligt).
 
Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Haha, dessa jävla artiklar ;) Ja så var det iaf, mamman var birma och pappan var 25% skogkatt, 25% perser och 50% bondkatt och har var rejält långhårig. Båda var innekatter då och vi hade bara dom två så det fanns inte så många andra alternativ ;)

Jag har själv läst genetik i flera år så jag vet hur det funkar, med t.ex ögon- och pälsfärg mm.
 
Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Ok, då vet du hur det funkar med homozygota och heterozygota, reccesiva och dominanta anlag och pälslängd då också.
 
Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Ja, det vet jag (även om jag inte läst genetik på just katter) men i detta fall var det inte så. Det var väl undantaget som bekräftar regeln.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp