Elma_vip

Trådstartare
Vad tycker ni om Gelpad? Fårskinnspad? Teddypad? m.fl. ??

//Diana

Senast ändrad:
Sv: ??

Onödigt. Om det inte är så att det är att det behövs tillfälligt om hästen till exempel tappat lite muskler och sadeln inte riktigt sitter som den ska tills den musklat sig mer som den var.

Det är gulligt med luddiga paddar ;)
Det är väl allt jag har att säga tror jag. Kan ju vara nyttigt ibland för hästar med ryggproblem eller så.

Gör oftast mer skada än nytta.
Särskilt när de används av okunninga personer som vill ha det "mjukare för hästen".

Det kan ju vara bra om man köper en ny sadel och vet att hästen kommer muskla sig mer. Då köper man en sadel som är lite stor och fyller ut med en fårskinnspad tills hästens muskler har samma effekt.

Bra om sadeln är för stor för hästen, men tyuvärr använder allt för många dem även under utprovade och även för små och felaktivt avpassade sadlar vilket oftast bara ger ännu mer problem...

Teddypad tycker jag inte om då de bara packar sig och blir hårda istället men gelpad och fårskinnspad har jag absolut ingenting emot. Blir ju mjukare mot hästen och funkar ju lite som stötdämpare, iaf gelpaden. Men om jag nu är en så kallad "okunnig person" så skulle jag ju inte kunna känna den stora skillnaden på hästens rörelser med och utan pad? :smirk:

gelpadd brukar jag ha ibland om vi hoppar, "stötdämpare".

övriga paddar om sadeln har tillräckligt med plats för o ha padd.

Fårskinnspadd under allroundsadeln när den var så stor så att det fick plats, för att hela sadeln låg bättre och för att fördela trycket lite extra.
Teddypadd under dressyrsadeln innan hästen musklat upp sig för att den låg bättre, och fördelar trycket lite extra på en inte så musklad häst.
Hästen är nu färdigmusklad - passar i sadeln utan paddar.

Jag använder en gelpadd under min bomlösa Barefoot Cheyenne, som extra stötdämpning. Men självklart ska det inte användas "i onödan" i samband med bomsadlar.

Är inte så förtjust i paddar öht, och den ända pad som är bra är fårskinn. Gele är inte alls bra, dom är tjocka, andas ej och klämmer mot ryggraden. Action är lite bättre pga dom är tunnare men vanliga gelpaddar är kass...

Använder fårskinnspad som sadeln är lite för vid, men tycker jag kommer så långt upp så använder det som sagt helst inte..

Luddpaddar och fårskinnspaddar bygger bara upp sadeln från ryggen. De kanske ser mysiga ut men om man har en sadel som passar behöver man dem inte.
Gelpaddar är däremot bra eftersom de "stötdämpar" och fördelar trycket jämt över anläggningsytan trots att de inte tar stor plats.

jag tycker att gelpaddar är bra för dom är stötdämpande och om man sitter lite snett i sadeln jämnar det ut trycket lite... även den bästa ryttar kan ju hamna lite snett ibland....

Har Action gelpad och Mattes ull. Den i ull är super men blir lite varm iband, därför action ocksâ.

*kl*

Jag anväder gelpad ovanpå sadeln :angel: :angel:

Nu finns det speciella för detta "ända"mål men jag var föregångare med pad och resårgjord för "ömma" bakdelar.:rofl:

Jag tycker gelap är bra, sen beror det ju på om man vill ändra nått, så sadeln ligger annorlunda då är detr ju bra med en Mattes pad! :)

KL

Jag tycker det är synd att det tillåts att sälja alla dessa paddar på marknaden med hävdelsen agronomisk verkan och ditt och datt för hästen - för det stämmer inte på 90% av paddarna som existerar!

Paddarna "motiverar" ofta ryttaren till att det är Ok att justera en dåligt liggande sadel med en padd, som "fixar" problemet.

Paddarna funkar ofta som om du försökte sticka in en raggsocka i en för trång sko för att lindra skavsår = ännu trängre, illasittande sko.

Paddarna är inte tillverkade med forsknings bakgrund i hur de ligger och hur de påverkar tillpassningen och hästens rygg i kombination med sadeln.

det finns ett par undantag: tex Mattes padden i fårskinn, som HÖJER sadeln, dvs den blir INTE bara extra tjock stoppning som kläms in under sadeln. Sadeltillpassare och massörer rekommenderar den ofta.

all annan skit som säljs -skumplast, gel, och gud vet vad annat - knöggligt och skarvar under, och klämmer mot hästen.

ni som använder gelpadd i stötdämpande effekt under hoppning: stöt dämpning av vad???? när man hoppar ska man ha rumpan ovanför sadeln i både språng och landning....? en passande sadel ligger stilla och "slår" inte mot hästens rygg i landningen.

Jag använder renskin tycker det är det bästa man kan ha närmast hästen.

Kram

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 897
Senast: Görel
·
Mat Har de ökande matpriserna fått dig att ändra dian köpvanor? Jag har nästan uteslutande med mig matlåda på jobbet. Köper aldrig juice... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 221
Senast: Marita73
·
Samhälle Jag bor mitt i bondlandet. Mitt i en by. En entreprennör startade verksamhet -utan vare sig miljö- eller lokaliseringsprövning. Det är... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 834
Senast: skogaliten
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?