Sv: ??

Jag har just nu: en equiline padd som höjer bak , varvar med nyckelhålspadden från dyon. Har dom nu i början eftersom sadeln är ny och jag inte vill att den ska bli baksutten..
Jag har också en gelepad som jag hatar men jag måste använda den eftersom sadeln glider bak så förbannat annars. Sadeln ligger perfekt men den vill inte ligga kvar...

Aldrig pad, äger inte ens minsta teddypad. Var på en tävling en gång, hade en kompis och hennes häst med. Så kände hon en som kan det här med sadlar, och den kvinnan säger "Varför i hela friden har du fårskinnspad?? Se, det blir ju bättre om du tar bort den", och tog bort den. Ägaren såg ytterst förnärmad ut, mumlade något om att hästen hade ryggont (vi var på hopptävling). Hon vågade väl inte erkänna att paden fanns till för syns skull :smirk:

Varför enbart Mattes fårskinnspad, är den speciellt utformad eller ngt sådant? Eller är det för kvaliteten? Undrar bara. :)

Sedan, om man har en sadel som passar i bomvidd och allt, KAN man då ha en fårskinnsvojlock under? Jag menar ett helt schabrak med fårskinn under eller en vojlock med fårskinn under. Eller går det inte, får då blir sadeln får trång?

Bra inlägg f.ö.!:)

Köp en sadel som passar. Sedan är det inte fel med en gelpad som fördelar trycket. Men är bygga upp dig själv genom fårskinnspaddar och annan skit, äh , det är bara en modefluga.
Det finns ju alltid de härligt okunniga ex; "Ja, jag köper close-contactsadel så att jag verkligen kommer "nära" hästen. Och så måste jag ju ha en pad med: Åh, en fårskinnspad är bara så snyggt, ser så mysigt och kunnigt ut." Vart tog tanken med close-contact vägen???

ConnyPonny skrev:
Köp en sadel som passar. Sedan är det inte fel med en gelpad som fördelar trycket. Men är bygga upp dig själv genom fårskinnspaddar och annan skit, äh , det är bara en modefluga.
Det finns ju alltid de härligt okunniga ex; "Ja, jag köper close-contactsadel så att jag verkligen kommer "nära" hästen. Och så måste jag ju ha en pad med: Åh, en fårskinnspad är bara så snyggt, ser så mysigt och kunnigt ut." Vart tog tanken med close-contact vägen???

Var detta till mig? :confused:

Jag använder alltid teddypad eller fårskinnspad på alla hästar alltid, det finns de som ogillar att man har det men jag har då aldrig sett någon av de hästar jag har ridit tagit skada av det, tvärtom.

Lord Owen skrev:
Varför enbart Mattes fårskinnspad, är den speciellt utformad eller ngt sådant? Eller är det för kvaliteten? Undrar bara. :)

Sedan, om man har en sadel som passar i bomvidd och allt, KAN man då ha en fårskinnsvojlock under? Jag menar ett helt schabrak med fårskinn under eller en vojlock med fårskinn under. Eller går det inte, får då blir sadeln får trång?

Bra inlägg f.ö.!:)

Mattes padden är speciellt utformad. Har en bred ryggkanal, och "bossorna" på den gör att den lyfter på rätt sätt, så inte det blir trängre bara, i kombination med sadeln. ang kvaliteten så är det ju riktig lammull kombinerat med ett annat stadigt material som inte trycks ihop av användandet, dvs formen håller sig på den oavsett hur mycket du rider i den. Det finns nog ett par andra märken/kopior av modellen som uppfyller dessa funktioner också, men jag har bara koll på Mattes, så om någon annan vet en exakt kopia så får de tipsa dig!

svar på fråga två: jag skulle absolut anse att man kan använda en fårskinns vojlock till en sadel som passar: passar sadeln, och du använder en lite tjockare vojlock med lamm, så finns det marginal tillräckligt för en sådan! Nu pratar du vojlock och inte padd eller hur????

Jag har en Christ pad, en sådan som bara ligger under själva sadeln då. Och den tänkte jag använda om jag köper en sadel som han ska "växa" i då han är litet omusklad nu men frågan är om den är av lika bra kval. som Mattes? :crazy:
Har du ngn länk till Mattes paddar i Sverige eller någonstans där man kan titta på/köpa dem?

Ja, jag menade vojlock! :)
Det ger inget skav om man tex rider långt som schabrak-kanten kan göra på min häst annars, men jag blev osäker på om det kanske gjorde sadeln för smal eller så..

Finns hos de flesta välsorterade häst butiker! Bara att kolla runt - är inte svår att hitta!

Jag får inte ha min sadel utan fårskinnspad.... hon är så rund om ryggen så fårskinnspad är ett måste för mig :D Skulle dock inte faktiskt ha det om jag fick välja mellan att ha och inte ha.. enklare utan. :angel: men det ser ju ändå lite mjukare ut :smirk:

Min häst har fårskinnspadd under sadeln vid all hoppning och då ffa i tävlingssammanhand. Lite stötdämpning förstås, men det är nästan bara därför att jag tycker det är snyggt.

Något som jag däremot kan bli riktigt arg på är folk som har en illa passande sadel, och sätter på en pad bara för att sadeln ska passa sååååå mycket bättre. Jag tycker att det är viktigt att sadeln kan passa utan tillägg. Självklart finns det undantag där en gelpad eller liknande kan behövas, men jag vet alldeles för många som har riktigt felpassade sadlar + en pad och tror att allt är bra. :(

Varför måste du ha fårskinnspad för att hästen är lite rundare?
Hänger inte riktigt med. :o

Har fårskinnsfäll under sadel till min häst som är väldigt känslig i hårremmen. Alltså enbart fällen och ingen vojlock.

Tycker fårskinn är väldigt behagligt när man rider barbacka.:D
Annars paddar under sadlen tycker jag är lite onödigt. De missbrukas mer än används när de verkligen behövs.
Ryggkanalen på sadeln tycker jag även blir för smal när man både ska klämma in ett schabrak som oftast är för tjockt med en padd.:crazy: bara för att liksom..
Det värsta jag sett var när nån trodde en för trång sadel skulle underlättas med en tjock padd.. Förstod liksom inte att det istället blir mindre utrymme trots man sa till :crazy:
Ska man tvunget ha padd tycker jag den ska ha ryggkanal.

Har man en för vid sadel tycker jag fårskinn är det bästa med ryggkanal.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 897
Senast: Görel
·
Mat Har de ökande matpriserna fått dig att ändra dian köpvanor? Jag har nästan uteslutande med mig matlåda på jobbet. Köper aldrig juice... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 221
Senast: Marita73
·
Samhälle Jag bor mitt i bondlandet. Mitt i en by. En entreprennör startade verksamhet -utan vare sig miljö- eller lokaliseringsprövning. Det är... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 834
Senast: skogaliten
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur