7-åring storlek på ponny

Den ponnyn vi har nu är inte inriden och gillar inte barn. Så det är inget att välja på ens.
De andra ponnyer som finns ute just nu som är någorlunda bra i storlek och är supersnälla ligger i prisklass 50.000 och det tänker jag inte lägga på en ponny som ska ridas i skogen..

Vi kommer ju använda ponnyn till körning när dottern växt ur, och då kanske man är så pass ”varm i kläderna” så att man kan skaffa en lite större ponny till. Just nu har jag bara kapacitet till två hästar...
Men vänta nu, är den inte inridna ponnyn som inte gillar barn samma ponny som treåringen åkt av två gånger?
 
Men vänta nu, är den inte inridna ponnyn som inte gillar barn samma ponny som treåringen åkt av två gånger?

Ja de är samma. Hon är riden, men inte ”skolad”/inriden.
Men förmodligen har hon blivit rädd och jag har ändå gått bredvid när de hänt. Jättesnäll ponny mot vuxna men går inte lita på henne med barn så därför vi inte kan ha henne
 
Ja de är samma. Hon är riden, men inte ”skolad”/inriden.
Men förmodligen har hon blivit rädd och jag har ändå gått bredvid när de hänt. Jättesnäll ponny mot vuxna men går inte lita på henne med barn så därför vi inte kan ha henne
Då förstår jag bättre :)
 
Tråden handlar inte om den ponnyn utan storleken på ny ponny
Nej det förstår jag, tänkte eftersom du skrev att att ni inte kan ha två, och att alla kändes dyra. Så hade ni sålt den hade ni kanske fått lite bättre bas till en ny (om det varit så att ni ägt den) :) Och det lät inte som en bra barnponny.
 
Nej det förstår jag, tänkte eftersom du skrev att att ni inte kan ha två, och att alla kändes dyra. Så hade ni sålt den hade ni kanske fått lite bättre bas till en ny (om det varit så att ni ägt den) :) Och det lät inte som en bra barnponny.

Nä precis.
Har mitt varmblod oxå så får ju behålla nuvarande ponny tills vidare som sällskap( dock senast april).
Men är ändå sugen på knabstruppern eftersom hon är snäll och inriden plus körd mycket. Och barnen kan lära sig grunderna innan vi skaffar modell större ponny..
 
Vad har du för krav mer än i rätt strl och riden om du inte hittar någon annan under 50k? :) Jag skulle inte köpa ponnyn, finns små ponnyer som är grövre och bredare som bär upp längd bättre. Hon är urvuxen redan nu tycket jag.
 


För liten ponny för den stora flickan. Hon hamnar inte i ett bra läge i sadeln.

Ska hon ridträna på större ponnys och mest ha den här att rida lite extra på så gör det ju ingenting, då kan lillasyster rida lillponnyn och ni kan köra den.

Men ska hon lära sig rida och inverka får hon lättare på en större ponny som sväljer mer ben och hon blir inte så vinglig med en lång överkropp.

Snäll är nyckelordet, inte kravet på låg mankhöjd. :)
 
Tycker inte att hon ser för stor ut alls. "Vår" ridskola har en liten b-ponny som är i ungefär samma storlek som denna ponnyn, den går med betydligt större ryttare utan problem. Sen är det ju alltid ett problem att barn växer och det gör inte ponnyer, förr eller senare kommer de att bli urvuxna. Men hellre skaffa en lagom ponny som barnen kan vara trygga med och inse att man kommer att behöva byta/skaffa en till så småningom än att köpa en ponny "att växa i". Tror också att man ska vara medveten om att för de flesta 7-8 åringar så handlar det mest om att åka ponny och att lära sig hantering osv, inte om träning i egentlig mening. Det kommer senare, och då ställs det också andra krav på ponnyn än bara att den ska vara snäll och i rätt storlek.

/Hon som köpte en ponny som barnen inte riktigt var mogna för... :o
 
Nä precis.
Har mitt varmblod oxå så får ju behålla nuvarande ponny tills vidare som sällskap( dock senast april).
Men är ändå sugen på knabstruppern eftersom hon är snäll och inriden plus körd mycket. Och barnen kan lära sig grunderna innan vi skaffar modell större ponny..

Du verkar ju redan ha bestämt dig 😉, och då spelar kanske inte råd någon större roll. Jag hade tagit det lugnt och inväntat en större och lika trevlig B- ponny i vettig prisklass, för de finns! Det funkar i dag, men om max två år så är den rejält och helt urvuxen.
Lycka till!
 
Tycker inte att hon ser för stor ut alls. "Vår" ridskola har en liten b-ponny som är i ungefär samma storlek som denna ponnyn, den går med betydligt större ryttare utan problem. Sen är det ju alltid ett problem att barn växer och det gör inte ponnyer, förr eller senare kommer de att bli urvuxna. Men hellre skaffa en lagom ponny som barnen kan vara trygga med och inse att man kommer att behöva byta/skaffa en till så småningom än att köpa en ponny "att växa i". Tror också att man ska vara medveten om att för de flesta 7-8 åringar så handlar det mest om att åka ponny och att lära sig hantering osv, inte om träning i egentlig mening. Det kommer senare, och då ställs det också andra krav på ponnyn än bara att den ska vara snäll och i rätt storlek.

/Hon som köpte en ponny som barnen inte riktigt var mogna för... :o
Äntligen! Tack för att du förstår!
Precis mitt tänk!
 
Ponnyn ser liten ut. Jag såg framför mig en rejälare. Nej jag har ändrat mig, köp inte. Hon kommer snart vuxit ur den.
Jag håller med, den där ponnyn ser liten ut. Eller åtminstone klen...
Här är en (tyvärr lite suddig) bild på min son (9 år, ca 138 cm) på min enmeters shetlandsponny, som alltså är en dryg decimeter lägre än den ni provat....
20180828_201819 (2).jpg
 
Äntligen! Tack för att du förstår!
Precis mitt tänk!
Fast alltså, varför skriver du och ber om råd när du bara vill ha bekräftelse i din egen önskan? Självklart kan barnet rida hästen nu, inga bekymmer, och på ridskola är det inga problem heller att då och då rida hästar som inte är perfekta i storlek, men jag hade själv aldrig köpt en ponny som är snudd på för liten redan från start - om ni inte tänkte denna till enbart lillasyster och en till ny till den större tjejen om något år? I så fall förstår jag mycket bättre, och i något år kan hon säkert rida den, lära sig mycket och ha kul med den. Men om ni tänker enbart denna och sålänge den yngre dottern kan rida den så att den äldre när hon precis lärt sig rida lite mer ska ”bli av” med att ha egen ridponny och mest få köra känns ju lite trist.
Det finns ju jättesnälla och trevliga ponnyer på 120-130 cm, och att en sådan till att börja med är för stor för den yngre flickan är ju inget problem, för 3-5- åringar rider och sköter normalt sett inte själva ändå.
 
Senast ändrad:
”Genom att knabstruppern är viktbärande, men ändå inte så stor, har många av dem genom åren blivit väldigt populära ridskolehästar. En del används också till westernridning eller som voltigehästar. Många knabstrupperhästar blir även inkörda, och tävlas i sportkörning.”

Hittade dessa rader i en artikel om just knabstrupper.
Tänker att båda mina barn är nybörjare och för skogsridning någon gång i veckan så passar nog en mindre ponny oss.
Men ja vi letar ändå hela tiden efter ponny som passar

Fast ponnyn ni provred var väl ändå ingen knabstrupper? De brukar väl vara storhästar? :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 935
Senast: ylvalill
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 326
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 131
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp