7-åring storlek på ponny

Fast ponnyn ni provred var väl ändå ingen knabstrupper? De brukar väl vara storhästar? :)
Jodå. Finns knabstrupperponnys också, även om det är ovanligt :) men hon har nog Shetlandblanding
Fast knabstrupper är väl en ras? Då kan den väl inte vara blandad med shettis?
Jag tror @Docca att den rasbeskrivningen avser den ursprungliga knabstruppern, som är en häst av halvblodstyp. (ganska oädel, vill jag minnas)
Numera kan en knabstrupper se ut lite hur som helst och ha vilken storlek som helst, eftersom det finns gott om raser som är godkända inkorsningsraser.
 
Tycker det känns märkligt att köpa en häst för när det ena barnet inte kan rida den max mer än 1-2 år till. Skulle ni köpa en lite mer rejälare ponny i samma storlek så ökar ju användningsåren betydligt.
 
Hej!
Vi ska kolla på en väldigt liten B-ponny(111cm), och vår äldsta dotter är 7 år och ca 135 cm lång.
Vår yngsta är 3 år och 105 cm.
Båda är nybörjare och behöver hitta tryggheten i ridningen med en liten ponny.
Tror ni det fungerar att 7-åringen rider henne i skogen osv? Kanske ngt dressyrpass då och då.
Ingen av dem känner sig säkra på en större ponny :/
Ponnyn är även inkörd så vi kommer ju inte bara rida.
Ja, absolut. Jag tror det är mkt bättre att köpa en lagom stor häst från början, inte nåt att växa i. Ingen vet hur länge intresset håller i sig och ffa tror jag att det gör det längre om det är roligt och okomplicerat här och nu. Det är det viktigaste för ett barn. Dom lever i nuet och vill ha en ponny som passar dom nu.
 
Ja, absolut. Jag tror det är mkt bättre att köpa en lagom stor häst från början, inte nåt att växa i. Ingen vet hur länge intresset håller i sig och ffa tror jag att det gör det längre om det är roligt och okomplicerat här och nu. Det är det viktigaste för ett barn. Dom lever i nuet och vill ha en ponny som passar dom nu.
Fast barnet är nog lite stort för ponnyn redan - hur roligt är det för flickorna att sälja om ett par månader eller om den större flickan inte får rida alls?
 
Stora tjejen ser för lång ut för ponnyn du funderar på att köpa. Hon kommer ha växt ur hästen inom ett år. Bättre att köpa en grövre snäll ponny. Sen blir jag lite chockad över att du sätter din 3åring på en oinriden/outbildad häst, barnen är det viktigaste och värdefullaste och deras säkerhet är väl ändå allt? Personligen skulle jag aldrig sätta mina barn på en häst som inte är säker och lugn. Sen vad tror du att du hittar för lämplig barnhäst som kostar mindre än 30.000kr? Bättre att investera i en häst som kanske är lite dyrare men mer utbildad och säkrare? Säkerhet är inget någon borde tumma på, speciellt inte när det gäller barn.
 
Sen blir jag lite chockad över att du sätter din 3åring på en oinriden/outbildad häst, barnen är det viktigaste och värdefullaste och deras säkerhet är väl ändå allt? Personligen skulle jag aldrig sätta mina barn på en häst som inte är säker och lugn.

Säkerhet är inget någon borde tumma på, speciellt inte när det gäller barn.


Ingen häst är helt säker, utbildad som outbildad. Att barnen ska trilla av måste man räkna med.
 
Ingen häst är helt säker, utbildad som outbildad. Att barnen ska trilla av måste man räkna med.

Jo stämmer men man sätter inte sin treårigaunge på en outbildad häst som är instabil och kastar av denne, och sedan gör detta flera gånger eftersom barnet uppenbarligen ramlat av flera gånger. Det är inte snällt mot ponnyn heller att utsätta den för en uppgift han/hon inte klarar av.
 
Jo stämmer men man sätter inte sin treårigaunge på en outbildad häst som är instabil och kastar av denne, och sedan gör detta flera gånger eftersom barnet uppenbarligen ramlat av flera gånger. Det är inte snällt mot ponnyn heller att utsätta den för en uppgift han/hon inte klarar av.

Men snälla nån det var inte detta inlägget handlade om. Finns väl ingen anledning och ”shamea” mig som förälder eller hästägare?
Du vet ingenting om bakgrunden eller tiden emellan. Hon har trillat av två gånger och innan dess har hon ridit 3-4 gånger utan problem och mellan gångerna har vi promenerat och promenerat och hängt på henne. Hästen är inte skolad och väldigt dominant. Men ja eftersom jag insett själv att barnet inte är säker på hästen och hästen inte gillar ridning tydligen så är det ju därför vi ska lämna tillbaka henne...... men tack för din information/pekpinne.
 
Men hela min poäng är att man inte sätter ett så litet barn på en oinriden som du säger dominant häst. Inte meningen att peka på dig som mamma så men jag förstår verkligen inte. Kan säga att min treåring inte ens får sitta på min inte helt pålitliga islandshäst (skvätter 1/100 gånger vid plötsliga ljud) om han inte har tränat hårt och är trött, hon är för liten och KAN inte rida dvs hon kan inte läsa av hästen och situationen som uppstår och kan inte sitta kvar vid eventuell skyggning.
Oerfaren häst + erfaren ryttare = 👍🏻
Erfaren häst + Oerfaren ryttare = 👍🏻
Erfaren häst + erfaren ryttare = 👍🏻
Oerfaren häst + oerfaren ryttare = 👎🏻

Varför inte lägga lite mer pengar på en häst som passar båda men är högre i mankhöjd/ kraftigare än den prickiga du lade upp bild på? Är det någon häst som BÖR kosta lite mer så är det ju barnens häst. De är det käraste vi har och behöver trygga, lugna och välutbildade hästar och dessa finns inte för en lägre peng.
 
Men hela min poäng är att man inte sätter ett så litet barn på en oinriden som du säger dominant häst. Inte meningen att peka på dig som mamma så men jag förstår verkligen inte. Kan säga att min treåring inte ens får sitta på min inte helt pålitliga islandshäst (skvätter 1/100 gånger vid plötsliga ljud) om han inte har tränat hårt och är trött, hon är för liten och KAN inte rida dvs hon kan inte läsa av hästen och situationen som uppstår och kan inte sitta kvar vid eventuell skyggning.
Oerfaren häst + erfaren ryttare = 👍🏻
Erfaren häst + Oerfaren ryttare = 👍🏻
Erfaren häst + erfaren ryttare = 👍🏻
Oerfaren häst + oerfaren ryttare = 👎🏻


Varför inte lägga lite mer pengar på en häst som passar båda men är högre i mankhöjd/ kraftigare än den prickiga du lade upp bild på? Är det någon häst som BÖR kosta lite mer så är det ju barnens häst. De är det käraste vi har och behöver trygga, lugna och välutbildade hästar och dessa finns inte för en lägre peng.
Kan bara instämma i detta. Förstår inte heller varför man sätter en så liten ryttare på en så oerfaren häst, för bådas skull.
 
Jag har redan bestämt mig för att köpa den prickiga ponnyn som startponny för båda mina döttrar så att de får en trygg start i hästlivet, då denna ponny är ridskoleponny idag och väldigt trygg, snäll och älskar skogen, vilket passar oss utmärkt eftersom det är i skogen vi kommer vara, inga hårda träningspass på bana.
Sen när hon är för liten så fortsätter vi att köra henne och köper en storlek större ponny, och vid det laget så är väl tjejerna lite mer vana och duktiga.
Så jag behöver inte fler kommentarer nu, tack.
 
Jag har redan bestämt mig för att köpa den prickiga ponnyn som startponny för båda mina döttrar så att de får en trygg start i hästlivet, då denna ponny är ridskoleponny idag och väldigt trygg, snäll och älskar skogen, vilket passar oss utmärkt eftersom det är i skogen vi kommer vara, inga hårda träningspass på bana.
Sen när hon är för liten så fortsätter vi att köra henne och köper en storlek större ponny, och vid det laget så är väl tjejerna lite mer vana och duktiga.
Så jag behöver inte fler kommentarer nu, tack.

Hur många pass per dag går ponnyn på ridskola? Tänk på att den förmodligen motioneras rejält mkt mer där än hos privatryttare. Inte helt ovanligt att ponnysar som gått mkt och sen drar ner på motion blir rejält busiga. Personlighetsförändring säger en del jag tänker motionsnivå och stimulans. Från flera ridpass, liv i stallet flock att gå i hage med till oftast raka motsatsen. Kan bli en väldigt pigg ponny.
 
Jag har redan bestämt mig för att köpa den prickiga ponnyn som startponny för båda mina döttrar så att de får en trygg start i hästlivet, då denna ponny är ridskoleponny idag och väldigt trygg, snäll och älskar skogen, vilket passar oss utmärkt eftersom det är i skogen vi kommer vara, inga hårda träningspass på bana.
Sen när hon är för liten så fortsätter vi att köra henne och köper en storlek större ponny, och vid det laget så är väl tjejerna lite mer vana och duktiga.
Så jag behöver inte fler kommentarer nu, tack.
Med den planen är det hela väl en jättebra idé, om det köps ytterligare en ponny till storasyster om något år eller två när den här är urvuxen så tycker jag inte det är fel alls.

Dock förstår jag ändå inte riktigt att du startade tråden alls då du ju redan hade bestämt dig, och dessutom verkar ha tagit illa upp över de råd som inte sammanföll med din egen uppfattning.

Lycka till med fina ponnyn 😊!
 
Ja det har jag oxå hört, men ponnyn har gått på ett lättare ridlekis på helgerna och någon dag i veckan, och där de har gått i skogen mycket oxå så hon är ju van vid barn på ryggen/i vagnen i skogen oxå. Det gör inget att ponnyn är pigg, hellre det än rädd och oförstående. Sen får hon väl vänja sig, vi tar det försiktigt och vi kommer ju ändå att motionera henne regelbundet så hon inte står och blir för ostimulerad och en tickande bomb.
 
Ja det har jag oxå hört, men ponnyn har gått på ett lättare ridlekis på helgerna och någon dag i veckan, och där de har gått i skogen mycket oxå så hon är ju van vid barn på ryggen/i vagnen i skogen oxå. Det gör inget att ponnyn är pigg, hellre det än rädd och oförstående. Sen får hon väl vänja sig, vi tar det försiktigt och vi kommer ju ändå att motionera henne regelbundet så hon inte står och blir för ostimulerad och en tickande bomb.
Låter som att du har fattat ett bra beslut! Lycka till med ponnyn! :)
 
Jag tror det blir alldeles utmärkt som förstaponny och förstår inte riktigt alla kommentarer om att ponnyn är alldeles för liten. De passar väl med varandra just nu och en sjuåring kan lika gärna vara trött på hästar om två månader. De flesta tränare är också överens: Man köper inte en ponny att växa i. Ingen skulle få för sig att köpa skor i storlek 40 till en sjuåring, men när det gäller ponnyer, då ska man alltid köpa något att växa i? Har svårt att se det argumentet, speciellt inte när det handlar om skogsridning i första hand och något pass på banan. Det finns ju dessutom en mindre ryttare här som kan fortsätta ha ponnyn om den längre ryttaren byter om något år.
 
Jag tror det blir alldeles utmärkt som förstaponny och förstår inte riktigt alla kommentarer om att ponnyn är alldeles för liten. De passar väl med varandra just nu och en sjuåring kan lika gärna vara trött på hästar om två månader. De flesta tränare är också överens: Man köper inte en ponny att växa i. Ingen skulle få för sig att köpa skor i storlek 40 till en sjuåring, men när det gäller ponnyer, då ska man alltid köpa något att växa i? Har svårt att se det argumentet, speciellt inte när det handlar om skogsridning i första hand och något pass på banan. Det finns ju dessutom en mindre ryttare här som kan fortsätta ha ponnyn om den längre ryttaren byter om något år.
De flesta tyckte ponnyn var för liten redan nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 924
Senast: ylvalill
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 307
Senast: Jadzia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp