7-åring storlek på ponny

Ja, det kan du ju tycka. Men vad är logiken i att man ska köpa en ponny som redan är urvuxen? Du får det till att valet är den här lilla ponnyn eller en som är för stor. Varför inte en som är lagom istället? Som inte är för liten redan vid inköp?
I det här fallet är logiken enkel: trygg ponny till otrygga barn för skogsturer (enligt ts, får ju gå på hennes beskrivning). Möjlighet att köpa en till ponny om ett tag. Bra val för så liten är inte ponnyn i dagsläget och ingen ser in i framtiden, barnet kan ha haft en tillväxtperiod och stå stilla länge i växten nu. Eller sluta rida om två månader. Om hon har intresse skriver ts själv att de kanske köper en till. Då passar ponnyn utmärkt till den andra i familjen (det är bara BS att tre-fyra åringar inte rider, här är det full fart på de som har chansen med trygga ponnyer, de är då uppväxta med hästar) . Varför ska hon köpa en ponny enbart till sjuåringen när det finns möjlighet att köpa en till inom ett år om det är så? Det finns ju en mindre ryttare i familjen också?
 
Har väldigt svårt att se att man kan utläsa det där ur en bild. Ungen ser inte överdrivet kraftig ut heller. Ta skriver lulla i skogen, bli trygg och köra ponnyn. Varken mer eller mindre. Ts skriver också att de skaffar en till om intresset kvarstår rätt snart. Jag har svårt att se problemet.
Hm, jag kommenterade det du utläste ur en bild och så svara du att det är svårt att utläsa något från en bild.

Du ansåg att barnet kan rida flera år till på ponnyn. Jag håller inte med, och det handlar inte om att barnet skulle vara kraftig utan om att det ser ut som ett normalt barn som lätt växer en dm eller 2 på några år och även blir större på annat håll. Ur bilden utläser jag att det är ett sött ekipage med en ponny som är i minsta laget, resten kommer utifrån min vetskap om att barn i den åldern växer mest hela tiden om de inte tillhör det fåtal som har sjukdomar som förhindrar det.
 
Det är ganska många som nedvärderar ts val rätt stort. Så liten är inte ponnyn i dagsläget, det är ingen här som kan se in i framtiden hur mycket barnet kommer växa, det finns ytterligare en ryttare att beakta i familjen och dessutom skrev ts att en ny ponny kan tänkas skaffas och ha kvar den mindre inom ett år. Bra val av ponny. Under förutsättning att den passar nybörjare då och är trygg vilket var det ts ville ha.
Hur tänker du här egentligen. TS frågar vad folk tycker och du tycker att man nedvärderar TS val när de svarar vad de tycker. Alla tycker inte som du.
 
Du ansåg att barnet kan rida flera år till på ponnyn. Jag håller inte med, och det handlar inte om att barnet skulle vara kraftig utan om att det ser ut som ett normalt barn som lätt växer en dm eller 2 på några år och även blir större på annat håll. Ur bilden utläser jag att det är ett sött ekipage med en ponny som är i minsta laget, resten kommer utifrån min vetskap om att barn i den åldern växer mest hela tiden om de inte tillhör det fåtal som har sjukdomar som förhindrar det.

Aha du vet hur ett barn växer utifrån en bild? Ja, jag tycker inte för långa ryttare spelar någon roll för skogsturer i skogen. Vad är problemet?
 


Alltså jag undrar fascinerat över de som tycker ditt barn är för LÅNGT på ponnyn.

Vad har man för referensram då ?

För mig blir det helt obegripligt. Måste vara typ årets märkligaste tråd att utöver det blanda in div annat. Ponnyn ska användas till små, icke vägande ryttare, inget direkt arbete, och ryttaren på bilden når knappt ner till magens underdel på ponnyn .
Har nån ens som anser den lilla ryttaren ”är för lång” tittat på högt tävlande ponnyekipage ang ”storlek” på ryttarna ? 😳
 
Senast ändrad:
Aha du vet hur ett barn växer utifrån en bild? Ja, jag tycker inte för långa ryttare spelar någon roll för skogsturer i skogen. Vad är problemet?
Nej jag vet att så gott som alla barn växer med eller utan bild. Växer hon normalt så lär hon bli ett par dm längre på 3 år, kanske lite mer.

Menar du att du tror att flickan stannat i växten och inte kommer att bli längre?
 
Alltså jag undrar fascinerat över de som tycker ditt barn är för LÅNGT på ponnyn.

Vad har man för referensram då ?

För mig blir det helt obegripligt. Måste vara typ årets märkligaste tråd att utöver det blanda in div annat. Ponnyn ska användas till små, icke vägande ryttare, inget direkt arbete, och ryttaren på bilden når knappt ner till magens underdel på ponnyn .
Har nån ens som anser den lilla ryttaren ”är för lång” tittat på högt tävlande ponnyekipage ang ”storlek” på ryttarna ? 😳
Nja ingen (eller möjligen få) säger för lång utan att barnet är åt det långa hållet och kommer att växa ur den ganska snart.
 
Nja ingen (eller möjligen få) säger för lång utan att barnet är åt det långa hållet och kommer att växa ur den ganska snart.

? Min kommentar/undring
står fast innehållsmässigt och utifrån alla otaliga inlägg som föranledde min reflektion. Säger igen: typ märkligaste tråd
i fråga om folks ”gå igång” 😳
 
Nej jag vet att så gott som alla barn växer med eller utan bild. Växer hon normalt så lär hon bli ett par dm längre på 3 år, kanske lite mer.

Menar du att du tror att flickan stannat i växten och inte kommer att bli längre?
Min dotter är åtta, hon har växt fyra centimeter sedan senaste passmätningen för tre år sedan (var 128 då och är 131 för tre dagar sedan när vi skaffade nytt pass, tre år senare). Sonen stod still länge, rände iväg sju cm på två månader, och står nu still igen. Ingen kan omöjligt veta hur ett barn växer. Speciellt inte utifrån en bild. Men, eftersom det här barnet är betydligt längre än min dotter men yngre, skulle det ju kunna vara så att hon redan haft en tillväxtperiod. 135 är nog rätt långt för en sjuåring skulle jag tippa. Besök vilken dressyrtävling som helst för ponny så får du se ryttare som är betydligt längre på sina ponnyer än denna är för den här, och då finns det till och med i reglementet att det inte ska se för oproportionerligt ut, men ännu så länge har inte jag i alla fall sett någon som blivit diskad på grund av oproportionerligt ekipage. Det gäller tävling. TS vill ha en schysst ponny att låta ungarna rida i skogen på. Så, faktum kvarstår: Vad är problemet med skogsturer vilket är ts ändamål med ponnyn om man nu skulle vara lite för lång?
 
Min dotter är åtta, hon har växt fyra centimeter sedan senaste passmätningen för tre år sedan (var 128 då och är 131 för tre dagar sedan när vi skaffade nytt pass, tre år senare). Sonen stod still länge, rände iväg sju cm på två månader, och står nu still igen. Ingen kan omöjligt veta hur ett barn växer. Speciellt inte utifrån en bild. Men, eftersom det här barnet är betydligt längre än min dotter men yngre, skulle det ju kunna vara så att hon redan haft en tillväxtperiod. 135 är nog rätt långt för en sjuåring skulle jag tippa. Besök vilken dressyrtävling som helst för ponny så får du se ryttare som är betydligt längre på sina ponnyer än denna är för den här, och då finns det till och med i reglementet att det inte ska se för oproportionerligt ut, men ännu så länge har inte jag i alla fall sett någon som blivit diskad på grund av oproportionerligt ekipage. Det gäller tävling. TS vill ha en schysst ponny att låta ungarna rida i skogen på. Så, faktum kvarstår: Vad är problemet med skogsturer vilket är ts ändamål med ponnyn om man nu skulle vara lite för lång?
Du du får tycka precis vad du vill, personligen tycker jag det är mindre lyckat att köpa en ponny som barnet riskerar att växa ur inom kort.
 
Jag tror det blir alldeles utmärkt som förstaponny och förstår inte riktigt alla kommentarer om att ponnyn är alldeles för liten. De passar väl med varandra just nu och en sjuåring kan lika gärna vara trött på hästar om två månader. De flesta tränare är också överens: Man köper inte en ponny att växa i. Ingen skulle få för sig att köpa skor i storlek 40 till en sjuåring, men när det gäller ponnyer, då ska man alltid köpa något att växa i? Har svårt att se det argumentet, speciellt inte när det handlar om skogsridning i första hand och något pass på banan. Det finns ju dessutom en mindre ryttare här som kan fortsätta ha ponnyn om den längre ryttaren byter om något år.
Men man köper inte storlek 36,5 i skor när man drar 37. Och köper man ett par trånga 37-or till ett barn - då måste man vara medveten om att de passar nu, men kanske inte om en månad eller två.

Hästen är väldigt nätt och barnet motsvarar redan nu en ryttare på 75-100 kg på ett 550 kg halvblod (vilket brukar förfasa halva Buke, som då skriker max, max, max 65 kg - vilket iofs mest är fatshaming. Den här tråden har givit bra ammunition i den debatten :p. Men hästen väger nog inte mer än 150 kilo vilket skulle innebära att 25 kilo betyder att hon bär en sjättedel av sin vikt)... Ett köp av den ponnyn är väl OK om man redan nu letar efter ytterligare en som då är större. Till treåringen är nog ponnyn perfekt.

Är man liten, men i sju-åtta års åldern räcker det ofta inte med en ponny som man kan sitta kortare stunder på - man vill ganska snart ha en ponny som man kan rejsa runt med och hoppa.

PS något år för flickan på bilden är nog önsketänk
 
Men man köper inte storlek 36,5 i skor när man drar 37. Och köper man ett par trånga 37-or till ett barn - då måste man vara medveten om att de passar nu, men kanske inte om en månad eller två.

Hästen är väldigt nätt och barnet motsvarar redan nu en ryttare på 75-100 kg på ett 550 kg halvblod (vilket brukar förfasa halva Buke, som då skriker max, max, max 65 kg - vilket iofs mest är fatshaming. Den här tråden har givit bra ammunition i den debatten :p. Men hästen väger nog inte mer än 150 kilo vilket skulle innebära att 25 kilo betyder att hon bär en sjättedel av sin vikt)... Ett köp av den ponnyn är väl OK om man redan nu letar efter ytterligare en som då är större. Till treåringen är nog ponnyn perfekt.

Är man liten, men i sju-åtta års åldern räcker det ofta inte med en ponny som man kan sitta kortare stunder på - man vill ganska snart ha en ponny som man kan rejsa runt med och hoppa.

PS något år för flickan på bilden är nog önsketänk
Har du varit på en ponny dressyr tävling?
 
Men man köper inte storlek 36,5 i skor när man drar 37. Och köper man ett par trånga 37-or till ett barn - då måste man vara medveten om att de passar nu, men kanske inte om en månad eller två.

Hästen är väldigt nätt och barnet motsvarar redan nu en ryttare på 75-100 kg på ett 550 kg halvblod (vilket brukar förfasa halva Buke, som då skriker max, max, max 65 kg - vilket iofs mest är fatshaming. Den här tråden har givit bra ammunition i den debatten :p. Men hästen väger nog inte mer än 150 kilo vilket skulle innebära att 25 kilo betyder att hon bär en sjättedel av sin vikt)... Ett köp av den ponnyn är väl OK om man redan nu letar efter ytterligare en som då är större. Till treåringen är nog ponnyn perfekt.

Är man liten, men i sju-åtta års åldern räcker det ofta inte med en ponny som man kan sitta kortare stunder på - man vill ganska snart ha en ponny som man kan rejsa runt med och hoppa.

PS något år för flickan på bilden är nog önsketänk
Tänker väl att det finns gott om vuxna som drar på sig 34 i skor om det är så (bara att bildgoogla islandsryttare). Nä. Skogsturer med för långa ryttare är nog inget problem varken för en ponny eller en islandshäst om det är så.
 
Har du varit på en ponny dressyr tävling?
Ja, och när barn rider ponnier med en mankhöjd mer än 20 cm lägre än deras egen brukar de vara av modeller som bär längden bättre (vi har sett flera exempel i tråden). När det börjar se ut något som på bilden brukar det vara ett ekipage på väg att splittras - sällan ett helt nytt ekipage (utom när det gäller de riktigt duktiga ungarna som bara har en ponny för att sätta ett par starter/placeringar i den och höja priset).

Även om barnet är av normalvikt är det inte optimalt att en häst ska bära så mycket. Barnet motsvarar redan nu både längd och viktmässigt ungefär samma proportioner som en vuxen på en islandshäst (som oftast är rejält viktbärande) - men håller (om det är friskt) på att växa. Dessutom rider duktiga islandsryttare mycket med sätet - deras ridning är anpassad till en liten häst. Ofta hänger underskänkeln bara rakt ner - när islandshästarna kom till Sverige trampade man ofta ner och fram i stigbyglarna och satt lite löjligt rakbent. Risken för ett barn som lär sig rida på en för liten häst i en ryttartradition där man gärna "omsluter" sin häst med skänkeln, är att det använder korta läder och inte hittar sin sits (eller snarare tappar - ungar brukar sitta rätt bra).
 
PS jag tycker att ponnyn ser trevlig ut och det som berättas låter också bra - jag skulle nog också köpt om jag kunde ha två. Det större barnet kan ju rida just nu och det lilla kan säkert ha roligt med ponnyn i minst tre-fyra år. Inkörd är ju också ett plus. Jag skulle däremot leta vidare om det var ridponny åt en lång sjuåring.
 
Jag argumenterar. Men vill du inte diskutera ska du nog inte kommentera mina inlägg från början.
Jag gillar att diskutera, men kanske inte på nivån att man raljerar över att motparten tror att barn på 7 år kommer att växa utifrån att se på en bild....
 
Tänker väl att det finns gott om vuxna som drar på sig 34 i skor om det är så (bara att bildgoogla islandsryttare). Nä. Skogsturer med för långa ryttare är nog inget problem varken för en ponny eller en islandshäst om det är så.
OT Ganska talande att du drar upp längd men inte vikt vilket mitt inlägg som du besvarade handlade om - jag vill minnas att du hör till dem som anser att storhästar inte ska bära, men med ponnyer är det tydligen en annan sak :meh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 924
Senast: ylvalill
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 306
Senast: Jadzia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 075
Senast: Mabuse
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp