700 kroners sadel ifrån börjes.....

Sv: 700 kroners sadel ifrån börjes.....

_L_ skrev:
Här är en till som är dumsnål o borde elda upp sadelskrället o rida barbacka istället :bump:
Men alla säger typ beg syntetsadel = :banana: :banana: :banana:
Why?? :confused:
Varför då eg, vad gör en sådan sadel billig och bra?
Det är väl bom på den med som måste anpassas efter hästen?

Som tur är behöver inte hästen missa välbehövda motionsrundan, jag kör ju oxå ;)

/L

En syntet sadel är billiagare att framställa än en lädersadel, därför är den billigare i inköp, speciellt om den är begagnad.

Orsaken till att många rekomenderar en syntetsadel är för att de faktist är kvalitetsmärken jämfört med t.ex. börjessadlarna. Jag har t.ex. bara erfarenheter med Wintec syntetsadlar, men dessa är oerhört välgjorda, finns i flera modeller och prisklasser vilket gör att det är betydligt enklare att hitta en modell som är passlig för just din häst.

Begagnad syntet får man mer för pengarna än begagnat läder. Och en beg syntet som ändå har kostat mer när den är ny brukar vara troligt mycket bättre skick på och bommen kan antas vara rak, bossorna jämnt stoppade och liknande. Därför rekommenderar jag och använder gärna själv syntet. Man får ganska mkt sadel utan att lägga så mkt pengar...

Köp inte billiga sadlar!!! De är rent av :devil: farliga för häst och RYTTARE! Bommen klarar oftast inte med belastning från en ryttare över 50 kg! De har dålig passform ojämna i lädret (kan tom finnas sprickbildningar på stroppar och så pang går de av mitt i en galopp eller över ett hinder! Sömmar är sydda med billig tråd Sedan till stoppningen som ofta innehåller allt annat än stoppull..... Satsa på begagnad kvalitet kolla annonser finns många Lemetex/Husar,Hubertus, Lewa och syntetsadlar för under 1000 kr!:)

det känns som det ärså lätt att bli lurad när man köper begagnad sadel eftersom jag aldrig köpt sadel förrut!

men ett alternativ är juh oxå att köpa en sadel på avbetalning från typ hööks (lite jobbigt att jag flyttat från sthlm till växjö bara om sadeln inte skulle passa!!)
treor ni man får ta en sadel på avbetalning fast att man är student??
ska börja läsa en fristående kurs på universitetet i ett halvår.....

men alltså håller syntetsadeln??? för jag tränar i både hoppning och dressyr 2-3 dagar i veckan så jag vill juh inte ngn "promenad/ut och gå i skogen sadel".......

mvh sofie

plus att många 2fina sadlar är för stora 17 i tumm och jag har en maxad c-pony och skulle behöva 16-16,5 så att sadeln inte blir för stor på min lilla häst!

ja, och sen undrar jag eftersom jag rider mest dressyr tänkte jag försöka hitta en allround sadel mot dressyr eftersom det är det jag rider mest, men går det att hoppa i dessa??? (det borde juh gå när det är allround oavsett om den är lite dressyr inriktad....)

ja och på den sadeln som min häst har nu så har hon normalbom. kan jag då leta efter en sadel med normalbom eller kan det bli heeelt fel????
hur ser jag om sadeln passar???

Zaida skrev:
men alltså håller syntetsadeln??? för jag tränar i både hoppning och dressyr 2-3 dagar i veckan så jag vill juh inte ngn "promenad/ut och gå i skogen sadel".......

mvh sofie

Jag har syntetsadel till min häst, en hoppsadel och en dressyr. (också fattig student ;-) )
Jag tränar (och tävlar) regelbundet, och båda sadlarna är mycket välanvända, dock ser de knappt ens slitna ut.
Hoppsadeln är nu ca 2 år gammal, och rejält använd, men inte sliten öht.
Dressyrsadeln är ngt nyare, och ser även den helt oanvänd ut.

Jag tycker verkligen inte att de nyare syntetsadlarna är några "promenad/ut i skogen" sadlar, utan de jag har är minst lika bra som de flesta lädersadlar.
Jag kanske skall tillägga att jag förut var väldigt emot syntet, nu vill jag inte byta in mina underbara sadlar även om jag hade haft råd !

bibban- som har griffin

Vilken sadel du än köper måste du vara noga med att den PASSAR både dig och hästen. Försök låna hem sadlar och ta sedan ut en sadelutprovare. Jag red min häst i en för trång sadel, hon gick och spände sig och blev till slut halt. det gick aldrig att få henne bra igen så nu är hon i himlen. Allt detta för att jag trodde sadeln passade!

Sadeldjungeln är en djup djungel, stort lycka till! :)

Jar har ridit i en Wintecsadel några gånger och den är faktiskt helt okej! En annan bra sak som jag upptäckt med den är att det inte krävs helskodda ridbyxor för att få ett bra grepp! Så det kan vara en investering med andra ord! :idea:

Har du ingen du kan ta hjälp av som åtminstone verkar ha lite pail på vad det gäller sadlar? Det finns ju böcker, filmer osv. att läsa och titta på, men det är lättare om man varit med mer praktiskt också och sett hur en bra sadel ska ligga, vad man ska tänka på osv.

Om du har någon du kan anförtro dig åt som åtminstone kan lite om sadlar kanske du kan få lite hjälp mot att du betalar en mindre summa. Du kanske inte får samma expertis som hos en utb. sadelmakare som har flera års erfarenhet i branschen, men det är ju bättre än ingenting alls..

Jo en 17" sadel blir nog för stor för din c-ponny så leta efter en 16 eller 16,5" i stället. Gå in på annonserna här på bukefalos samt på www.blocket.se och så kan du söka på lite märken där. T.ex. Lewa, wintec, horse saver, griffin, hubertus.

Har du inte pengar till en sadel kanske du kan låna utav dina föräldrar eller så?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 233
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka