90-tals accessoarer

Hmm, får fundera lite till. Inga av de stilar ni beskriver känner jag mig bekväm med eller kan lätt sätta ihop utan att köpa kläder jag sedan aldrig kommer använda. Gillar egentligen inte att klä ut mig eller temafester så vill hålla det enkelt. (Men vill gå på denna fest pga mycket trevligt sällskap).
Inte ens ett linne med spagettiaxelband över en t-shirt? Och sätta upp håret typ såhär (går med vanliga hårnålar också):
90s-Hairstyles.jpg
 
Det är ju jättemycket 90-tal i modet idag. Lätt att komma ihåg när jag tog studenten 98 :D Högstadiet och gymnasiet bestod av Chunky boots, grunge, stora flanellskjortor, bootcut jeans, dr martens, skjorta eller t-shirt med långärmad t-shirt under. Oversize, lite bohemiska västar över jeansjacka. Jag hittade min älskade Aqua Limone Sweater för någon vecka sen :)
 
Mkt kritstrecksrandigt typ dessa byxor men inga slits och lägre i midjan.

Screenshot_20221113-121902_NA-KD.jpg

Skorna Yes . Överdel antingen cardigan PhilippaK med vit top under eller någon kort stickad polo typ Anna Holtblad. Det hade jag ofta. Eller snygg kort figursydd kavaj.

Ja som det som finns i affärerna idag 😁
 
90 talet var ju ett mkt kvinnligt mode för oss som var lite äldre än fjortis. Jag som är född 67 ser ju hur mkt som har kommit tillbaka i höstens mode faktiskt. Mkt av de som säljs idag hänger i min garderob sen typ 30 år tillbaka 😁

Jag hade ju mycket långa kappor, dräkter, kostymbyxor och ibland med tillhörande kavaj, dom var ganska stora och vida. Eller Levis, vit top och svart bomberjacka och cowboysboots mkt boots var det och platådojor alltså sådana som finns i miljoner i affärerna idag.

Visa bifogad fil 105358


I smyckesväg var det ganska stilrent efter 80 talets krimskrams med 800 kedjor och pärlhalsband runt hals och handled. Typ Madonna alldeles i början av hennes karriär.

Tror du är on to something :) Jag gick grundskola på 90-talet och känner igen mig i allt från spaghettilinnen till grunge, hårmaskara, lågt skurna jeans, adidasbyxor med knappar längs benen och chokerhalsband. Men det var ju inte så min mamma klädde sig!
 
Tror du är on to something :) Jag gick grundskola på 90-talet och känner igen mig i allt från spaghettilinnen till grunge, hårmaskara, lågt skurna jeans, adidasbyxor med knappar längs benen och chokerhalsband. Men det var ju inte så min mamma klädde sig!

Min syrra som är född 81 hade ju mer grungestilen och Dr Martens förstås. Jag minns dom där vad jag tyckte asfula adidasbyxorna med knappar WTF liksom 🤣
 
Min syrra som är född 81 hade ju mer grungestilen och Dr Martens förstås. Jag minns dom där vad jag tyckte asfula adidasbyxorna med knappar WTF liksom 🤣
Mina systrar, födda 82, 87 och 89 har alla haft sådana Adidas byxor, men inte jag. Hur fula var inte de liksom!

Jag hade jeans, t-shirt och skjorta och boots på fötterna. Och jeansjacka också!
 
Ey, @fio och @Enya — man bar dem med stolthet! :D

De kostar för övrigt nästan lika mycket nu som då (inflationen undantaget), ett par äkta randiga Adidasbyxor kostade minst 500 kr och var aldrig reade.

Om man skulle välja ett par jeans, så skulle jag ta "boyfriend jeans" modellen, och låta de sjunka ner lite i midjan.
Spaghetti topp minns jag inte att man hade ovanpå t-shirt, men, gärna en klänning med spaghetti, och vit tight t-shirt under. Ingen annan färg än vit dock, det kunde ju se ut annars som om man inte gjorde det med flit, liksom bara tog först bästa tröjan i garderoben och det gick inte för sig.

Kjolen till en början skulle just vara ovanpå Jazzbyxorna (man ville inte visa upp stjärten i tights) och just av en särskild modell, men sen gick det bra att ha vilken kjol som helst till vilka byxor som helst.

Ungefär två år var det mode på fejk-ridbyxor med fejk-jorphurs till. Gärna ljusbeige byxor. :yuck: :rofl:

I din outfit skulle jag bara skippa rosa t-shirt och ta en svart istället. Man blandade inte Grunge med finstilt egentligen, för grunge var just en motsats till att klä upp sig.

Annars skulle jag ta just såna pyttesmå klämmor från typ kicks för håret och en choker, så är det omisskännligt 90-tal.
 
Kolla om du kan låna från någon annan. Tex sådana där små vad heter det klämmor till håret. Hade jag en period jätteofta och kvar flera av dem. Samma med plastgjejen runt halsen. Nu har jag glömt visst vad allting heter 😂
Och addidas byxorna men de skulle jag inte köpa nu bara för att ha på en maskerad känns ju inte värt det.
Så skulle främst satsa på håret och sminket om jag var du.
Måla tydliga mörka och smala streck på ögonbrynen. Använd läppenna i några nyanser mörkare än själva läppstiftet. Ja jag vet riktigt fult men man såg ju ut så då.
 
Svart t-shirt, choker och små hårklämmor låter görbart och inte dyrt. Men är det ok att kombinera, eller blir det en konstig blandning av stilar?
Jag var tonåring på 90-talet men har alltid varit ganska ointresserad av mode så har själv ingen koll. Jag kombinerade vad jag själv trivdes med och sökte ingen speciell stil.
 
Svart t-shirt, choker och små hårklämmor låter görbart och inte dyrt. Men är det ok att kombinera, eller blir det en konstig blandning av stilar?
Jag var tonåring på 90-talet men har alltid varit ganska ointresserad av mode så har själv ingen koll. Jag kombinerade vad jag själv trivdes med och sökte ingen speciell stil.
Nej det tycker jag inte låter som någon konstig kombination kör på det :)
 
Hmm. Oversize var rätt populärt bland vissa mest skate killar. Hos tjejer inte lika vanligt. Däremot var det poppis med magtröjor.
Skulle nog kört på något mittemellan
Magtröja ska jag inte ha i alla fall...

En grej var att ha en långärmad tröja underst och en kortärmad t-shit aktig tröja över det. Var själv anhängare av detta ehh… mode 🙈
Detta kanske går att få till utan större problem. Spelar färg någon roll? Bör båda vara enfärgade?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som förälder stöter man på diverse svårigheter, just nu ligger mitt fokus på hur otroligt svårt det är att vara förälder till två...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
14 333
Senast: Miks
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 822
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp