Bukefalos 28 år!

A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det som skaver är ju just att han blivit häktad för ett brott som en svensk medborgare/bosatt i Sverige (utan flyktfara) aldrig skulle bli häktad för i detta skede. Åklagaren tar således endast stöd i att det kan föreligga en risk för att den misstänkte inte dyker upp till rättegången. Detta innan vi ens vet om åtal kommer att väckas.

Hade det varit ett brott av sådan grad att det normalt hade förelegat en grund för häktning för personer bosatta i landet hade det varit ett annat läge. Men så är alltså inte fallet.

Sen ska man veta att det inte är ovanligt att tilltalade (bosatta i Sv) inte dyker upp till en rättegång. Det finns exempel när rättegångar får ställas in gång på gång för att den tilltalade inte behagar infinna sig. Det är inte tal om ens hämtning förrän efter ett par inställda förhandlingar. Vilket kan leda till en väldigt tidsutdräkt som i sin tur inverkar på kvalitén på vittnenas utsagor. Vilket brottsoffren bara får acceptera att man inte kan göra mer åt. Men här kan vi således häkta redan innan ens åtal har väckts. Det är en sådan ojämlikhet i behandlingen att det skaver.
Jag vet inte vad som brukar leda till häktning, vilket också betyder att inte ens om jag hade velat se den där filmen, hade jag blivit klokare på den punkten av att se den.

När du säger att det skaver, är det då att han inte är svensk medborgare eller hudfärg du tänker på?

(När det gäller hanteringen av icke-vita icke-medborgare, brukar väl varken Sverige eller buke direkt briljera i humanitet.)
 
Jag vet inte vad som brukar leda till häktning, vilket också betyder att inte ens om jag hade velat se den där filmen, hade jag blivit klokare på den punkten av att se den.

När du säger att det skaver, är det då att han inte är svensk medborgare eller hudfärg du tänker på?

(När det gäller hanteringen av icke-vita icke-medborgare, brukar väl varken Sverige eller buke direkt briljera i humanitet.)
Jag som jobbar i rättsväsendet kan säga att utländska medborgare ofta blir häktade (det gäller även vita utlänningar) eftersom de är större flyktrisk än människor med en vardag här. Ibland innebär det stora svårigheter för de drabbade personerna (t.ex. att ta rätt på fordon, husdjur etc). Svenska häkten och långa häktningstider är utsatta för kritik.

Ogillar man systemet bör man ändra det - men man bör inte göra undantag för kända personer.
 
Jag som jobbar i rättsväsendet kan säga att utländska medborgare ofta blir häktade (det gäller även vita utlänningar) eftersom de är större flyktrisk än människor med en vardag här. Ibland innebär det stora svårigheter för de drabbade personerna (t.ex. att ta rätt på fordon, husdjur etc). Svenska häkten och långa häktningstider är utsatta för kritik.

Ogillar man systemet bör man ändra det - men man bör inte göra undantag för kända personer.
Ja, de svenska häktningstiderna är problematiska, det har jag förstått. Men det är en annan fråga.

Häktning för att undvika att den misstänkte lämnar landet, kritiseras det på samma vis som häktningstiderna? Vet du något om det?
 
Ja, de svenska häktningstiderna är problematiska, det har jag förstått. Men det är en annan fråga.

Häktning för att undvika att den misstänkte lämnar landet, kritiseras det på samma vis som häktningstiderna? Vet du något om det?
Nej inte alls på samma sätt, för vanligtvis handlar det om människor som rent objektivt är en större flyktrisk (dvs personerna skulle frihetsberövas även i andra länder). Vi har inte det amerikanska systemet med borgen.

Jag skulle dock personligen väldigt gärna se att man tog hand om personers tillhörigheter etc när de häktades. För häktad betyder misstänkt inte skyldig. Och även om de är skyldiga så ingår sällan förlust av bil eller husdjur i straffskalan (=allt för ofta betydligt hårdare straff i praktiken för en person som är utlänning eller har ett sämre socialt skyddsnät). Det är dock svårt att åstadkomma i praktiken. Men så gott som varje dag är det någon som drabbas värre än ASAP Rocky
 
Nej inte alls på samma sätt, för vanligtvis handlar det om människor som rent objektivt är en större flyktrisk (dvs personerna skulle frihetsberövas även i andra länder). Vi har inte det amerikanska systemet med borgen.

Jag skulle dock personligen väldigt gärna se att man tog hand om personers tillhörigheter etc när de häktades. För häktad betyder misstänkt inte skyldig. Och även om de är skyldiga så ingår sällan förlust av bil eller husdjur i straffskalan (=allt för ofta betydligt hårdare straff i praktiken för en person som är utlänning eller har ett sämre socialt skyddsnät). Det är dock svårt att åstadkomma i praktiken. Men så gott som varje dag är det någon som drabbas värre än ASAP Rocky
Borgensystemet framstår inte som något särskilt bra i mina ögon. Men jag kan inte juridik och juridik är svårt. Tack för att du bidrar med klarhet till tråden!
 
Sen fattar jag inte hur det kan vara "so what" ens att slänga någon i backen. Jag har blivit slängd i backen en gång. Jag reste mig inte upp och sa "so what".
Nä jag håller med. Det är helt orimligt agerande från början oavsett.
Skadestånd är inte vansinnigt stora pengar i svensk rättspraxis, så vitt jag vet?
Där har jag ingen aning :) Men det kan säkert stämma!
 
Min tolkning är inte att Honung menar skadestånd, jag trodde det avsågs att Sverige tappar i anseende och att stora artister skulle kunna tänkas avstå Sverige och att fans till artisten kanske bojkottar Sverige och svenska varor.
Exakt så. ASAPs inställda turné, 17 miljoner bara den. Tidigare av andra orsaker i sverige gripna svarta rap-artister som Wiz Khalifa, Snoop Dog och Nelly, stämmer in i kören nu mot svrige som ett mot svarta afroamerkaner rasistiskt land. Det här drar dessutom upp det rykte i dagen som sverige under senare år fått runt sig som ett land där man inte längre kan gå säker på gatorna eftersom människor från mellanöstern trakasserar folk mitt på blanka dagen på gatorna. Här finns det på film, och är uppenbart.
 
Jag vet inte vad som brukar leda till häktning, vilket också betyder att inte ens om jag hade velat se den där filmen, hade jag blivit klokare på den punkten av att se den.

När du säger att det skaver, är det då att han inte är svensk medborgare eller hudfärg du tänker på?

(När det gäller hanteringen av icke-vita icke-medborgare, brukar väl varken Sverige eller buke direkt briljera i humanitet.)
Det som skaver är att misshandel av normalgraden som han är misstänkt för, aldrig skulle leda till häktning av en person som är bosatt här i Sverige. Det misstänkta brottet är inte tillräckligt allvarligt för att motivera att sitta häktad under utredningstiden. Den särbehandling som sker för att han inte är bosatt i Sv känns inte helt ok.
 
Det som skaver är att misshandel av normalgraden som han är misstänkt för, aldrig skulle leda till häktning av en person som är bosatt här i Sverige. Det misstänkta brottet är inte tillräckligt allvarligt för att motivera att sitta häktad under utredningstiden. Den särbehandling som sker för att han inte är bosatt i Sv känns inte helt ok.

Jo, svenskar häktas på grund av misstanke om misshandel av normalgraden om det finns grund för häktning, vilket det inte sällan gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Melatonin
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp