A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hans garanti har inget med svensk lag att göra. Han garanterar att ASAP Rocky inte flyr. Finns det inskrivet i svensk lag att ASAP Rocky kommer att fly undan från svensk rättvisa? Jeez.
Jämför hur flyktrisken bedömts gällande G-easy och ASAP Rocky. Behandlar vi alla lika? NEJ.

G-easy och Rocky är som äpplen och päron i det här fallet. De behövde aldrig häkta G-easy eftersom han erkände och erkännandet vann stöd av övrig utredning. Därför hölls, så vitt jag kan förstå, en kombinerad häktnings- och huvudförhandling. Domen avkunnades senare samma dag och han dömdes till villkorlig dom och dagsböter. Brottet begicks på natten mellan onsdag och torsdag och domen föll på fredagen.

Ärligt, jag har faktiskt inte alls svårt att tro att Rocky skulle kunna åka hem till USA och hålla sig borta från Sverige resten av sitt liv om han inte blev häktad. Sverige är inte ett så attraktivt resmål även i musikindustrin, man klarar sig bra i turnéer utan att ha en konsert i Sverige. Och så, gissar jag, känner han nog redan idag att han inte gärna vill återvända när detta är överstökat.

Och USA hejda honom från att åka till USA? Nej, det skulle nog tas ännu värre av den amerikanska allmänheten och den afroamerikanska delen om han var på fri fot här i sverige men inte fick åka hem - och den afroamerikanska delen är ju några som Trump tydligen försöker samla poäng hos. Jag vet inte riktigt hur det går till med privatflyg men med pengar löser man det mesta med resor, så det man skulle behöva göra är väl ta ifrån honom hans pass, och det låter inte riktigt rättsenligt (och även det kanske man kan lösa med hjälp av pengar).
När han väl är i USA så har USA då inget som säger att de måste lämna ut honom till Sverige, som det har skrivits om tidigare i tråden. Därmed skulle USA lätt kunna rycka på axlarna och säga att de inte kan göra något och han lätt kunna stanna kvar hemma.

Men det är mina lekmannamässiga tankebanor och jag litar mera på de som bestämt att det föreligger flyktrisk.

Läste i någon av kvällstidningarna att den - för många- totalt okände svenske "kändisen" som är misstänkt för sex med för ung flicka i USA kan räkna med att sitta i häkte under flera ÅR medan utredningen pågår.

Var är de svenska kändisarnas bojkott av USA och samtal till Lövet med krav om samtal med Trumpeten?
Är de svenska politikerna ute på nätet och skriker att han ska sättas på fri fot?
Var är de mäkta upprörda bukefalisterna och härjar för att få honom frisläppt i väntan på rättegång?

Nå just, i Sverige respekterar vi (de flesta i alla fall...) andra länders rättssystem och försöker inte med makt, kändisskap och pengar påverka en utredning genom att skrika och kräva på tvitter/andra sociala media om att svenskar som begår brott i annat land ska släppas på fri fot och det skulle nog inte falla någon med reell makt i vårt land in, att "garantera" att en kriminell inte kommer att dunsta så fort den kommer ut från häktet :grin:

Läste i någon av kvällstidningarna att den - för många- totalt okände svenske "kändisen" som är misstänkt för sex med för ung flicka i USA kan räkna med att sitta i häkte under flera ÅR medan utredningen pågår.

Var är de svenska kändisarnas bojkott av USA och samtal till Lövet med krav om samtal med Trumpeten?
Är de svenska politikerna ute på nätet och skriker att han ska sättas på fri fot?
Var är de mäkta upprörda bukefalisterna och härjar för att få honom frisläppt i väntan på rättegång?

Nå just, i Sverige respekterar vi (de flesta i alla fall...) andra länders rättssystem och försöker inte med makt, kändisskap och pengar påverka en utredning genom att skrika och kräva på tvitter/andra sociala media om att svenskar som begår brott i annat land ska släppas på fri fot och det skulle nog inte falla någon med reell makt i vårt land in, att "garantera" att en kriminell inte kommer att dunsta så fort den kommer ut från häktet :grin:
Ber om ursäkt för ev OT men jag har förstått att Sverige har kritiserats för de långa häktestiderna, har USA kritiserats för just det också?

Vi kanske ska skippa hela det där med rättssystem.:meh: Istället håller vi omröstningar i sociala medier. Populärare, snabbare och med hjälp av reklamintäkter billigare. Progressivt, modernt och i tiden.:up:

Om tillräckligt många gillar den misstänkte så kan hen ju inte begått något brott. Samma gäller om någon kändis går i god. Och om hen ändå gjort något olagligt/omoraliskt då A) hade hen ett gott skäl B) hen var egentligen det verkliga offret.

Varför skulle något behöva prövas i domstol? Alla som gillar någon på Facebook vet ju ändå precis vad som hände, även om de var på en annan kontinent.

Och om någon blir utsatt för brott, då bestämmer pöbeln om personen är tillräckligt sympatisk för att vara ett "brottsoffer".

Allas likhet inför lagen är ju bara orättvist skit. Tänk att risken finns att sympatiska, vackra, omtyckta och lyckade människor riskerar att mätas med samma mått som fyllon, utslagna, "skäggbarn" och andra oproduktiva människor! Var är rättvisan?

(PS jag är ironisk)

HAN som individ och världsledare är extremt orättvist behandlad men nu handlar inte NATO om personen Trump och vad du tycker om det bryr jag mig väldigt väldigt lite om. Att en av världens mäktigaste världsledare har gått in och garanterat att ASAP Rocky inte kommer att fly från Sverige och att svenskska pk-fis-kåren gör det till något helt annat och fläskar till om NATO och försvarsbudget och Trump-sparkar som att han PERSONLIGEN är ansvarig för allt illa som hänt i somliga individers liv är en annan sak bara skrattretande löjligt . Du får tycka precis vad du vill. Jag också. Det är det finfina med åsiktfrihet.
Skrattresande löjligt.

Fast han flyttar ändå debatten på ett otäckt sätt till något som tidigare varit otänkbart, så jag är inte lika säker på att det är så ineffektivt på längre sikt. Till och med annars begåvade människor diskuterar och föreslår att rättssystemets oberoende skulle temporärt upphävas för att ”rädda” Sveriges anseende i USA.

Men det kanske ingår i din reflektion.
Jo, jag tänkte på det. Och bestämde mig för att det ryms inom att han ändå inte har mycket makt för sitt ämbete, så att säga. Han stöter ju ofta på patrull när han slänger ur sig sina förslag.

Eftersom det återkommande sägs att Sverige kritiseras för långa häktningstider, så vill jag bara förtydliga att det stora problemet med Sveriges bestämmelser gäller häktning med restriktioner, dvs där det finns ett mått av isolering inblandat. Det används där det finns risk för att den misstänkte ska påverka utredningen genom kontakt med andra misstänkta, målsägande, vittnen etc. Statistiskt är det cirka 2/3 av alla häktade som har sådana restriktioner medan resten kan vara intagna i stora drag som i ett fängelse med större omvärldskontakt.

Jag har förståelse för den kritiken eftersom det helt klart är en isolering att inte få ringa, skriva, få besök från omvärlden annat än i övervakad form. Och att den blir än starkare för en person med annat språk som kanske inte ens kan kommunicera med häktesvakterna. Det är viktigt att försöka undvika restriktioner eller att bevilja så mycket lättnader det går.

Samtidigt är det mer och mer vanligt att den misstänkte väljer att tiga sig genom förundersökningen och lägga en berättelse först när allt material presenteras och berättelsen kan styras efter hur bevisningen ser ut. Det finns en rättighet att göra det, men den blir också till priset av att det är lättare för den misstänkte att skada utredningen under en längre tid. Och många gånger till priset av att utredningen i sig tar längre tid eftersom alla varianter av tänkbara scenarier och invändningar från mt måste täckas upp i förundersökningen.

Det finns exempel i andra länder där man fäster större vikt i rättegången vid de uppgifter som misstänkt förväntas ha lämnat tidigt under förundersökningen och då kunde möjligen behovet av restriktioner minska. Här har vi ett system som i större utsträckning gör att det är allt som sägs i rättegången som styr domen, och vad som har sagts eller inte sagts tidigare har mindre betydelse.

Man kan utveckla detta med många ord till men jag ska försöka låta bli det. Vad jag ändå vill belysa med detta är att det inte slentrianmässigt låses in folk i halvår och år när det kommer till häktning, utan att de flesta häktade mål faktiskt prioriteras maximalt och klaras av på en månads häktningstid eller kortare. Och att kritiken gäller mer tillämpningen av restriktioner än tidslängden i sig. Den allmänna debatten kan kanske få det att låta annorlunda.

Enligt Thomas Ahlstrand på riksenheten för Internationell och organiserad brottslighet i Göteborg är de svenska häktningstiderna i sig snarast korta i jämförelse med övriga Europa. Jag har själv inte lyckats ta fram det material som han hänvisar till men jag har heller inte anledning att tro att han hittar på den uppgiften (hänvisar till SPACE-rapport från Europeiska rådet).

Så här långa har häktningstiderna varit i genomsnitt i Sverige i närtid: (Info från Åklagarmyndighetens tillsynsrapport 2017:1)

Antal häktade och häktningstid fram till åtalsbeslut under åren 2014-2016
År 2014 / 2015 / 2016
1-10 dagar 1 634 / 1 804 / 1 555
11-30 dagar 3 897 / 3 503 / 3 209
31-60 dagar 992 / 985 / 1 006
+ 61 dagar 617 / 741 / 738

Sammanlagt antal 7 140 / 7 033 / 6 508

Hur många gånger har Sverige lagt sig i och påverkat och högljutt kritiserat rättsystemet i andra länder? Hur många svenska medborgare har förhandlats loss från utländska fängelsestraff tex?

Det finns en illaluktande dubbelmoral i den här diskussionen.

Hur många gånger har Sverige lagt sig i och påverkat och högljutt kritiserat rättsystemet i andra länder? Hur många svenska medborgare har förhandlats loss från utländska fängelsestraff tex?

Jag har ingen aning, har du? Var hittar man sådan statistik någorlunda lätt?

Tänker du på journalister, som häktats eller fängslats av politiska skäl i diktaturer som t.ex. Martin Shibbye och Johan Persson då?

Gångerna där statsministern krävt att någon ska släppas ut under pågående aktiv utredning är förmodligen 0. Att försöka påverka så att dom faller eller få någon utlämnad efter dom händer då och då. Ingen gång sker det att statsministern twittrar om att han ska ringa och få någon frigiven och sedan skriver om sin besvikelse på Twitter.

Det skulle var intressant med statistik om vika fall vi haft diplomatiska förbindelser om i försök att få folk frigivna. Jag gissar att antalet där det gäller misshandel med stark bevisning är försvinnande lågt om inte noll.

Jo, jag tänkte på det. Och bestämde mig för att det ryms inom att han ändå inte har mycket makt för sitt ämbete, så att säga. Han stöter ju ofta på patrull när han slänger ur sig sina förslag.
Detta också. Det med att han slänger ur sig sina förslag. Hur ska man tolka allting han skriver på twitter? Vilken formell bäring har det? Kan man tolka det han skrivit nu som en formell begäran till Sverige? Om inte, varför gör han inte en sån?

Det är HELT exempellöst hur USAs president försöker regera via twitter. Tittar man på svenska politikers twitter så är det en marknadsföringskanal när det inte är munhuggning. ”Har träffat engagerad vårdpersonal på Sahlgrenska, de bidrar till ett bättre Sverige” (typ Stefan Löfven). ”Sverigedemokraterna är rasister” (typ Sjöstedt), ”Vänsterpartiet är kommunister” (typ Åkesson).

Men Trump TYCKER i en ständigt sinande ström och man vet inte om det är någon substans i det han säger. Antagligen vet han det inte ens själv.

Det som är illaluktande är att en tomte från USA tror att hans "garanti" är värt något ur Svensk juridisk synpunkt, att samma tomte skränar på nätet över hur "hemskt" Sverige är som inte försätter en kriminell med hög sannolikhet för flykt undan rättvisan, på fri fot under en pågående utredning. Buhu liksom och det som stinker allra mest är att det uppenbarligen finns Svenskar som tycker att en främmande "makt" ska ha någon typ av bestämmanderätt över det svenska rättssystemet.

Det som är illaluktande är att en tomte från USA tror att hans "garanti" är värt något ur Svensk juridisk synpunkt, att samma tomte skränar på nätet över hur "hemskt" Sverige är som inte försätter en kriminell med hög sannolikhet för flykt undan rättvisan, på fri fot under en pågående utredning. Buhu liksom och det som stinker allra mest är att det uppenbarligen finns Svenskar som tycker att en främmande "makt" ska ha någon typ av bestämmanderätt över det svenska rättssystemet.
Fast att han slänger ur sig detta har troligen inte något alls med rättsprocessen att göra. Det är enbart amerikansk inrikespolitik, inget annat.

En "svensk" misstänkt för samma brott hade inte blivit häktad. Vi behandlar inte alla lika.
Så två fel gör ett rätt, ärligt talat är det skrämmande hur man kan vilja ha en sådan person lös egentligen övht. Så som han tycker det var rätt agerat, att våld är helt okej osv..skrämmande ärligt talat. Vad jag läst om nu så är detta en person som övht inte bör gå fri.

Det är enbart och endast positivt att han är häktad, det var inte lite småmisshandel det handlar om.

Jag vet inte men finns det ens någon som vill ha hem honom??? De flesta tycker kanske?? att han kan sitta där han sitter och bli dömd och vara kvar där han är???

I Asap´s fall så ser väl många bla jag att det är en mkt förmildrande omständighet till de trakasserier gruppen utsattes för innan, att de flertal ggr bad de 2 förföljarna som var påträngande att försvinna, gå åt ett annat håll, de ville inte ha bråk osv men de fortsatte följa efter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka