Bukefalos 28 år!

A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl ingen som gör Trump ansvarig för hur saker är. Det betydligt större problemet med honom är ju hur han säger sig vilja att saker blir istället. (På många sätt är han väl nästan en ovanligt maktlös amerikanska president, eftersom så mycket av hans förslag och infall är ogenomförbara. Som tex att Löfven skulle frige ASAP Rocky på Trumps inrådan.)

Fast han flyttar ändå debatten på ett otäckt sätt till något som tidigare varit otänkbart, så jag är inte lika säker på att det är så ineffektivt på längre sikt. Till och med annars begåvade människor diskuterar och föreslår att rättssystemets oberoende skulle temporärt upphävas för att ”rädda” Sveriges anseende i USA.

Men det kanske ingår i din reflektion.
 
Hur menar du att DT ska se till att Rocky inte kommer att fly Sverige, åka hit och hålla fast honom? Jag trodde vitsen med att han skulle frisläppas var för att fortsätta turnen. Det blir svårt om han stannar kvar i landet.

Menar du att Donald Trump ska bestämma om vilka amerikanska medborgare vi ska häkta? Eller menar du att alla inte ska behandlas lika?
För det första - hur skulle han, med USAs presidents garantier, skule kunna fly och till vilket liv skulle han fly? Det är bara löjligt att tro att han skulle promenera ut ur landet och för resten av sitt liv hålla sig undan från sitt eget liv som amerikansk medborgare och som artist med ambitioner. Jag har mycket svårt att tro att det finns någon verklighetsförankring i att han skule ens ha chans att fly. Turnén är inställd, den finns ingen chans att ta upp igen och den inställdes tidigt, innan Trump garanterade att det inte fanns flyktrisk.

Jag vet inte varför jag ska behöva försvara mig från åsikter du tillskriver mig med att säga "menar du" följt av påståenden jag aldrig har sagt. Du vet bättre än att använda den retoriken.

En "svensk" misstänkt för samma brott hade inte blivit häktad. Vi behandlar inte alla lika.

ASAP Rocky ska för övrigt vara demokrat sägs det
 
För det första - hur skulle han, med USAs presidents garantier, skule kunna fly och till vilket liv skulle han fly? Det är bara löjligt att tro att han skulle promenera ut ur landet och för resten av sitt liv hålla sig undan från sitt eget liv som amerikansk medborgare och som artist med ambitioner. Jag har mycket svårt att tro att det finns någon verklighetsförankring i att han skule ens ha chans att fly. Turnén är inställd, den finns ingen chans att ta upp igen och den inställdes tidigt, innan Trump garanterade att det inte fanns flyktrisk.

Jag vet inte varför jag ska behöva försvara mig från åsikter du tillskriver mig med att säga "menar du" följt av påståenden jag aldrig har sagt. Du vet bättre än att använda den retoriken.

En "svensk" misstänkt för samma brott hade inte blivit häktad. Vi behandlar inte alla lika.

ASAP Rocky ska för övrigt vara demokrat sägs det

En svensk hade inte blivit häktad eftersom man anser att flyktrisken är mindre om man har hela sitt liv i Sverige.

Trumps garanti är totalt värdelös eftersom den typen av garantier tas hänsyn till i svenskt rättsystem. Man kan inte få fördelar för att man har mäktiga/rika vänner.
 
HAN som individ och världsledare är extremt orättvist behandlad men nu handlar inte NATO om personen Trump och vad du tycker om det bryr jag mig väldigt väldigt lite om. Att en av världens mäktigaste världsledare har gått in och garanterat att ASAP Rocky inte kommer att fly från Sverige och att svenskska pk-fis-kåren gör det till något helt annat och fläskar till om NATO och försvarsbudget och Trump-sparkar som att han PERSONLIGEN är ansvarig för allt illa som hänt i somliga individers liv är en annan sak bara skrattretande löjligt . Du får tycka precis vad du vill. Jag också. Det är det finfina med åsiktfrihet.

Men han KAN inte garantera det. Och är det önskvärt att politiker ska kunna köra över rättssystemet?
 
För det första - hur skulle han, med USAs presidents garantier, skule kunna fly och till vilket liv skulle han fly? Det är bara löjligt att tro att han skulle promenera ut ur landet och för resten av sitt liv hålla sig undan från sitt eget liv som amerikansk medborgare och som artist med ambitioner. Jag har mycket svårt att tro att det finns någon verklighetsförankring i att han skule ens ha chans att fly. Turnén är inställd, den finns ingen chans att ta upp igen och den inställdes tidigt, innan Trump garanterade att det inte fanns flyktrisk.

Jag vet inte varför jag ska behöva försvara mig från åsikter du tillskriver mig med att säga "menar du" följt av påståenden jag aldrig har sagt. Du vet bättre än att använda den retoriken.

En "svensk" misstänkt för samma brott hade inte blivit häktad. Vi behandlar inte alla lika.

ASAP Rocky ska för övrigt vara demokrat sägs det

Nej. En svensk medborgare hade antagligen inte häktats lika länge, eftersom det är en svensk medborgare som har mer på att förlora än hålla sig undan. Har man familj, vänner och jobb då är risken att man drar mindre. Han skulle kunna åka till USA och aldrig återvända.
Jag tänker på Julian Assange.
 
Låt oss hålla alla tummar och tår för att det snart är över och att han aldrig kommer att hamna i denna situation igen.
Det är det inte upp till Sverige, svenskar eller medborgare i något annat land än USA att avgöra det, för övrigt har Donald Trump högre approval rate (går naturligtvis upp och ner fullt logiskt som för vilken politiker som helst) än vad Barack Obama eller någon annan presiden någonsin haft. Tugga i dig det.
 
För övrigt så tycker jag att de som vill diskutera Trump kan skapa en separat tråd om det, eftersom de verkar finnas ett intresse för det. Jag är det inte.
 
För det första - hur skulle han, med USAs presidents garantier, skule kunna fly och till vilket liv skulle han fly? Det är bara löjligt att tro att han skulle promenera ut ur landet och för resten av sitt liv hålla sig undan från sitt eget liv som amerikansk medborgare och som artist med ambitioner. Jag har mycket svårt att tro att det finns någon verklighetsförankring i att han skule ens ha chans att fly. Turnén är inställd, den finns ingen chans att ta upp igen och den inställdes tidigt, innan Trump garanterade att det inte fanns flyktrisk.

Jag vet inte varför jag ska behöva försvara mig från åsikter du tillskriver mig med att säga "menar du" följt av påståenden jag aldrig har sagt. Du vet bättre än att använda den retoriken.

En "svensk" misstänkt för samma brott hade inte blivit häktad. Vi behandlar inte alla lika.

ASAP Rocky ska för övrigt vara demokrat sägs det
Fast det centrala är ju inte om det är möjligt för honom att hålla sig undan för resten av livet eller inte. Det är om han kommer att hålla sig tillgänglig för de förhör som ska hållas i närtid och kommande rättegång.

Spelar inte någon större roll om det är USAs president eller någon annan. Finns ingen som kan garantera vad en annan individ kommer eller inte kommer att göra?
 
Fast det centrala är ju inte om det är möjligt för honom att hålla sig undan för resten av livet eller inte. Det är om han kommer att hålla sig tillgänglig för de förhör som ska hållas i närtid och kommande rättegång.

Spelar inte någon större roll om det är USAs president eller någon annan. Finns ingen som kan garantera vad en annan individ kommer eller inte kommer att göra?
Åh jo, det är jag väldigt övertygad om att han skulle göra, och ännu mer övertygad om att USAs president KAN garantera oavsett han heter Trump eller annat.
 
Åh jo, det är jag väldigt övertygad om att han skulle göra, och ännu mer övertygad om att USAs president KAN garantera oavsett han heter Trump eller annat.

Nä, det kan han inte eftersom det utrymmet inte finns i svensk lag. Det spelar ingen roll om så gud fader själv hade stigit ner från himlen och garanterat det. Står det inte i svensk lag så är det oväsentligt vem som garanterar att han inte kommer rymma.
 
Nä, det kan han inte eftersom det utrymmet inte finns i svensk lag. Det spelar ingen roll om så gud fader själv hade stigit ner från himlen och garanterat det. Står det inte i svensk lag så är det oväsentligt vem som garanterar att han inte kommer rymma.
Hans garanti har inget med svensk lag att göra. Han garanterar att ASAP Rocky inte flyr. Finns det inskrivet i svensk lag att ASAP Rocky kommer att fly undan från svensk rättvisa? Jeez.
Jämför hur flyktrisken bedömts gällande G-easy och ASAP Rocky. Behandlar vi alla lika? NEJ.
 
Det är det inte upp till Sverige, svenskar eller medborgare i något annat land än USA att avgöra det, för övrigt har Donald Trump högre approval rate (går naturligtvis upp och ner fullt logiskt som för vilken politiker som helst) än vad Barack Obama eller någon annan presiden någonsin haft. Tugga i dig det.

Var hittar du de siffrorna? Wikipedia är inte enigt.

OrderPresidentHighest approvalLowest approvalHigh –
Low
Highest disapprovalHighest marginLowest marginFinal pollApproval
average[22]
Polls
per year
45[25][26][27][28]Trump46(04/30/19)[26]35 (10/29/17, 12/01/17)[25]1162 (10/29/17, 10/30/17, 12/01/17)[25]1 (01/24/17)[25]−29 (10/29/17, 12/01/17) [25]39[27]
44[29][30]Obama69 (01/24/09)38 (09/05/14)[j]3157 (10/10/14)56 (01/23-24/09)−18 (10/10/14)59(01/19/17)47.948.4


Senaste siffrorna för Trump ligger på 46-41 % enligt samma källa och det finns presidenter som haft upp till 90% som toppvärde.
 
Åh jo, det är jag väldigt övertygad om att han skulle göra, och ännu mer övertygad om att USAs president KAN garantera oavsett han heter Trump eller annat.
Men HUR i hela världen menar du att han ska sköta kontrollen av det.
Montera in ett chip i hjärnan och styra med fjärrkontroll?:confused:

Sätta sig på ett plan till Stockholm och kedja fast sig själv i killen och med våld kontrollera vart han rör sig?
(Dessutom skulle polisen väl komma och plocka bort honom från killen ifall han sysslade med olaga tvång :laugh:)
 
Hans garanti har inget med svensk lag att göra. Han garanterar att ASAP Rocky inte flyr. Finns det inskrivet i svensk lag att ASAP Rocky kommer att fly undan från svensk rättvisa? Jeez.
Jämför hur flyktrisken bedömts gällande G-easy och ASAP Rocky. Behandlar vi alla lika? NEJ.

Men snälla du... det finns ingenstans i svensk lag (jurister: rätta mig om jag har fel) att en person (t.ex. en president) kan gå i god för att en häktad inte flyr undan den svenska rättvisan. Alltså, kan inte svenskt rättssystem använda sig av den principen.
 
Hans garanti har inget med svensk lag att göra. Han garanterar att ASAP Rocky inte flyr. Finns det inskrivet i svensk lag att ASAP Rocky kommer att fly undan från svensk rättvisa? Jeez.
Jämför hur flyktrisken bedömts gällande G-easy och ASAP Rocky. Behandlar vi alla lika? NEJ.

Fast vad jag förstår fanns det en väsentlig skillnad. G-ezay erkände brott vilket gjorde att utredningen blev betydligt enklare och dom föll efter bara nån vecka. Häktad fram till dess var han väl dock efter vad jag har kunnat hitta (källa Aftonbladet, ja jag vet att de inte alltid har rätt men orkar inte leta mer)
 
Hans garanti har inget med svensk lag att göra. Han garanterar att ASAP Rocky inte flyr. Finns det inskrivet i svensk lag att ASAP Rocky kommer att fly undan från svensk rättvisa? Jeez.
Jämför hur flyktrisken bedömts gällande G-easy och ASAP Rocky. Behandlar vi alla lika? NEJ.
Olika brott, olika omständigheter, etc, etc, etc. Det finns inskrivet i svensk lag att man ska ta hänsyn till flyktbenägenhet när det kommer till att häkta någon, om man ska ta upp det som skrivits tidigare i den här tråden. Eftersom flyktbenägenheten i det här fallet verkar vara väldigt hög, så hålls alltså den misstänkte häktad. Till viss del beror det på att den misstänkte är utländsk medborgare, och av den anledningen har högre sannolikhet att lämna landet och inte återkomma.
 
För det första - hur skulle han, med USAs presidents garantier, skule kunna fly och till vilket liv skulle han fly? Det är bara löjligt att tro att han skulle promenera ut ur landet och för resten av sitt liv hålla sig undan från sitt eget liv som amerikansk medborgare och som artist med ambitioner. Jag har mycket svårt att tro att det finns någon verklighetsförankring i att han skule ens ha chans att fly. Turnén är inställd, den finns ingen chans att ta upp igen och den inställdes tidigt, innan Trump garanterade att det inte fanns flyktrisk.

Jag vet inte varför jag ska behöva försvara mig från åsikter du tillskriver mig med att säga "menar du" följt av påståenden jag aldrig har sagt. Du vet bättre än att använda den retoriken.

En "svensk" misstänkt för samma brott hade inte blivit häktad. Vi behandlar inte alla lika.

ASAP Rocky ska för övrigt vara demokrat sägs det
Det är flyktrisken som styr inte nationaliteten. Stor flyktrisk=häktas. Det är inte nationaliteten i sig som avgör. Klart att de som varaktigt bott i Sverige och har hela sin släkt här bedöms ha mindre flyktrisk.

Ingen kan garantera vad någon annan gör med mindre än att de bokstavligen håller kvar personen.
Om Meyer lämnat landet hade han inte kunnat återvända förrän brottet preskriberats.

Jag har inte tillskrivit dig åsikter utan frågat dig om konsekvenser av beslutet. Menar du att USAs president ska kunna bestämma vem vi i Sverige häktar? I Meyers fall så är det uppenbart att du vill det då du vill att vi ska följa Trumps vädjan och släppa honom, jag undrar hur du vill att det ska vara i framtiden. Och ska det gälla andra länder? Eller menar du att vi bara ska särbehandla Meyers.

Ska vi ändra lagen så att politiker får ta den typen av beslut? Lex A.S.A.P? Eller göra det bakvägen? Det är inte bara att släppa en person utan jag är nyfiken på hur du tänker att det ska gå till och hur vi ska göra i framtiden. Det är bekvämt att säga "släpp honom fri" men uppenbarligen mindre bekvämt att tänka på vidare konsekvenser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp