A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här acceptansen för våld som konfliktlösningsmetod har stört mig sen jag gick på lågstadiet. Den skiner igenom i den här debatten (alltså inte bara här på Buke) och jag blir frustrerad eftersom en del andra inte verkar se konsekvenserna av acceptans för våld.

Utländska medborgare som är ”bra på att slåss” kan få hålla sig annorstädes. Särskilt om de tycker att det är OK att demonstrera sina färdigheter på öppen gata efter att ha blivit irriterade eller provocerade.

Det är det inte upp till Sverige, svenskar eller medborgare i något annat land än USA att avgöra det, för övrigt har Donald Trump högre approval rate (går naturligtvis upp och ner fullt logiskt som för vilken politiker som helst) än vad Barack Obama eller någon annan presiden någonsin haft. Tugga i dig det.

Screen Shot 2019-07-27 at 9.45.10 AM.webp

Gallup's Presidential approval center

Den här acceptansen för våld som konfliktlösningsmetod har stört mig sen jag gick på lågstadiet. Den skiner igenom i den här debatten (alltså inte bara här på Buke) och jag blir frustrerad eftersom en del andra inte verkar se konsekvenserna av acceptans för våld.

En sak som stör mig också är folks låga förtroende för rättssystemet. Att man verkar tro att beslut om anhållande, häktning och åtal baseras på några virala klipp. När CNN hade ett reportage efter Trumps samtal med Löfven betonade de att filmerna som legat ute var klippta, så även Rockys egen. Och när åtalet kom betonade åklagaren att man haft tillgång till mer filmmaterial (och annan bevisning) än det vi andra sett.

Lite obehagligt är det att folk litar så lite på polis och åklagare. Det händer saker i rättssystemet som jag också är våldsamt kritisk mot, men att tro att vi - och systemet - har tillräcklig information efter några virala klipp. Det är inte bra.

Jag har också läst och håller med om vad @Alexandra_W skriver.
Att målsägande inte begriper att det är en kändis, språkbarriärer och kontaktförsöken gällande dessa olycksaliga hörlurar som gått sönder verkar vara viktiga element.

Enligt förhören är det som utlöser själva slagsmålet att de andra ska "rädda" livvakten, men de kan inte ge några riktigt bra svar på varför den stora vakten skulle behöva hjälp mot den spinkiga killen, när det dessutom är hans jobb att hantera sådant.

Vad jag förstår så åtalas inte livvakten, utan bara de andra tre?

Jag har också läst och håller med om vad @Alexandra_W skriver.
Att målsägande inte begriper att det är en kändis, språkbarriärer och kontaktförsöken gällande dessa olycksaliga hörlurar som gått sönder verkar vara viktiga element.

Enligt förhören är det som utlöser själva slagsmålet att de andra ska "rädda" livvakten, men de kan inte ge några riktigt bra svar på varför den stora vakten skulle behöva hjälp mot den spinkiga killen, när det dessutom är hans jobb att hantera sådant.

Vad jag förstår så åtalas inte livvakten, utan bara de andra tre?

Jag är helt oskyldig i den här tråden :)

Hur många gånger har Sverige lagt sig i och påverkat och högljutt kritiserat rättsystemet i andra länder? Hur många svenska medborgare har förhandlats loss från utländska fängelsestraff tex?

Det finns en illaluktande dubbelmoral i den här diskussionen.
Ja, hur ofta har vår statsminister uttalat sig offentligt om att en brottsmisstänkt borde släppas bara sådär? Du verkar ha koll så berättar för oss andra intetvetande stackars imbeciller.

En oförätt är knappast samma som ett allvarligt hot. Ja jag anser att bli stalkad av 2 påtända personer är det, som inte ger sig och till slut går till angrepp.

Sedan har det kanske blivit onödigt övervåld??, men jag har inte sett vare sig någon trasig flaska i Asap´s eller co hand, och jag har inte heller sett 3 killar sparka utan uppfattade det som det var 2 och livvakten gick dit för att dra bort de egna, men jag vet inte så jag är inte helt säker och det kan väl knappast du vara heller?

Eller menar du att de finns en film där Asaps grupp skär någon med en trasig glasflaska?
Återigen VET du att någon var påtänd? Eller sitter du bara och spekulerar?

Utländska medborgare som är ”bra på att slåss” kan få hålla sig annorstädes. Särskilt om de tycker att det är OK att demonstrera sina färdigheter på öppen gata efter att ha blivit irriterade eller provocerade.
Och om man som livvakt på allvar fruktar för sitt liv av två tjafsare så bör man definitivt ha rutin på hur man löser det på ett bättre sätt om man nu vill hävda nödvärnsrätt...

Det där med acceptansen för våld är skrämmande, det gick förhållande vis bra för killen, men han kunde om oturen varit framme varit död. Ja han var troligen drogad, ja han vari irriterande men i hans egna ögon ville han bara ha sina hörlurar och enligt kompisen försökte han köpa hasch. Han verkar inte aggressiv på bildmaterialet, snarast zombieaktig. Det finns andra sätt att lösa situationen än att dänga honom i marken, slå honom med en glasflaska, och sparka honom.

Det är trist om folk i allmänhet tycker att "det var inte så farligt" "han förtjänade det" mm. Vill vi ha ett samhälle där det är okej att ta lagen i egna händer och misshandla. Det handlade inte om självförsvar utan ren misshandel.. För att försvara sig behövs lite tydligare angrepp än att fråga efter hasch eller sitt headset.

Jag vet inte men finns det ens någon som vill ha hem honom??? De flesta tycker kanske?? att han kan sitta där han sitter och bli dömd och vara kvar där han är???

I Asap´s fall så ser väl många bla jag att det är en mkt förmildrande omständighet till de trakasserier gruppen utsattes för innan, att de flertal ggr bad de 2 förföljarna som var påträngande att försvinna, gå åt ett annat håll, de ville inte ha bråk osv men de fortsatte följa efter.
Återigen OM DU VET DETTA, DVS ÄR ETT VITTNE, KONTAKTA POLISEN.

Det där med acceptansen för våld är skrämmande, det gick förhållande vis bra för killen, men han kunde om oturen varit framme varit död. Ja han var troligen drogad, ja han vari irriterande men i hans egna ögon ville han bara ha sina hörlurar och enligt kompisen försökte han köpa hasch. Han verkar inte aggressiv på bildmaterialet, snarast zombieaktig. Det finns andra sätt att lösa situationen än att dänga honom i marken, slå honom med en glasflaska, och sparka honom.

Det är trist om folk i allmänhet tycker att "det var inte så farligt" "han förtjänade det" mm. Vill vi ha ett samhälle där det är okej att ta lagen i egna händer och misshandla. Det handlade inte om självförsvar utan ren misshandel.. För att försvara sig behövs lite tydligare angrepp än att fråga efter hasch eller sitt headset.

Väldig, väldigt mycket går att lösa utan att våld uppstår, om i alla fall en av parterna är lite taktisk.

Då och då kan det ju tyvärr uppstå tillfällen då polis eller vakt tvingas bunta ihop någon, men de gånger jag sett det göras går det defenitiv inte till som på filmen...

Att killen inte var aggressiv alls stämmer inte. Visst han slogs i te (Även om hörlurarna sagts ha gått sönder när han slog livvakter med i huvudet så det blev blodvite) men nog var han påstridig och kaxig.

Den slutgiltiga reaktionen var väldigt överdriven och bestraffas förhoppningsvis men att killen bara undrade om sina hörlurar i lugn ton stämmer inte heller.

Att killen inte var aggressiv alls stämmer inte. Visst han slogs i te (Även om hörlurarna sagts ha gått sönder när han slog livvakter med i huvudet så det blev blodvite) men nog var han påstridig och kaxig.

Den slutgiltiga reaktionen var väldigt överdriven och bestraffas förhoppningsvis men att killen bara undrade om sina hörlurar i lugn ton stämmer inte heller.
Grejen är att vi som inte var där vet inte. Vi bör därför vara försiktiga med vad vi skriver/säger om endera parten.

Och det finns många i Sverige i dag där förlusten av ett par hörlurar är svår att ersätta (inte sagt att detta nödvändigtvis gäller i det aktuella fallet). En oväntad utgift på 200-300 kronor kan vara en katastrof. Detta är något att känna till och vara ödmjuk inför.

Grejen är att vi som inte var där vet inte. Vi bör därför vara försiktiga med vad vi skriver/säger om endera parten.

Och det finns många i Sverige i dag där förlusten av ett par hörlurar är svår att ersätta (inte sagt att detta nödvändigtvis gäller i det aktuella fallet). En oväntad utgift på 200-300 kronor kan vara en katastrof. Detta är något att känna till och vara ödmjuk inför.
Jag har sett flera utav filmerna som finns på händelseförloppet.

Det är väl ingen som sagt att han inte var påstridig och tjafsig?
Men det är en bit från det till att ge fog för att bruka nödvärnsrätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka