A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han skrev om att killen fått ”en försåtlig fråga” från polisen om varifrån han fått lurarna. Killen sa sig ha fått dem men mindes inte varifrån. Att det får GW att tro att han i en krönika kan insinuera att de är stulna är obegripligt. Hörlurarna är ju dessutom inte alls vad historien handlar om.
Som jag läste så var det värdet av lurarna de är intresserade av att få veta. Och tänker de inte är så konstigt med tanke på rollen de är har i allt. Relevant om det är 99 kronors-kvalitet eller tokdyra saker. (Kan ha varit initialt när det inte var klarlagt vad som hänt med dem, orkar inte bry mig att kolla det nu.)

Men jag ska så klart inte mäta min förmåga att läsa med GWs ;)

Som jag läste så var det värdet av lurarna de är intresserade av att få veta. Och tänker de inte är så konstigt med tanke på rollen de är har i allt. Relevant om det är 99 kronors-kvalitet eller tokdyra saker. (Kan ha varit initialt när det inte var klarlagt vad som hänt med dem, orkar inte bry mig att kolla det nu.)

Men jag ska så klart inte mäta min förmåga att läsa med GWs ;)
Ja fast vad jag menar är att det inte är publicistiskt relevant. Hans funderingar kring dem är bara missaktande.

Skulle killen via målsägarbiträdet/gode mannen PO-anmäla krönikan borde de även anmäla en annan text om killens bakgrund i Expressen. Helt otroligt hur många detaljer de kokat ihop som smutskastar en målsägande, inte ens en åtalad. De har anlitat olika experter för att tolka hans tatuering?? Fullständigt rubbat.

Ja fast vad jag menar är att det inte är publicistiskt relevant. Hans funderingar kring dem är bara missaktande.

Skulle killen via målsägarbiträdet/gode mannen PO-anmäla krönikan borde de även anmäla en annan text om killens bakgrund i Expressen. Helt otroligt hur många detaljer de kokat ihop som smutskastar en målsägande, inte ens en åtalad. De har anlitat olika experter för att tolka hans tatuering?? Fullständigt rubbat.
Vart kan man läsa om att de anlitat experter för att tolka tatueringen? Verkar minst sagt märkligt.

Nja, mitt uttryck. Jag vet inte om han uttryckligen sa ”stöd för”, det var jag som sammanfattade det han sa på det viset. Ville bara förtydliga det, ”stöd för” används ju inom juridiken men inte i publicistiska överväganden. Om detta hamnar hos PO kommer han inte att sitta och nagelfara FUP:en för att se om det GW skriver har stöd där, han kommer att titta på om det är okej att publicera en så missaktande text om den här personen.
OK. :)

Skulle killen via målsägarbiträdet/gode mannen PO-anmäla krönikan borde de även anmäla en annan text om killens bakgrund i Expressen. Helt otroligt hur många detaljer de kokat ihop som smutskastar en målsägande, inte ens en åalad. De har anlitat olika experter för att tolka hans tatuering?? Fullständigt rubbat.
Menade att kommentera påståendet om att det var en försåtlig fråga. Bara att tolka som att polisen skulle ha lagt det intresset på att bry sig att börja gräva i hur han kommit i besittning av sin egendom i det läget är ju ... märkligt/insinuant(?) tänkande...

Menade att kommentera påståendet om att det var en försåtlig fråga. Bara att tolka som att polisen skulle ha lagt det intresset på att bry sig att börja gräva i hur han kommit i besittning av sin egendom i det läget är ju ... märkligt/insinuant(?) tänkande...
Ja, jag reagerade också på hans ordval. Som om polisen försökte sätta dit folk för irrelevanta detaljer i sina förhör.

Jag tänker även på en absurd sak angående GW å ena sidan borde misshandels åtalet mot asap inte drivits för det gör vi inte i Sverige andra sidan så visar mishandelsdomen mot offret på att hans karaktär. Den domen som inte ska existera för att åtal för misshandel läggs ner existerar uppenbarligen. Ser han inte inkonsekvensen?

Ja det finns film på både sparkar, glasflaska och att livvakten lyfter offret genom strypgrepp.
Jag har läst delar av FUPen och min uppfattning är att typ detta hänt:
- Offret har ingen aning om vem ASAP är
- Offret talar/förstår väldigt lite engelska
- Offret går fram till ASAPs gäng utanför Max och frågar om de sett hans vän men blir då bortkörd, utifrån språkbristen tycks han inte förstå vad de menar
- Någonstans här tar livvakten sönder offrets hörlurar och tar till fysiskt våld
- ASAPs gäng försöker gå iväg, offret följer efter och verkar rätt upprörd över att de tagit sönder hans hörlurar
- Offret är påstridig och verkar inte heller förstå när ASAPs gäng försökte bli av med honom
- Misshandeln drar igång där offret blir kastat flera meter, sparkad på när han ligger ner och skuren med trasig glasflaska
- Det finns videobevis
- Offret bröt revben och behövde sys på flera ställen på kroppen

FUPen finns på nätet om du vill läsa förhör, se bilder på offrets skador, bilder från video och transkriptioner från video. Finns både övervakningsfilmer, mobilfilmer och förhör med vittnen.
Nej och oddsen talar inte direkt för att man skulle beskriva en händelse där Anna-Stina, 62 år, anmäler att hon blivit bestulen på ett guldhalsband som hon säger att hon fått i present med "det är ganska osannolikt att hon köpt det för egna pengar". :meh:
Ännu en sak som jag fascineras av i den här tråden, är att såpass många anser att victim blaming är helt okej och dessutom "strider" för att skylla på offret.

Läs första citatet ovan. Byt ut honom till henne. Föreställ er att det är en ung, full eller påtänd svensk tjej.

Sedan kan vi fundera på jämnställdhet, lika inför lagen och victim blameing.

Min erfarenhet är snarare att sådana saker används av försvararna som argumentation, men att det i skarpt läge inte har betydelse för rättens prövning av hur man ser på den aktuella gärningen. Allra minst när det gäller misstänkt och målsägande som är helt okända för varandra. Det är ju inte så att Rocky m fl tänker "o nej, här kommer XX, jag vet ju att han är livsfarlig eftersom han är dömd för både ditt och datt, nu är vi illa ute med denne bevisat våldsamme man".

Skulle målsägandes historik få någon som helst betydelse så skulle jag säga att det förutsätter andra omständigheter typ beslag och analysbesked som styrker att målsäganden verkligen var påverkad vid just detta tillfälle, och använde kniv också vid just detta tillfälle. Och då är det ju egentligen de sakerna som har betydelse och inte de tidigare domarna.

Men, vi kanske har olika erfarenhet angående detta.
De åtalade säger att det var två drogpåverkade killar som agerade på ett sätt som gjorde att de uppfattade situation som mycket hotfull och att det var troligt att de bar vapen. Rätten skall bedöma om det är trovärdigt. Drogtest som visade positivt och beslag av ex.v. hade varit direkta bevis, nu finns inte det utan det som finns är dels lite filmer av händelsen samt olika vittnen och de här killarnas historia med heroinmissbruk och knivskärning. Det man måste förstå är att det handlar om en bedömning av hur trovärdig den åtalades berättelse är, inte att fälla de här killarna för droganvändning eller knivinnehav.

Hur en person agerar i olika situationer beror i hög grad på tidigare erfarenheter och eftersom de här killarna har ägnat sig åt drogmissbruk och olika former av misshandel även med kniv, ger det stöd för att de åtalade uppfattade dem som farliga. Hade det varit två "söndagsskolegossar" som aldrig varit i bråk tidigare eller brukat droger hade de åtalades berättelse varit långt mindre trovärdig, allt annat lika.

Jag har läst förundersökning och det första som slår en när man ser den är: 552 sidor! Undrar hur vanligt det är att så mycket arbete läggs ned på en misshandel? Frågan man kan spekulera i är varför just i det här fallet.

Den andra reflektionen är när man läser förhören med de misstänkta är att båda två verkar varit helt borta, de har väldigt suddiga bilder över händelsen, samt att FL försöker "rätta till" felaktiga uppgifter de ger som antalet personer som var involverade.

Den tredje är att mycket tyder på att båda killarna var drogpåverkade och det trots att det har stor betydelse för såväl deras egen trovärdighet som för de åtalades berättelse görs inget som helst försök att ta reda på hur det ligger till. Inga prover tas och det är tydligt att FL vill undvika att det kommer fram, han ställer inte ens frågan till målsäganden och när målsägandens kompis utan att fått frågan berättar att de var på plats för att handla med droger ignoreras det helt.

Samma gäller frågan om de bar vapen, FL undviker även detta.

Mycket märkligt och jag kan inte annat än uppfatta det man vill undvika att uppgifter kommer fram som talar för de åtalade. Åklagaren (och polisen) har vad man kallar objektivitetsplikt och så får det inte gå till.

Efter att ha läst förundersökning sam de nya uppgifter som kommit fram att en av killarna som greps bara någon vecka efteråt för stöld bar kniv är jag helt övertygad om att situationen var potentiellt mycket farlig för ASAP Rocky och följe.

Det innebär dock inte att jag tycker att ASAP Rocky skall frias, att använda avslagna flaskor som vapen var att gå för långt och jag tycker bevisningen för det är god. Frågan är dock om det går att binda någon enskild till just att ha använt en flaska eller om det går att hävda att det användes i samförstånd, det är inte helt enkelt.

Senast ändrad:
Hur en person agerar i olika situationer beror i hög grad på tidigare erfarenheter och eftersom de här killarna har ägnat sig åt drogmissbruk och olika former av misshandel även med kniv, ger det stöd för att de åtalade uppfattade dem som farliga. Hade det varit två "söndagsskolegossar" som aldrig varit i bråk tidigare eller brukat droger hade de åtalades berättelse varit långt mindre trovärdig, allt annat lika.

Fast Rockys gäng kunde rimligen inte veta något om offrets historia så de kan rimligen inte vägas in i att de uppfattas som farliga. Hade 2 söndagsskolegossar uppträtt på samma vis borde inte deras dokumenterade ofarlighet leda till att de borde uppfattats som ofarliga.

Det finns filmbevis på hur alla uppträdde, det torde läggas större vikt vid det än vid vad folk sade sig göra eller vad de gjort innan innan händelsen.

Men de kände väl inte dem eller deras historia? Din logik är totalt obegriplig.

Du får gärna prestera en dom där nödvärn godkändes eftersom målsägande hade tidigare domar på sig och detta gjorde att den tilltalade uppfattade hen som farlig.

Jag har läst förundersökning och det första som slår en när man ser den är: 552 sidor! Undrar hur vanligt det är att så mycket arbete läggs ned på en misshandel? Frågan man kan spekulera i är varför just i det här fallet.

Den andra reflektionen är när man läser förhören med de misstänkta är att båda två verkar varit helt borta, de har väldigt suddiga bilder över händelsen, samt att FL försöker "rätta till" felaktiga uppgifter de ger som antalet personer som var involverade.

Den tredje är att mycket tyder på att båda killarna var drogpåverkade och det trots att det har stor betydelse för såväl deras egen trovärdighet som för de åtalades berättelse görs inget som helst försök att ta reda på hur det ligger till. Inga prover tas och det är tydligt att FL vill undvika att det kommer fram, han ställer inte ens frågan till målsäganden och när målsägandens kompis utan att fått frågan berättar att de var på plats för att handla med droger ignoreras det helt.

Samma gäller frågan om de bar vapen, FL undviker även detta.

Mycket märkligt och jag kan inte annat än uppfatta det man vill undvika att uppgifter kommer fram som talar för de åtalade. Åklagaren (och polisen) har vad man kallar objektivitetsplikt och så får det inte gå till.

Efter att ha läst förundersökning sam de nya uppgifter som kommit fram att en av killarna som greps bara någon vecka efteråt för stöld bar kniv är jag helt övertygad om att situationen var potentiellt mycket farlig för ASAP Rocky och följe.

Det innebär dock inte att jag tycker att ASAP Rocky skall frias, att använda avslagna flaskor som vapen var att gå för långt och jag tycker bevisningen för det är god. Frågan är dock om det går att binda någon enskild till just att ha använt en flaska eller om det går att hävda att det användes i samförstånd, det är inte helt enkelt.
Frågorna du tar upp är ungefär lika relevanta som vilka kläder ett våldtäktsoffer hade på sig vid våldtäkten.

För att man har så mycket bildbevis? Det blir ju en massa sidor med detaljer och analyser av var och när man ser olika moment i händelseförloppet, från vilka vinklar osv. Plus bilagor till förhörsprotokollen av bilder som de visat där=dublettkopior.
Utan att ha någon omfattande erfarenhet av misshandels-FUPar eller ens om 500 sidor är mycket eller lite. Men det kanske du inte har så djup kunskap om heller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka