A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

mysboll

Trådstartare
A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Vad har ni för erfarenheter av deras avkommor? Färger, psyke, fördelar och nackdelar?
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Känner till en Elfenspuk. Akrobat som kan hitta på div krumelurer, bockig och busig och kräver daglig motion. Egentligen lat. Urgulllig och trevlig häst att hantera. Bra gångarter 988. Lite kort rygg, och tjafsig i munnen. Brun, 168 mkh.
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Kan bara svara för Stanford. Lämnar bra hästar i dom fleesta grenar.

Fick ett underbart sto föl efter honom i år. Fux. Bilder på henne finns på min hemsida.
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Jag har ett sto som är e. Stanford-Elfenspuk. Hon är ca 171 hög, brun med stjärn. Väldigt trevlig, lite tittig och feg men annars väldigt lugn. Pigg och glad men kan stressa lite ibland, väldigt känslig. Hon är en "fin" dam :D, så hon är aldrig dum när man rider. Hon är trots sin stolek ädel, lite överbyggd bak men har väldigt bra gångarter och en ofantlig hoppkapacitet!! Hon har gått 150 hoppning och Mvs dressyr med godkända poäng. :love:
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Jag har en e:Stanford -TammerFors xx. Han är brun ca. 168cm. Han är tittig och lite halvjobbig på tävling och ganska stark. Han har gått 1,40 och hoppar jättebra! Det är en jättehärlig häst att rida och hantera. MEN han är för tittig vilket är genomgående hos Stanfords avkommor...
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Har haft två efter Stanford.
Valack, f. 90, brun med fyra vita fötter och skjuten stjärn. Urtrevlig! Bra gångarter och bra hoppförmåga. Lugn och trygg och inte alls tittig. Var det något som var läskigt (vilket det sällan var) så "frös" han, kollade in läget, konstaterade att det inte var farligt och tuffade vidare. En riktig mammagris och hur snäll som helst.
Sto, f. 96, isabell med bläs och vita vänsterkotor. Mer lik sin far exteriört än valacken. Blev bästa hopphäst på 3-årstestet och därefter 3:a på riksfinalen på Elmia. Klass 1 som gångartstalang (46 poäng). Känslig, kunde bli lite tittig ute men tuffade på hur bra som helst vid hoppningen. Inte mycket som bekom henne där.

Stanford ger ju överlag väldigt bra allroundhästar och hade han passat så hade jag defintivt använt honom på "mitt" sto. Jag gillar honom skarpt och gillar typen han oftast lämnar.

Tess
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Jag har ett sto e. Stanford. Tittig är det sista man kan säga om henne, mera "pang på rödbetan"-sorten.
Stark och lite vass men helt underbar.
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Inget ont om Stanford egentligen för han lämnar ju bra avkommor i flera grenar, men enligt min erfarenhet är det inga förstahästar i stor del av fallen. De har en tendens att bli besvärliga på sitt lilla sätt. Endel märks knappt, anant har kanske större betydelse ofta är de mer elelr mindre nonchalanta mot människor och gärna "uppe i det blå" undantag finns självklart, men jag är inte ensam om att tycka att det är en tydlig trend.
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

A-dur har både hoppkapaciteten och gångarterna.

Exteriört utlåtande:
Högställd hingst. Vackert huvud, lågt ansatt kort hals. Hög manke, djupt liggande bogar, något plant kors. Upprätade kotor fram. Taktmässig, avspänd och ganska elastisk skritt. Taktmässig, energisk och ganska elastisk trav.

Elit premierad i Danmark.
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Han har färgen oxå... :D
Jag :love: mörka fuxar!
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Min kompis första häst va e. Stanford. En mörkbrun valack med bläs och fyra strumpor, mellan 160-165 i mankhöjd. Han va jättesnäll och en jättetrevlig allroundhäst, tävlade framgångsrikt i både hoppning och dressyr i lätta klasser. Han var inte så tittig direkt, men lite stark och tuff lixom. Jag red han lite en sommar, och det var lite lixom karls-häst över honom. Men han var jättesnäll och så :)
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Som jag har förstått det så gråter danskar mer eller midnre blod för att A-dur gick ur landet. Han var oerhört populär och har givit MASSVIS med fina avkommor där.

Personligen tycker jag mycket om modellen på häst.
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Ja, kanske dags att skaffa en A-dur avkomma till Elias. :D
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Hej!

Jag har erfarenhet av några Elfenspuk-avkommor. 2 ston och en valack. Alla tre något av favoriter hos mej, men kanske inte hos alla andra.

Första född 1990, arabkorsat sto, brun, ca 160 cm hög. Fina gångarter, men mycket pigg och känslig. Hoppade som en gud (130 cm med lektionsryttare, som 4-åring). Underbart temperament, snäll mot allt och alla. Jag kan säja EN gång hon gjort någon illa på 10 år och det var ett misstag.

Det andra stoet, född ca 1994, tror jag, brun något över 160 cm, fullblodskorsad. Hon var helt nipprig, kunde vara helt kolugn ena sekunden för att nästa flyga i luften och slänga en till andra sidan ridhuset eller rätt ner i backen. Men hon hoppade bra och hade antagligen varit en trevlig dressyrhäst också om hon hade kunnat hålla koncentrationen. Kandes mest som om lyckades man lära henne en sak så glömde hon en annan.

Valacken var runt 180 cm hög, halvblod rakt igenom, mörkbrun och fruktansvärt okorrekt axteriört. Han kunde också få ryck och slänga av en, men inte så ofta. han kunde både dressyr och hopp, men exteriören hindrade några vidare framgångar. Men han var trevlig att hantera och snäll mot de flesta.

jag gillar dessa hästar, och skulle inte ha nåt emot en Elfenspuk-avkomma om jag skulle köpa ett halvblod.
/ Lavinia
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Inte för att det kanske säger så mycket, men ovanstående beskrivning passar precis in på min ridlärares Stanford-Marino-valack. Hoppar bra, en flott häst som nog skulle bli en bra dressyrhäst också, men lite nonchig och inte riktigt snäll. Rätt hård i huvudet, om man säger så, så det är ingenting jag som är mindre erfaren skulle våga mig på att ha, även om den är kapabel.
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Min syster hade en helt underbar valack f.89 e: Stanford - Chagall. Det var utan tvekan den mest personliga och mest underbara häst jag ridit. Han placerade sig i msv dressyr men fick tyvärr avlivas vid 13 år pga skada. Han var ädel och lätt i typen, med vägvinnande steg. Mörkbrun med ett "frågetecken" i pannan. Jag var med och red in honom och han var inte mer tittig än andra unghästar. Han var framåt, alert och temperamentsfull!
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Jag känner en Elfenspuk-avkomma. Hennes morfar är anglo. Hon är ca 158 cm och brun. Hon har ärvt sin fars huvud, de är nästan identiska. Hon är väldigt söt, bra gångarter och hon har bra hoppteknik. Hon har bra temprament, men hon kan få sprallryck när hon rids och dra i väg och bocka. Hon är ganska tittig av sig också. När man pysslar med henne i stallet är hon hur go som helst.
 
Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford

Vad lustigt att min Stanford-tjej också har en ?-stjärn. Ganska liten men den är böjd. ;)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är det helt ute och omodernt med A-formade toppar/tunikor med trekvartsärm och skärning under brösten? Försöker hitta en sådan, jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 572
Senast: Enya
·
Utrustning Jag har idag en gammal hästtransport, men är nu i färd med att skrota den och köpa något annat. Det är 20 år sedan jag tittade efter...
Svar
19
· Visningar
3 618
Hundavel & Ras Jag håller på och spånar på ras på nästa hund. Det är tid kvar och jag är ute i gott om tid. Har kontaktat två uppfödare hittills (en av...
2
Svar
37
· Visningar
3 210
Senast: Lingon
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av Börjes pad https://borjes.se/hast/sadlar-tillbehor/sadelpadar/pad-memory-foam/4212 kontra den svindyra...
2
Svar
24
· Visningar
7 303
Senast: alvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp