A-kassa / facket, ja eller nej?

Ni känner inte att man ska vara med i facket av solidariska skäl?
Nej. Jag tycker det är jätteviktigt att vi har föreningsfrihet i Sverige, att vi får tillhöra eller välja att inte tillhöra vilka föreningar som helst, inklusive fackföreningar. Jag tycker också det är jätteviktigt att arbetsgivare inte får förbjuda fackföreningar eller försämra villkoren för någon för att hen är med i facket. Men det är och ska fortsätta vara en frihet för individen, inte ett underförstått tvång. Om jag ser att vi på vår arbetsplats behöver en fackförening och/eller har en sådan som är stark och bra, så vill jag självklart bidra till dess arbete genom att vara medlem. Eller rent av starta en lokal fackklubb om det inte finns någon. Men ser jag inte behovet för mig eller andra så ska det kunna vara lika självklart att låta bli. Personligen har jag inte varit med i någon fackförening under mina 25+ år i arbetslivet.
 
Nej. Jag tycker det är jätteviktigt att vi har föreningsfrihet i Sverige, att vi får tillhöra eller välja att inte tillhöra vilka föreningar som helst, inklusive fackföreningar. Jag tycker också det är jätteviktigt att arbetsgivare inte får förbjuda fackföreningar eller försämra villkoren för någon för att hen är med i facket. Men det är och ska fortsätta vara en frihet för individen, inte ett underförstått tvång. Om jag ser att vi på vår arbetsplats behöver en fackförening och/eller har en sådan som är stark och bra, så vill jag självklart bidra till dess arbete genom att vara medlem. Eller rent av starta en lokal fackklubb om det inte finns någon. Men ser jag inte behovet för mig eller andra så ska det kunna vara lika självklart att låta bli. Personligen har jag inte varit med i någon fackförening under mina 25+ år i arbetslivet.
Jag har alltid varit medlem (23 år i yrket) och tänker att så länge som jag bedömer att arbetet som bedrivs är tillräckligt bra för tillräckligt många i yrkeskåren så vill jag vara med om jag kan.

För mig känns det knepigt att smalna av behovet av det till sig själv eller sin egen arbetsplats.
 
Ni känner inte att man ska vara med i facket av solidariska skäl?

Jo, det är viktigaste anledningen för mig. (Eller ska och ska, jag lägger mig inte i andras motivation för eller emot facket men för mig är solidaritet i livet i stort extremt viktigt så jag SKA absolut vara med.) Och jag har fått mycket bra hjälp av facket i en situation för tio år sedan sisådär. Jag sitter med på veckovisa MBL-möten på jobbet och har turen att se en hel del av vad våra lokala fackklubbar (och den större organisationen) gör och jobbar för, båda i enskilda ärenden och när det gäller löneförhandlingar, beslut om lönerevisioner etc. och det betalar jag gärna för.
 
Jag har alltid varit medlem (23 år i yrket) och tänker att så länge som jag bedömer att arbetet som bedrivs är tillräckligt bra för tillräckligt många i yrkeskåren så vill jag vara med om jag kan.

För mig känns det knepigt att smalna av behovet av det till sig själv eller sin egen arbetsplats.

Självklart! Ser man att det finns bra möjlighet för facket att åstadkomma något i ett större perspektiv än sin egen anställning och känner att man vill bidra till det, så ska man såklart vara med! Jag ville mest bara påpeka att det är och ska vara frivilligt, att man inte är någon sämre sorts människa för att man inte vill vara med och att det är varje individs egen bedömning.

Mitt beslut att inte vara med grundar sig mycket på att det är låg organiseringsgrad i mitt yrke, vi har väldigt individuell lönesättning, vi är inte särskilt enhetliga och få känner behov av facket. Därmed har vi inga starka eller bra fackföreningar, tror också att de som är med i facket tillhör olika förbund beroende på utbildning, så det hela är minst sagt splittrat. Det blir ju en spiral där ingen heller organiserar sig eftersom man inte ser värdet. Tror också att det spelar in att vi är en löne- och förmånsmässigt ganska priviligierad yrkesgrupp och att det är viss brist på vår typ av kompetens, så det är arbetstagarens snarare än arbetsgivarens marknad (och har varit mer eller mindre sedan jag började i slutet av 90-talet).
 
Är med i a-kassan, facket här är ett skämt 😅
Deras förslag är sämre än arbetsgivarens, vill inte sponsra dem på något vis.
 
Är bara med i a-kassan. Men tror eg jag skulle kunna gå ur den också. Finns så mycket jobb inom mitt yrke så jag hade nog aldrig blivit godkänd för stämpling ändå.
Men det är en såpass låg summa varje månad, så den får ticka på.

Facket känner jag mig för snål för. De gör säkert ett bra jobb, men än så länge är arbetsförhållandena inom sjukvården bedrövliga. De gör nog allt de kan. Men jag väljer att lägga den summan det skulle kostat att vara med på andra saker i livet.
 
Nej. Jag tycker det är jätteviktigt att vi har föreningsfrihet i Sverige, att vi får tillhöra eller välja att inte tillhöra vilka föreningar som helst, inklusive fackföreningar. Jag tycker också det är jätteviktigt att arbetsgivare inte får förbjuda fackföreningar eller försämra villkoren för någon för att hen är med i facket. Men det är och ska fortsätta vara en frihet för individen, inte ett underförstått tvång. Om jag ser att vi på vår arbetsplats behöver en fackförening och/eller har en sådan som är stark och bra, så vill jag självklart bidra till dess arbete genom att vara medlem. Eller rent av starta en lokal fackklubb om det inte finns någon. Men ser jag inte behovet för mig eller andra så ska det kunna vara lika självklart att låta bli. Personligen har jag inte varit med i någon fackförening under mina 25+ år i arbetslivet.
Utan att gå i polemik med dig om dina ställningstaganden - så handlar solidaritet inte om tvång. Solidaritet är att ställa upp för varandra.
 
Jag är alltid med i a-kassan och kan inte se under vilka förhållande jag inte skulle välja att vara med.
Fack så beror det mycket på vilket fack arbetsplatsen tillhör om jag är med eller inte.
 
Nej. Jag tycker det är jätteviktigt att vi har föreningsfrihet i Sverige, att vi får tillhöra eller välja att inte tillhöra vilka föreningar som helst, inklusive fackföreningar. Jag tycker också det är jätteviktigt att arbetsgivare inte får förbjuda fackföreningar eller försämra villkoren för någon för att hen är med i facket. Men det är och ska fortsätta vara en frihet för individen, inte ett underförstått tvång. Om jag ser att vi på vår arbetsplats behöver en fackförening och/eller har en sådan som är stark och bra, så vill jag självklart bidra till dess arbete genom att vara medlem. Eller rent av starta en lokal fackklubb om det inte finns någon. Men ser jag inte behovet för mig eller andra så ska det kunna vara lika självklart att låta bli. Personligen har jag inte varit med i någon fackförening under mina 25+ år i arbetslivet.

Fast om någon tycker att man ska vara med i facket av solidariska skäl har väl noll och ingenting med brist på föreningsfrihet att göra? Det är väl ändå en väsentlig skillnad på att tycka att "man ska" vara vara med i facket och att anse att det ska vara obligatoriskt.
 
Fast om någon tycker att man ska vara med i facket av solidariska skäl har väl noll och ingenting med brist på föreningsfrihet att göra? Det är väl ändå en väsentlig skillnad på att tycka att "man ska" vara vara med i facket och att anse att det ska vara obligatoriskt.
Det var inte så jag menade. Det jag försökte få fram när jag pratade om föreningsfrihet var att jag tycker att fackföreningars förutsättningar för att verka och organisera medlemmar är jätteviktig, både ur lite snävare arbetsperspektiv och lite vidare samhälls- och demokratiperspektiv. Däremot tycker jag inte att man ska känna sig tvingad att gå med av solidaritet, utan man gör det man tycker är bäst (och då kan ju "bäst" vara för en själv, för de nära arbetskamraterna och/eller för samhället eller yrkesgruppen i stort). Självklart ska det inte heller vara något yttre tvång att gå med i facket men det tror jag ingen här har propagerat för?
 
Utan att gå i polemik med dig om dina ställningstaganden - så handlar solidaritet inte om tvång. Solidaritet är att ställa upp för varandra.
Det är helt sant. Jag har dock erfarenhet av arbetsplatser där det setts med extremt oblida ögon att inte vara med i facket och där jag tror att det var ett socialt tvång att vara med för att inte bli utfryst. Och det tycker jag inte känns okej - det måste få vara frivilligt på riktigt!
 
Är medlem i a-kassa sedan många år. Har aldrig begärt ersättning så jag betalar in för en ekonomisk säkerhet. Betalar även extra in på inkomstförsäkring genom facket.
 
Jag är alltid med i a-kassan och kan inte se under vilka förhållande jag inte skulle välja att vara med.
Fack så beror det mycket på vilket fack arbetsplatsen tillhör om jag är med eller inte.
När jag jobbade hade ag avtal med Hotell- och Restaurangfacket men de som jobbade i receptionen/kontor var med i Handels. Vet inte om de hade samma avtal som oss andra och fattar inte varför de var med i ett annat fack.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 203
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
9 981
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 402
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp