A-kassa / facket, ja eller nej?

Va? Är det krav att man ska vara singel/bo ensam för att få aktivitetsstöd efter a-kassan? Aldrig hört.
Jo, om man är deltidsarbetslös.

”Ensamstående föräldrar med egna hemmavarande barn kan anvisas till Jobb- och utvecklingsgarantin och på så vis fortsätta deltidsarbeta med ersättning. Om du är i den situationen ska du kontakta din arbetsförmedlare.”
Källa: https://www.ffakassan.se/ersattning/deltidsarbete#
 
Jo, om man är deltidsarbetslös.

”Ensamstående föräldrar med egna hemmavarande barn kan anvisas till Jobb- och utvecklingsgarantin och på så vis fortsätta deltidsarbeta med ersättning. Om du är i den situationen ska du kontakta din arbetsförmedlare.”
Källa: https://www.ffakassan.se/ersattning/deltidsarbete#
Oj! Betyder det att man inte får fortsätta med aktivitetstöd (ändrat till rätt ersättningsform) när man är deltidsarbetslös och "deltidsveckorna" är slut när barnet fyllt 18? (Hen är av olika anledningar inte arbetsför och jag kommer kanske behöva försörja hen resten av hens liv.) Det har ingen sagt ett ord om...
 
Senast ändrad:
Ni känner inte att man ska vara med i facket av solidariska skäl?
Om ens fackförbund är dåligt är det väl ingen vits med att vara med. Minns inte när jag gick ur men tror det var när jag fortfarande jobbade och de vägrade svara på en fråga jag hade. Bye bye!

A-kassan gick jag ur när jag räknat ut att jag ändå inte skulle kunna uppfylla villkoren för att få a-kassa, minns inte om det var när jag hade fått aktivitetsersättning (Obs! Inte aktivitetsstöd!) eller sjukersättning
 
Oj! Betyder det att man inte får fortsätta med aktivitetsersättning när man är deltidsarbetslös och "deltidsveckorna" är slut när barnet fyllt 18? (Hen är av olika anledningar inte arbetsför och jag kommer kanske behöva försörja hen resten av hens liv.) Det har ingen sagt ett ord om...
Aktivitetsstöd! Aktivitetsersättning är nåt annat.
 
Jag är med I A-kassan men inte facket, tycker det är för mycket att punga ut över 700 kr i månaden, plus att jag inte behövt dom på 18 år (var med förut)
 
Ni känner inte att man ska vara med i facket av solidariska skäl?
Njae. Jag är med för att jag sätter stort värde i det arbete som bedrivs för min yrkeskår och ännu tänker att jag har råd att vara med.

Skulle jag inte tycka att det arbetet bedrivs bra och effektivt skulle jag inte vara med för att någon annan tycker annorlunda eller drar nytta av mitt medlemsskap.

(Men visst, det är en form av solidaritetshandling med min yrkeskår som jag tycker är enormt viktig.)
 
Oj! Betyder det att man inte får fortsätta med aktivitetsersättning när man är deltidsarbetslös och "deltidsveckorna" är slut när barnet fyllt 18? (Hen är av olika anledningar inte arbetsför och jag kommer kanske behöva försörja hen resten av hens liv.) Det har ingen sagt ett ord om...
Jag kan nog inte svara på det, finns för många termer (jobba och utvecklingsgaranti, aktivitetsstöd etc etc), men kolla upp det!!! Det finns i gen som berättar nåt om man inte frågar själv.... 😜
 
Jo, om man är deltidsarbetslös.

”Ensamstående föräldrar med egna hemmavarande barn kan anvisas till Jobb- och utvecklingsgarantin och på så vis fortsätta deltidsarbeta med ersättning. Om du är i den situationen ska du kontakta din arbetsförmedlare.”
Källa: https://www.ffakassan.se/ersattning/deltidsarbete#
När jag blev anvisad till jobb och utvecklingsgarantin i våras fick vi veta att vi fick jobba hur mycket som helst (eller hur lite som helst) medan vi var inskrivna i programmet. Och det gällde alla, inte bara de med barn.
 
Nu minns jag när jag gick ur facket, jobbade fortfarande men pluggade samtidigt och tänkte gå över till enbart studier. Då hade jag ingen nytta av fackavgiften inkl hemförsäkring eftersom jag fick studentrabatt på en vanlig hemförsäkring.
Plus att de vägrade svara på en fråga jag hade.
 
Jag är med i A-kassan. Känner ibland att jag skulle kunna strunta i det men än så länge är kostnaden tämligen försumbar.
Facket har jag aldrig varit med i och är inte intresserad av att gå med.
 
Gick ur facket avgiften var drygt 400 i månaden
Kvar i a-kassan betalar 140
Tycker ärligt talat mitt fackförbund sitter i knät på arbetsgivarna
Hemgångskontroller där väktare antyder att man gömmer grejor i jackan är faktiskt rätt humörsänkande
 
Jag är med i två fackförbund (har två helt olika jobb) och en a-kassa. Det kostar rätt mycket och jag tror inte ens jag är berättigad till a-kassa, så jag är definitivit inte med av personliga ekonomiska skäl. Men det är en självklarhet och en trygghet att vara med i facket och jag vet att min arbetsplats hade varit helt värdelös om inte facket hade funnits. Har massor av gånger sett vad arbetsgivaren föreslagit i form av dumpade löner, orimliga arbetstider, sämre arbetsmiljövillkor o.s.v, som sen facket stått emot.
Eftersom facket består av dess medlemmar blir det också knepigt att bara säga "de gör inget, de är värdelösa". Det är ju vi som är med som är facket, och upp till oss att engagera oss om vi inte är nöjda.

Historiskt vet jag också att vi alla fortfarande hade jobbat 80timmarsveckor och slitit som djur om inte fackförbunden hade bildats en gång i tiden och successivt gett arbetstagarna mer makt. Trenden som finns nu att se facket som nåt onödigt så länge det inte gagnar just mig som individ gör mig rädd.
 
Ni känner inte att man ska vara med i facket av solidariska skäl?
Nej, inte pga solidariska skäl då facken inte verkar jobba med dessa frågor.

När den stora arbetsgivaren genomför avskedanden och lägger ut jobben på billigare arbetskraft, så hjälper den fackliga huvudorganisationen till med att hålla den lokala klubben (och i förlängningen de anställda) i schack. Bl.a. genom att ignorera bokade möten med klubben, inte informera medlemmarna om vad som är möjligt att göra eller fråga medlemmarna om vad de vill, samt när möte tvingats fram från drivande i klubben så rösta ner att göra någonting alls.

Av ekonomiska skäl kan det vara värt att vara med då det är svårt att hitta motsvarande försäkringar till samma pris.
 
Jag har alltid varit med i både fack och a-kassa. Det är en bra trygghet att ha en stark storebror att ringa om det blir motigt på jobbet. Och det kan det bli utan förvarning är min erfarenhet. Men jag är också med, som flera andra här, av solidaritetsskäl. Det kanske inte är jag som får problem med arbetsgivaren utan en kollega. Eller någon helt annan, hos en annan arbetsgivare. Genom att jag är med så är facket starkare och blir en ännu starkare storebrorsa som folk inte ska bråka med.

Genom åren har jag både varit fackligt aktiv och suttit på arbetsgivarsidan. Och även som arbetsgivare gillar jag att ha ett starkt fack som man kan växeldra med. Ju fler medarbetare som är medlemmar desto bättre.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 153
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
9 886
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp