Aaa!!!!!!!!!

Sv: Aaa!!!!!!!!!

Du har fått massa bra tips, ta vara på dem och jag håller tummarna för att allt löser sig :)

Mina korn för att få en lättlastad häst är tålamod, träning, träning, träning. Och pappor är totalförbjudna. Jag skickar in min far in i bilen med kaffet och en tidning, då går det alltid lugnast till. Även de som hjälper till vid lastningen, och inte bara du, kan påverka hästen väldigt mycket!
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

Det gick ju jättebra att lasta idag :)
Synd att korna inte var ute så vi fick jobba lite med det också, hehe... Men jag kommer tillbaka, hälsa pållan det! ;)
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

ja, jag är förvånad över att det gick så bra att lasta^_^ska träna lite varje dag så länge vi har transporten hemma.

korna går ju bakom grannens gårt för tillfället men hon var ute nu när de gick in, (hon ser dem då) och hon tog det ganska bra. vandrade lite men inget allvarligt. ska börja gå mer med pollan nu, hon uppförde sig ju när vi gick^_^.
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

lastade själv idag och det gick superbra^^!! hon gick in nästan direkt hela vägen in och även om hon började backa ut nån gång självmant så kunde jag stanna henne halv vägs ut!! tack så mycket för hjälpen charmex!! utan dig hade jag nog inte fått in pollan i transporten så här fort.
ska träna med sido vägg och bak bommar snart men det ska nog gå.

tack alla ni som stöttat mig med lastningen! efter förra tisdagens last-fiasko så orkade jag knappt med pollan "/ hon gick över mig hela tiden och var allmänt jobbig och det blev inte bättre av mitt dåliga humör. så tack, tack, tack!!! ni fick mig att jobba på problemen igen och inte bara strunta i dem^_^
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

lastade själv idag och det gick superbra^^!! hon gick in nästan direkt hela vägen in och även om hon började backa ut nån gång självmant så kunde jag stanna henne halv vägs ut!! tack så mycket för hjälpen charmex!! utan dig hade jag nog inte fått in pollan i transporten så här fort.
:bow::bow: härligt, grattis :D
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

ja jag är så glad att hon gick in även när jag lastade henne ensam! puh! äntligen kan man kanske andas ut och sen fokusera på få in henne med mellan väggen i och sätta dit bak bommen.
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

Prova att bara ta några steg på rampen.. att hon inte går hela vägen in. Ge henne lite godis, sen backar du ut.. ger lite godis. Sen går du in, men inte helt osv.. sen gör du det tills det går helt och hållet utan spänningar eller något, varken från din eller hästens sida, innan du går in helt med hästen. Kom också ihåg att sluta när det går bra!

När hästen backar ut så ha någon ståendes på sidan utav rampen, om hästen backar snett och går ner lixom på sidan innan rampens slut så kan det också göra hästen rädd. Om hon är allt för nära kanten så ska dem som står bredvid trycka hästen in emot rampen igen. Tänk på att hästen ser inte helt rakt bakåt, att backa ut för en transport är ett spel på liv och död för hästen!
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

En duktig NH tränare har fått min svårlastade ponny till en snäll lastbar ponny. Hon ställde honom framför transporten, hade ett ca 70 cm långt spö och slog hästen på bogen åt det hållet den ville gå till (alltså smådutta hela tiden på den sidan. Inte hårt, bara irriterande) Till slut tar hästen ett steg fram och sakta men säkert går in i transporten. Min ponny får man nästan bromsa nu för tiden för att ens hinna komma under bommen. Alltså har han blivit mycket lättlastad nu :D Lycka till! :bump:
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

jag har fått hjälp med lastningen nu och lastar med kedja och bara gå rätt på, det funkar jättet bra och hon går nästan direckt på nu, dock så har vi lämnat tillbaka transporten.
Så jag går med pollan på vägen nu istället och tar oss an ko problemet, igår så var korna ute så att hon såg dem när vi gick, dock så var hon lugn och gick fint när vi gick förbi första gången, men när vi gick tillbaka så började hon stanna frusta ignorera mig osv men det klarade jag upp relativt snabbt, och hon gick åter igen lugnt resten av vägen hemåt. hade longerlina kedja och dressyr spö när jag gick som säkerhet, då hon börjar stanna och stirra på korna och stirra upp sig.
men efter att inte ha vågat gå med pollan på vägen utan att korna är ute till att gå med henne med korna ute och hon är lugn är ett stort steg för mig^_^
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

ja jag har sett lite på ponny akuten och den metoden fungerar inte på min polla, hon kan stå och ignorera knuffar pet på korset mm i flera timmar om hon måste. + att kedja fungerar galant för oss och hon stirrar inte upp sig lika mycket.
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

Vill poängtera att kedjan är en tillfällig lösning för att hästen inte ska vara farlig att hantera (slänger sig och har rest sig, om än lågt) och snart kommer den inte behövas längre :)
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

självklart^_^, jag använde kedjan först när jag precis köpt hästen, detta för att kunna ta in/ut henne utan att bli överkörd. men efter att pollan fick en stor varande böld under hakan av kedja efter att nån annan tagit ut henne i hagen så har kedjan varit förbjuden på pollan. den kommer inte att användas mer än vid lastning och ev, promenader då korna är framme, i alla falla i början tills pollan vant sig^_^
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

Va bra att det går bättre! Men ta nu till dig erfarenheten och lasta ALDRIG en häst, särskilt om den behöver lasttränas, utan bakbom. Det är ren och skär galenskap. Det räcker med att hästen backar ut en enda gång så har den lärt sig sen att den kommer ut. då får du ett problem som är gigantiskt jmf med det du tycker att du har nu!

en osäker häst där man inte har bakbom och bara lyfter luckan och hoppas på det bästa är livsfarligt ur människo synpunkt - ni kan lika gärna få luckan över er eller klämma er och skada er, och hästen. även om ni tycker ni står på sidan och lyfter lucka osv.....
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

säger detsamma, jätteskönt att det går bättre men stäng ALDRIG någonsin utan en bom bak. Jag vet en som fick hela lämmen över sig pga det. Slutade väl som tur är men hade lika gärna kunnat gå riktigt illa.
Lycka till =)
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

ja att inte ha bakbom var helt enkelt okunskap, sist jag lastade häst i släp var när jag var 9år och skulle gå lucia med ponnyn på en julmarknad med ridskolan. men då så hade vi bakbom och mellanvägg i alla fall^_^.
men som sagt är jag mer van vid lastbils lastning (och knappt det då jag inte behövt åka någonstans med häst innan jag fick min nuvarande polle).
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

Det går inte att ha hästarna gående brevid korna ett tag? Då behöver det inte ta många timmar att vänja sig.
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

Lite OT, men om du promenerar förbi de "livsfarliga" korna är ett tips att du leder i longerlina (med handskar!), då har du större chans att kunna hålla kvar hästen. Och löser sig ett problem kanske allt det andra känns lite lättare också.
 
Sv: Aaa!!!!!!!!!

jag hade longerlina när jag gick förbi korna + vantar, hon har slitit sig en gång innan och jag vill inte att det ska hända igen.

hon ser korna 2 ggr om dagen då de går ut och in för att mjölkas, hon vandrar/travar fram och tillbaka med huvudet högt och frustar.
förra året så gick hon nästan precis bredvid korna och det gick någorlunda bra, hon vandrade nästan hela tiden och var nära omöjlig att ta till hagen. dock så fick hon panik och rev ner hagen en dag då 4 ung kor hade tagit sig in i hagen mitt emot pollans. grannens 5åriga dotter var och red på en av ponnyerna när hon började skena så fick jag slänga av ungen och sadel /träns och släppa den i en hage och sen ropa på pappa att shasa undan korna så att jag kunde ta in pollan i stallet. hon svettades så att det rann av henne och fortsatte att svettas i en timme. detta var precis dagen efter att vet varit här och konstaterat att pollan hade koleds inflammation på båda frambenen.
så då byggde vi en 6*6 hage och hade pollan ute på kvällen då korna var inne i stallet så att hon inte skulle vandra, sen så arrenderade vi en plätt på andra sidan huset där pollan inte såg korna och byggde en mindre sommar hage.
om pollan inte blivit halt så hade hon fått gå kvar mitt emot korna och vant sig vid att de kommer en liten bit närmare ca varannan vecka. hon klarade av att ha korna en 50m bort men då ungkorna kom så nära så klarade hon inte av det.
nu så går korna bakom ko-grannens gård och man ser dem bara då de går in/ut för att mjölkas, men senare så kommer korna att gå i en annan hage ca 50m från pollans gamla hage/vinterhage.

30943394.jpg

okej, pollans nuvanande hagar är de röda, kornas hagar är gröna (de ljusgröna är där de gick förra året)
de oranga hagarna är där pollan gick när korna gick i de ljus gröna, då hon sprang i sönder hagen.
vi vill gärna ha pollan i de oranga hagarna till sommaren igen men om hon inte vänjer sig vid korna så går ju inte det.
ko gården är den längst ner till höger i bild och vår är den till vänster
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 970
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 093
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp