Aaah, tränsdjungel!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare atmosphere
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 296
A

atmosphere

Ska köpa nya träns till min häst och har googlat och googlat och googlat och ändå inte hittat något vettigt.. Vill helst inte betala 300 milj kr utan vill komma så billigt undan som möjligt, men det ska vara bra träns av bra läderkvalité och givetvis är jag beredd att lägga några kronor ändå.

Förstår inte varför alla träns säljs med aachennosgrimmor/pullar. Det är inget jag använder mig utav på min häst, i hoppningen/ibland ute går han på hackamore och i dressyren/ute har jag en vanlig engelsk nosgrimma löst spänd eller rider utan nosgrimma helt.

Vad har ni för träns? (Bilder!!!!!) Varför? Är ni nöjda/missnöjda? Drömtränset? Märken och pris? :banana:

Sv: Aaah, tränsdjungel!

Köp ett snyggt träns och ta bort "snokremmen" eller nosgrimman helt?

Jag tycker att Globus och en del träns från Hööks är helt okej kvalité med tanke på priset.

Jag är extremt förtjust i träns från Hubertus. Vettigt pris, underbart läder och stilrent.

Annars är jag förtjust i en del av H**ks träns. Man får "klämma sig fram" där, dem lite dyrare brukar vara riktigt trevliga i lädret.

Köp ett snyggt träns och ta bort "snokremmen" eller nosgrimman helt?

Jag tycker att Globus och en del träns från Hööks är helt okej kvalité med tanke på priset.

På dressyrtränset vill jag helst slippa den där fula flärpen som blir kvar efter aachen.. :p har funderat på att köpa ett kandar och plocka bort delarna jag inte behöver, haha..

Tack för tipsen, ska kika på det!

Jag använder alrdig snokrem på mina aachennosgrimmor, så hittar jag inte en snygg engelsk så rycker jag bort den lilla pluppen till snokremmen istället :D Blir jättebra!

Hittar du ett snyggt med snokrem kan du alltid lämna in det till skomakaren och be att han tar bort flärpen. Det kostar några tior, men om resten av tränset är super så kan det ju vara värt det.

På dressyrtränset vill jag helst slippa den där fula flärpen som blir kvar efter aachen.. :p har funderat på att köpa ett kandar och plocka bort delarna jag inte behöver, haha..

Så har jag gjort, gillar inte heller "flärpen". Jag köpte ett brett svart kandar på nätet, jättesnyggt och inte alls dyrt (ca 500 kr).

Jag brukar skära bort plutten med ett rakblad så långt in som möjligt. Mest bara för att jag aldrig kommer iväg till en skomakare...:D

Jag gillar inte heller aachenremsflärpen, men har haft tur att hitta två träns där den a) går att plocka bort utan att det ser ut som att nåt "saknas", och b) inte fanns nån från början.
Ena tränset är från Hööks, köpte det för några år sen, passade på när det var på rea så gav väl drygt 200 för det, gillade det rundflätade pannbandet och nosgrimman. :) Helt OK vardagskvalitet, bortsett från att nosgrimmeremmen (den delen med hålen), är väldigt mjuk och "luddig", men då det är på insidan är det inget som stör direkt. Såhär ser det ut:
Foto0205.jpg

Det andra tränset hittade jag på Börjes, vanligt svart, med platta remmar och helt ofodrat. Gav väl typ en hundring, ville ha ett träns till att kunna använda utan bett, är alldeles för lat för att ta bort bettet och sätta dit det varannan dag. :p (Rider ut utan bett, rider i paddocken med.) Ingen bild på det dock.

Rent generellt tycker jag träns är antingen fula, eller bedrövligt tråkiga. :o Allra värst är de med supersmala pannband, och en 5 cm bred, vitfodrad nosgrimma. Ser bara slarvigt och omatchat ut. Nä, pannband och nosgrimma ska minsann se likadana ut. :D Vita (dekor)sömmar gillar jag inte heller, har fått för mig att de blir skitiga rätt omgående. :cool:

Inte kräsen jag inte... :angel:

Tack för alla era svar!
Skomakargrejen har jag inte ens tänkt på, ska se om jag kan ta tummen ur och bege mig till en sådan ;)

Får helt enkelt fortsätta kika runt lite och jaga efter de perfekta tränsen..

Eftersom att han går på hackamore i hoppningen så undrar jag även om någon vet något träns som har ett rejält nackstycke (nästan dyon working collection-stil, inte bara en smal rem liksom.) och kanske helt utan tillhörande nosgrimma? För här ser jag två vanliga modeller;
1. Antingen sitter nosgrimman fast på sidorna under sidostyckena = det blir flärpar kvar om denna plockas bort,
eller
2. Nosgrimman ligger över/under nackstycket. Detta skulle ju vara det att föredra, eftersom att nosgrimman kan plockas bort utan att det syns att något varit där.

Det är så svååååårt att hitta träns! (Inte kräsen, nej.......)

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 870
Senast: Vogue
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt... 2
Svar
38
· Visningar
4 228
Senast: Efwa
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 398
Senast: Heulwen
·
S
Utrustning Har alltid haft remontgrimma på islandshästen jag har. Har varierat med hackamore och sidepull under vissa perioder dock. Nu är det...
Svar
2
· Visningar
777
Senast: Skuggabaldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden