Aachen eller Pullar??

Sv: Aachen eller Pullar??

vadå?? det är ju det som är fint, det ser så naket och obekvämt ut utan ju :angel:

Ingen häst passar i aachen och jag tycker att det är ett ofog att dra igen munnen med två remmar så nära varandra, speciellt när man rider dressyr!!!
Hoppar man kan jag förstå en pullargrimma, men jag tycker det är onödigt att stänga igen dem så mkt varje dag. Dock skulle jag föredra en pullar ut tändernas perspektiv om jag MÅSTE ha en dubbelknäppt nosrem, brukar räcka med remont eller engelsk...

jag har itne ritkigt fattat poängen med nosgrimma öht... Tycker itne att den har någon funktion. Men som ni kanske ser på bilden så har jag ridit med det (för att ägaren till hästen ville det ((?))
Har suttit och klurat på funktioner väldigt mycket faktiskt. Tycker som sagt inte att det är särskillt snyggt heller.

Om en häst gapar är det fel på bett, händer, tänder lr liknande eftersom dem gapar för att komma undan det obehagliga. En extra rem är alltså inte lösningen, utan kan förvärra problemet istället.

När allting "passar" så att säga och hästen inte längre går med munnen vidöppen, då är det helt okej att köpa sig ett aachen- eller pullarträns. Men det är alltså inte rätt väg att gå för att komma undan hästens gapande!

Annars tycker jag att det är snyggast med pullarträns :D men då ska det helst vara på stor häst (stort huvud), annars ser det lätt lite för "ponny-aktigt" ut ;)

apocalypsze skrev:
Om en häst gapar är det fel på bett, händer, tänder lr liknande eftersom dem gapar för att komma undan det obehagliga. En extra rem är alltså inte lösningen, utan kan förvärra problemet istället.

När allting "passar" så att säga och hästen inte längre går med munnen vidöppen, då är det helt okej att köpa sig ett aachen- eller pullarträns. Men det är alltså inte rätt väg att gå för att komma undan hästens gapande!

Annars tycker jag att det är snyggast med pullarträns :D men då ska det helst vara på stor häst (stort huvud), annars ser det lätt lite för "ponny-aktigt" ut ;)

Precis, om den gapar är det ju någonting som är fel, och det är ju lite korkat att bota symptomen och inte problemet.

När allting passar så behöver man det ju inte =/

Freja_ skrev:
Håller bett och träns på plats? Och ifall hästen gapar....

bettet på plats? det hålls ju av sidostyckena, och med tanke på att hästens huvud är konformat, så håller det ju inte tränset på plats heller, om man tex skulle ramla av och dra med sig det.

Kardinal skrev:
När allting passar så behöver man det ju inte =/

Nej det behöver man ju egentligen inte, men om man nu så tvunget vill ha det och inte har "problem med en gapande häst" så är det ok för mig sålänge det inte spänns hårt givetvis.

Pullar helt klart. Jag har det till min för han är sötast i det :D
Eftersom jag har pelham med kindkedja på min häst så kan jag inte ha aachen heller, det blir i vägen.

Jag beskrev inte själva funktionen, svarade bara en annan som tyckte att nosgrimma var bra "om hästen gapar" :angel: . Men som sagt, pullar är klart snyggast på stor häst iaf! :D

Inte obekvämt om man har en "fodrad" nosgrimma med läder på insidan. Jag har ett Tolga pullarträns som är fodrat så på plattan och det är både bekvämt och mycket snyggt:D :D

Polly_Mulle skrev:
Ingen häst passar i aachen och jag tycker att det är ett ofog att dra igen munnen med två remmar så nära varandra, speciellt när man rider dressyr!!!
Hoppar man kan jag förstå en pullargrimma, men jag tycker det är onödigt att stänga igen dem så mkt varje dag. Dock skulle jag föredra en pullar ut tändernas perspektiv om jag MÅSTE ha en dubbelknäppt nosrem, brukar räcka med remont eller engelsk...

Håller med!!!
Jag är ingen extremist som säger att man måste rida utan nosgrimma, det tycker jag är överdrivet. men en engelsk eller remont, med lagom löst spänd nosrem - det är ok. Pullar kanske - om den är rätt spänd. achen tycker jag är ett otyg som inte har NÅGRA fördelar som inte en annan, bättre utformad nosgrimma kan fylla.

TS: nyfiken på varför är det OK att diskutera träns endast för utseendets skull, men sadlar skulle du bli helt bannlyst och ansedd korkad som fan, om du efterlyste en viss sadel och rent ut sagt sa att du skiter i hur den passar, bara den är snygg? :eek: :confused:

kan bara inte se hur man ENBART kan fokusera på snyggheten/icke snyggheten, utan att ta funktionen och inverkan i beräkning.

Senast ändrad:

Jamen om man har nosgrimman helt lös så spelar det knappast någon roll vilken sort det är.... Blir som att diskutera om smala eller breda pannband är bäst. Jag tar av o på min nosgrimma utan ens att spänna upp den, så löst sitter den....:p

Därför tycker jag inte alls man kan jmf vilket träns som är snyggast med vilken sadel som är snyggast, sadeln sitter man ju i så den blir ju "väldigt hårt spänd" om vi håller oss till nosgrimma-terminologien... ;)

Lollan skrev:
Oj jag blir förvånad över hur många som tycker pullar är snyggast! Jag får nog nästan tänka om! Det får bli ett pullar!! :)

Hur omogen får man vara egentligen? :smirk: Man kan inte välja nosgrimma efter vad som är snyggast utan den hästen trivs bäst med. Tror faktiskt din stackars häst skiter i vilken nosgrimma som ser snyggast ut.

Sedan tycker jag överlag att det bara är dumheter att snörpa ihop hästens mun med en massa remmar. Men jag måste erkänna att min egen grålle trivs bra på pullar med sitt hoppbett. Dock är han en häst som till vardags går utan nosgrimma och kan kontrolleras alldeles utmärkt med detta.

Förstår inte varför så många ska krångla till det.. och särskilt säga något så banalt som "Jag tar den nosgrimma som är snyggast". I mina ögon är det nog mer lämpligt att skaffa en my little pony ist för en riktig häst. :mad:

Pullar-helt klart. Det är bäst för hästens mun iomed att den inte klämmer mot tänderna. Snyggast är den med (särskilt brun) :love:

Jag tycker typ tvärt om! Antingen ska det va pullar eller så oingen alls :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 255
Senast: dobbis
·
Hemmet Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år... 2
Svar
39
· Visningar
1 630
Senast: manda
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 541
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 262
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka