• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Eccentric
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 4 545
E

Eccentric

Några av hästarna på ridskolan rids med aachenrem. har inte funderat så mycket på det men nu kom jag att tänka på, vad "gör" den nosgrimman?
jämfört med en vanlig alltså.

denna tråd kanske borde ligga under utrustning, men den handlar ju samtidigt om ridning..? annars, flytta gärna.

Sv: Aachenrem

Aachennosgrimman uppfanns för att man ville ha samma effekt som en remontgrimma ger men samtidigt kunna använda fast martingal.

Så man kan ju undra varför den är så vanlig som den är i förhållande till hur vanligt fast martingal är..

Aachenremmen, även kallad snokrem är en korkad uppfinning. Den kan man dra ihop hästens mun med så att man slipper att den gapar,mkt lättare än att lösa problemet. Trycker dessutom ofta på tänderna så dubbel skada...

Jag hat träffat flertalet hästar som vill ha aachenremmen på. Även om den är väldigt löst knäppt visar de tydligt att de trivs bättre med den än utan. (det kan ju finnas mängder av orsaker till det) Antar att det känns mera stabilt/tryggt när den sitter intill. Vet inte varför den kom till från början, men viktigt i sammanhanget är i alla fall att man INTE använder den för att snörpa åt runt hästens mun. Alla nosgrimmor ska anpassar och knäppas korrekt.
(Många använder aachennosgrimma för att de tycker det är snyggt också.)

Aachennosgrimman uppfanns för att man ville ha samma effekt som en remontgrimma ger men samtidigt kunna använda fast martingal.

Så man kan ju undra varför den är så vanlig som den är i förhållande till hur vanligt fast martingal är..

..hur fungerar en remontgrimma då?

Jag har hört att den uppfanns för att militärerna var tvungna att ha samma träns och samma bett på massa olika hästar och då höll aachenremmen bettet på rätt plats även om det inte riktigt passade hästen. Vilket har en poäng.

Dagens användning går nog mest ut på "snör åt så den inte kan gapa" :smirk: Och det är helt poänglöst

tja.. Om man jämför remont vs engelsk nosgrimma så har de ju olika placeringar och olika tryckpunkter. Jag är inte så insatt i hur det påverkar rent fysiskt, men sök lite på det, finns säkert flera trådar om det.
De (engelska jaktryttare tror jag det var..) som från början ville kombinera remontgrimma och fast martingal var säkerligen mest ute efter att dra ihop snoken på hästen, det görs ju som bekant bäst med remontgrimma/aachenrem. :angel:

Men hallå där, de kan man ju göra med alla nosremmar men så ska man ju inte göra..
Nosrem är snyggt tycker jag och jag den bara som dekorativt syfte och inte den funktionella delen.

Det är ju som att säga att sadelgjorden är en korkad uppfinning för där man kan dra åt så hästen inte får luft..;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
380
Senast: Hedwig
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 416
Senast: animalasia
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
432
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?