Aarrgg! Min häst driver mig till vansinne!!

Q

Quiss

Jaha, då var vi där igen! Det har gått bra ett tag nu, men idag ville jag strypa henne.
Världens goaste häst att rida, så länge man inte rider förbi andra hästar eller möter en annan häst i skogen! Trodde jag fått någon liten ordning på henne, men efter idag är jag inte så säker. Det brukar hjälpa om jag ställer henne bort från hästarna i hagen, och flyttar henne sidvärtes förbi. Idag promenerade vi, och då brukar det inte vara så farligt, hon brukar dra lite. Men idag stegrade hon sig 8 eller 9 gånger!! Avskyr att ha en stegrande häst precis brevid mig.

Någon som har samma problem??
Någon som har ett gott råd till mig??
Börjar bli lite trist att behöva välja bort vissa ridvägar för att det går hästar vid vägen. Har två hästar till, och de bryr sig inte det minsta.

Det hon gör när vi rider förbi en hage är att öka takten, "kasta" ut baken i vägen, stegra sig, backa och sparka mot hästarna. :(
Hon brukar även hoppa bakåt ibland. Ganska otäckt om man befinner sig på en trafikerad väg.
 
Sv: Aarrgg! Min häst driver mig till vansinne!!

Jag skulle gissa på att hon inte känner sig säker på att du kan skydda henne från de främmande hästarna.
Min unghäst gjorde förut utfall mot både katter och hundar när vi var ute och promenerade.
Jag fick förklaringen att han försöker skydda mig mot rovdjuret, då han inte ansåg att jag verkade kapabel att skydda mig själv och honom. :crazy:

Vi jobbade en del med ledarskap, att han ska flytta sig för mig (det är så lätt att de flyttar en själv istället, utan att man fattar det) och att jag visade att jag skyddade honom i hagen mot vår andra häst. Inte för att han är elak alls, men när jag är med den ena hästen, då ska inga andra komma och tränga sig på. Så då driver jag bort den andra och då tycker unghästen att jag är en bra ledare.
Sen gick vi över till grannens hundar och när de kom springande och skällande som vanligt såg jag till att säga till unghästen att hålla sig bakom mig, samtidigt som jag sa till hundarna att vara tysta och stanna.
Unghästen stod och funderade en lång stund om jag verkligen skulle klara detta, men när hundarna inte kom närmare, så slappnade han av, och sen dess litar han på att jag skyddar honom, och inte tvärt om :p

Du kanske kan behöva hjälp med att visa din häst detta, se om du kan få tag på någon som håller på med NH, gärna PNH om möjligt :idea:
 
Sv: Aarrgg! Min häst driver mig till vansinne!!

Vi har tränat lite NH.
Hon är kaxig värre i rundkorallen, och försöker ofta sparkas om man pressar henne.
Hon är inte högst i rang i flocken, och de andra två bryr sig som sagt inte. Min lille häst är mer åt det hållet att jag skyddar honom mot allt, och kryper nästan upp i mitt knä när det är något. Annat som vi råkar möta i skogen, som svampplockare och hundar, är inga problem.
Har jag själv ridit henne mycke, är problemet lite mindre, men när styvdottern ridit henne är hon odräglig.
 
Sv: Aarrgg! Min häst driver mig till vansinne!!

Bara en reflektion...är din häst verkligen "kaxig" i corallen eller är det så att den går in i "försvar" för att den upplever sig trängd? Hur är din position när du jobbar hästen där?... Gör en analys på din egen hållning och fundera hur hästen uppfattar dig. Tittar du på hästen hela tiden? Står du vänd med din framsida mot hästen hela tiden etc...

Håller med skuggi i övrigt...
 
Sv: Aarrgg! Min häst driver mig till vansinne!!

När man är så arg att man vill strypa hästen är man inte kapabel att träna hästar på ett vettigt sätt. Ilska är ett symptom på frustration, och frustration är ett symptom på dålig planering.
Det är själv klart att hästen inte litar på dig när du blir arg när den behöver att du är lugn. Skull inte på styvdottern.
 
Sv: Aarrgg! Min häst driver mig till vansinne!!

Jag förstår vad du känner. Jag har en underbar fyraåring som dock ibland kan reagera väldigt på VISSA andra hästar. Inte alla dock så det är lite svårt för mig att veta när han tänker få ett bryt.

I hans fall räcker det dock oftast med att jag i god tid manar fram honom tydligt. Tror som de andra här att hästen behöver känna att du inte är rädd och inte tycker att det "är" något att möta den där andra hästen. Jag hoppas att det funkar för dig, det funkar ganska bra för mig i alla fall. Än så länge (törs inte ta ut något i förskott här inte)...
 
Sv: Aarrgg! Min häst driver mig till vansinne!!

Bara en reflektion...är din häst verkligen "kaxig" i corallen eller är det så att den går in i "försvar" för att den upplever sig trängd? Hur är din position när du jobbar hästen där?... Gör en analys på din egen hållning och fundera hur hästen uppfattar dig. Tittar du på hästen hela tiden? Står du vänd med din framsida mot hästen hela tiden etc...

Håller med skuggi i övrigt...

Och jag håller med dig. De är sällan kaxiga, hästarna. Jag skulle också tro att hästen går i försvar då den blir utsatt för för mycket press. Man ska inte behöva pressa dem anser jag, man ska sträva efter att få dem att vilja lyda minsta lilla vink...
 
Sv: Aarrgg! Min häst driver mig till vansinne!!

Bara en reflektion...är din häst verkligen "kaxig" i corallen eller är det så att den går in i "försvar" för att den upplever sig trängd? Hur är din position när du jobbar hästen där?... Gör en analys på din egen hållning och fundera hur hästen uppfattar dig. Tittar du på hästen hela tiden? Står du vänd med din framsida mot hästen hela tiden etc...

Håller med skuggi i övrigt...

Enligt de som jag har tränat NH för, så är hon kaxig. Hon utmanar mig. Detta är en häst som inte gärna släpper sin ledarposition. Hon är väldigt knepig, och många har problem med henne. Jag tittar inte direkt på henne, mer i ögonvrån, och jag är inte vänd mot henne. Jag jobbar aldrig henne själv, har alltid någon med som säger till om jag gör fel. Har jobbat henne en del, men hon är svår. Har aldrig fått henne att följa mig mer än någon liten stund.
 
Sv: Aarrgg! Min häst driver mig till vansinne!!

När man är så arg att man vill strypa hästen är man inte kapabel att träna hästar på ett vettigt sätt. Ilska är ett symptom på frustration, och frustration är ett symptom på dålig planering.
Det är själv klart att hästen inte litar på dig när du blir arg när den behöver att du är lugn. Skull inte på styvdottern.

Du får det att låta som om jag blir skit förbannad på hästen och gapar och skriker. Det kan jag säga att jag aldrig gjort.
Jag har heller aldrig slagit henne. Men förstå att man känner sig lite utsatt när man går utan hjälm brevid en 163 cm hög häst som stegrar och fäktar med hovarna. Är inte så värst lång själv.
Jag ÄR lugn, det är det som gör att jag stör mig så förbaskat på henne. Det spelar ingen roll hur lugn jag är. Om jag inte hade varit lugn, hade inte min lille häst varit lugn, och han gick vid min andra sida hur lugnt och fint som helst. Han om någon har nerverna på spänn om det är något. Och jag skyller inte på styvdottern, konstaterar bara ren fakta, att hästen är jobbigare när hon haft hand om henne.
 
Sv: Aarrgg! Min häst driver mig till vansinne!!

När man är så arg att man vill strypa hästen är man inte kapabel att träna hästar på ett vettigt sätt. Ilska är ett symptom på frustration, och frustration är ett symptom på dålig planering.
Det är själv klart att hästen inte litar på dig när du blir arg när den behöver att du är lugn. Skull inte på styvdottern.

Nu vet inte jag hur du blir när du är arg (och jag vet förstås inte heller hur TS blir) MEN när jag blir arg betyder det inte att jag gapar och skriker. Jag för dock ett helt annat jävlar anamma i mig och i ärlighetens namn funkar detta utmärkt på mitt fullblod. När jag har varit mjuk, luhn och väntat ut honom har han bara blivit värre och värre (även i situationer som TS beskriver), men när jag har blivit arg och därmed mycket tydligare att jag inte accepterar trams och att han ska testa mig så har problemen löst sig.

Så jo, det kan faktiskt hjälpa att bli arg. Däremot håller jag med helt och fullt om att det aldrig hjälper att bli skrikig och hysterisk.
 
Sv: Aarrgg! Min häst driver mig till vansinne!!

Nu vet inte jag hur du blir när du är arg (och jag vet förstås inte heller hur TS blir) MEN när jag blir arg betyder det inte att jag gapar och skriker. Jag för dock ett helt annat jävlar anamma i mig och i ärlighetens namn funkar detta utmärkt på mitt fullblod. När jag har varit mjuk, luhn och väntat ut honom har han bara blivit värre och värre (även i situationer som TS beskriver), men när jag har blivit arg och därmed mycket tydligare att jag inte accepterar trams och att han ska testa mig så har problemen löst sig.

Så jo, det kan faktiskt hjälpa att bli arg. Däremot håller jag med helt och fullt om att det aldrig hjälper att bli skrikig och hysterisk.

Är precis som du. Lite för snäll, enda tills jag blir arg.
Min tränare brukar säga att jag rider bäst arg, för då blir det lite jäkla anamma i mig, som det i vanliga fall inte finns så gott om.
Jag behöver tyvärr bli lite arg ibland, annars säger jag aldrig ifrån.
 
Sv: Aarrgg! Min häst driver mig till vansinne!!

När man är så arg att man vill strypa hästen är man inte kapabel att träna hästar på ett vettigt sätt. Ilska är ett symptom på frustration, och frustration är ett symptom på dålig planering.
Det är själv klart att hästen inte litar på dig när du blir arg när den behöver att du är lugn. Skull inte på styvdottern.

Men är du på riktigt? Isåfall kontrar jag med att om man inte kan ge konstruktiv feedback kan man knipa igen kakhålet.:cool:

Till TS: Jag hade liknande problem med min (ung)häst, också en rätt kaxig ung dam:angel:. Så jag tog hjälp av de andra i stallet och red på led flera gånger förbi "orosmomenten" hon var längst bak och hängde bara på till slut. Jag bara satt och väntade ut. Men det var som sagt en unghäst.
 
Sv: Aarrgg! Min häst driver mig till vansinne!!

Jaha, då var vi där igen! Det har gått bra ett tag nu, men idag ville jag strypa henne.
Världens goaste häst att rida, så länge man inte rider förbi andra hästar eller möter en annan häst i skogen! Trodde jag fått någon liten ordning på henne, men efter idag är jag inte så säker. Det brukar hjälpa om jag ställer henne bort från hästarna i hagen, och flyttar henne sidvärtes förbi. Idag promenerade vi, och då brukar det inte vara så farligt, hon brukar dra lite. Men idag stegrade hon sig 8 eller 9 gånger!! Avskyr att ha en stegrande häst precis brevid mig.

Någon som har samma problem??
Någon som har ett gott råd till mig??
Börjar bli lite trist att behöva välja bort vissa ridvägar för att det går hästar vid vägen. Har två hästar till, och de bryr sig inte det minsta.

Det hon gör när vi rider förbi en hage är att öka takten, "kasta" ut baken i vägen, stegra sig, backa och sparka mot hästarna. :(
Hon brukar även hoppa bakåt ibland. Ganska otäckt om man befinner sig på en trafikerad väg.

Hej, du har fått många bra råd ... prova dessa. Men jag vill bara komma med lite funderingar.
Mitt alltför underbara fullblod var ett tag en riktig gris mot andra hästar, oftast när de kom upp för snabbt brevid honom när man var ute och red. Nog för att han hatade att bli omsprungen (fd galoppör) men han var egentligen inte dum på det sätt som din häst tycks vara. Vårt problem var jag! Dvs, jag red för instruktör, tillsammans med tre andra ekipage. Mitt fullblod hade väldigt svårt att gå lugnt i galopp och jag väntade till de andra hade galopperat och skulle till att galoppera själv. Då tyckte en av de andra ryttarna att hon skulle galoppera hon med och på sånt sätt att hon störde och irriterade både mig och min häst. Jag blev väldigt irriterad och arg och detta märkte min häst och började vifta med bakbenen. Under en period red jag mina ritter med rött band i svansen och talade om för mitt ridsällskap eller andra ekipage att jag uppskattar om de sa till mig att de ville passera. När de gjorde det brydde sig hästen inte ett dyft om att de kom och passerade eller gick bredvid oss. Om ryttaren däremot bara passerade så kunde hästen slå efter den andra. Men, som sagt var när jag insåg att det var jag som var orsaken så gick det att jobba bort och nu är han hur trevlig som helst mot alla hästar och de får passera utan att slå efter/mot dom.

Men, jag har faktiskt varit med om att mitt nordsvenska sto skulle anfalla en annan häst (en shettis! Och det stoet älskade shettisar. Jag och min kompis skulle rida ut tillsammans och hon tog med sin shettis som handhäst. Min nordis och kompisens häst gillade varandra stenhårt så mellan dom två var det inget problem men stoet fick ett utbrott och skulle anfalla shettisen. Hon ansåg inte att skulle komma mellan henne och den andra hästen! Men hon var ett väldigt starkt ledarsto som inte alltid tog hänsyn till vad människan ville! Tyvärr finns hon inte längre bland oss ...:cry:
 
Sv: Aarrgg! Min häst driver mig till vansinne!!

Enligt de som jag har tränat NH för, så är hon kaxig. Hon utmanar mig. Detta är en häst som inte gärna släpper sin ledarposition. Hon är väldigt knepig, och många har problem med henne. Jag tittar inte direkt på henne, mer i ögonvrån, och jag är inte vänd mot henne. Jag jobbar aldrig henne själv, har alltid någon med som säger till om jag gör fel. Har jobbat henne en del, men hon är svår. Har aldrig fått henne att följa mig mer än någon liten stund.

Du säger att hon inte är högst i rang i flocken och det är där jag menar att hon möjligen då går in i försvar då. Det är inte kaxigt utan mer otryggt. I övrigt säger jag inte så mycket om detta då jag helst skulle vela se hästen irl för att kunna säga vad som är vad och hur man kan bemöta det.

Var lite kräsen när det gäller "folk som kan NH"...ifrågasätt så mycket du kan;)
 
Sv: Aarrgg! Min häst driver mig till vansinne!!

Ta med dig ett LÅNGT grimskaft, så långt att du kan ha ett försvarligt avstånd om hon stegrar sig. Så snart du känner att hon inte är lugn går du av hästen och går framför henne förbi hästarna. Gå gärna fram och tillbaks till hon inte bryr sig längre. Bli inte irriterad på hästen, men ta det som ett träningspass. Jo flera sådana ting du träner med henne jo bättre blir hon på att klara av saker och hon börjar se dig som en bättre ledare.
 
Sv: Aarrgg! Min häst driver mig till vansinne!!

Det här med stegrandet är något som hon börjat med nu.
Hon brukade göra så förr, men jag har arbetat bort det.
Nu har hon börjat med det igen. Inte när jag rider, men när jag går med henne.
Hon har även börjat uppvisa lite hingst beteende. Kan det bero på att hon är ur balans. Med hormonerna, då.
Hon är dräktig nu, och har ändrat sig i tempramentet ganska mycke de senaste veckorna. Kan dräktigheten påverka såhär tidigt??
Hon har inte haft föl innan.
Ska ut och rida henne imorn, och se om vi kan träna lite på andra hästar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 519
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 852
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp