abort på häst? kostnader av levande föl?

sara_90

Trådstartare
hej, vill hjälpa en kvinna med sin häst. problemet är att stoet är tjuvbetäckt. och jag har ingen större vana av föl. massa mer att berätta,men utan att ngn tar illa upp, vad kostar det att ta bort ett föl vs vad det kostar att behålla ett?
 
Sv: abort på häst? kostnader av levande föl?

Menar du en av ******* hästar? (Säger inga namn här, men du vet vem jag menar). :)
 
Sv: abort på häst? kostnader av levande föl?

Kostnaden beror lite på var man bor och man tar hem en veterinär eller åker till en seminstation. Men sak är säker att ju fortare man gör det ju billigare blir det.
Om det nyligen det har hänt så ger man stoet en spruta och så är det klart. Har det gått en längre tid så är det tveksamt om det finns någon veterinär som vill göra det.

Att behålla ett föl kostar ju först lite annan mat till stoet under dräktighete (främst i slutet av den) och under digivningen. Sedan kostar ju fölet i egen mat, stall, hovslagare, veterinär o s v som vilken häst som helst. Men fölet ska ju ha pass och då ska det chippmärkas och ID-beskrivas + i vissa fall även DNA-testas och registeras. Så ett antal tusenlappar kommer det ju att kosta.
 
Sv: abort på häst? kostnader av levande föl?

moontje:nej inte hans hästar...dem har väl inget pass heller?...

hästen är i 3 månaden.. jo det är ju de att fölet kostar en del, men säg 5000kr för fölet när det sedan är fött?(varmblodig travare), vill veta på ett ungefär för att kunna planera.

Jag vet att ston skall ha spec foder m.m.

kan man slakta ett sto som är dräktigt?, de är ju iof kanske samma sak som att göra en abort,iomed att alla dör ,men de låter mycket hemskare,mendet kanske det inte är.
 
Sv: abort på häst? kostnader av levande föl?

moontje:nej inte hans hästar...dem har väl inget pass heller?...

hästen är i 3 månaden.. jo det är ju de att fölet kostar en del, men säg 5000kr för fölet när det sedan är fött?(varmblodig travare), vill veta på ett ungefär för att kunna planera.

Jag vet att ston skall ha spec foder m.m.

kan man slakta ett sto som är dräktigt?, de är ju iof kanske samma sak som att göra en abort,iomed att alla dör ,men de låter mycket hemskare,mendet kanske det inte är.

3e månaden låter lite långt gånget men jag har ingen erfarenhet av hur långt de kan ha gått för att man ska kunna "stöta bort" fostret.
Bästa är att fråga en veterinär, både om det ens är möjligt samt vad kostnaden blir.
Jag tror inte det görs abort hur sent som helst utan det är om det kan ges en spruta annars har jag mycket svårt att tro en veterinär gör regelrätt abort på en häst iallafall.

Vad kostnaden för fölet blir, när det är fött, beror ju på om man lägger ner de pengar som vaccinationer, pass osv kostar eller inte....det är ju faktiskt inte alla som gör det, även om gemene man kan tycka man borde göra det.
Ska fölet säljas så småningom är det troligen lättare att få sålt det om alla papper är i ordning och vaccinationer är gjorda osv.

Såvitt jag vet är det lov att slakta dräktiga ston, sen om man rent känslomässigt vill göra det är ju en annan sak......
 
Sv: abort på häst? kostnader av levande föl?

hej, ja men självklart nskall fäölet få vacc pass och allt sådant,det är därför jag frågar vad det skulle kosta(varmblodig travare) eftersom att jag vill veta vad jag måste "lägga"ut för pengar ;)..

jaa, jag vet inte alls när man får ta bort ett föl eller ej..
 
Sv: abort på häst? kostnader av levande föl?

Vet du ens om stoet är dräktigt?
 
Sv: abort på häst? kostnader av levande föl?

Jag har för mig att jag hört att man Inte får slakta dräktiga ston om de inte är sjuka osv. Men jag kan ha fel också.
 
Sv: abort på häst? kostnader av levande föl?

Hej , ja stoet ska vara dräktigt,det sa ägaren.

det låter logiskt att inte få slakta dräktiga djur.
 
Sv: abort på häst? kostnader av levande föl?

När du undrar vad det kostar att ta bort ett föl, menar du då att ni ska göra det efter att fölet är fött och i samband med fölningen? Har väldigt svårt att tro att någon veterinär skulle göra det faktiskt.

Är onekligen en mycket knapig situation. Men det första borde vara att ta reda på huruvida stoet faktiskt är dräktigt. Utifrån det så för en dialog med veterinären vad som är bäst att göra i situationen.
 
Sv: abort på häst? kostnader av levande föl?

Det står ägaren helt fritt att slakta ett dräktigt djur. Också avlivning går bra, även om djuret är dräktigt.

Kostnaden för pass och märkning brukar framgå av förbundets hemsida. Kostnaden för vaccinationer varierar mellan de olika veterinärerna och körsträcka t ex.

Att hålla ett dräktigt sto medför både ökade kostnader under dräktigheten och främst efter dräktigheten under digivningstiden. Då krävs det mycket mat. Det kostar också tid och energi att fölvaka och skulle det uppstå komplikationer behövs ofta veterinärstöd - ytterligare utgifter.
 
Sv: abort på häst? kostnader av levande föl?

Jag har för mig att jag hört att man Inte får slakta dräktiga ston om de inte är sjuka osv. Men jag kan ha fel också.

Jo du får slakta dräktiga djur, men det finns en gräns och den kan jag tyvärr inte i huvudet.
När man slaktade på slakteriet jag jobbade skriver djurägaren på ett papper att djuret (gäller även kossor, får och grisar) inte har mer än x-dagar kvar till förlossningen. Det kontrollerar sen veterinärerna på slakteriet hur stort fostret är, och är djuret för långt gången blir det böter.


sara_90 Abort är nog billigast i alla lägen. Min kompis fölunge fick en hasledsinflammation m.m som nyfödd och hade vid 1 veckas ålder kostat 80.000kr i veterinärkostnad.
 
Sv: abort på häst? kostnader av levande föl?

Tiden går och ju längre ma väntar ju svårare blir det. Jag kan inte veckorna som är gränsen för när går att göra enkelt och när det blivit så stort att stoet måste föda ut det så att säga.
Är det mindre foster (i början av dräktigheten) så går att spruta eller klämma bort det, men ju större det blir ju svårare blir det. När det blivit mer som ett föl än ett foster så går det i princip till så att man "dödar" det inne i stoet och får sedan henne att föda fram det döda fölet. Som alla förstår är ju detta inget trevligt för någon så jag tror inte att man gör det om inte mamma är i livsfara.

Om det är ett rent varmblod (både sto och hingst) så vänd dig till STC https://www.travsport.se/artikel/folregistrering och hör vad som krävs för att kunna registrera fölet.
Om det är en korsning så kan du istället höra med SH http://www.svehast.se/sh/doc/1006.asp och höra vad som kommer att krävas och vad det kostar.

Om stoet är dräktigt och du kostar på henne en undersökning som bekräftar det. Kan du sedan teckna en veterinärvårdsförsäkring på fölet (innan det är fött) för ca 450 kr. Då har du lite hjälp om det skulle gå illa som jersyko skriver.
 
Senast ändrad:
Sv: abort på häst? kostnader av levande föl?

*kl*

Man kan göra sena aborter men fostren föds i 5-5 månaden är ofta levande och måste avlivas. Jag har svårt att tänka mig att veterinärerna gör det såvida det inte är för stoets bästa, dvs hennes liv är i fara om dräktigheten går fullt ut.

Personligen förstår jag inte ens hur man kan tänka tanken såvida man inte gör det för att rädda livet på stoet...
 
Sv: abort på häst? kostnader av levande föl?

Om stoet är dräktigt och du kostar på henne en undersökning som bekräftar det. Kan du sedan teckna en veterinärvårdsförsäkring på fölet (innan det är fött) för ca 450 kr. Då har du lite hjälp om det skulle gå illa som jersyko skriver.

Beroende på vad stoet har för försäkring så kan fölungen gå på hennes tom 30 dagar. Men kostnaderna sticker ju iväg väldigt mkt om de måste in på klinik, oavsett om det är mamma eller fölungen som är skadad.

På en clinc för Jens Fredriksson sa han att en 4 åring brukar ha kostat 100.000kr ungefär med alla kostnader från tillverkning - 4 åriga födelsedagen. Men det var ju ridhästar TS hade väl en travare?
 
Sv: abort på häst? kostnader av levande föl?

Beroende på vad stoet har för försäkring så kan fölungen gå på hennes tom 30 dagar. Men kostnaderna sticker ju iväg väldigt mkt om de måste in på klinik, oavsett om det är mamma eller fölungen som är skadad.

På en clinc för Jens Fredriksson sa han att en 4 åring brukar ha kostat 100.000kr ungefär med alla kostnader från tillverkning - 4 åriga födelsedagen. Men det var ju ridhästar TS hade väl en travare?

Rasen spelar inte så jättestor roll.
Har räknat på islandshästar och de ligger uppemot 100000 oxå, om man ska ha alla kostnader täckta.

( hade det varit en betäckning som man hade planerat på en travare så hade ju faktiskt bara betäckningskostnaden inkl levande föl kunnat gå uppemot samma summa ; ) )
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 095
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 334
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 612
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp