Aborträtten

lilstar

Trådstartare
En amerikansk lobbyorganisation stödjer alltså de abortvägrande svenska barnmorskorna i arbetsdomstolen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6614458

Det hör till ADF:s strategi att inte synas, organisationen vill hellre att rättsfallen ska ses som lokala initiativ, menar Joshua Wilson – ADF vill att deras allierade ska känna till organisationen, men inte allmänheten. Det är bättre för ADF att kunna gå under radarn så att de inte drar på sig så mycket kritik, säger han.

:cry:
 
"Så att de inte drar på sig så mycket kritik"... det är ju så man får skratta för att inte gråta. :banghead: Klart att de kritiseras när de tycker att kvinnor inte ska ha rätt att själva bestämma över sina kroppar. Stenåldersvärderingar ska kritiseras så mycket som möjligt, så kanske några som håller på dem åtminstone tänker efter lite och inser hur puckat det är.

Vill de inte utföra aborter så är det fritt fram att söka arbete där det inte ingår i uppgifterna. De ska ge fan i att dra in sina personliga känslor och åsikter i en yrkesroll där de lär konfronteras med personer som redan är i en känslig situation, och riskerar att göra helt fel val pga att de påverkats av barnmorskan.

"Rädda små oskyldiga människoliv", liksom... snyggt känslomässigt argument. För de som blivit oönskat gravida är inte människoliv som är värda att bry sig om, eller? Hur illa funtade är de om de tycker att någon ska tvingas gå igenom en hel graviditet och förlossning för att de själva ogillar tanken på abort? :yuck:

Förvånar mig inte ett dugg att de fått support från amerikaner, dock. Det landet är ju verkligen känt för hyperreligiösa typer som totalt ignorerar vetenskapen och tycker att nästan bara tanken på abort är mord. :meh: Ena BM som nämns i artikeln verkar ha vissa sådana tendenser, eftersom hon tydligen också vägrar ge dagen efter-piller och sätta in kopparspiral. "Every sperm is sacred", någon?
 
Jag blir väldigt trött över hur mycket skit som det läggs pengar på. Tänk om den där organisationen som ägnar sig åt att försöka rädda oönskade barn istället la pengarna på att hjälpa de barn som redan finns och lever i misär världen över.
 
"

"Rädda små oskyldiga människoliv", liksom... snyggt känslomässigt argument. För de som blivit oönskat gravida är inte människoliv som är värda att bry sig om, eller? Hur illa funtade är de om de tycker att någon ska tvingas gå igenom en hel graviditet och förlossning för att de själva ogillar tanken på abort? :yuck:

Förvånar mig inte ett dugg att de fått support från amerikaner, dock. Det landet är ju verkligen känt för hyperreligiösa typer som totalt ignorerar vetenskapen och tycker att nästan bara tanken på abort är mord. :meh: Ena BM som nämns i artikeln verkar ha vissa sådana tendenser, eftersom hon tydligen också vägrar ge dagen efter-piller och sätta in kopparspiral. "Every sperm is sacred", någon?
blir man ofrivilligt gravid så får man skylla sig själv och stå sitt kast, vet du väl :devil: kvinnor ska inte ha nått sexliv :mad:

den där BM var på nyheterna. verkade ju totalt lost :turd: den måste ju har ständig otur när hon tänker. för så jävla dum kan man bara inte va :wtf:
 
Det var helt sjukt redan innan den här uppgiften kom fram nu känns det äckligt.
Jag undrar vilka fler som ska begära samvetsfrihet. En läkare som inte vill behandla människor med annan tro än de själva? En brandman som inte inte vill bära ut ett flickebarn ur ett brinnande hus med hänvisning till sin tro? En polis som vägrar gripa en mördare med hänvisning till att hon inte tar i andra män än sin make?
 
Blir så arg på detta. som kvinna vill jag ha självbestämmanderätt över min egna kropp
Utbildar man sig till barnmorska måste man vara medveten om vad tjänsten innebär utan att gråta ut inför rätten och att amerikanarna ställer sig bakom gör mig ännu argare:devil:
 
Det är också märkligt att när en kristen organisation håller på såhär så är det knappt det märks i media, hade det varit tex en muslims organisation som på detta försåtliga sätt försökte pracka på oss lagändringar för att föra oss tillbaka till medeltiden så skulle det stå på vartenda löp...
 
Jag har träffat på en hel del abortmotståndare. Det som irriterat mig mest då har varit dubbelmoralen dvs de tycker att abort inte ska vara tillåtet men samtidigt har de inte varit speciellt intresserade av att stötta utsatta barn. Jag tycker att det viktiga snarare är att de barn som föds har möjlighet till att få ett bra liv.
 
Jag funderar på hennes bakomliggande mål. Dvs har hon utbildat sig till barnmorska enbart för att kunna påverka så det blir färre aborter? Jag tycker det låter farligt med personal inom vården som kan ha en bakomliggande agenda. Säg att hon ska ge rådgivning till personer om preventivmedel, sex etc. Kommer hon klara att ha en neutral hållning eller kommer hennes starka åsikter skina igenom?

Ur ett arbetsrättsligt perspektiv tycker jag också att detta är otroligt farligt. Vad händer om hon ges rätt? Ska alla kunna hävda att de inte vill utföra arbetsuppgifter utifrån tro?
 
Jag funderar på hennes bakomliggande mål. Dvs har hon utbildat sig till barnmorska enbart för att kunna påverka så det blir färre aborter? Jag tycker det låter farligt med personal inom vården som kan ha en bakomliggande agenda. Säg att hon ska ge rådgivning till personer om preventivmedel, sex etc. Kommer hon klara att ha en neutral hållning eller kommer hennes starka åsikter skina igenom?

Ur ett arbetsrättsligt perspektiv tycker jag också att detta är otroligt farligt. Vad händer om hon ges rätt? Ska alla kunna hävda att de inte vill utföra arbetsuppgifter utifrån tro?
klart att hon inte kan ha en neutral hållning vid råd om preventivmedel. hon vägrar ju att sätta in en spiral på patient
 
Jag funderar på hennes bakomliggande mål. Dvs har hon utbildat sig till barnmorska enbart för att kunna påverka så det blir färre aborter? Jag tycker det låter farligt med personal inom vården som kan ha en bakomliggande agenda. Säg att hon ska ge rådgivning till personer om preventivmedel, sex etc. Kommer hon klara att ha en neutral hållning eller kommer hennes starka åsikter skina igenom?

Ur ett arbetsrättsligt perspektiv tycker jag också att detta är otroligt farligt. Vad händer om hon ges rätt? Ska alla kunna hävda att de inte vill utföra arbetsuppgifter utifrån tro?
Det låter bra.
Personligen har jag en tro som förbjuder mig att utföra tråkiga och dåligt betalda arbetsuppgifter. :)
 
Läste rubrik på AF "Hustrumisshandel snart lagligt i Ryssland".

Känns positivt det här med att vara kvinna. *spysmiley*
Nejdå, det skulle inte vara lagligt att spöa skiten ur frugan, bara lite lättsammare uppfostran utan brutna ben skulle vara tillåtet :yuck:
 
Jag funderar på hennes bakomliggande mål. Dvs har hon utbildat sig till barnmorska enbart för att kunna påverka så det blir färre aborter? Jag tycker det låter farligt med personal inom vården som kan ha en bakomliggande agenda. Säg att hon ska ge rådgivning till personer om preventivmedel, sex etc. Kommer hon klara att ha en neutral hållning eller kommer hennes starka åsikter skina igenom?

Ur ett arbetsrättsligt perspektiv tycker jag också att detta är otroligt farligt. Vad händer om hon ges rätt? Ska alla kunna hävda att de inte vill utföra arbetsuppgifter utifrån tro?

Ja jag tänker likadant. Vad jag läst så sökte hon jobb direkt efter utbildningen och gick och anmälde dem direkt hon inte fick jobb. Med andra ord tog hon en plats bland andra som vill utbilda sig (i ett land i stort behov av barnmorskor!!) bara för att kunna göra e politisk ståndpunkt. Det är vansinne.
Sedan är hon ju inte bara abortmotståndare utan även motståndare till preventivmedel, vilket gör hycklandet tio steg värre. Man får inte göra abort men man får heller inte förhindra graviditeter..? Så att sex ska bara vara för barnalstrande då..? Läste även en del kommentarer på nätet ang detta igår, kan ha varit aftonblaskans fl fb-sidor, och där vädrar en del äckelgubbar morgonluft kan jag säga er, där ska kvinnor knipa med benen och what not. Det här är INTE en kamp vi kan ta för given är avklarad, vi måste fortsatt stå på barrikaderna liksom våra kvinnliga förfäder som fick kämpa sig till sina rättigheter! Den här typen av extremt obehagliga tendenser i samhället ska tas på allvar och bekämpas, stenhårt.

Såg människan på TV igår och hon beklagade sig över att hon blivit dömd att betala rättegångskostnader och att det var så himla bra med alla som gett pengar inkl den här kristna organisationen (kolla hennes fb-profil, man kan gå in och donera.. :yuck:) för HUR skulle hon kunnat betala de pengarna själv.. Well, vem skulle annars betala när en jubelidiot vill stämma sjukvården? Ska den miljonen tas från patienterna? Har hon noll koll på hur det fungerar inom rättssystemet?

Jag blir så skogstokig att jag saknar vettiga ord. Delade skiten på min fb igår och har sett att en del kollegor gjort detsamma. Det är ingen mänsklig rättighet att jobba inom vården och hon ska hållas mycket långt ifrån oskyldiga patienter!! :mad:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp