Aborträtten

Jag tycker hon kan få betala tillbaka till staten vad hennes utbildning har kostat oss, det är väldigt, väldigt olyckligt att en sån här person får uppta en studieplats och erhålla studiestöd när hon så uppenbart inte tänker utföra de sysslor som yrket innebär. Varför inte utbilda sig till någonting annat inom vården?

Det är egentligen en helt annan fråga men visst jag kan hålla med om att det är olyckligt om hon har tagit en utbildningsplats från någon annan. En lagstiftning som reglerar vilka intentioner och framtidsplaner man får ha är dock inte särskilt realistisk.
 
Det är egentligen en helt annan fråga men visst jag kan hålla med om att det är olyckligt om hon har tagit en utbildningsplats från någon annan. En lagstiftning som reglerar vilka intentioner och framtidsplaner man får ha är dock inte särskilt realistisk.
Nej, men det är ett förbannat oskick att uppta en studieplats inom ett bristyrke bara för att göra det till rättssak. :banghead:
 
Jag kanske missar någonting men jag ser inte vad detta har med aborträtten att göra. Rätten till abort, och vilka kliniker som enligt lag måste erbjuda aborter skulle väl inte ändras på något sätt? Om det krävs att alla barnmorskor måste kunna medverka vid aborter för att upprätthålla abortlagen skulle väl ingen anställa en barnmorska som inte kan eller vill göra det (d.v.s i praktiken ingen skillnad från idag). Om det däremot finns en efterfrågan på barnmorskor som kan utföra alla andra arbetsuppgifter så är ju fördelen att det fyller ett behov. Att i lag reglera "den som i sin yrkesroll får göra X måste även göra Y" ser jag egentligen inget behov av.

Hela fallet går ju ut på att hon vägrar att samarbeta både när det gäller abort OCH preventivmedel SAMT att hon sökt en tjänst där det är hör till arbetsuppgifterna. Får hon rätt måste alltså arbetsgivare anställa människor trots att de vägrar utföra vissa arbetsuppgifter som hör yrket till bara pga sin egna övertygelse. Kan du inte se hur snett det är? Då skulle jag kunna tex kräva att få jobba på akuten trots att jag vägrar behandla tex tyskar (kan ju skylla på att farmor överlevde koncentrationsläger och att jag sedan dess hatar tyskar). Då skulle de behöva ha en extra läkare anställd under mina pass ifall att det dök upp en tysk (rätt vanligt sommartid). Då är jag ändå anställd av landstinget, men vi kan ju dra det längre, till små arbetsgivare. Säg att jag tillber en Vampyrorden och vägrar jobba ute när solen skiner men vill ha jobb inom lantbruk, och att de då MÅSTE anställa mig fast jag ju inte kan/vill utföra de arbetsuppgifter som kommer med jobbet.. Det är ju galet i kvadrat, men det är ju det den här tjejen vill argumentera om. Att hennes religiösa övertygelse ska respekteras så in absurdum att hon ska få bli anställd på jobb där arbetsuppgifter inte kommer gå att genomföra.

Tänk om vi alla kunde plocka russinen ur kakan och vägra göra vissa arbetsuppgifter lite som vi vill..

Förenklat: Den här barnmorskan menar att hon diskriminerats som INTE anställts eftersom hon pga sin tro inte vill utföra vissa av arbetsuppgifterna i tjänsten hon sökt. Om hon får rätt betyder det att landstinget måste anställa henne, annars gör de sig skyldiga till diskriminering. Om det finns två sökande till en barnmorsketjänst och den ena vägrar abort får landstinget då inte välja den andra pga detta, även fast en kandidat som kan utföra alla arbetsuppgifter torde vara lämpligare. Då har vi plötsligt öppnat för en värld där barnmorskor själva kan välja om de vill utföra aborter eller inte. I längden skulle det kunna leda till att aborter blir mycket mer svårtillgängliga än de är idag.

Precis. Och det vore fruktansvärt att sätta dessa galna människor i en position där de kan få sitta och döma och försöka påverka utsatta kvinnor. Jag vågar påstå att majoriteten inte tar lätt på abort, och jag vågar VERKLIGEN påstå att preventivmedel är en bra grej mot oönskade graviditeter, tänk då om en känslig tonåring kommer in och får en föreläsning om hur syndig/slampig hon är som vill ha hjälp med skydd (för ligga kommer folk fortsätta göra, det kan ni lita på). Eller om en redan utsatt kvinna som vill ha abort påverkas eller får det hela fördröjt pga en barnmorska som vill köra sitt eget race? Mardröm.

Notera gärna att organisationen som stöder Galningen ser det som ett barn från befruktningen, dvs abort är aldrig rätt oavsett hur tidigt, sen varför de är anti dagen efter-piller och preventivmedel är så stenålders att jag inte ens kan greppa.
 
Okej, som du beskriver det vore det vanvettigt om hon fick rätt i sak. Däremot tycker jag att hon bör ha rätt att arbeta som barnmorska (vilket många verkar vända sig mot) så länge de arbetsuppgifter hon inte vill utföra kan ses som en saklig grund för uppsägning eller för att inte anställa henne. Precis på samma sätt tycker jag att en polis som vägrar använda våld inte automatiskt ska förbjudas från sin yrkesutövning, t.ex om det finns behov av fler poliser på kontorstjänster där våld inte behövs användas.

Ska man vara realistiskt får hon nog starta eget om hon tänker sig att hon ska arbeta som barnmorska men kunna välja bort att arbeta med abort och preventivmedelsrådgivning. Det sistnämnda utgör ju en rätt stor del av en barnmorskas uppgift.

Man kan ju inte ha någon som helst aning om vad en barnmorska gör om man tror att man kommer kunna arbeta bara med att ta blodprover under graviditeten, förlösa barn och ha föräldrakurser.
 
Det är också en intressant diskussion vilken roll religion och tro ska ha i samhället.
Om hon får rätt i domstol så innebär det att religion går före arbetsrättsliga regler. Dvs kan man få låta bli alla arbetsuppgifter om man hävdar att religionen inte tillåter det?
Vissa religioner förespråkar att man inte ska äta kött. Kan man som troende av den religionen få jobb på restaurang och vägra servera kött eller tom på slakteri och slippa de arbetsuppgifter man inte vill ha?
Hur mkt ska en arbetsgivare och kollegor anpassa tjänsten efter någons religion?
Och vilka religioner ska det gälla? Eller kan jag själv hitta på en religion för att få som jag vill.... för att dra det till absurdum..
 
Ska man vara realistiskt får hon nog starta eget om hon tänker sig att hon ska arbeta som barnmorska men kunna välja bort att arbeta med abort och preventivmedelsrådgivning. Det sistnämnda utgör ju en rätt stor del av en barnmorskas uppgift.

Man kan ju inte ha någon som helst aning om vad en barnmorska gör om man tror att man kommer kunna arbeta bara med att ta blodprover under graviditeten, förlösa barn och ha föräldrakurser.
Har för mig att hon arbetar som barnmorska i Norge.
 
Jag känner mig lite tveksam till uppgifterna om när hon fick kontakt med den här organisationen, för som de jobbar känns det inte alls omöjligt att de var med tidigt i skedet och sanningen vet ju bara de och hon. Hennes sätt att utbilda sig, söka jobb och sedan direkt anmäla känns väldigt beräknande och det betvivlar jag att hon gjort om hon inte haft denna backup..

Barnmorskan är även uppbackad av "Kristnavärdepartiet" och "Människorätt för ofödda" med intelligentdesign förespråkaren Mats Salander i spetsen.

Intressant nog förespråkar partiet hemundervisning och vill se över lagen om barnaga. De tycker att vår nuvarande lagstiftning inskränker föräldrars rätt att uppfostra sina barn. De förespråkar även att socialtjänsten inte ska kunna omhänderta barn utan endast ha en rådgivande funktion.

Partiets fokus är förbud mot abort.
 
Dommen kommer väl runt den 20:e mars har jag för mig att jag läste och den går inte att överklaga, så hoppas verkligen att arbetsdomstolen går på samma linje som tidigare domstol.

Om jag förstått det hela rätt när man läser om det, så verkar det inte handla om att hon inte fick jobb utan mer att det ska uppmärksammas i media, om det nu är så är det hemskt, att någon tar upp en plats i utbildningen för att bli barnmorska som sen inte tänker jobba med det fullt ut.

Vet jag också läste om att hon kände sig ensam, men hade hon varit ensam hade hon få stå för hela domstolskostnaden (den första) som låg på nästan miljonen. Hon är inte ensam, hon har folk som backar upp henne, även om de förnekar det.
Vi får väl se vad som händer, tycker det är sjukt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp