Bukefalos 28 år!

Aborträtten

Får hustrun misshandla sin make också, då? Ingår det i lagen?

Enligt vad jag läste att (kvinnlig) rysk politiker anfört så nej- för att för männen skulle det vara förödmjukande eller vad det var men för kvinnor som är underlägsna mannen så är det inte förödmjukande att bli slagen. Nåt åt det hållet.

Nja, så långt jag vet har väl inte den falangen i Sverige (glöm extremister, då) riktigt förespråkat förbud mot abort.
Men det finns ju en lång, glidande skala mellan fri abort och förbud mot abort.

I verkligheten lär många av individerna som slarvat med preventivmedel, ändra beteende om det blir svårare med abort. Om det skulle bli lite restriktioner kring tidig abort är det tänkbart att ansökningar om sena aborter skulle öka. Vilket är ett jättedåligt alternativ.

Jag tycker som sagt att frågan är svår. På riktigt.

Det du egentligen far efter med att de som slarvat ska ändra beteende är ju att bestraffa de som slarvat (hur hade du tänkt veta vilka som slarvat och vilka som haft otur med sprucken kondom, p-piller som inte biter etc?) med att få barn. Vilka signaler sänder det till barn och ovilliga föräldrar? Att barnet är ett straff? Jag har haft debattanföranden om fri abort och fick höra undegär det du tar upp här av en man som dessutom då ansåg att det inte föds några oönskade barn. Well.. vi kan ju ta upp lite barnhem världen över och se hur önskade de barnen är. Eller hur fosterbarn behandlats även här i Sverige..

Jag tycker faktiskt inte att det är svårt. Inte ett dugg. Antingen villkorar vi vilka vi vill vårda- dvs ska vi dra gränser om vem som förtjänar sin abort eller ska straffas genom att behålla barnet, vi kan skita i de som röker som fått lungcancer eller kommer in för hundrade gången med försämrad KOL, de överviktiga som söker för knäsmärtor för tjugonde gången, de som åkt skidor och brutit sig- jäkla onödigt med extremsporter, de som skurit sig i armarna pga ångest för de kan ju fasen skärpa sig nån gång, hon som blivit misshandlad av maken för hon gick ju tillbaka dit frivilligt, han som köpte droger på lokala haket och sen kom in med hjärtklappning, osv etc.. Beroende på vem man frågar finns det drösvis med patienter som en del av oss skulle tycka får skylla sig själva. Minns tex en tråd här på buke om tjejer med bröstimplantat som visat sig vara felaktiga som behövde bli av med dem, och några här inne tyckte att de får skylla sig själva. Men nu har vi ju en vård som säger att vi behandlar oavsett om du kapade fingrarna på vedkliven eller om det var grannen som skulle hjälpa dig som gjorde det.. Vi behandlar alla oavsett vem som borde skylla sig själv. Den dagen vi börjar leka Gud och säga att den o den får skylla sig själv o ska straffas (och det är i detta fall som så ofta den Lösaktiga Kvinnan som ska straffas..) då är vi snett ute. I mitt tycke.
 
Var har jag skrivit enbart?
Läste lite för snabbt. Ledsen för det.
Men samtidigt tycker jag det läggs för stor fokus på slarvet, om vi då särskiljer de gånger preventivmedel använts och inte fungerat.

Är verkligen abort satt i system att använda som preventivmedel så att det är brukligt att använda det som argument att förbjuda abort (vet att du inte skriver dig förespråka förbud, men du nämner att argumentet finns )? Ska dessa människor straffas för sina såkallade synder? Ska det överhuvudtaget spela någon roll varför man vill göra abort, räcker det inte med att man inte vill ha barn?
 
Man kan ju ångra sig också!

När jag var inne och skrapades pga långdragen blödning var det en som blivit gravid med hjälp av IVF, sedan stack mannen och hon ville _verkligen_ inte ha fler barn som ensamstående.

Skulle man neka då för att det verkligen inte var misstag/oplanerat/whatever?

Bara tanken gör mig illamående.
Håller med!
 
Läste lite för snabbt. Ledsen för det.
Men samtidigt tycker jag det läggs för stor fokus på slarvet, om vi då särskiljer de gånger preventivmedel använts och inte fungerat.

Är verkligen abort satt i system att använda som preventivmedel så att det är brukligt att använda det som argument att förbjuda abort (vet att du inte skriver dig förespråka förbud, men du nämner att argumentet finns )? Ska dessa människor straffas för sina såkallade synder? Ska det överhuvudtaget spela någon roll varför man vill göra abort, räcker det inte med att man inte vill ha barn?
Fast just argumentet att man använder abort som ett preventivmedel, har det någonsin kunnats verifierats? Jag har väldigt svårt att tro att någon frivilligt utsätter sig för upprepade skrapningar. Ok att dagen efterpiller kanske används lite lättvindligt eftersom det är lättillgängligt, men även där är jag tveksam att någon använder det istället för preventivmedel? :confused:

Är det inte abortmotståndarna som samtidigt vill tillåta män att avsäga sig ansvaret när det gäller sina egna barn? :angel:

Inte riktat till dig personligen utan spinner bara vidare. :)
 
Fast just argumentet att man använder abort som ett preventivmedel, har det någonsin kunnats verifierats? Jag har väldigt svårt att tro att någon frivilligt utsätter sig för upprepade skrapningar. Ok att dagen efterpiller kanske används lite lättvindligt eftersom det är lättillgängligt, men även där är jag tveksam att någon använder det istället för preventivmedel? :confused:

Är det inte abortmotståndarna som samtidigt vill tillåta män att avsäga sig ansvaret när det gäller sina egna barn? :angel:

Inte riktat till dig personligen utan spinner bara vidare. :)

Jag har varit inne för en medicinsk, där var en kvinna som gjorde sin femte.

Sen är det nog inte så vanligt som många vill påstå.

(Föredrar skrapning alla dagar, jag alltså.)
 
Läste lite för snabbt. Ledsen för det.
Men samtidigt tycker jag det läggs för stor fokus på slarvet, om vi då särskiljer de gånger preventivmedel använts och inte fungerat.

Är verkligen abort satt i system att använda som preventivmedel så att det är brukligt att använda det som argument att förbjuda abort (vet att du inte skriver dig förespråka förbud, men du nämner att argumentet finns )? Ska dessa människor straffas för sina såkallade synder? Ska det överhuvudtaget spela någon roll varför man vill göra abort, räcker det inte med att man inte vill ha barn?

Min moster jobbade som gynsköterska i en herrans massa år. På den tiden tror jag hon hade två kvinnor som verkade använda abort som p-medel (upprepade aborter under relativt kort tidsspann).

Dvs det känns som om det är ett icke-problem (plus att de har ändå rätt till abort oavsett). Nu har jag inte gjort abort men har fått tidigt missfall och jag kan inte tänka mig att det någonsin kommer att bli populärt med abort som förstahandsmetod.
 
Fast just argumentet att man använder abort som ett preventivmedel, har det någonsin kunnats verifierats? Jag har väldigt svårt att tro att någon frivilligt utsätter sig för upprepade skrapningar. Ok att dagen efterpiller kanske används lite lättvindligt eftersom det är lättillgängligt, men även där är jag tveksam att någon använder det istället för preventivmedel? :confused:

Är det inte abortmotståndarna som samtidigt vill tillåta män att avsäga sig ansvaret när det gäller sina egna barn? :angel:

Inte riktat till dig personligen utan spinner bara vidare. :)
Jag ställer mig lika frågande om det verkligen är ett problem.
 
Jag tror inte ett ögonblick på att begränsning av abort leder till färre graviditeter. Jag har själv slarvat med kondomen några gånger i stundens hetta, trots god medvetenhet om sjukdomar och anatomi, och ärligt talat hade jag inte en tanke på följderna när jag gjorde det. Det hade liksom inte spelat någon roll för mig just då om aborträtten var kraftigt begränsad.Abort och preventivmedel är två skilda saker som inte behöver utesluta varandra. God tillgänglighet till abort tillsammans med bra sexualupplysning måste vara vägen att gå!

Angående de (klart det finns en och annan) som "använder abort som preventivmedel. Vad är det enorma problemet? Visst det kostar vårdpengar och riskerar att sprida sjukdomar, men hellre det än att inskränka aborträtten för alla andra.

Fem aborter behöver inte heller vara slarv. Det kan lika gärna vara hög fertilitet tillsammans med otur, allvarliga missbildningar eller något vi inte har en aning om.
 
Jag har varit inne för en medicinsk, där var en kvinna som gjorde sin femte.

Sen är det nog inte så vanligt som många vill påstå.

(Föredrar skrapning alla dagar, jag alltså.)
Fast vad vet vi om bakgrunden? Det finns de som blir gravida vad de än gör och jag har själv vid två tillfällen varit med om att kondomen spruckit. Nu blev det tack och lov inget mer av det, men teoretiskt hade jag kunnat blivit gravid vid båda tillfällena och då ingen av oss ville ha ungar så hade det betytt två aborter för mig. :meh:
 
Min moster jobbade som gynsköterska i en herrans massa år. På den tiden tror jag hon hade två kvinnor som verkade använda abort som p-medel (upprepade aborter under relativt kort tidsspann).

Dvs det känns som om det är ett icke-problem (plus att de har ändå rätt till abort oavsett). Nu har jag inte gjort abort men har fått tidigt missfall och jag kan inte tänka mig att det någonsin kommer att bli populärt med abort som förstahandsmetod.

Jag tänker att är det några som verkligen borde erbjudas abort så är det människor som har det konsekvenstänkandet... Det absolut sista man borde vilja göra vore väl att tvinga dem att skaffa barn? Även om det - mot all förmodan! - faktiskt skulle funka straffande, och de bleve noggrannare med preventivmedel därefter...
 
Jag tänker att är det några som verkligen borde erbjudas abort så är det människor som har det konsekvenstänkandet... Det absolut sista man borde vilja göra vore väl att tvinga dem att skaffa barn? Även om det - mot all förmodan! - faktiskt skulle funka straffande, och de bleve noggrannare med preventivmedel därefter...

Jag tror inte att tvinga någon till att bli förälder är riktigt gångbart... eller civiliserat. Bättre då att slänga in dem på en underbemannad dagisavdelning för avskräckning och förhoppningsvis uppstramning av p-medelsanvändning :D
 
Jag tänker att är det några som verkligen borde erbjudas abort så är det människor som har det konsekvenstänkandet... Det absolut sista man borde vilja göra vore väl att tvinga dem att skaffa barn? Även om det - mot all förmodan! - faktiskt skulle funka straffande, och de bleve noggrannare med preventivmedel därefter...
Jag är inte så säker på att det skulle "hjälpa", snarare att det blev fler fosterungar/illegala aborter eller dödade ungar. :(
 
Fast just argumentet att man använder abort som ett preventivmedel, har det någonsin kunnats verifierats? Jag har väldigt svårt att tro att någon frivilligt utsätter sig för upprepade skrapningar. Ok att dagen efterpiller kanske används lite lättvindligt eftersom det är lättillgängligt, men även där är jag tveksam att någon använder det istället för preventivmedel? :confused:

Är det inte abortmotståndarna som samtidigt vill tillåta män att avsäga sig ansvaret när det gäller sina egna barn? :angel:

Inte riktat till dig personligen utan spinner bara vidare. :)

Jag skulle säga att finns det de som använder abort som preventivmedel ska vi vara glada att de har möjligheten.



Allmänt:

Sena aborter (där tillstånd behövs) är annars mest förknippade med social utsatthet, hemlöshet, psykisk sjukdom mm. Även vissa fall av missbildningar som upptäcks sent där barnet inte är livsdugligt.
Jag kan inte se att något gott kommer utav att begränsa aborträtten. Jag tycker man borde se över hur för tidigt födda vi försöker rädda istället.
Med tanke på att man försöker rädda extremt för tidigt födda men det inte finns några skyldigheter efter det. Vad räddar vi dem till? Ett liv av konstant omvårdnad, hjärnskador, omedelbar död?

Jag tycker det är cyniskt. Och att män ofta driver abortfrågan säger mer än det mesta.
Att föda barn till adoption är inte heller en etisk utväg för vare sig föräldrar eller barn.
 
Jag skulle säga att finns det de som använder abort som preventivmedel ska vi vara glada att de har möjligheten.



Allmänt:

Sena aborter (där tillstånd behövs) är annars mest förknippade med social utsatthet, hemlöshet, psykisk sjukdom mm. Även vissa fall av missbildningar som upptäcks sent där barnet inte är livsdugligt.
Jag kan inte se att något gott kommer utav att begränsa aborträtten. Jag tycker man borde se över hur för tidigt födda vi försöker rädda istället.
Med tanke på att man försöker rädda extremt för tidigt födda men det inte finns några skyldigheter efter det. Vad räddar vi dem till? Ett liv av konstant omvårdnad, hjärnskador, omedelbar död?

Jag tycker det är cyniskt. Och att män ofta driver abortfrågan säger mer än det mesta.
Att föda barn till adoption är inte heller en etisk utväg för vare sig föräldrar eller barn.
Helt enig i allt du säger, jag har alltid varit emot att försöka tänja gränserna nedåt, det känns mer som det är prestige än omtanke om de förtidigt födda.
 
Fast just argumentet att man använder abort som ett preventivmedel, har det någonsin kunnats verifierats?

Spinner även jag vidare.
Det där är ett argument jag aldrig riktigt har förstått.
Pre - betyder inte det "före"?. Att genomföra en abort kan aldrig bli ett före...för före har redan hänt.
 
Jag är inte så säker på att det skulle "hjälpa", snarare att det blev fler fosterungar/illegala aborter eller dödade ungar. :(

Jag tror inte för ett ögonblick att det skulle hjälpa! Jag bara drog vidare till att även om det skulle hjälpa tycker jag det är värre.
 
Jag är livrädd och de ska ta bort aborträtten. Jag är nästan säker på att jag någon gång kommer behöva genomgå en, tyvärr. Jag är otroligt slarvig med piller, men klarat en hel månad utan att missa ett enda, det är stort för mig.
Jag har psykiska sjukdommar som ligger bakom denna glömskhet.

Att jag skulle bli tvingad att behålla ett barn är jag så rädd för, om jag inte fick specielt tillstånd om jag gått över tiden så skulle jag 100% ta självmord. Jag kommer aldrig föda ett barn, aldrig att jag gör det med min kropp.
Jag blir så arg och rädd att jag skakar i fingrarna i skrivande stund, fy fan att det ens är något man behöver diskutera i dagens samhälle.
 
Jag är livrädd och de ska ta bort aborträtten. Jag är nästan säker på att jag någon gång kommer behöva genomgå en, tyvärr. Jag är otroligt slarvig med piller, men klarat en hel månad utan att missa ett enda, det är stort för mig.
Jag har psykiska sjukdommar som ligger bakom denna glömskhet.

Att jag skulle bli tvingad att behålla ett barn är jag så rädd för, om jag inte fick specielt tillstånd om jag gått över tiden så skulle jag 100% ta självmord. Jag kommer aldrig föda ett barn, aldrig att jag gör det med min kropp.
Jag blir så arg och rädd att jag skakar i fingrarna i skrivande stund, fy fan att det ens är något man behöver diskutera i dagens samhälle.

Jag är också glömsk, kan rekommendera hormonspiral. Jag älskade den, och det är det enda preventivmedel jag mått bra på.
 
Jag är också glömsk, kan rekommendera hormonspiral. Jag älskade den, och det är det enda preventivmedel jag mått bra på.

Blä, jag har haft en. Funkade inte på mig, har aldrig haft så ont i hela mitt liv.
Jag kollapsade i en mat affär pga den smärtan jag fick när mensen kom, aldrig aldrig en spiral igen.
När barnmoska skulle ta ut kollade hon om den satt rätt för det borde den inte ha gjort om jag hade så ont, men nej den satt precis som den skulle men hon trodde att min livmoder konstant försökte trycka ut den när mensen kom, därav smärtan och krampen.
Gjorde också förbannat ont efter sex om killen råkat stöta till för långt in.

Väldigt synd att det inte funkade då det hade varit en bra lösning. :down:

Men jag blir iallafall bättre med att komma ihåg pillrena, satsar på 2 månader nu:D
 
Fast vad vet vi om bakgrunden? Det finns de som blir gravida vad de än gör och jag har själv vid två tillfällen varit med om att kondomen spruckit. Nu blev det tack och lov inget mer av det, men teoretiskt hade jag kunnat blivit gravid vid båda tillfällena och då ingen av oss ville ha ungar så hade det betytt två aborter för mig. :meh:

Min poäng var bara att jag mött en person som (jag vet) gjort upprepade aborter, jag har ingen aning om varför.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp