Bukefalos 28 år!

Aborträtten

Ett av dom få gånger jag håller med Eva Franchell på AB idag.
http://www.aftonbladet.se/ledare/a/5d16O/barnmorskan-ska-inte-ha-nagot-jobb

Ja, men jag tycker inte om den här skribentens argumentationsteknik heller.
Hon skriver om kvinnor som "tvingas till farliga aborter".

Det är klart att om man är gravid och verkligen inte vill/kan ha barn och abort är olagligt så har man valet att genomgå en illegal abort.
Men ingen tvingar någon annan (hoppas jag) att genomgå en abort.

Jag tycker att abort-frågan är besvärlig.
Eftersom ett antal av de oönskade graviditeterna, som avbryts genom abort, orsakats av slarv med preventivmedel. Det är jättedumt, eftersom oskyddat sex medför risker för allvarligare saker än graviditet. HIV, hepatit, syfilis.
Så jag kan förstå argumentet att det har sina vanskligheter med fri abort utifrån sannolikheten att det slarvas med kondom.

Men därifrån till att förbjuda abort - nej.

Och jag tycker att det är en provokation från BM sida att söka ett jobb som innehåller arbetsuppgifter hon inte kan tänka sig att ställa upp på.
Det är möjligt att det finns BM-tjänster där abort över huvud taget inte förekommer men jag tror inte att de tjänsterna är så många.
Så jag hoppas att AD inte ger henne rätt.
 
precis. min kropp mitt val. det ska andra skita i.

motargumentet är ju att du genom en abort beslutar om att avsluta någon annans liv också.

Och det är inte enkelt att "bestämma" när ett liv börjar.
Idag, med svensk abortlagstiftning, är gränsen mellan extremt för tidig födsel jämfört med laglig sen abort, ca fem dygn.
Vanskligt!
 
Eftersom ett antal av de oönskade graviditeterna, som avbryts genom abort, orsakats av slarv med preventivmedel. Det är jättedumt, eftersom oskyddat sex medför risker för allvarligare saker än graviditet. HIV, hepatit, syfilis.
Så jag kan förstå argumentet att det har sina vanskligheter med fri abort utifrån sannolikheten att det slarvas med kondom.

Det låter som utmärkta blivande föräldrar, låt oss tvinga dem att behålla oönskade barn så de lär sig sin läxa! :up:
 
Det låter som utmärkta blivande föräldrar, låt oss tvinga dem att behålla oönskade barn så de lär sig sin läxa! :up:

Nja, så långt jag vet har väl inte den falangen i Sverige (glöm extremister, då) riktigt förespråkat förbud mot abort.
Men det finns ju en lång, glidande skala mellan fri abort och förbud mot abort.

I verkligheten lär många av individerna som slarvat med preventivmedel, ändra beteende om det blir svårare med abort. Om det skulle bli lite restriktioner kring tidig abort är det tänkbart att ansökningar om sena aborter skulle öka. Vilket är ett jättedåligt alternativ.

Jag tycker som sagt att frågan är svår. På riktigt.
 
Ja, men jag tycker inte om den här skribentens argumentationsteknik heller.
Hon skriver om kvinnor som "tvingas till farliga aborter".

Det är klart att om man är gravid och verkligen inte vill/kan ha barn och abort är olagligt så har man valet att genomgå en illegal abort.
Men ingen tvingar någon annan (hoppas jag) att genomgå en abort.

Jag tycker att abort-frågan är besvärlig.
Eftersom ett antal av de oönskade graviditeterna, som avbryts genom abort, orsakats av slarv med preventivmedel. Det är jättedumt, eftersom oskyddat sex medför risker för allvarligare saker än graviditet. HIV, hepatit, syfilis.
Så jag kan förstå argumentet att det har sina vanskligheter med fri abort utifrån sannolikheten att det slarvas med kondom.

Men därifrån till att förbjuda abort - nej.

Och jag tycker att det är en provokation från BM sida att söka ett jobb som innehåller arbetsuppgifter hon inte kan tänka sig att ställa upp på.
Det är möjligt att det finns BM-tjänster där abort över huvud taget inte förekommer men jag tror inte att de tjänsterna är så många.
Så jag hoppas att AD inte ger henne rätt.
Men att oönskade graviditeter enbart uppkommer pga slarv är väl ändå inte sant?
Spiraler som hamnar på sniskan, spruckna kondomer och det att p-piller och stav inte är 100% säkert är ju ytterligare orsaker. Sedan värre saker som våldtäkt. Kvinnor som kanske inte är oönskat gravida men det visar sig att det är farligt att gå hela graviditeten. Finns ju så många fler orsaker till abort än slarv med preventivmedel.
 
Men att oönskade graviditeter enbart uppkommer pga slarv är väl ändå inte sant?
Spiraler som hamnar på sniskan, spruckna kondomer och det att p-piller och stav inte är 100% säkert är ju ytterligare orsaker. Sedan värre saker som våldtäkt. Kvinnor som kanske inte är oönskat gravida men det visar sig att det är farligt att gå hela graviditeten. Finns ju så många fler orsaker till abort än slarv med preventivmedel.

Var har jag skrivit enbart?
 
Nja, så långt jag vet har väl inte den falangen i Sverige (glöm extremister, då) riktigt förespråkat förbud mot abort.
Men det finns ju en lång, glidande skala mellan fri abort och förbud mot abort.

I verkligheten lär många av individerna som slarvat med preventivmedel, ändra beteende om det blir svårare med abort. Om det skulle bli lite restriktioner kring tidig abort är det tänkbart att ansökningar om sena aborter skulle öka. Vilket är ett jättedåligt alternativ.

Jag tycker som sagt att frågan är svår. På riktigt.

Alltså antingen har vi fri abort, och då spelar det ingen roll varför någon blivit oönskad gravid, om det var slarv eller våldtäkt, om det är den första och enda eller den femtonde aborten människan gör. Vården gör tjänsten och stöttar personen som behöver göra abort oavsett skäl. Eller så har vi ett samhälle där en jury i varje fall ska sitta och bedöma om någons anledning till abort är tillräckligt bra och i så fall godkänna den. Men vem ska sätta gränserna? Vilken anledning är okej? Hur många aborter är okej? Vad händer om de inte uppfylls, ska någon tvingas bli förälder? Ska vi ha restriktioner för annan vård också i så fall? T ex begränsa vård för rökare, eller människor som skadat sig på fyllan, eller extremsportare? Jag tycker att det är jätteviktigt att vården är fri, oavsett varför någon behöver den.
 
Att försämra rätten till abort är på riktigt ren idioti, men vad är väl att vänta när det finns folk som ryska duman och Trump som sätter spelreglerna? Äckliga, ärkekonservativa hycklare! :rage:

Tack och lov för preventivmedel, vem vet hur många ungar Trump annars hade haft ute på gatorna? :crazy:
 
Den fantastiska Carolin Dahlman hade en mycket satirisk ledare i Kristianstadsbladet. Läs och förnöj er:

"Att en barnmorska stämmer arbetsgivare för att inte anställa henne, då hon av religiösa skäl vägrar utföra de arbetsuppgifter som krävs i rollen är bisarrt.

Kära läsare. Jag vill meddela att jag har konverterat till Tomteismen och snart kommer jag att berätta för min arbetsgivare att min tro förbjuder mig att arbeta på andra dagar än julafton.

Alla ska ha religionsfrihet och detta är en av våra grundläggande rättigheter som måste försvaras, så jag kommer att åberopa detta i domstolen när jag och min advokat från Julbockens advokatbyrå stämmer tidningen för att den tvingar mig att sitta här en onsdag i januari.

Min tro säger att jag utan att be om lov kan ta mig in genom folks skorstenar och kräva gröt (och gärna lite äggtoddy). Den som mobbar mig för mitt plastskägg och brandfarliga flanelljacka kommer jag att anmäla till Diskrimineringsombudsmannen. Jag är djupt troende och har inget val; Anti Tomte kommer att straffa mig om jag bryter mot reglerna.

Fackförbundet kommer dessutom att bli väldigt jobbiga om jag tar nissarnas jobb så här utanför min arbetsdag, så det är inte bara min mänskliga rättighet att följa min religiösa övertygelse utan även viktigt för Rörelsen.

I DO ska jag och min kompis - som har konverterat till Donaldismen - och söker försvara sin rätt att hälsa på kvinnor genom att "ta dem på kattungen" att driva vår rätt att utövar vår religion här i vårt toleranta land. Vissa har blivit sura på min kompis men hans religion kräver detta sätt att hälsa så vad har han då för val? Religionsfriheten måste försvaras!

Vi planerar en demonstration utanför riksdagshuset! Anmäl ditt intresse på min Facebooksida "Tomten bestämmer". Jag sätter mig så länge och ber under en gran nära dig."
 
Men att oönskade graviditeter enbart uppkommer pga slarv är väl ändå inte sant?
Spiraler som hamnar på sniskan, spruckna kondomer och det att p-piller och stav inte är 100% säkert är ju ytterligare orsaker. Sedan värre saker som våldtäkt. Kvinnor som kanske inte är oönskat gravida men det visar sig att det är farligt att gå hela graviditeten. Finns ju så många fler orsaker till abort än slarv med preventivmedel.

Man kan ju ångra sig också!

När jag var inne och skrapades pga långdragen blödning var det en som blivit gravid med hjälp av IVF, sedan stack mannen och hon ville _verkligen_ inte ha fler barn som ensamstående.

Skulle man neka då för att det verkligen inte var misstag/oplanerat/whatever?

Bara tanken gör mig illamående.
 
motargumentet är ju att du genom en abort beslutar om att avsluta någon annans liv också.

Och det är inte enkelt att "bestämma" när ett liv börjar.
Idag, med svensk abortlagstiftning, är gränsen mellan extremt för tidig födsel jämfört med laglig sen abort, ca fem dygn.
Vanskligt!
Fast ska man verkligen kalla det liv när det inte kan klara sig utanför livmodern utan hjälp av maskiner? Snarare nån som vill leka gud
 
motargumentet är ju att du genom en abort beslutar om att avsluta någon annans liv också.

Och det är inte enkelt att "bestämma" när ett liv börjar.
Idag, med svensk abortlagstiftning, är gränsen mellan extremt för tidig födsel jämfört med laglig sen abort, ca fem dygn.
Vanskligt!

Vi har fri abort, dvs man bestämmer själv, fram till 18 veckan, därefter kan man få tillstånd av särkilda skäl. Det finns inga dokumenterade fall där ett barn fötts tidigare än i 22 veckan där barnet överlevt, så marginalen är definitivt mer än 5 dagar. (Källa http://ki.se/forskning/fran-overlevnad-till-en-vision-om-livslang-halsa)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp