Abortvirus

Jag åker runt till olika stallar genom både jobb och fritid. Och då är det mycket tvättande av händer med tvål(!) och vatten, spritande av händer och virconande av skor ovanpå det vanliga bytet av kläder, eller användande av skyddande overaller och egna stallets skodon. Är även noga med att ha överdrag på bilsätet och spritar ratten och växelspaken mellan olika ställen och har ”kör-skor” så jag inte pedalar runt med stallskor. Tänker på att inte pilla mig själv i håret eller ansiktet medan jag kör bil och har gärna hårnät eller liknande om jag besöker stall med konstaterad smitta.
Men smittsäkrade besättningar har ju en tydlig skogräns exempelvis som man inte får passera med skor eller stövlar som varit utanför stallet, samt att de har möjlighet till handtvätt med torkning av engångstyp och sprit och sen då en overall man sätter över sina egna kläder. Sen har de ju ofta stöveltvätt vid de olika avdelningarna för att begränsa runtdragandet även inom stallet, olika grepar till olika delar osv. Alla har ju inte förmåga att isolera sjuka hästar vilket ju gör det svårt att förhindra att en luftburen smitta sprids, men att kanske ha en egen skottkärra och grep och undvika att korsa vägar med de som sköter de friska hästarna tror jag kan göra en dålig situation mindre hemsk.
Undvika att gosa med hästarna, inte klappa runt mulen eller trampa runt i smutsiga boxar, besöka de yngsta individerna först osv
 
Har sett följderna av detta hemska virus med egna ögon i ett stall med avelsston, det var fruktansvärt :cry: Två kastade föl och ett sto som dog. Ett sto som skadade sig, men klarade sig bra tros allt. Önskar så att människor tog detta på större allvar!
 
Önskar alla som fått sina hästar smittade verkligen lycka till...har ingen egen erfarenhet av detta ..bara hört
 
Är det någon som vet hur länge viruset överlever i kläder, transporter eller på andra döda ting?
 
Tips
*låna eller låna ut ingen utrusning förutom inom stallet, visst låter det ofarligt att låna en hink för att vattna sin häst på en tävling/ träning men nej nej nej.

*hantera eller klappa inte andras hästar och låt inte hästar hälsa på varandra om hästarna kommer från andra stall.

* om du ofta är 2 eller 3 olika stall är det bra att ha lika många hjälm, skor mm som är svåra att tvätta som stall du är i, saker som går att tvätta tvättar du.

* ha karensbox och hage för nya hästar, stress ökar risken för utbrott.

*tempa innan du åker iväg, detta minskar risk för både sprida smitta och träna/ tävla en häst som börjar bli dålig och dom riskerna det medför.
 
Min rädsla är att rädslan vissa har ska börja gå ut över djuren:nailbiting:,
Tex böjar ta hand om hovar själv för rädslan av att hovslagaren ska dra med sig smitta.
 
@nullo-modo fast ärligt så är det ju inte realistiskt att behöva ha 3 olika hjälmar tex för att man vistas i 3 olika stall . Osv.

Smittor och virus finns och kommer alltid finnas.
Det viktigaste är att folk blir mer medvetna allmänt och inte åker iväg med hästar när symptom finns i stallet om än ”mindre” samt att man om man rör sig mellan olika stall inte håller på med att klappa /umgås med andras hästar, delar utrustning osv. Det är en rimlig och vettig grund som räcker långt.
 
@nullo-modo fast ärligt så är det ju inte realistiskt att behöva ha 3 olika hjälmar tex för att man vistas i 3 olika stall . Osv.

Smittor och virus finns och kommer alltid finnas.
Det viktigaste är att folk blir mer medvetna allmänt och inte åker iväg med hästar när symptom finns i stallet om än ”mindre” samt att man om man rör sig mellan olika stall inte håller på med att klappa /umgås med andras hästar, delar utrustning osv. Det är en rimlig och vettig grund som räcker långt.
Varför skulle det vara det? Kör själv travhästar i annat stall än mitt och förvarade stallskor och hjälm där, skulle skämmas ihjäl om jag drog dit smitta när det står över 100 starthästar på anläggningen.
 
Varför skulle det vara det? Kör själv travhästar i annat stall än mitt och förvarade stallskor och hjälm där, skulle skämmas ihjäl om jag drog dit smitta när det står över 100 starthästar på anläggningen.

Jag tror helt enkelt inte ridhästryttare har 3 olika hjälmar och aldrig kommer ha eller ens att det behövs för att undvika smitta.
 
Jag tror helt enkelt inte ridhästryttare har 3 olika hjälmar och aldrig kommer ha eller ens att det behövs för att undvika smitta.
Eftersom jag upplevt det smittan orsakar på nära håll hade jag på tiden det begav sig två olika hjälmar, en vanlig hobbyryttare. Tre hade varit värt det med om det behövdes. Och än idag skulle jag aldrig bära samma kläder eller utrustning i olika stall!
 
Eftersom jag upplevt det smittan orsakar på nära håll hade jag på tiden det begav sig två olika hjälmar, en vanlig hobbyryttare. Tre hade varit värt det med om det behövdes. Och än idag skulle jag aldrig bära samma kläder eller utrustning i olika stall!

Och jag vidhåller som sagt att smittproblenet i sak inte handlar om antalet hjälmar .
 
Jag tror helt enkelt inte ridhästryttare har 3 olika hjälmar och aldrig kommer ha eller ens att det behövs för att undvika smitta.
Dom flesta ridhästryttare hanterar och rider inte hästar i 3 olika stall så mycket riktigt behöver inte ridhästryttare så många hjälmar.
 
Nej precis. Hjälmar i sak är ju som sagt inte någon smittspridare .
Nä precis, allt hänger inte på en enskild sak utan flera saker.

Samma sak om en person tvättar händerna mellan stallen men lånar ut vattenhink till främmande hästar, räcker ju inte är bara göra en av grejerna.
 
De är potentiella smittspridare lika mycket som allt annat som man har på sig i stallet.
Och hur troligt är det att hjälmar i sig är ett verkligt problem ang spridning av smitta ?
Nej hjälmar är nog inte ett problem alls jmf med att inte tvätta händer, inte hålla på och klappa andra hästar , inte låna ut vattenhink osv .

I ett stall med friska hästar vilket det till 99 % är allmänt , finns ingen anledning att behöva ha separat hjälm för just detta stall och ha annan hjälm i annat stall .
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp