Bukefalos 28 år!

Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Du tycker det ser lugnt och fint ut? Kanske för att det är slowmotion;) Ser du vilken maffig underhals den har? Ser du inte spänningen?

Fast då har Spanska Ridskolans hästar maffig underhals också:)

http://www.youtube.com/watch?v=EYThblo74hg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=zv-IydpCLm8&NR=1

Om du kollar så ser du att hästen behöver den där muskeln för att lyfta upp manken, den är en del i det hela, men för att den muskeln också ska kunna arbeta måste huvudet upp och nosen fram...sen kanske du ser "slacket" i tygeln också...
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Jag ser en onorm underhals. Häslen är felvänd sas. Det fortplantar sig genom resten av kroppen, allt sitter ihop. Hade han kunnat välva halsen åt rätt håll så hade hästen presterat bättre.

Jag rider själv med mer handsignaler än många andra. Men jag fattar inte tänket med PKs system eller det jag sett av hans egen ridning där han visar systemet. För jag ser bara hur hästarna backar av.

Meningen med de tygeltag jag gör är motsatta, för att få UT hästen ur manken och runda den åt rätt håll, för att få DEN rörelsen genom resten av kroppen(givetvis i komb med att jag rider resterande kroppsdelar med).
Just för att underhalsen ska UPP och sugas in. Inte trycka ner och ut som den gör på sista filmen med PK. Den muskeln är ju mothållsmuskeln som drar ner hästen på bogarna/i framdelen. En häst kan INTE jobba optimalt med halsen välvd åt fel håll och den muskeln så aktiv(även om halsen är rättvänd). Den drar ner hästen i bogen och låser ryggen neråt.
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Hur lyfter underhalsen manken i den positionen? Vad skulle den vara fäst i och hur fungerar det? Jag förstår det inte.

Underhalsen lyfter bara om den är uppsugen, inte utbulkad.
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Jag vet inte om vi pratar om samma muskel, jag syftar på "brachiocephalicus" som sträcker sig från nacken och fäster i överarmsbenet, på halsens undersida alltså. Den böjer halsen och sträcker fram nosen.

Den andra muskeln, den ovanpå, höjer huvud och hals. Dessa två muskler måste samverka, plus några till så klart:D för att hästen ska kunna "lyfta manken". Dvs muskeln på undersidan måste arbeta, men inte ta över, precis som muskeln på ovansidan måste arbeta men inte ta över.

Hästen måste alltså både höja huvudet och sträcka fram nosen för att det ens ska vara möjligt och alltså då använda båda musklerna.

Hur menar du "välva halsen åt rätt håll"?
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Det gör vi nog. Jag kan inga namn på musklerna. Spec inte just nu. Tröööött! ;)

Men för att den muskulaturen ska jobba rätt. Så ska den mer sugas in i en mer arbetande överlinje. Annars är den för aktiv och bullar ut som den gör i filmen. Och överlinjen gör då inte rätt sorts jobb. Inte buk heller.
Om den långa underhalsmuskeln blir för spänd och inte dynamiskt arbetande så trycker den ner framdelen i frambenen=slitage. Den blir för kort och drar ner hästens framdel.

Med välva halsen åt rätt håll menar jag en båhe som kommer upp ur manken för att därefter tänka framåt nedåt till bettet.
PKs hästar tänker för mycket upp och framför allt: för mycket bak. Så de backar ur kontakten och aktiverar mer underhalsmuskulatur än överlinjen. Och en statisk underhalsmuskulatur.
Han börjar med att de ska ge för handen i en hög form och fly genom att höja och då sänks ryggen.
För mig är det att börja i fel ände.
De orkar ju bära bättre i låg form som otränade. Då ber vi dem ge för tryck medn ändå söka handen i låg form. De ska bara runda sig på rätt sätt och ta lagom mkt kontakt. Vräker de sig på aktiveras den där skööööna underhalsen igen. Det vill vi inte.

Kollar man på halsarna ser man en hals som är väld med tjockaste delen upp, underhals för det mesta insugen. Och kotorna i nacken följer en rund, fin linje fram till skalle/bett.
PKs hästar ser ut som lite mer s-kurvatur i lägre delen av deras hals. Det går där ner fram istället för att hästen växer upp genom manken och höjer halskotpelaren dså dras den ner av underhalsen. Hela hästen blir urholkad i överlinjen ist för att spänna bågen upp liksom.

Superluddigt, jag vet. Men jobbat mååånga tim i fruktansvärd kyla. Nu sömn!
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Jag ser en onorm underhals. Häslen är felvänd sas. Det fortplantar sig genom resten av kroppen, allt sitter ihop. Hade han kunnat välva halsen åt rätt håll så hade hästen presterat bättre.

Jag rider själv med mer handsignaler än många andra. Men jag fattar inte tänket med PKs system eller det jag sett av hans egen ridning där han visar systemet. För jag ser bara hur hästarna backar av.

Meningen med de tygeltag jag gör är motsatta, för att få UT hästen ur manken och runda den åt rätt håll, för att få DEN rörelsen genom resten av kroppen(givetvis i komb med att jag rider resterande kroppsdelar med).
Just för att underhalsen ska UPP och sugas in. Inte trycka ner och ut som den gör på sista filmen med PK. Den muskeln är ju mothållsmuskeln som drar ner hästen på bogarna/i framdelen. En häst kan INTE jobba optimalt med halsen välvd åt fel håll och den muskeln så aktiv(även om halsen är rättvänd). Den drar ner hästen i bogen och låser ryggen neråt.

Kan bara instämma:bow: och samma till det senare inlägget också.
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Fast då har Spanska Ridskolans hästar maffig underhals också:)

http://www.youtube.com/watch?v=EYThblo74hg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=zv-IydpCLm8&NR=1

Om du kollar så ser du att hästen behöver den där muskeln för att lyfta upp manken, den är en del i det hela, men för att den muskeln också ska kunna arbeta måste huvudet upp och nosen fram...sen kanske du ser "slacket" i tygeln också...

Om du tror kvalitet är "slack i tygeln" är du helt fel ute. Tuaphua svarade dej bra.

Den muskeln lyfter inte när den används så, när hästen skjuter fram underhalsen så trycks manken ner, se stjänrkikare... den kommer inte igenom kroppen, därav att den är så superspänd i hals o nacke och försöker balansera på helt fel sätt. (vilket var vad jag undrade om du inte såg) Det du kallar "slacka" kallar jag backa av från bettet pga obehag.
 
Senast ändrad:
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Titta på hans instruktionsfilmer från I.

nosgrimman ska vara på för att hästen just inte bara ska ta förhållningen i munnen utan i bakhovarna, men det kräver att hästen jobbar i form o har kontakt- inte får ett ryck ibland.
Thua har förklarat bra o det är när övelinjen är för kort o ostretchad som det blir så här varav att man rider hästen låg eller t o m i superextremflexen HF. Man vill ha en lång övelinje. o nacken kommer upp för mkt när den inte kan tänja sig o ryggen blir låg- felvänd överlinje- inte rund.
 
Senast ändrad:
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Fast då har Spanska Ridskolans hästar maffig underhals också:)

http://www.youtube.com/watch?v=EYThblo74hg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=zv-IydpCLm8&NR=1

Om du kollar så ser du att hästen behöver den där muskeln för att lyfta upp manken, den är en del i det hela, men för att den muskeln också ska kunna arbeta måste huvudet upp och nosen fram...sen kanske du ser "slacket" i tygeln också...

Måste svara dej igen ang SRS som du la ut filmer på. Menar du att du inte ser skillnaden på dessa hästars halsar och PK:s häst:confused: En kort kraftig hals är inte detsamma som att gå på underhalsen som hans häst? Deras har en helt annan linje ser du inte det?
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Jag gör en liknelse:angel:

Tänk att lyfta benen/ knäna mot magen o då bakåtlutad eller att göra det med krum rygg. Vilket bär upp ryttaren?

när den reser huvudet på så sätt går "den av" på mitten.
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Ja precis och vad är då vitsen att piaffa i den hållningen:confused: Och hur kan någon se det som mer kvalitet än Klimke tex:crazy::crazy::crazy::crazy: Man kan bara gråta över såna föreställningar:cry:
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Jag kommer o tänka på den där reklamen med gubben som struttade omkring på dressybanan i hela utstyrseln.:rofl::bow::banana:
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Måste svara dej igen ang SRS som du la ut filmer på. Menar du att du inte ser skillnaden på dessa hästars halsar och PK:s häst:confused: En kort kraftig hals är inte detsamma som att gå på underhalsen som hans häst? Deras har en helt annan linje ser du inte det?

Den skillnad jag ser är olika typer av häst, med olika grundform på halsen. Det jag tittar på, med avseende på halsen, är i sånt fall själva muskeln, att den är i arbete även på spanska ridskolans hästar, samt att huvudet är upp och fram. När undersidans muskel arbetar så blir den något "utbuktad", som alla muskler som arbetar. Om du tittar på den här filmen så ser du samma effekt på muskeln samt att när hästen är klar och för någon sekund (syns i sista sekunderna på filmen) så är undersidans muskel avslappnad, då får man en helt annan siluett.

http://www.youtube.com/watch?v=zv-IydpCLm8

Sen är det ju så att ridning aldrig kan bli perfekt samt och det är svårt att mäta sig med spanska ridskolan och den kunskap dom har, och självklart finns det brister även i PK:s uppvisning.

Det kan tom även vara så som tuaphua säger att underhalsmusklen på PK:s häst är för mycket aktiverad i förhållande till annat, men jag tycker inte en filmsnutt är tillräckligt för att med säkerhet kunna säga det, samt att det är omöjligt att säga hur mycket "exakt" denna muskel behöver arbeta, det kanske tom varierar från stund till stund...
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Just i samlingsgrad piaff och levad blir det ju svårt att behålla framåtkänslan genom hela hästen. Men även piaff tycker jag kan göras lite rundare och mer mindre aktiverad underhals.
Levad sysslar jag inte med själv. Jag är för kass so far. ;)
Men i piaffen kan man ju runda dem mer med mindre aktiv underlinje. Om man lärt in att tygeltag betyder runda och fram så behöver man ju bara i komb med övrig ridning killa lite i handen så kommer halsen ut.
Har man däremot lärt in att hästen ska backa upp och bak från handen så kan man inte med handen påverka formgivningen fram.
Stången ska ju verka fram/ned om man använder rätt. Man kan förstärka den effekten genom samma respons för bettet om man lär in det. En längning av överlinjen..
För att det ska gå att runda dem måste man dock stretcha och lösgöra och gymnasticera dem rejält. Det är ju ett jobb snudd på elitgymnast-nivå. Då måste man också träna därefter och stretcha. Pressa lite i ytterlägen. Det ska inte vem som helst göra. Därför ska man inte börja trampa och ha sig för tidigt. Grunderna måste sitta för att man ska få rätt ihopkoppling och piaffen ge rätt effekt och gymnasticering.
PK rider dock med halsen felvänd konstant iom för hög form för tidigt. Och inlärt beteende att backa för hand.

När PK tar i tygeln vill han att det ska "klonka till" i en respons som blir så intränad att den sker instinktivt utan tanke. Tanke blir för långsamt. Man nöter genom nervsystemets inlärning genom många repetitioner. Till slut svarar hästen per nervsystem. Jag vill att det ska klonka till så att den släpper manken och hakan. Dvs hästen ska släppa mot så att den bjuder mot min hand. Den måste då släppa mentalt och lita på mig och min hjälpgivning. Det är ett stort förtroende att den släpper alla sina skydd. Och man ska förvalta det väl.
Jag ser tvärtom respons i hans hästar. De flyr handen. Det klonkar till med manken ner och huvud bak.
Driver man den rörelsen till sin spets får man en häst som kastar sig bak eller upp. Nu menar jag alltså hästens respons. Om man skulle fullfölja den rörelsen hästen påbörjar och gör någon cm skulle man få det slutresultatet.
Fullföljer man den rörelse jag vill ha så får man en låååång rygg och längre linje på överlinjen öht än underlinjen.
När man ska börja rida ökningar vill jag också kunna inverka i tygeln för att inte få huvud upp och bara bensprattel. Kan man picka på lite och sitta rätt själv och bjuda fram och ner i handen så motverkar man hästens egen vilja att gå upp i ökningar och piaffen där de om de får lata sig vill bakåt.

Att PK rider spanskt gör ju mest bara att de hästarna har lätt att "fejktrampa". De kan sätta sig satan utan att ryggen är med. Och de har lättare ändå att tappa ihopkopplingen och backa av fram.
Lippizzar är ju lite mer förlåtande. Även om de inte behöver förlåta så mycket om de står på SRS.:p
Jag har ju ridit spanskt ganska mycket. Och de har om man rider dem fel väldigt lätt att välva sig åt fel håll(likt araber). Men nog fasen känns det och ser trevligt ut för ett otränat öga iaf. För de kan sätta sig så och göra rörelser som andra hästar måste vara mkt samlade för. Halvbloden skulle aldrig klara de rörelserna om de inte var korrekt samlade(om ens då).

Gud vad långt.. Undrar om någon ens orkat läsa. Haha Jag skyyller på att jag inte jobbat idag. Inte fått predika nog..:o;)
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Att PK rider spanskt gör ju mest bara att de hästarna har lätt att "fejktrampa". De kan sätta sig satan utan att ryggen är med. Och de har lättare ändå att tappa ihopkopplingen och backa av fram.
Lippizzar är ju lite mer förlåtande. Även om de inte behöver förlåta så mycket om de står på SRS.:p
Jag har ju ridit spanskt ganska mycket. Och de har om man rider dem fel väldigt lätt att välva sig åt fel håll(likt araber). Men nog fasen känns det och ser trevligt ut för ett otränat öga iaf. För de kan sätta sig så och göra rörelser som andra hästar måste vara mkt samlade för. Halvbloden skulle aldrig klara de rörelserna om de inte var korrekt samlade(om ens då).

Det lyser i bonnaögon är ett sådant välkänt uttryck för detta!

Annars, du skriver jättebra inlägg i denna debatten och jovisst orkar iallafall jag läsa :p
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Jag är inte heller så himla teoretiskt insatt heller utan råkade snubbla över en hemsida som beskrev det hela på ett enkelt sätt (på svenska dessutom:)) och där fanns muskeln nämnd med namn. Nej jag har fått detta till mig på ett mycket mer jordnära sätt och på ett annat språk dessutom, så jag har verkligen svårt att hänga med i alla begrepp här, dressyrmässiga som vetenskapliga.

Sen angående PK:s metod så är jag egentligen inte särskilt insatt i den, tycker bara att det han säger och visar i filmerna här, på många sätt (mer övergripligt då och inte i detalj) stämmer med det sätt jag själv fått lära. Man lär hästen signalerna först, på en mycket förenklad nivå utan krav på form eller arbete, bara "hjärngympa" så att säga, innan börjar arbeta den i någon särskild form. Därför kanske jag ser med lite andra ögon, sen rent tekniskt hur hans inlärningssystem hänger ihop och vad det har för syfte, det är jag inte tillräckligt insatt i för att utala mig om.

Jag lär tex mina hästar att sänka huvudet och gå med avslappnad rygg först. Med helt löst hängande tyglar. Vi har ingen signal alls för att hästen ska höja huvudet heller utan "formen" kommer via böjning och sidoförflyttning. Så det finns helt klart stora skillnader.

Men detta som PK lär in, att "höja huvudet", kanske bara är en liten del i det hela, det är det jag tänker. Jag ser heller inte problemet med att hästen får lära sig följa eftergiften (slacket) och inte trycket, det borde ju bli precis tvärtom då menar jag, en underutvecklad underhals eftersom underhalsmuskeln faktiskt används för att just sträcka fram nosen, så om PK:s hästar var "rädda" för att sträcka fram nosen så blev det ju ingen underhals. Hästar som "knäpper av" brukar ju dessutom snarare gå tillbaks med huvudet, bakom lod/hand, då är underhalsmuskeln helt bortkopplad.

Men du kanske syftar på nacken, att höja huvudet typ vrida på nacken/hakan upp/ner eller hur jag ska förklara?

Jag tycker i alla fall att det är rätt intressant att fundera kring detta och väldigt lärorikt, man får liksom tänka till lite, hur fungerar det, hur hänger det ihop, vad gör jag själv och varför...

Så tack i alla fall för dina svar.
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Hur gör du för att belöna dina när de sänker huvud/hals och upp med rygg? Vad är signalen för att få dem dit? Om det tex är en travare som gått uppkäkad i 10 år, eller en spansk som ridits i för hög form i 15 år och har den feltända hetsiga energi som en del har pressats till där.. En normal unghäst som är orörd är ju en sak..

Kolla på en häst som backat av från handen i för låg form. Även där späns underhalsen. Nu hade jag värsta bra förklaringen på detta.. Så ringer tel. pladdrat bort 1 tim med tränaren. Så kortade verisionen kommer här:
Ska man studera halsar och ryggar tycker jag araber och PREs är bra. De är så himla tydliga. För de är ofta verkligen av eller på. Och har lätt både för att göra rätt(om man sjäv gör det) och göra fel(om man själv..).

Min lillkille har också en väldigt tydlig hals. Han har också väldigt lätt att både rulla ihop och komma för högt om ryttaren gör fel. Och har väldigt lätt att välva sig rätt om man gör rätt. Han är väldigt känslig och väldigt rörlig(mer han halvblod brukar vara).
Nu har jag inga ridbilder. Men kolla halsen här(han till h). Mkt överlinje och insugen underlinje. Halsen är ur manken och halskotpelaren kan man anta är rätt rund och bågig uppåt redan från start. Trots att han står still och inte är samlad direkt i resten av kroppen. Samma vill jag ha då jag rider. Även om jag då varierar i lägre och rundare form med.
TinoPoloKvinnaFux.jpg


Det här är inte det sämsta läget i honom. Men jag orkar inte leta just nu. Dock har han här släppt ut underhalsen lite och upp skallen i en helt annan form. Han är en jäkligt stark och rörlig häst som då bilden togs gjorde piaff iaf avsuttet. Och så även galopp då man gick bredvid. Just för att han var så stark. Han hoppar också svårklass fälttävlanshinder i lina från stillastående utan prob. Så han kan grejen med att sätta sig. På honom blir det inte lika tydligt hur hästar faller isär. Och iom att han här hade "bjudningen" i att kuta till sin flock. Tog man bort det skulle nog resultatet bli mer flackt och mindre framåtgripande. Och man skulle få mer resultat av huvudet upp och halsen fel.
Sitt.jpg


Här kutar han först och en annan fux bakom. Här ser man igen vilken skillnad det gör om huvud eller svans åker upp. Han har båda upp och således formas ryggraden därefter. Kollar man andra hästen med ngt sämre exteriör syns det tydligare hur den gräver ner sig och hur framträdande underhalsen är.

HejaTino.jpg


Här sätter han sig rejält. Men är just på väg att skjuta på rejält fram. Det orkar han inte riktigt. Så då måste underhalsen spänna till. För så satt som han är bär det av uppåt. Då måste underhalsen aktiveras för att dra ner och trycka ner honom så kan kommer framåt. För buken/bäcken orkar inte hålla ihop enbart. Det är min gamla 28-åriga ponny(hälften islandshäst) som hasar iväg framför. Där har vi ju sinnebilden för en häst med av naturen felvänd hals. Och kort och lågt ansatt, överbyggd. Det är svårare att vända rätt! Och vilken olika typ av ridning det krävs på dessa två!(De slogs om ponnyn.. fattar inte vad gamle stinky har som gör att alla vill ha honom som sin ;):love:).

Schas.jpg


Här ser man hur rumpan kommer ner i vinkel då svansen är nere. Precis samma med halsen, det påverkar genom kroppen.
GanskaSnuskigt.jpg


För hög och bak för att vara rund:
ArgTinoHilton.jpg


Underhals upp:
TinoHilton.jpg


Arabsvans uppe och bakdelen blir platt och vinklad fel..
Arabkvast.jpg
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Känner man på underhalsen då den ser ut som på bilderna då jag tycker den är upp så är den hängandes bara, inaktiv och gungig och slapp.

Så kan man känna då man jobbar dem för hand eller någon rider också. Är hästen rätt är underhalsen gungig. En häst bakom hand är det inte. Och inte heller en häst som är för på i handen.

Att araber och PREs och liknande har så tydliga halsar tror jag lite beror på att de är så känsliga. Så rätt eller fel ridning skiljs inte av en lika stor gråzon som på många halvblod. Halvbloden är mer förlåtande och går lite halvrätt och tar även ofta och bara sväljer fel ridning. De säger inte emot och visar att det känns fel. Kanske reagerar de knappt ens på att det känns stumt och fel. En känslig häst ballar ju ur och försöker visa.

Halvblod går också att få en sån där fantastisk supervälvning genom. Men det är svårare. Occh det tror jag få Svenssons klarar. Så därför tror jag man ser mer tydliga halsar på de känsligare djuren. Och tyvärr få bra halsar även i toppen för halvbloden. Och resten också då givetvis. De, halvbloden gärna av modernare typ, har däremot en helvetes rörelsemekanik på ett annat sätt och håller ihop och kan utföra tex byten etc bättre även om de inte är 100% igenom.
För att få ett halvblod dit måste man först få dem jäkligt mycket känsligare än de normalt är. Det är få som klarar av att hålla halvbloden så responsiva för så små signaler som krävs för att få dem 100% loss. Dels har man inte teknik och feeling nog. Men vad man verkligen inte har är tålamodet och detaljorienteringen. Man måste vara sååå noga. De flesta orkar inte det. Och det behövs inte på banan heller.

Rider: Haha.. nu måste du somnat iaf med alla bilder.. Förr scrollade du bara förbi mig har jag för mig. Antingen har du jobbat på tålamodet eller jag på infon.. För gaggar för långt gör jag fortf..:p
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Tack för en utförlig förklaring:)

Om jag förstår dig rätt så menar du att underhalsen ska vara avslappnad (bortkopplad?) när det är rätt? I så fall är vi inte överrens:), den ska vara aktiv om än inte överaktiv, dvs hästen kikar på stjärnorna som på din bild nr 3 tex.

Den här sidan förklarar lite hur jag tänker, men det är inte härifrån jag fått min grundinformation.

http://www.alltomhastar.se/artiklar/hastfakta/debatten-om-dressyrhastens-form-vad-handlar-den-om-egentligen/

Sänka huvudet lär jag in på stillastående häst, så att den förstår den signalen fullt ut innan jag börjar använda den i ridningen. Det är eftergiften som är belöningen.

Signalen utförs rent tekniskt med handen/tygeln rakt upp, inte mot dig som många bettryttare tror. Ett hackamore (bosal/repgrimma) har ju den lilla finessen med en "knopp/stropp" där tygeln fästs, den balanseras av nackstycket, så när du tar i tygeln så rör sig "knoppen/stroppen" upp och ner där vridaxeln är fästet för nackstycket. Vid "trycksignal" rör den sig ända upp till hakan. Vid eftergiftssignal, så rör sig bosalen/nosdelen upp och ner på sidorna (strax ovanför mungiporna), vilket hästen känner utan att det uppstår ett direkt tryck på hakan. Därav att du kan använda detta även med slack i tygeln på ett ganska tidigt stadium.

Grejen är att begynnelsen, vid inlärningen, finns ju ett tryck, men man fokuserar på eftergiften. Det är väldigt enkelt att lära en hästa att gå unden för tryck, men kräver ytterligare finess för att få den att följa eftergiften. Det krävs 100% eftergift då tex, i synnerhet under inlärningsprocessen samt "levande" tyglar, lite kraftigare/tyngre än vanliga/traditionella dressyrtyglar.

Så hästar som är skolade på detta sätt kanske kan uppfattas av den oinvigde som att dom "undandrar sig" bett/tyglar, men dom är ytterst, ytterst känsliga och reagerar och följer signalen innan trycket kommer....inte för att dom tycker trycket är jätteobehagligt, inte mer obehagligt än andra hästar uppfattar tryck, utan för att dom förväntar sig eftergift...när dom inte får det blir dom kanske frustrerade...åtminstone blir min häst det dom gånger "rutinerade" dressyrrytare försökt, medans när nybörjare testar så händer ingenting alls...:D Jag menar, han känner att en dressyrryttare "kan rida" men att dom inte förstår sig på signalsystemet vad gäller tyglarna, medans en nybörjare upptäcker han direkt, dom kan inte ens rida och då behöver man inte lyssna...eller i alla fall så kan man testa..:angel: Och för en nybörjare kan det ju bli ganska mycket/långdraget tryck som han faktiskt inte bryr sig i....

Så nej, jag kan inte förstå din syn på att hästar som är skolade med eftergift (=slack i tygeln) skulle undandra sig något annat än tryck, sen kan jag ju inte med säkerhet säga hur just PK:s teknik fungerar fullt ut, men utfrån dom filmer jag sett här så håller jag inte med dig på den punkten, möjligen kan det finnas andra aspekter i hans träningsteknik som är ofördelaktiga....
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

I VD vill man inte ha slack eller glapp i tygeln då det inte går att finlira eller att få hästen att b´li kvar samlad om man nu inte har fått hästen att backa av från bettet- Bra skrivet thua.

Att hästen kan lära sig att matte vill ha ner huvudet från marken är en hjälplös manöver o har inget med ridning att göra.

Det kommer sig när den jobbar över ryggen .
Om hela hästen jobbar rätt o bemöts rätt så behöver man inte handrida.
Det är ett kvitto på att hästen är lösgjord o behöver alltså inte tränas in.
Ge den handen o den söker sig neråt- inte konstigare än så, men man måste behålla övriga kroppen i balans.

hästar som krävs för mkt av vid tramp tänker bakåt med nacken.
Det drar oerhört i hela överlinjen av att både gå i form, använda kanske svaga bukmuskler o samtidigt sätta sig.

Kyra tar en sak i sänder:bow:. den får lära sig trampa o inget fokus alls på formen. det kommer senare med styrka o lösgjordhet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp