Bukefalos 28 år!

Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Rider: Haha.. nu måste du somnat iaf med alla bilder.. Förr scrollade du bara förbi mig har jag för mig. Antingen har du jobbat på tålamodet eller jag på infon.. För gaggar för långt gör jag fortf..:p

Hahaha, nä bilder gör det ju mer intressant :rofl: Nej men nu har du ju skrivit väldigt konkret och inte flummat iväg och då är det jätteintressant att läsa :p

Fiador:

Här är en video till den textlänken du angav.


http://www.youtube.com/watch?v=nFjJhxK7SUY


Som en jämförelse och den ryttaren idag som kommer närmast de gamla klassiska tävlingsidealen. Enligt mig alltså, om någon har något annat alternativ så går det bra at presentera.

http://www.youtube.com/watch?v=o-b7...xt=C3464157UDOEgsToPDskITUrryX4ZqNaxQyhG5ysGS


Jag gillar absolut båda, tycker väl kanske Linsenhoffs häst har mer bärighet men är mer ogymnastiserad än Ravel som har ett större flow och är mjukare i kroppen, medans Linsenhoff får mkt fel och taktmissar pga stelhet antar jag, den hästen får inte ut rörelserna heller i skolorna.
 
Senast ändrad:
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Du har missuppfattat, jag lär in den signalen från hästryggen, stillastående. Det är en ren ridsignal och fungerar inte från marken (förstår du nog om du tänker efter hur tygeltaget verkar med bosalen/repgrimman).

Den "huvusänkning" du syftar på från marken har ett helt annat syfte, nämligen att hästen ska gå undan från tryck på nacken. Det trycket uppstår aldrig vid ridning.

Sen, jag tror vi pratar förbi varandra, jag pratar om kommunikationen, gymnastiken är ytterligare en del av arbetet.
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Tack för länkarnan. Intresant reflexion.

Ja hästen verkar lite spänd. Kan det bero på att Linsenhoff verkar ha lite mycket i tyglarna tidvis, och fipplar med dom som det ser ut. Man ser ju att hästen försöker komma upp, men att den hålls tillbaks något fram så att frambenen hamnar mer under hästen i piaffen tex. Kanske lite "slack" i tygeln skulle göra susen här:D

Nej skämt åsido, bilden från länken måste har varit tagen precis i rätt ögonblick då hästen kom upp mer, för det gjorde den här och där.

Den andra filmen ser hästen mer avslappnad ut, men den har liknande problem med piaffen som det ser ut, frambenen kommer för långt in under hästen.

Men jag är ingen dressyrryttare, och jag antar att detta är supersvårt och i en tävlingssituation med den stress och press som är där dessutom, så blir det nog en del missar. Jag skulle defenitivt inte klara detta själv. Men det är alltid intressant att fundera och resonera kring.

Sen en liten reflexion från en perfektionist, på slutet i andra filmen, efter halten, så får hästen lång tygel och går iväg....ja, jag vet att jag är petig, men en sån liten detalj registrerar jag. För mig är en sån här liten detalj en viktig del av inlärningen, vad hästen förknippar med tyglarna och inte...
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Tack för länkarnan. Intresant reflexion.

Ja hästen verkar lite spänd. Kan det bero på att Linsenhoff verkar ha lite mycket i tyglarna tidvis, och fipplar med dom som det ser ut. Man ser ju att hästen försöker komma upp, men att den hålls tillbaks något fram så att frambenen hamnar mer under hästen i piaffen tex. Kanske lite "slack" i tygeln skulle göra susen här:D

Nej skämt åsido, bilden från länken måste har varit tagen precis i rätt ögonblick då hästen kom upp mer, för det gjorde den här och där.

Den andra filmen ser hästen mer avslappnad ut, men den har liknande problem med piaffen som det ser ut, frambenen kommer för långt in under hästen.

Men jag är ingen dressyrryttare, och jag antar att detta är supersvårt och i en tävlingssituation med den stress och press som är där dessutom, så blir det nog en del missar. Jag skulle defenitivt inte klara detta själv. Men det är alltid intressant att fundera och resonera kring.

Sen en liten reflexion från en perfektionist, på slutet i andra filmen, efter halten, så får hästen lång tygel och går iväg....ja, jag vet att jag är petig, men en sån liten detalj registrerar jag. För mig är en sån här liten detalj en viktig del av inlärningen, vad hästen förknippar med tyglarna och inte...

Ja just därför ska man inte lita på bilder egentligen utan för att få en helhet krävs en film. Vad som helst kan egentligen se bra ut på en bild när det i själva verket ser fördjävligt ut när det visas rörligt. ( Nu syftade jag inte på just bilden i din länk).

Ja man ska ge lång tygel och skritta iväg i fri skritt efter halt och hälsning = belöning , annars får man en varning! Så det är klart att hästarna lär sig fort!
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Ja just därför ska man inte lita på bilder egentligen utan för att få en helhet krävs en film. Vad som helst kan egentligen se bra ut på en bild när det i själva verket ser fördjävligt ut när det visas rörligt. ( Nu syftade jag inte på just bilden i din länk).

Ja man ska ge lång tygel och skritta iväg i fri skritt efter halt och hälsning = belöning , annars får man en varning! Så det är klart att hästarna lär sig fort!

Ja, där ser man, då är det ju förklaringen då. Men jag skulle nog i det läget aktivt be hästen gå fram, så den aldrig får för sig att bara göra det så fort tygeln blir lång...men som sagt i "den" situationen så är jag inte säker på om mina nerver skulle hålla fullt ut heller......:)
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Det gör vi nog. Jag kan inga namn på musklerna. Spec inte just nu. Tröööött! ;)

Men för att den muskulaturen ska jobba rätt. Så ska den mer sugas in i en mer arbetande överlinje. Annars är den för aktiv och bullar ut som den gör i filmen. Och överlinjen gör då inte rätt sorts jobb. Inte buk heller.
Om den långa underhalsmuskeln blir för spänd och inte dynamiskt arbetande så trycker den ner framdelen i frambenen=slitage. Den blir för kort och drar ner hästens framdel.

Med välva halsen åt rätt håll menar jag en båhe som kommer upp ur manken för att därefter tänka framåt nedåt till bettet.
PKs hästar tänker för mycket upp och framför allt: för mycket bak. Så de backar ur kontakten och aktiverar mer underhalsmuskulatur än överlinjen. Och en statisk underhalsmuskulatur.
Han börjar med att de ska ge för handen i en hög form och fly genom att höja och då sänks ryggen.
För mig är det att börja i fel ände.
De orkar ju bära bättre i låg form som otränade. Då ber vi dem ge för tryck medn ändå söka handen i låg form. De ska bara runda sig på rätt sätt och ta lagom mkt kontakt. Vräker de sig på aktiveras den där skööööna underhalsen igen. Det vill vi inte.

Kollar man på halsarna ser man en hals som är väld med tjockaste delen upp, underhals för det mesta insugen. Och kotorna i nacken följer en rund, fin linje fram till skalle/bett.
PKs hästar ser ut som lite mer s-kurvatur i lägre delen av deras hals. Det går där ner fram istället för att hästen växer upp genom manken och höjer halskotpelaren dså dras den ner av underhalsen. Hela hästen blir urholkad i överlinjen ist för att spänna bågen upp liksom.

Superluddigt, jag vet. Men jobbat mååånga tim i fruktansvärd kyla. Nu sömn!

Du verkar inte veta vad musklerna heter, var de fäster eller vilken verkan de har.

Det mesta av det du skriver om vad PK lär ut är fullständigt galet. Det gäller vad han vill uppnå, hur han gör det och vilken effekt det ger.

Frågan från början var vad PK menar med action-reaction. Den svarar du inte på. Jag antar att du inte vet svaret.
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

...
Men detta som PK lär in, att "höja huvudet", kanske bara är en liten del i det hela, det är det jag tänker. Jag ser heller inte problemet med att hästen får lära sig följa eftergiften (slacket) och inte trycket, det borde ju bli precis tvärtom då menar jag, en underutvecklad underhals eftersom underhalsmuskeln faktiskt används för att just sträcka fram nosen, så om PK:s hästar var "rädda" för att sträcka fram nosen så blev det ju ingen underhals. Hästar som "knäpper av" brukar ju dessutom snarare gå tillbaks med huvudet, bakom lod/hand, då är underhalsmuskeln helt bortkopplad.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att PK lär in ... . PK lär inte in att höja huvudet.
  • Om du menar att han vid vissa tillfällen använder höga händer så är det oftast för att följa med när hästen lyfter huvudet, så att bettet ger signal via mungipan och inte tungan. Tungan är lika känslig på hästar som på människor.
  • Dessutom gör PK det som inledning till action-reaction, som en signal till hästen för den att länga på halsen (neck extension). Det är nödvändigt för hästen att sträcka på halsen då och då särskilt under samlande övningar. Ryttaren skall kunna be hästen göra det när ryttaren vill och med fortsatt kontakt genom tygeln. Det är användbart för att få fram nosen på hästar som går med nosen bakom lodplan.
  • PK 'skolar munnen'. Det innebär att han lär hästen att svara på kontakt mot mungiporna. Målet är att hästen är eftergiven i underkäken. Detta är en nödvändighet för att få en häst som är avspänd i ryggen och därmed lätt i handen, inte hänger på bettet eller biter sig fast. Arbetet med att lära hästen detta börjar med att man stående på marken trycker bettet uppåt mot hästens mungipor tills hästen börjar röra på munnen så att man kan belöna. Det kan ibland medföra att hästen höjer huvudet högt, det ser inte så trevligt ut. Det är dock tillfälligt för hästen lär fort vad man vill om den belönas genom att man släpper taget direkt den gör en ansats. Man ser det genom att hästen 'smaskar' (hittar inte något bättre ord, tugga och suga är inte heller bra) och får en tunn hinna saliv på läpparna, som läppstift. Absolut inte stora flak med saliv som stänker runt.
  • PK, liksom andra tränare, lär naturligtvis ut hur man gör uppresande tygeltag.
PK anser att man skall vara så tydlig som möjligt och så tydlig som situationen kräver. En häst som skall informeras om något den inte vet något om behöver tydligare instruktioner och snabbare belöning än den som redan vet. Därför ger han tydliga hjälper med såväl händer som ben och vikt.
  • PK använder därför sig av större avstånd mellan händerna, dvs. samma bredd mellan händerna som mellan armbågarna, än brukligt.
  • Han använder sig även av höga händer. De höga händerna, som många anser som något förkastligt, är inget självändamål utan en hjälp för hästen att förstå vad ryttaren menar.
  • På böjt spår kan innerhanden vara högre än ytterhanden.
  • PK är noga med att armbågarna hålls intill kroppen för att få stabilitet och med att händerna skall ha tummen högst.
 
Sv: Action - Reaction (Finns några Philippe Karl-proffs här?))

Du anser dig vara PK-proffs.. OK.
Synd att du inte ville svara i den andra tråden där han eller framförallt visa de duktiga eleverna.. som sägs finnas.:confused:

Man behöver inte höja armarna för att länga ut halsen. det ingår i den klassiska skalan hela vägen upp.

Din beskrivning låter som om det bara handlar om ganska lite ridna hästar. De är heller inte samlade alls, så jag förstår inte vitsen

Hästen biter sig inte fast eller hänger om ryttaren gör rätt. man behöver inte härja med hästens mun för det.
De ryttare jag har sett rider som om de kör barnvagn- raka armar o noll feeling.

När du skriver innerhanden högre- hur högt menar du?
Jättehögt utan annan inverkan?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp