Åderbrock?

torsdag

Trådstartare
Jag har 2 stora åderbrock på benen (och en del små) De är riktigt fula och värker ibland och mina ben blir lite svullna.

Hur vanligt är detta?
Vad kan man göra?
För vc kan inte göra något åt det?

VC lär väl kunna remittera dig vidare. Stora åderbråck som värker kan åtgärdas. Har en mamma och en moster som blivit opererade för det.

Åderbråck är jättevanligt och ofta ärftligt. Min mamma har haft stora åderbråck större delen av sitt vuxna liv och opererats flera gånger. Jag har begynnande åderbråck.

Stödstrumpor kan man använda för att minsta svullnaden och hjälpa att hålla ihop blodkärlen lite. Har man problem med större åderbråck är det ofta bara operation som gäller.

Åderbråck är jättevanligt och ofta ärftligt. Min mamma har haft stora åderbråck större delen av sitt vuxna liv och opererats flera gånger. Jag har begynnande åderbråck.

Stödstrumpor kan man använda för att minsta svullnaden och hjälpa att hålla ihop blodkärlen lite. Har man problem med större åderbråck är det ofta bara operation som gäller.

Bra inlägg.
Och som tillägg: Man får räkna med att använda stödstrumpor i stort sett hela tiden.
Många landsting är numera väldigt restriktiva med operativa åtgärder eftersom åderbråcken som regel återkommer även efter operation. Hur restriktiva eller generösa kan skilja. I flera landsting är det kroniska bensår eller återkommande ytliga proppar som är skäl till remiss för eventuell kärlkirurgisk åtgärd.

Om man tycker att åderbråcken är kosmetiskt störande, finns det i många medelstora och större städer möjligheter att åtgärda åderbråcken privat (används flera olika metoder) så det kan löna sig att söka på internet i någon stad i närheten.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
729
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
149
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Det verkar som att vi är flera som är inne i en semi-livskris för tillfället så jag tänkte att vi skulle kunna ha en egen tråd. För en... 5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 269
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 220
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka