ADHD-diagnos som vuxen

Behövs läkarutlåtande för körkort, det måste väl förnyas med jämna mellanrum också. Utlåtandet alltså.
På riktigt?För vilken av diagnoserna?
Om man haft körkort sedan länge men fårnågon av(vilken?) ovanstående diagnos så måste man få läkarutlåtande på att man hädanefter är lämplig att framföra fordon?
 
Finns det några potentiellt negativa aspekter av att få diagnoserna adhd och ev autism?
Gällande adhd: Precis som flera skriver kan man inte söka alla jobb. Det formella hindret mot att bli polis är borttaget men jag tror att det finns kvar när det gäller militären och att jobba som pilot. Man får inte heller göra värnplikten.

Sen behöver man också läkarutlåtande för att ta körkort (vet inte om det gäller lämpet eller körkortet).
 
På riktigt?För vilken av diagnoserna?
Om man haft körkort sedan länge men fårnågon av(vilken?) ovanstående diagnos så måste man få läkarutlåtande på att man hädanefter är lämplig att framföra fordon?
Båda diagnoserna.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/medicinska-krav/
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/blanketter/vag/korkort/foretag/tstrk1062.pdf

Vet inte om man fortfarande behöver förnya intyget men förut skulle det väl göras med några års mellanrum. Om jag minns rätt. Har inte körkort själv så har aldrig behövt sätta mig in i det.
 
Senast ändrad:
Jag har ett syskon som är ett par år äldre och precis påbörjat en ADHD-utredning. Vi har liknande problematik, även om vissa saker skiljer sig här och var. Hen skulle till vården på grund av psykisk ohälsa och trodde på ett par andra bakomliggande diagnoser, men jag sa att denne skulle läsa på om ADHD och jodå, nog stämde det där också.

Gammal tråd, men kände inte för att starta en ny. Mitt syskon har fått diagnos - ADHD.
Skräll, verkligen. :D Ska bli intressant att se vilken hjälp hen kommer erbjudas och hur det i så fall slår ut. Jag håller alla tummar för att hens vardag ska bli bättre.

Själv står jag fortfarande och stampar. Samma problem med vardagslivet och jobbet är inte längre roligt. Någon utredning har jag inte tagit tag i, men det kändes fint att läsa om tråden och påminna mig själv om att "ja just det, jag är inte bara en usel människa, det ligger ju faktiskt högst troligt en diagnos bakom" nu efter flera veckor av att ha klankat ner på mig själv för diverse saker som jag inte riktigt får att funka.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 351
Senast: Grazing
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 085
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag är 30 år och fick min asperger/autism diagnos i vuxen ålder, det var en terapeut som äntligen förstod mig och anpassade behandlingen...
45 46 47
Svar
929
· Visningar
74 599
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ För en vecka sedan träffade jag en läkare och en psykolog och de bedömde att jag är bipolär och inte enbart lider av svår depression som...
Svar
12
· Visningar
1 745
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp