Adobe Photoshop

Soppan

Trådstartare
Hej!

Jag har tankt skaffa Photoshop och vill hora vilka versioner ni anvander och vad ni tycker om dem.

Jag har fram tills nu anvant Picasa pa webben och det funkar val for enklare uppfraschning, men jag vill kunna gora sa mycket mer ;)

Om ni har tips pa faktablad eller internetsida dar man kan lasa om eller lara mer om Photoshop sa gar det bra att tipsa om dem med (eller pm:a ifall moderatorn inte gillar lankar/namn)

Hoppas pa manga svar! :bump:

Sv: Adobe Photoshop

Det finns CS och Elements. Elements klarar det mesta medan CS versionerna är de mest avancerade. Handlar det inte om tunga avancerade retuscher du skall syssla med räcker förmodligen Elements väldigt bra. Det kostar dryga tusingen och är mycket kompetent. Skall du köra CS versionen (Är uppe i version CS4 nu) så kostar den drygt 10,000:-

Oj, det var stor skillnad!

Jag vill kunna andra farger, retuschera (bla ta bort storande objekt, airbrushing osv), leka med kontraster och skuggor, integrera bilder osv.

Det låter som mer avancerat än vad Elements klarar. Men det finns ju gratisalternativ såsom paint.net och gimp som skall vara mycket bra enligt uppgifter.

Jag har CS3 (bl.a.) köpt för 3400kr med studentrabatt (75% om jag inte minns fel).. Köpte ett helt paket (Design Premium)..

Bästa köp jag har gjort!:bow: Går att göra allt!:D

Oj, det var stor skillnad!

Jag vill kunna andra farger, retuschera (bla ta bort storande objekt, airbrushing osv), leka med kontraster och skuggor, integrera bilder osv.

Det kan jag göra med mitt Elements.
Egentligen är det ju inte programmet som gör bilderna utan personen bakom programmet som avgör hur bilderna blir eller ej :p

Jag har CS3, funkar perfect!

Om du letar efter tutorials är det bara att söka "photoshop tutorials" på google så får du upp en massa sidor

Lite hjälp finns på Moderskeppet och Webdesignskolan
De två är väl de vanligaste

Testa Gimp som är helt gratis! Mycket användbart även för mer avancerad bildbehandling och det finns massor med användarguider på nätet.
De som jämfört tycker att det inte är fullt lika avancerat som CS men bättre än elements och med tanke på prislappen så kan det vara värt att testa iaf. Jag tycker det är jättebra! :)

Jag har CS3 och Elements 4.0, sitter mest och jobbar i Elements, tycker det är enklare men jag är nöjda med båda :)

om du fortfarande är osäker så tror jag att det finns testversioner att ladda hem från adobes hemsida

Det låter som mer avancerat än vad Elements klarar. Men det finns ju gratisalternativ såsom paint.net och gimp som skall vara mycket bra enligt uppgifter.

:eek:

I PSE7 klarar jag att utföra de uppräknade grejerna alldeles utmärkt! Det är dessutom gravt mycket enklare att lära sig och förstå för vanliga hemanvändare än CS4, i synnerhet om man tänker på att TS idag sitter med Picasa och därmed förmodligen inte tänkt sig att bygga upp en produktionsmiljö med allt vad det innebär.

Vad menar du saknas i Elements för att "andra farger, retuschera (bla ta bort storande objekt, airbrushing osv), leka med kontraster och skuggor, integrera bilder"? Man får göra delar av det på ett annat sätt än i CS4, sätt som ibland ger en mindre kirurgisk precision och med enklare steg, men vars slutresultat oftast ändå blir bättre än vad en photoshop-nybörjare lyckas åstadkomma på egen hand med alla de stora, tuffa och tunga verktygen som finns i CS4:an.

Till TS:
Kort sagt. Är man låst på att använda adobes produkter ska man rannsaka sig själv först. Hur intresserad är man egentligen av att lägga mycket tid på att lära sig massor av ganska komplicerade verktyg för att få bilder att bli exakt precis som man tänkt sig? Eller vill man hellre komma igång direkt, att det ska gå ganska snabbt och enkelt och resultatet bli riktigt bra? Känner man på sig att man lätt skulle kunna tänka sig att lägga dagar, veckor, månader och år på att precisera sin photoshopteknik så är det nog absolut värt den halva förmögenheten det kostar att köpa photoshop - man kommer inte bli nöjd med mindre. Vill man bara ha schyssta bilder utan att behöva lägga massor med tid på att lära sig verktygen först innan man kan åstadkomma något som är åtminstone någorlunda kanske Elements är ett bättre alternativ...

Men sen finns ju som sagt de kompetenta gratisprogrammen som Irenes tog upp. Gimp och Paint.net är ett gäng pinnhål upp från Picasa. Du kan göra enormt mycket mer i dem!! Gimp är väldigt kompetent, men också lite klurigare att förstå. Så börja med Paint.net, skulle jag rekommendera. Växer du ur det, prova med Gimp. Om Gimp kan för lite, bit i det sura äpplet och köp Photoshop.

KL

För att snabbt och enkelt lära sig Photoshop, kika in på moderskeppets hemsida. Det finns en instuktionsvideo där för nybörjare som man antingen kan se online eller ladda hem. Pedagogisk och många bra tips för att komma i gång.

http://moderskeppet.se/

kl

Tackar och bugar for alla svar! Jag har laddat hem en testversion av elements 7 och ska testa gimp o paintnet ocksa!:D

Liknande trådar

Anläggning OBS langt inlagg! Mina foraldrar har en stor gard som alltid haft ett stall med 4 boxplatser som vi anvant for vara hastar (2 st). Vi...
Svar
9
· Visningar
2 143
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Fri tillgång på torrfoder?