Adoptera hund från Ryssland?

Tack! Är orolig att det främst är problemhundar samt på deras hemsida står det att ingen av hundarna just nu passar för katter eller mindre barn :(
Det var ett svar till en annan användare som hävdade att det endast fanns "svåra raser" och problemhundar i hundstallet i Sverige - vilket inte är sant. Jag såg vid en snabb koll ett par trevliga pommar, någon glad chihuahua och en beagle mfl. :)

Jag förstår om det just nu inte finns någon hund om passar er familj där, men jag tycker också att det är ett trovärdigt kvitto för att de är ärliga med vilka hem just deras hundar behöver till skillnad från många importorganisationer.
När jag kikade igenom hemsidan du hänvisade till i trådstarten tyckte jag att det var väldigt många "drömhundar" som beskrevs.
 
Det var ett svar till en annan användare som hävdade att det endast fanns "svåra raser" och problemhundar i hundstallet i Sverige - vilket inte är sant. Jag såg vid en snabb koll ett par trevliga pommar, någon glad chihuahua och en beagle mfl. :)

Jag förstår om det just nu inte finns någon hund om passar er familj där, men jag tycker också att det är ett trovärdigt kvitto för att de är ärliga med vilka hem just deras hundar behöver till skillnad från många importorganisationer.
När jag kikade igenom hemsidan du hänvisade till i trådstarten tyckte jag att det var väldigt många "drömhundar" som beskrevs.

Hej! Håller helt med dig, kollade alla hundar och beskrivningarna känns mer trovärdiga.
 
Båda mina hundar är hittehundar som förmedlades via en svensk organisation som samarbetar med djurhem på plats. De är seriösa på alla de punkter som omplaceringsorganisationer i allmänhet ofta kritiseras för, så jag har varit ganska chockad över vissa svepande uttalanden som görs. Men jag har med tiden även lärt känna andra människor som skaffat hund via andra organisationer, och förstått att det inte alltid går till på samma sätt som hos ”vår” organisation. Numera är jag mer försiktig med att förespråka att ta emot hittehundar och andra omplaceringar. Organisationer utöver den här jag känner till väldigt väl tipsar jag inte alls om längre. Jag tycker det är självklart att man kollar upp organisationen utan och innan, att det inte finns vinstintresse med mera, men det är inte så självklart för alla. Jag är även uppväxt med rashund och även där tog vi vår research på allvar och reste långt till flera olika uppfödare.

Så jag tänker såhär, att även en hund från renommerad uppfödare är en chansning. Så är det med alla levande varelser och man måste ta emot dem till stor del på deras villkor. Men med omplaceringshund behöver du ha ännu lite större buffert och flexibilitet. Önskar du en hund som helst bara ska passa in i en viss nisch i ditt liv är det inte den bästa setupen för någon av er. Finns det en del svängrum kan det funka hur bra som helst. Jag visste inte ens vilka raser mina hundar innehöll, förutom att det var mycket vinthund (och mer specifikt Saluki som syntes tydligt på den ena - men han var visst 25% Border Collie också, på gott och ont). Jag var okej med den ovissheten och beredd att möta dem där de var och utifrån de egenskaper de hade med sig. Båda har utvecklat en del reaktivitet som gör vardagen kämpig. Jag är okej med det, fast trött emellanåt, vi anpassar oss och jobbar på med det och hittar nya roliga saker att göra. Hade det kunnat bli så även med hund med stamtavla från seriös uppfödare? Ja, men antagligen hade risken varit mycket mindre. (Sen finns det såklart också hur många renrasiga Greyhounds som helst som biprodukt av kapplöpningsindustrin, så det behöver inte vara rysk roulette vad gäller raserna, det går att veta vad man får. Och det finns enklare hundar än mina…och enklare människor än jag 😅)

En sak jag börjat tänka mer på nu är ärftlighet av sjukdomar. Mina hundar kollades såklart av veterinär innan de frigavs för adoption, men det är inte samma sak som flera generationers strategisk, kontrollerad avel där föräldrar är kända i många led bakåt. Det kan vara bra att ha större buffert även där, medvetenhet om att risken för oförutsedda saker är större, och att det kan bli känslomässigt jobbigt. Ett kullsyskon till min ena hund dog för ett tag sedan helt plötsligt, utan synbar anledning. Det skrämde såklart upp mig lite. Också värt att ha i åtanke alltså.

DMa mig gärna om du vill veta mer.
 
@Hanna_ Jag har sett den allvarliga baksidan många, många gånger av att skaffa rescue från en ”seriös” organisation (för seriös skriver alla på sina hemsidor, ingen skriver såklart att dom är oseriösa…).
Det har varit allt ifrån hundar som är helt ohanterbara och biter vilt omkring sig, hundar som är så rädda att dom kommer lösa ur kopplet och inte kommer hem (levande) igen, hundar som avlivas pga misstanke eller konstaterad smittsam sjukdom, hundar som sägs vara kastrerade men inte är det eller inte korrekt utfört. Hundar som har gamla felläkta frakturer, hundar som ska vara 8 veckor men de facit är 5-6 veckor. Hundar om är gatuhundar men visar sig komma från en valpfabrik. Hundrar som inte kan gå inomhus och stryker längst med väggarna för att dom är så ovana vid golv. Hundar fulla med parasiter. Hundar med missbildningar som först inte syns, hundar som inte alls är rabiesvaccinerade, hundar som först in olagligt i landet etc etc etc.
Listan kan göras lång. Alla dessa hundar har självklart beskrivits som trevliga på hemsidan.
En viktig aspekt är även att försäkringsbolagen inte alla gånger täcker alla skador och sjukdomar (i vissa fall inte ens kostnad för utredning) på dessa hundar så detta bör även tas i beaktande.
 
Söker du en så enkel hund som i beskrivningen ska du kolla med organisation som omplacerar svenska hundar eller uppfödare som hjälper valpköpare med omplaceringar.

Fint att adoptera en hund som behöver hem från ryssland, om man bortser från att man tar hit onödiga sjukdommar. Men det kräver särskild kunskap. De flesta hundar jag känner är adppterade och även flera av de snällaste har issues som hanteras på olika sätt.

En organisation som beskriver en hund som i din länk skulle jag döma ut som totalt oseriös direkt. Känns lite som när labradoodleuppfödarna beskriver sina hundar.. guld och gröna skogar.
Och ingen beskrivning av hundens egentliga mentalitet.
 
Tack för bra råd. I så fall lutar det åt valp från bra svensk uppfödare. Är orolig att hundstallet främst har omplacerade problemhundar.
Tack! Är orolig att det främst är problemhundar samt på deras hemsida står det att ingen av hundarna just nu passar för katter eller mindre barn :(
Så du tror att hundar som växt upp som gatuhundar och omplacerats utomlands generellt skulle ha mindre problem än hundar som växt upp och omplacerats i Sverige?
Den logiken haltar mer än lite.
 
Just den organisationen som nämns tycker jag man ska undersöka om de har tillstånd för sin verksamhet hos länsstyrelsen först och främst. Dock skulle jag välja en svensk omplacering, aldrig från andra länder.
 
@Hanna_ Jag har sett den allvarliga baksidan många, många gånger av att skaffa rescue från en ”seriös” organisation (för seriös skriver alla på sina hemsidor, ingen skriver såklart att dom är oseriösa…).
Det har varit allt ifrån hundar som är helt ohanterbara och biter vilt omkring sig, hundar som är så rädda att dom kommer lösa ur kopplet och inte kommer hem (levande) igen, hundar som avlivas pga misstanke eller konstaterad smittsam sjukdom, hundar som sägs vara kastrerade men inte är det eller inte korrekt utfört. Hundar som har gamla felläkta frakturer, hundar som ska vara 8 veckor men de facit är 5-6 veckor. Hundar om är gatuhundar men visar sig komma från en valpfabrik. Hundrar som inte kan gå inomhus och stryker längst med väggarna för att dom är så ovana vid golv. Hundar fulla med parasiter. Hundar med missbildningar som först inte syns, hundar som inte alls är rabiesvaccinerade, hundar som först in olagligt i landet etc etc etc.
Listan kan göras lång. Alla dessa hundar har självklart beskrivits som trevliga på hemsidan.
En viktig aspekt är även att försäkringsbolagen inte alla gånger täcker alla skador och sjukdomar (i vissa fall inte ens kostnad för utredning) på dessa hundar så detta bör även tas i beaktande.
Ang det fetade... Är det en gatuhund så känns det ändå som att detta är sättet den kommer vara på. Är hunden lätthanterad, väldigt ung osv osv så kommer den nog snarare från en valpfabrik än från gatan.
Just den organisationen som nämns tycker jag man ska undersöka om de har tillstånd för sin verksamhet hos länsstyrelsen först och främst. Dock skulle jag välja en svensk omplacering, aldrig från andra länder.
Mycket bra poäng! Har de inte tillstånd så hur seriösa kan de vara egentligen??
 
Tack för bra råd. I så fall lutar det åt valp från bra svensk uppfödare. Är orolig att hundstallet främst har omplacerade problemhundar.
Jag hade inte heller valt hundstallet, de har mest problemhundar. Men, de hundarna från omplaceringsorganisationer utomlands är också hundar som kommer behöva massor med arbete i de flesta fall. Då är Hundstallet åtminstone ärliga med vad du får. Så vill du hjälpa en hund, vilket adoption från en organisation (till skillnad från omplacering via uppfödare) är, så skulle jag välja hundstallet alla dagar i veckan.
 
Bara hemsidan har du en annan åsikt?
Är det enkla hundar där överlag?

Dom gånger jag tittar är majoriteten unghundar av större krävande raser som inte fungerar med barn katt lägenhet osv.
De får ibland in hundar som är mer okomplicerade, men de blir också adopterade på några veckor. De som ligger kvar länge är problemhundarna och de unga jätteaktiva.
 
Båda mina hundar är hittehundar som förmedlades via en svensk organisation som samarbetar med djurhem på plats. De är seriösa på alla de punkter som omplaceringsorganisationer i allmänhet ofta kritiseras för, så jag har varit ganska chockad över vissa svepande uttalanden som görs.

Det behöver ju inte handla om organisationen som sådan, utan att man anser att fenomenet "importera och sälja utländska 'gatuhundar' i Sverige och kalla det adoption för att få det att låta mer behjärtansvärt" som en oseriös verksamhet. Sen är det ju givetvis bra om organisationer tar hand om de enskilda hundarna på bästa sätt, men det gör ju inte branschen som sådan bättre för det.
 
De får ibland in hundar som är mer okomplicerade, men de blir också adopterade på några veckor. De som ligger kvar länge är problemhundarna och de unga jätteaktiva.
Ja självklart får dom ibland in sånna hundar men majoriteten är ju fortfarande fel hundar för ts.
 
Ja självklart får dom ibland in sånna hundar men majoriteten är ju fortfarande fel hundar för ts.
Absolut, men jag tror inte en utländsk adoption skulle vara bra för en barnfamilj heller. Där litar jag på att Hundstallet är såpass seriösa att de säger nej ifall det inte matchar till skillnad från en organisation som tar in gatuhundar från Ryssland. Men jag har ju själv skrivit av Hundstallet då jag känt att deras hundar inte skulle funka för oss (som inte har barn och katt).
 
Det behöver ju inte handla om organisationen som sådan, utan att man anser att fenomenet "importera och sälja utländska 'gatuhundar' i Sverige och kalla det adoption för att få det att låta mer behjärtansvärt" som en oseriös verksamhet. Sen är det ju givetvis bra om organisationer tar hand om de enskilda hundarna på bästa sätt, men det gör ju inte branschen som sådan bättre för det.
Läste du hela mitt inlägg? Jag tycker inte man kan kalla en icke-vinstdrivande organisation för något som tillhör en bransch, per definition.
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte man kan kalla en icke-vinstdrivande organisation för något som tillhör en bransch, per definition.

Var det verkligen det som du tyckte var poängen med mitt inlägg?

Jag må ha använt uttrycket "branschen" lite slarvigt. Jag syftade på det gäng av organisationer som sysslar med det jag skrev i inlägget ovan. Dvs köper in hundar från utlandet och säljer dem i Sverige under som "adoption".
 
Var det verkligen det som du tyckte var poängen med mitt inlägg?

Jag må ha använt uttrycket "branschen" lite slarvigt. Jag syftade på det gäng av organisationer som sysslar med det jag skrev i inlägget ovan. Dvs köper in hundar från utlandet och säljer dem i Sverige under som "adoption".
Ja det var det genuint, eftersom jag trodde att du uttalade dig om just den organisationen som jag pratade om som seriös. Att de inte har något vinstintresse är en förutsättning för att jag ska beskriva dem som sådana.

Därför blir mitt svar till dig @SiZo ungefär att ”jaha, och?” Jag uttalar mig ju just om den organisation jag vet inte har den modellen.
 
Ja det var det genuint, eftersom jag trodde att du uttalade dig om just den organisationen som jag pratade om som seriös. Att de inte har något vinstintresse är en förutsättning för att jag ska beskriva dem som sådana.

Därför blir mitt svar till dig @SiZo ungefär att ”jaha, och?” Jag uttalar mig ju just om den organisation jag vet inte har den modellen.

Nej jag uttalade mig om alla sådana organisationer, inklusive den du pratade om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp