Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kom fram till samma. Ger en tablett Bravecto på våren och nu i fästigland (Småland) så ger jag en på hösten med.Jag räknade på det någon gång (förra året? året innan?) och kom också fram till att det faktiskt blev billigare för mig med tre hundar att fixa recept och sedan köra receptbelagt, än att köra AdTab (jag har dock använt Simparica de senaste åren, inte Bravecto).
Frontline är värdelöst mot fästingar (men bra mot loppor).Undrar lite hur ni andra upplever det med skillnaden på spot-on och tabletter till era hundar? Där jag bor nu har vi sjukt mycket fästingar, helt galet enligt migoch eftersom hundarna sover med mig i sängen så börjar det bli ohållbart att även få sällskap av dom små krypen på nätterna
. Jag har två långhåriga hundar, en liten pomchi och en bordercollie med massor av päls. Hittills har frontline fungerat bra men nu funkar det inte speciellt bra längre och jag plockar massor av fästingar på dom redan efter 2 veckor. Så jag behöver byta preparat. Upplever dock att mindre fästingar vill vara i pälsen vid spot-on preparat än med tablett? Eller hur upplever ni det?
Precis så jag upplevt det tidigare när jag använt mig av tabletter att dom inte är avstötande, därav att jag gick över till frontline, kan man kombinera båda hela tiden?Frontline är värdelöst mot fästingar (men bra mot loppor).
Tabletterna har ingen avstötande effekt så som spot-on har. Med tabletterna kryper fästingarna ändå runt men dör när de biter sig fast. Med spot-on vill fästingarna inte hoppa på djuret alls men när de väl biter sig fast ändå suger de tills de är färdiga och kan alltså ändå överföra sjukdomar. Så när vi är på landet där vi rör oss i betydligt mer skog och mark än i stan kör jag både spot-on och tablett. I stan har vi bara tablett och det funkar bra.
Jag tycker Vectra 3D är ett riktigt bra spot-on preparat.
Jag har Simparica till mina, det är en tablett i månaden som gäller (i Sverige i alla fall)@Malibu_Stacy kapar tråden lite med en fråga. Uppfödaren frågade om hon fick ge valpen Simparica och jag såg att det kan man ju få på recept här också så då kan jag ju fortsätta med samma i år. Hon skriver att det fungerar i 3 månader, men när jag googlar är det en sån tablett som ska ges 1 gång per månad? Kan det skilja mellan olika länder eller har jag bara googlat konstigt?
Det är 1 gång per månad, möjligt att det finns någon annan variant utomlands eller så blandar hon ihop det med Bravecto@Malibu_Stacy kapar tråden lite med en fråga. Uppfödaren frågade om hon fick ge valpen Simparica och jag såg att det kan man ju få på recept här också så då kan jag ju fortsätta med samma i år. Hon skriver att det fungerar i 3 månader, men när jag googlar är det en sån tablett som ska ges 1 gång per månad? Kan det skilja mellan olika länder eller har jag bara googlat konstigt?
Just det du har ju katt. Då hade jag provat med Bravecto och sen kompletterat med Frontline som avstötande. Det går fint att kombinera och är standard i länder där det är varmare.Vid närmare koll vågar jag nog inte använda mig av vectra 3d med tanke på katterna. Tycker det är en sån djungel av alla dessa preparat!
Nu klurar jag på bravecto spot on men har aldrig testat det. Det ska ju funka på både hund och katt.
Kan man ha bravecto tablett och bravecto spot on? Eller blir det för mycket med kaka på kaka av samma preparat?Just det du har ju katt. Då hade jag provat med Bravecto och sen kompletterat med Frontline som avstötande. Det går fint att kombinera och är standard i länder där det är varmare.
Det är samma produkt så finns inget behov av båda, du kommer överdosera. Men du kan ge Bravecto tablett och Frontline spot-on.Kan man ha bravecto tablett och bravecto spot on? Eller blir det för mycket med kaka på kaka av samma preparat?
Jag använde first vet och fick bravecto spot on utskrivet. Enligt den veterinären så skulle det vara tillräckligt och man skulle inte kombinera flera olika preparat... Lite fyrkantigt kan jag tycka men vi testar väl i alla fall så får vi se.Det är samma produkt så finns inget behov av båda, du kommer överdosera. Men du kan ge Bravecto tablett och Frontline spot-on.
Det är ju inte avstötande men om det inte stör dig så spelar det ingen roll.Jag använde first vet och fick bravecto spot on utskrivet. Enligt den veterinären så skulle det vara tillräckligt och man skulle inte kombinera flera olika preparat... Lite fyrkantigt kan jag tycka men vi testar väl i alla fall så får vi se.
Det var Babesia min uppfödare skrev var vanligt där de bor, så hon ville gärna få ge tabletten. Jag tycker att det var fint att hon frågade men det är ju självklart att hon ska få ge det skydd man anser behövs där tänker jag, skulle aldrig säga nej till såntDet är ju inte avstötande men om det inte stör dig så spelar det ingen roll.
Man kan kombinera preparat som har olika verningsmekanismer. Opåläst veterinär.
Utomlands i exempelvis Italien är det ett måste att ha både avstötande för att hålla sandmyggor (leishmania, tropisk hjärtmask) och loppor/lösa borta samt något som dödar vid sug för att minska risken för babesia, anaplasma och erlichia. Dessutom avmaskas de också och detta året runt. Så det är absolut safe men inte safe att kombinera två läkemedel ur samma substansgrupp med samma verkningsmekanism.
Så om du känner att Bravecto inte är tillräcklig så kan du kombinera med Frontline.
Det är ju just den avstötande effekten jag är ute efter för det stora problemet är ju alla fästingar som dom drar med sig in även om jag borstar dom varje dag för att få väck det mesta. Där hjälpte ju bara frontline 2 veckor sen började dom hänga i pälsen igen och då badar inte hundarna under den tiden. Fick höra på håll att sprayen är mer effektiv, jag får kanske ta och testa den i stället.Det är ju inte avstötande men om det inte stör dig så spelar det ingen roll.
Man kan kombinera preparat som har olika verningsmekanismer. Opåläst veterinär.
Utomlands i exempelvis Italien är det ett måste att ha både avstötande för att hålla sandmyggor (leishmania, tropisk hjärtmask) och loppor/lösa borta samt något som dödar vid sug för att minska risken för babesia, anaplasma och erlichia. Dessutom avmaskas de också och detta året runt. Så det är absolut safe men inte safe att kombinera två läkemedel ur samma substansgrupp med samma verkningsmekanism.
Så om du känner att Bravecto inte är tillräcklig så kan du kombinera med Frontline.
Ja det förekommer absolut där så viktigt att ge tabletten redan nu! Bästa sättet att förbyggaDet var Babesia min uppfödare skrev var vanligt där de bor, så hon ville gärna få ge tabletten. Jag tycker att det var fint att hon frågade men det är ju självklart att hon ska få ge det skydd man anser behövs där tänker jag, skulle aldrig säga nej till såntnu måste jag googla på det för jag hade aldrig läst om det förrän nu, men då blev det två gånger på samma dag!
I vilket stadie tänker du då? Dräktighet, laktation, efter laktation? Enligt FASS har man testat Bravecto tablett på avelsdjur och det är säkert att använda både under dräktighet och laktation.Finns det någon möjlighet att Bravecto går över till valparna från tiken?