Adventskalender till student

WaterLily

Trådstartare
Funderar på att fixa ihop en adventskalender med små paket till min lillasyster, som är universitetsstudent. Men - vad vill man ha som student? Vill gärna att det ska vara lite "fokus" på just studentbiten...

Funderar på en kombination av godis, "förbrukningsvaror" (tvättmedel, diskmedel, deodorant, schampo, balsam etc), tillsammans med kanske nån triss-lott, vin, ansiktsmask etc.

Nån som har några bra förslag? :)

Sv: Adventskalender till student

Säger du att en student inte behöver vin? :D

TS: handskar, raggsockor och sånt som man inte köper för att man köper just.. eh.. vin. Och nudlar. Recepttips på studentmat, vardagslyx med presentkort på t.ex hyrfilm eller biobiljett till fredagar, en egenkomponerad cd med bra musik, strumpbyxor, adventsljus, julpynt...

Hygienartiklar mixat med lite kul/goda grejer i övrigt hade jag uppskattat! :)

Är hyfsat nybliven student själv, och om du på något sätt kan få reda på vilken studentlitteratur hon behöver så är det guld att få men kanske för dyrt för en adventskalender.
Kaffe och termosmugg är också hett eftertraktat särskilt när tentorna innan julen närmar sig.
Block, pennor osv går ju precis som vin alltid åt. Hemlagade matlådor kanske också kan vara något? Lunchkuponger?
Lite mer skämtsamt än användbart kanske, men sådana ögondroppar mot trötthet, "bakis-piller" och en burk tictac mot dagen-efter-andedräkten? Lite som ett första-hjälpen-kit?

Kontorsmaterial! Som nybliven student själv har det precis slagit mig hur mycket sådant som går åt och hur mycket det kostar i inköp. Går ju dessutom att hitta ganska roliga grejer, post-its i olika former och färger, snygga anteckningsblock och pärmar.

Kuponger på Ica tror jag är en god idé
Nudlar? ;)
Någon härlig spa-produkt att njuta av mitt i "det billiga studentlivet" eller som många skrivit saker som behövs och är trista att köpa, basgrejer

24 paket med olika linser :angel:

Nä, men som student räknade jag iaf bort sånt som frisör, ansiktsvård osv, så absolut grejer som innefattas där i. Plötsligt kan ju tandkräm vara omständigt att köpa :angel:

Man kan ju köpa goda praliner, handgjorda, det är ju aldrig fel.

Gå loss lite i såna 10-kronors lådor!

Godis, lite skönhetsprodukter, vettiga pennor (typ gelpennor i olika färger) , markeringspenna med inbyggda post-it (perfekt när man ska läsa kurslitteratur. Älskar mina sånna!). Kanske ett anteckningsblock med personligt tryck (typ ett foto eller så). En kaffemugg.

vettiga pennor (typ gelpennor i olika färger)

Haha, tänk så olika det kan vara, "vettiga" är verkligen inte något jag skulle kalla gelpennor i studiesammanhang. För mig dög det bara med vanliga byertsstiftpennor, 0,7. I nödfall kanske 0,5 fungerade också :-)

Haha, jag använde bara bläck hela min studietid. Tyckte det var omständigt med stift eller blyerts för att man aldrig hade vässare/stift när man behövde. När jag köpte gelpennor i olika färger blev det ju också så mycket roligare att anteckna :).

Det måste vara bästa uppfinning sedan hjulet!
TS fyll kalendern med såna! :D

Det beror ju på lite hur mkt varje paket får kosta men jag ger några förslag jag själv hade kunnat tänka mig. Man kan ju tänka såhär, studenter har sällan råd med den vardagslyx man kan unna sig när man jobbar, så tänk vad du själv använder när du ska lyxa till det. För min del var det en stor motivation att kunna fixa det mysigt med doftljus m.m. när jag skulle plugga. En annan viktig grej är om man vill ge presentkort, ge på något ställe hon faktiskt kommer kunna ta sig till/använda sig av. Det är lite jobbigt att få på t.ex. ett cafe som inte finns i staden man pluggar osv...

Skönhetsprodukter (ansiktscreme, bra schampoo/balsam, nagellack, handcreme i miniformat som man kan ha med i väskan m.m.)
Medtagbar liten termos för te/kaffe (jag har en från starbucks jag använder sönder)
Presentkort på en billig bokhandel med kurslitteratur, t.ex. adlibris eller bokus (att få på t.ex. akademibokhandeln gör ingen skillnad eftersom litteraturen är dubbelt så dyr där som på t.ex. adlibris m.m.).
Gott kaffe eller te med bra filter (sånt man inte unnar sig som fattig student)
Överstrykningspennor och bra vanliga pennor
Ny almanacka
Fina mysiga sockor att ha på i hemmet
Doftljus och fina tvålar (alla studenter behöver kunna tvätta händerna ;))
Kokbok!
Stavmixer (går att få tag på riktigt billiga)
Smala pärmar att ha lösa insättningsblad i (behov beroende på vad man pluggar.. men i annat fall är det perfekt för att hålla koll på räkningar m.m.)
Presentkort på närliggande matbutik eller "pluggcafe"
Presentkort på resor hem (om man bor någon annanstans än hemstaden) eller bidrag till busskort
Om hon bor i en studentstad och har cykel: punkalagnings-set, små extralampor (går ofta att få gratis från kommunen)
Trosor, strumpor - så tråkigt men så användbart!!
Systrar emellan - "röda veckan"-saker
Ipren/alvedon för sjuka pluggdagar
Koffeintabletter för tentaperioder

Finns som sagt hur mkt som helst och hur konstiga saker som helst, men våga ge lite tråkiga saker också för man behöver det!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 679
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Blandraser och renraser