Äga häst eller foder

Matilda_0000

Trådstartare
hej! Jag och en kompis har bestämt att skaffa en häst på foder. Vi är 14 och 15 år och har ridit i va 9 år, rider LB dressyr och 90 hoppning. Även varit medryttare samt skött om yngre hästar och påbörjat inridning. Dock har vi inga hästvana föräldrar, men ändå föräldrar som ställer upp, även lite annan häst intresserad släkt. Vi hade tänkt att ha hästen på ett stort stall där vi både kan träna och tävla. Där finns det många väldigt hästkunniga att rådfråga, vid behov.


tycker ni att vi är redo för foderhäst?
Vi är medvetna om kostnaderna.

Någon som har några tips om allt som i innebär att hitta och ha foderhäst?

Jag tycker att det skulle vara fruktansvärt sorgligt om någon tog min älskling ifrån mig. Är det lika bra att köpa en istället? Eller att ha en häst på foder för eventuellt senare köp?
Mina föräldrar tycker det skulle vara lite läskigt att äga häst, för det är ju trots allt dom som äger den.

Vi känner att vi verkligen har tröttnat på ridskole-livet. Vi vill ut och tävla! Medryttarhäst är otroligt svårt att hitta i våra stad, den mdryttar hästen vi haft är en fruktansvärt envis skogsmulle häst, inget för oss.

Tack för svar :)
 
Vad säger era föräldrar? Är de redo att ta allt ansvar med en egen häst? Du säger att de tycker det är läskigt, men är de verkligen redo för det?
 
Av ditt sätt att uttrycka dig/ beskriva erfarenhet/ vad era mål är etc så tycker jag du/ ni verkar vara klarsynta och mogna. Ni har funderat igenom hur ni vill stalla upp hästen för att kunna få hjälp när det behövs mm. Jag tror ni är redo för mer ansvar i form av egen häst. Men vid er ålder är det A och O att viljan finns hos era föräldrar att stöta i allt de kan, ekonomiskt och även praktiskt. De bör vara villiga att plugga på lite om hästar för att kunna stötta er.

Att vara fodervärd är ett MINST lika stort ansvar så jag röstar för att ni köper en häst. Ni slipper tex risken att hamna i konflikt med en tredje part, hästägare, vid olika situationer. Som ägare kan man också enkelt bestämma sig för att sälja hästen om det visar sig inte fungera med den, istället för att vara bunden av ett fodervärdsavtal.

Dock är inte samägande av häst att rekommendera enligt min mening. Det finns mer än en vänskap som har kraschat när man upptäcker att man har olika mål, syn på hästhållningen mm.
 
Vad säger era föräldrar? Är de redo att ta allt ansvar med en egen häst? Du säger att de tycker det är läskigt, men är de verkligen redo för det?
Ja, vi är ju två familjer som äger hästen isåfall. Vad skulle hända om allting blir helt kaos?
Antagligen är de kanske inte 100% redo. Men det kommer dom troligtvis aldrig bli. Det andra alternativet är att vänta tills jag har en egen ekonomi och flyttat hemifrån. ( är 15 nu )
 
Av ditt sätt att uttrycka dig/ beskriva erfarenhet/ vad era mål är etc så tycker jag du/ ni verkar vara klarsynta och mogna. Ni har funderat igenom hur ni vill stalla upp hästen för att kunna få hjälp när det behövs mm. Jag tror ni är redo för mer ansvar i form av egen häst. Men vid er ålder är det A och O att viljan finns hos era föräldrar att stöta i allt de kan, ekonomiskt och även praktiskt. De bör vara villiga att plugga på lite om hästar för att kunna stötta er.

Att vara fodervärd är ett MINST lika stort ansvar så jag röstar för att ni köper en häst. Ni slipper tex risken att hamna i konflikt med en tredje part, hästägare, vid olika situationer. Som ägare kan man också enkelt bestämma sig för att sälja hästen om det visar sig inte fungera med den, istället för att vara bunden av ett fodervärdsavtal.

Dock är inte samägande av häst att rekommendera enligt min mening. Det finns mer än en vänskap som har kraschat när man upptäcker att man har olika mål, syn på hästhållningen mm.
Aa, det har vi också läst om. Just nu känns det verkligen som om vi skulle komma överens. Kostnaderna går ju ner väldigt mycket om man delar på hästen och så behöver vi ju oftast bara vara där halva veckan var, vi har ju skolan att sköta. Men självklart hade vi helst velat ha en var.
 
Skulle inte foderhäst passa bäst som första häst?
Ne om du inte hittar genom kontakter. Är så mycket knasiga hästägare där ute tyvärr. Som fodervärd står du för alls kostnader men kan ändå inte bestämma ett skit om något händer. Är så upplagt för konflikter. Går att hyra häst från något välkänt ställe istället. Mycket bättre om du inte vill köpa egen direkt:)
Obs detta är min åsikt och erfarenhet efter att varit fodervärd och läst och hört alla konflikter runt foderhäst.
 
Ne om du inte hittar genom kontakter. Är så mycket knasiga hästägare där ute tyvärr. Som fodervärd står du för alls kostnader men kan ändå inte bestämma ett skit om något händer. Är så upplagt för konflikter. Går att hyra häst från något välkänt ställe istället. Mycket bättre om du inte vill köpa egen direkt:)
Obs detta är min åsikt och erfarenhet efter att varit fodervärd och läst och hört alla konflikter runt foderhäst.
Tack :) ska kolla lite på "uthyrnings företag"! Kanske kan man köpa hästen man hyr alltså inte foder ifrån privat person. Kan det vara ett förhopningsvis konflikt fritt alternativ?
 
tycker att ni ska köpa, fodervärd kan bli jobbigt eftersom man står för alla kostnader men ändå inte äger hästen ifall det skulle bli konflikter. Era föräldrar får plugga lite på hästar bara så tror jag ni klarar det superbra!
 
Det bästa med att köpa en egen häst är att man kan få tag i den sorts häst man vill ha. Många av hästarna som lämnas ut på foder har ett lågt marknadsvärde, för de som är värda mer kan ägaren sälja om denne inte vill ta hand om sin häst längre. De kan vara gamla, krassliga, outbildade t ex. Man kan också styra själv över hur länge man ska ha hästen. Precis som du själv är inne på kan en ägare hämta hem sin häst. Det går också lätt att hamna i konflikter om sådant som vem som orsakat skador och vem som ska betala och andra delar i kontraktet.
 
Ja, vi är ju två familjer som äger hästen isåfall. Vad skulle hända om allting blir helt kaos?
Antagligen är de kanske inte 100% redo. Men det kommer dom troligtvis aldrig bli. Det andra alternativet är att vänta tills jag har en egen ekonomi och flyttat hemifrån. ( är 15 nu )

Köp inte en tillsammans. Som gjort att bli konflikter. Vad gör ni om ni tex har olika åsikter om man ska besöka klinik? Det är ju enbart en som kan stå på försäkring etc ..
 
Jag vet flera som hyrt hästar och ponnyer, för att prova på att ha egen. Då har man en bestämd tid som man provar, och ofta brukar man kunna lämna tillbaka hästen tidigare om det inte fungerar.
Det finns t.ex. ridläger som hyr ut resten av året, och även såna företag som hyr ut hästar året om. Många av de hästarna är även till salu.

För två ungdomar som vill prova på, tycker jag det kan vara en bra början. Hellre hyra än fodervärd, känner jag, efter egna dåliga erfarenheter av att vara fodervärd med krånglig hästägare :cautious: Och köpa är förstås också bra, men jag tänker att era föräldrar kanske hellre provar hyra häst en begränsad period först, för att se hur det är att ha häst i familjen. Och då får även ni prova på hur det är att dela häst på heltid, om det flyter på utan större konflikter och så :)

Och ett sista tips gällande konflikter. Prata igenom sånt så mycket ni kan innan, alla tänkbara situationer. Om båda vill tävla samma dag, hur gör ni? Hur gör ni om en av er passar jättebra med hästen men den andra inte gör det och skulle vilja byta häst? Vem får ta hästen på julafton, nyårsafton, midsommarafton etc.? Ska ni betala hälften var av alla kostnader, och isåfall, hur gör ni om en av er tycker att det är dags att ta ut veterinär/hovslagare/kiropraktor/tandläkare/etc och den andra inte tycker det?
Ni kan säkert komma på jättemånga fler situationer som kan leda till osämja, försök ha pratat igenom allt sånt i förväg så minskar risken för storbråk när ni väl har en häst.
 
Ja, vi är ju två familjer som äger hästen isåfall. Vad skulle hända om allting blir helt kaos?
Antagligen är de kanske inte 100% redo. Men det kommer dom troligtvis aldrig bli. Det andra alternativet är att vänta tills jag har en egen ekonomi och flyttat hemifrån. ( är 15 nu )

Jag tycker inte att det är klokt att samäga en häst.
Det är att bädda för konflikter. Man kanske har olika målsättning med ridningen, olika syn på hur hästen ska tränas, när den ska vila, vem som ska få tävla vilken klass när. Hur mycket pengar som ska läggas på utrustning, vilket foder hästen ska ha.
Och som du skriver - tänk om allting blir helt kaos!
Det är nog bättre att ena parten är ansvarig och den andra parten är "medryttare".
Man bör då ha ett tydligt skriftligt avtal om vem som ska ansvara för vad ekonomiskt, när detta kan upphöra.

Foderhäst eller egen - tja, foderhäst är tidsbegränsat och kanske lättare att argumentera för gentemot föräldrarna som är tveksamma.
 
Två personer i vårat stall hade häst tillsammans. De delade allt på 50%, skötsel, mockning, ridning. De bestämde allt tillsammans och tävlade lika mycket.
Men, det var en av dem som ägde hästen. Det för att det skulle, om behov fanns, finnas någon som kunde ta det slutgiltiga beslutet och någon alltid hade yttersta ansvaret och ingen annan kunde säga något.
Det betydde ju också att den som inte ägde hade lättare att sluta om det kom till det men hade i slutänden mindre att säga till om. Detta fungerade för dem båda tills de tillsammans beslutade att sluta med hästar, många år senare.

Man ska aldrig anta att vänskap håller. Aldrig. Speciellt om djur (eller barn) är inblandade.
 
hej! Jag och en kompis har bestämt att skaffa en häst på foder. Vi är 14 och 15 år och har ridit i va 9 år, rider LB dressyr och 90 hoppning. Även varit medryttare samt skött om yngre hästar och påbörjat inridning. Dock har vi inga hästvana föräldrar, men ändå föräldrar som ställer upp, även lite annan häst intresserad släkt. Vi hade tänkt att ha hästen på ett stort stall där vi både kan träna och tävla. Där finns det många väldigt hästkunniga att rådfråga, vid behov.


tycker ni att vi är redo för foderhäst?
Vi är medvetna om kostnaderna.

Någon som har några tips om allt som i innebär att hitta och ha foderhäst?

Jag tycker att det skulle vara fruktansvärt sorgligt om någon tog min älskling ifrån mig. Är det lika bra att köpa en istället? Eller att ha en häst på foder för eventuellt senare köp?
Mina föräldrar tycker det skulle vara lite läskigt att äga häst, för det är ju trots allt dom som äger den.

Vi känner att vi verkligen har tröttnat på ridskole-livet. Vi vill ut och tävla! Medryttarhäst är otroligt svårt att hitta i våra stad, den mdryttar hästen vi haft är en fruktansvärt envis skogsmulle häst, inget för oss.

Tack för svar :)
Två kompisar till mig gjorde så i samma ålder som ni, delade foderhäst. Deras föräldrar kände varandra och avtalade vad som skulle gälla givetvis, men tjejerna skötte hästen och allt runt om den helt själva. Jag upplevde att det fungerade bra, vet inte vad dom tyckte själva men hörde aldrig något negativt.

Detta måste ju vara något som era föräldrar ansvarar för. Var noga med att prata och skriva överenskommelse och köp ingen häst, ta en på foder. Se det som en prövoperiod, en medryttarhäst är inte heller för evigt. Man brukar skriva fodervärdsavtal på 1 år åt gången. En foderhäst är inte eran, vilket gör det lättare att lösa en ev konflikt. Och ni kan lämna tillbaka den om det inte funkar.

Det som avgör om ni är redo är det engagemang, mognad och kunskap. Det handlar inte om hur bra man rider. Men det är fortfarande era föräldrar som måste avgöra det och ta det yttersta ansvaret.

Jag delar ägandet av en häst med min syster sen jag var 15. Det fungerar jättebra men det är mkt tack vare att min syster är väldigt lätt att ha o göra med och väldigt klok. Dessutom var hon vuxen när vi skaffade hästen. Jag skulle inte rekommendera att äga en häst med en kompis.
 
Lite andra saker att överväga:

- Om ni köper häst tillsammans, vad händer om ena parten behöver sälja? Det är inte alltid enkelt att förutspå vad en häst kostar, familjens ekonomi kan förändras osv. Säg att det händer din kompis, och du inte har möjlighet att köpa hennes del av henne och ha råd/tid med hela hästen själv, då tvingas du också att sälja trots att du har råd med din del.

- Vad händer när du blir 18 och myndig? Eller flyttar hemifrån? Hur länge betalar dina föräldrar hästen? Det kan vara tufft nog ekonomiskt i början på vuxenlivet, oavsett om man börjar jobba direkt efter gymnasiet eller om man pluggar vidare, speciellt när man sen flyttar hemifrån. Har man då häst är det ju inte bara hästen i sig som ska betalas utan även resor till och från stallet, vilket i många lägen innebär bil och då skjuter kostnaderna rejält i höjden... Även där kan det ju vara bra att se till att du och din kompis har samma deal med era föräldrar, så inte den ena står och ska betala allt själv som 18-åring medan den andra får hjälp ekonomiskt några år till.

Lycka till, oavsett vad ni beslutar er för!
 
Först är det nog bäst att era föräldrar pratar ihop sig, eftersom det är de som får betala allt... Kan de komma överens? Kanske viktigare än om ni gör det, för blir era föräldrar osams så kan det vara svårt för er att fortsätta som vänner sen. Och det måste finnas både vilja och möjlighet att kunna betala alla omkostnader som blir, inte kul ha en häst som ni vill tävla och träna med men sen har ni inte råd.
Jag och min kompis "lånade" häst tillsammans för 100 år sen, det funkade jättebra, tror inte vi var osams en enda gång gällande hästen. Men hästens ägare fanns med i bakgrunden, hans stall. Föräldrarna hjälpte till med att slå hö, sätta staket mm. Bådas föräldrar, så det blev inget tjafs på det sättet.
Lycka till!
 
Ja, vi är ju två familjer som äger hästen isåfall. Vad skulle hända om allting blir helt kaos?
Antagligen är de kanske inte 100% redo. Men det kommer dom troligtvis aldrig bli. Det andra alternativet är att vänta tills jag har en egen ekonomi och flyttat hemifrån. ( är 15 nu )
Det är stor risk att du förlorar din bästa vän, är det värt det?
Och har du inte råd med hästen ensam så förlorar du den också.
 
Två kompisar till mig gjorde så i samma ålder som ni, delade foderhäst. Deras föräldrar kände varandra och avtalade vad som skulle gälla givetvis, men tjejerna skötte hästen och allt runt om den helt själva. Jag upplevde att det fungerade bra, vet inte vad dom tyckte själva men hörde aldrig något negativt.

Detta måste ju vara något som era föräldrar ansvarar för. Var noga med att prata och skriva överenskommelse och köp ingen häst, ta en på foder. Se det som en prövoperiod, en medryttarhäst är inte heller för evigt. Man brukar skriva fodervärdsavtal på 1 år åt gången. En foderhäst är inte eran, vilket gör det lättare att lösa en ev konflikt. Och ni kan lämna tillbaka den om det inte funkar.

Det som avgör om ni är redo är det engagemang, mognad och kunskap. Det handlar inte om hur bra man rider. Men det är fortfarande era föräldrar som måste avgöra det och ta det yttersta ansvaret.

Jag delar ägandet av en häst med min syster sen jag var 15. Det fungerar jättebra men det är mkt tack vare att min syster är väldigt lätt att ha o göra med och väldigt klok. Dessutom var hon vuxen när vi skaffade hästen. Jag skulle inte rekommendera att äga en häst med en kompis.
Tyvärr är det oftast inte så enkelt att man kan lämna tillbaks om det inte funkar, det brukar vara en hyfsat lång uppsägningstid, eller så börjar uppsägningstid en gälla efter ett år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 122
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 350
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 805
Hästmänniskan Halloj! Hoppas alla mår bra trots de rådande omständigheterna i världen. Jag har gått i tankarna om att skaffa egen häst. Inte just nu...
Svar
7
· Visningar
869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp