Ljuni

Trådstartare
Hej alla bukare!

Jag har en fråga...
Det är så att jag har lånat ut mitt sto för avel.
Nu säger hon som har min häst att hon vill att jag ska skriva över mitt sto på henne då det blir lättare att registrera fölet..
Hon ska få behålla fölet och hästen ska sen tillbaka till mig när fölet är avvant.
Men jag är inte så sugen på att göra så...

Min fråga är då om det verkligen spelar någon roll vem som äger stort.
Hon äger hingsten..

Lite fundersam hur jag ska göra..
 
Sv: Äga sto?

Är det ett HBL s¨behöver du inte skriva över stoet,det räcker med ett "låne" papper där det står att lånaren har rätt att föda upp fölet i sitt namn.
 
Sv: Äga sto?

jag hade INTE skrivit över stoet på henne om jag hade varit du.. då är det ju inte ditt sto längre! och hon kan göra vad hon vill med stoet.... :crazy:

är som dobbis säger om det gäller ett hbl, bara att se till att ni har ett papper där det står att hon är uppfödare till fölet! antingen fodervärdsavtalet eller så skriver man bara henne som uppfödare på reg.ansökan...
 
Sv: Äga sto?

Du ska absolut INTE skriva över stot på henne!! Då är ju hästen hennes och du har inget att säga till om. Hon kan till och med sälja henne......
Ni kanske är överens nu, men mkt kan hända under dräktigheten mm.

När fölet ska registreras så får hästägaren skriva på att fodervärden är uppfödaren till fölet, sedan är det klart. Har själv gjort så. Om man inte gör det blir stoägaren automatiskt uppfödare till fölet.
Men som sagt det är VÄLDIGT enkelt fixat...

Jag skulle nog undra lite vad hon är ute efter när hon säger att du ska skriva över stot på henne......
 
Sv: Äga sto?

Detta är egetligen en lång historia..

Stoet är redan dräktig och ska ha nu i slutet av våren början av sommaren..
Jag är lite skeptisk till det med att hon säger detta nu då hon har haft min häst sen i våras och betäckte mitt sto i sommras då..

Jag älskar min häst och vill inte att något ska hända..
Jag vill inte skriva för mycket här ifall det kommer ut vem det är.
Men en lite halvtråkig historia..

Jag kan ju inget om avel och så, därför jag vänder mig till alla kloka människor här:laugh:

Är tacksamm för allas svar!
 
Sv: Äga sto?

Har hon betäckt ditt sto fast du inte visste eller gett tillåtelse från början ?
Nej du ska inte skriva över hästen på henne .
Mia
 
Sv: Äga sto?

Miaa:
Det är väl lite både och.. Som sagt detta är en rörig historia som jag känner att jag inte kan skriva här då jag inte direkt vill vara elak och peka ut henne ifall någon listar ut vem det är...
Plus att dte är väldigt långt med..

Men ni är änglar allihoppa som svarat!

:bow:
 
Sv: Äga sto?

Är hingsten godkänd eller ej? Är den inte godkänd förstår jag varför hon vill att du ska skriva över stoet på henne...:angel: (Skriv för allt i världen INTE över hästen på hingstägaren.)

;) Krocket
 
Sv: Äga sto?

Jag säger som ALLA andra.. SKRIV FÖR GUDS SKULL INTE ÖVER HÄSTEN PÅ HENNE.. Då upphör alla dina rättigheter eftersom det är hon som lagligt juridiskt äger hästen. Och vilken advokat du än anlitar kommer inte kunna upphäva "köpet". Såvida inte du kan bevisa att du inte var kapabal att ta hand om dig själv = Psykisk sjuk. Endast då KANSKE det kan vara möjligt att få detta upphört i en domstol.
PM´a mig gärna om du vill..
 
Sv: Äga sto?

Men som fler skrivit vad du än gör så skriv inte över någon häst och låt dig inte övertalas för betäcker man någons häst utan att ha ordentligt kontrakt så har man nog även munläder så man kan övertala och tycka synd om mig som står här med en häst med total okänd härstamning tom utan en mor ???

Tråkig situation Mia
 
Sv: Äga sto?

Miaa:

Vad har du vartity med om?!
Det verkar som om du haft riktigt otur!!

Kram på dig!
 
Sv: Äga sto?

Miaa:

Förlåt.. Jag menade inget illa med det..
Bara verkade så..
Men du kanske Har haft världens tur :laugh:
 
Sv: Äga sto?

Är hingsten godkänd eller ej? Är den inte godkänd förstår jag varför hon vill att du ska skriva över stoet på henne...:angel: (Skriv för allt i världen INTE över hästen på hingstägaren.)

;) Krocket


Det låter onekligen som att det gäller en hingstägare som betäckt med sin icke avelsvärderade hingst och som nu läst på regelverket:mad:
 
Sv: Äga sto?

He he..
Jag jag vet inte vad som händer.. Hin har massa konstiga ideer för sig och jag har gått med på en sak men det är inte så stor grej..
Men att bara släppa ifrån mig mitt sto som har full stam gör jag inte bara så där..
Känns så skönt att jag har fått stöttning av er alla!!!:laugh:
 
Sv: Äga sto?

Jag kan ju som sagt inget om avel och hur det funkar så mig kan man nog saga ganska mycket till:crazy:

Men detta tyckte jag lät lit mysko:confused:
 
Sv: Äga sto?

För att få använda sin egna icke avelsvärderade hingst i avel måste du som hingstägare även stå som ägare till stoet.
Ett alternativ är ju att hon skriver på ett leasingavtal av ditt sto.
Problemet är ju dock att det leasingavtalet skall tecknas innan stoet betäcks för att det skall vara lagligt (om jag inte är helt felunderrättad).
 
Sv: Äga sto?

För att få använda sin egna icke avelsvärderade hingst i avel måste du som hingstägare även stå som ägare till stoet.
Ett alternativ är ju att hon skriver på ett leasingavtal av ditt sto.
Problemet är ju dock att det leasingavtalet skall tecknas innan stoet betäcks för att det skall vara lagligt (om jag inte är helt felunderrättad).

AHA, det förklarar ju saken.......
Bra tycker jag att det nu blir lite svårare att "buskavla" helt ohejdat...

Till TS, vad du än gör så skriv inte över hästen på henne/honom......
 
Sv: Äga sto?

Hej alla!

Loggade in på min sida här som jag inte vart inne på på evigheter.

Blir glad än idag när jag läser era kommentarer!
Tack!

Tyvärr slutade allt otroligt dåligt och jag fick ta bort mitt sto förra året pga denna hemska människa!

Det avr mycket tjafs och strul med denna människa och när jag äntligen fick hämta hem mitt sto var hon bara skinn och ben och hovarna såg förskräckliga ut, även bockhov.

Gjorde allt för att rädda henne (iaf sa vet + spec hovslagare att jag gjort allt jag kunde).
Mitt underbara vackra sto!Min duktiga häst!
Helst förstörd var hon!

Detta var en otroligt jobbig period och sörjer fortfarande henne.

Tack alla igen förera ord! Det vämer fortfarande som sagt!

Nästa vecka ska jag åka till ett försäljningsstall och se om jag kan hitta en ny kompis (dock kan ingen ta hennes plats).

Hoppas nioch era hästar har det bra!

Kram till er!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 661
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 212
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp