Ägarbevis

Frida_s

Trådstartare
Jag har en tvåårig hingst, korsning med "okänd" härstammning. Denna köpte jag förra året billigt av en hästhandlare då det är en mycket trevlig liten häst.

Nu i vår har jag för avsikt att registrera honom och inskaffa hästpass. Då är frågan, det ägarbevis som ska medfölja när papperna till pass skickas in, hur går jag tillväga för att skaffa ett sådant?

Det finns inget kvitto på att jag köpt hästen och det finns inga papper någonstans som överhuvud taget säger att han existerar, han är ett resultat av hästhandlarens egen avel, på hästar utan papper..

Vore tacksam för hjälp :)

Frida
 
Jag köpte en häst som var oregistrerad. Visserligen fick jag ett kvitto, men det behövde jag inte visa upp när jag tog ut en Id kontrollant för att göra en id kontroll på hästen som används till underlag för pass, (men jag vet inte om det var för att hon kände tjejen som jag köpte hästen av som jag inte behövde visa upp kvittot). Sedan behöver du ta ut en veterinär som åldersbedömmer hästen. Där behövde jag inte heller visa kvittot.
Och så måste hästen registreras innan du skaffar hästpass, så jag tycker att du ska ringa den avelsförening som du ska registrera hästen i och kolla med dom hur du ska göra. Jag tror att det säkert går att lösa.
Lycka till.
 
När du skickar åldersintyg o ID pappret till föreningen för reg o pass så skickar du med ett papper där du skriver upp varifrån du köpt hästen, med telefonnummer o allt.
Det fick jag göra o jag ringde o frågade hos ASVH. Skulle även skicka bilder, så det gjorde jag.
Ägarbevis får du sen när du registrerat honom.
 
vadå? bilder på hästen??

jag ska regga min om typ 2 månader.
(o pass) men har ej hört att man ska skicka bilder.
räcker det att skriva lapp varifrån hästen är köpt, fick uppfattningen att man ska ta kopia på kontraktet!?
 
om man har ett kontrakt skickar man med en kopia. men här hade dom inga papper alls, varken kontrakt eller kvitto.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, jag köpte en ponny nyligen och de jag köpte av hade inget ägarbevis (dock kvitto). Jag ringde till SPAF och frågade hur jag skulle...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: Tacitus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har en häst på prov, import från Lettland. Den har ett Lettiskt hästpass, då behöver jag inte, om jag förstått det rätt, fixa...
Svar
0
· Visningar
1 161
Senast: Thrillie
·
T
Ekonomi & Juridik Jag försöker hjälpa min granne. Hon har köpt ett appaloosa sto för snart 2 år sedan. säljaren sade då att papper var inskickade till usa...
Svar
10
· Visningar
1 690
Senast: titri
·
S
Hästmänniskan Hej! I januari 2010 har jag ägt mitt kallblod i 7 år. Köpte honom utav min dåvarande ridinstruktör samt en av min mammas bästa...
Svar
7
· Visningar
1 214
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp