Bukefalos 28 år!

Hästpass/Ägarbevis

Thrillie

Trådstartare
Hej!
Jag har en häst på prov, import från Lettland. Den har ett Lettiskt hästpass, då behöver jag inte, om jag förstått det rätt, fixa ett nytt svenskt pass då Lettland är med i EU?

Det står ingen ägare i passet men det finns en sida för "Change of ownership". Jag har aldrig köpt en häst tidigare så jag vet ingenting om ägarbevis och liknande. Man måste ju ha något som styrker att man äger hästen? Räcker det med köpekontraktet?

Läste någonstans att man kunde skicka in köpekontrakt + passnummer för att registera ägarbytet. Men vart ska man skicka in det då när man inte har hästen registrerad i Sverige?

Jag är verkligen helt "lost" i detta och uppskattar all hjälp.

Det kanske låter nu som jag inte borde ha häst, men jag har faktiskt tillräckligt med kunskap för att ha en häst, det är bara denna bit som gör mig förvirrad :o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ska tilläggsregistrera en import utan stam. Passet ska alltså in till SH. Sen har jag två val: 1) Id-kolla häst mot pass, fyll i...
Svar
15
· Visningar
1 986
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 797
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Min kallblodstravares hästpass är borta & kopian jag hade på det som skickades in till ridsport har försvunnit på posten (klantigt jag...
Svar
4
· Visningar
1 349
Senast: Spirit
·
Hästmänniskan Har köpt en shettis som jag inte hade räknat med egentligen. Men hon trivs bra här och vi trivs med henne! Nåja, att bara få passet...
Svar
12
· Visningar
2 594
Senast: Minstral
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp