får ej papper på köpt häst

T

titri

Jag försöker hjälpa min granne. Hon har köpt ett appaloosa sto för snart 2 år sedan. säljaren sade då att papper var inskickade till usa för registrering och att de skulle komma efter någon månad. detta står även i kontraktet. Papperen kom aldrig. efter mycket tjat så skickade säljaren språngsedeln till henne. så papperet har aldrig varit inskickat. Vi skickade in papperet och fick då till svar att hon ej går att registrera pga att mamman till hästen inte är reggad i usa.

Nu har säljaren lovat att fixa detta. men inget händer. Och kostnaderna bara ökar och ökar.... hur ska man lösa detta? Hästen är inget värd utan papper. så att registrera som okänd härstammning är inte ett alternativ. då hon är tänkt att gå i avel.

kan man häva köpet? eller få säljaren att bekosta papperen? eller får min granne helt enkelt bita i det sura äpplet?
 
Sv: får ej papper på köpt häst

det enda ni kan gora ar att hanvisa till kontraktet och tala med en jurist. agaren till stoet maste alltsa regga stoet i usa innan ni kan fa ngt gjort .. bast ar att tala med en jurist som ar duktigt pa hast saker..
jag formodar att din kompis inte vill lamna tillbaka hasten hon kopte. men forstar att du vill ha papper ocksa.. och jag vet allt om hur kostnaderna gar up om man inte for ngt. tyvarr finns det uppfodare som inte ar helt "kosher". Jag skulle ocksa kontakta den svenska apha organisationen och lamna dem uppgifter om denna person som saljer oregistrerbara apha. lycka till.
 
Sv: får ej papper på köpt häst

ja. vi har pratat med aphc i sverige. och tyvärr så är detta en känd människa i dessa kretsar med ett gott rykte :( detta gör historien ännu tråkigare. så då är det bara att hitta en jurist att prata med då?
 
Sv: får ej papper på köpt häst

Vad kostar det att regga en häst i USA? kan ni be om mammans papper och hjälpa säljaren med att skicka in det också?

Skulle det kosta någon hundring skulle jag välja att hellre bekosta reggningen av både mamman och hästen din granne köpt, istället för att chansa med jurist och kanske inte vinna.
 
Sv: får ej papper på köpt häst

vet inte med apha men i aha (araber) kan det kosta upp till 150 dollar.. det ar en tusenlapp.. men grannen skall ju inte behova betala det.. det ar stoagaren som skulle sta for den kostnaden.. men ditt forslag ar sakert billigare an att anlita jurist etc. MEN skulle stoagaren ga med pa detta..

Till TS, om du inte har ngt emot det, kan du pm namnet pa stoagaren? kanner en person som detta kan stamma in bra pa.. och i sa fall har jag lite info for dig.. PLUS om mojligt kan ni finna ut om hon har salt andra fol fran denna stoet och dessa personer har haft problem med papper ocksa?? I sa fall skall det anmalas till APHA i sverige och till USA. Sen spelar det ingen roll hur valkand hon ar och hur omtyckt hon ar.. Du har alltid ratt att framfora klagomal till apha/den svenska registret .
 
Sv: får ej papper på köpt häst

Det är dyrt, håller helt med. Och självklart Borde dte inte vara köparen som ska stå för det. Frågan är bara, vad är bäst?

Kanske kan grannen (om intresse finns) be om ett av hennes föl i ersättning? (förslagsvis från samma sto så vet man att mamman är reggad... :S)
 
Sv: får ej papper på köpt häst

150 dollar var billigt. kostnaden för att regga stoet är uppe i 500 dollar. + registrering av mamman. tyvärr så måste man ha underskrifter på papperen av ägeren till mamman och på språngsedeln för stoet. samt DNA analys på föräldrarna.
 
Sv: får ej papper på köpt häst

Ja det var verkligen inte billigt!
Då är det inte aktuellt att köparen betala det.
 
Sv: får ej papper på köpt häst

Man ska aldrig köpa under omständigheter där papperna inte är färdiga. Speciellt inte med raser som har sin huvudorganisation i annat land. S

Säljaren verkar vara en hal fisk, kanske till och med en riktig hästhandlare, om ni förstår vad jag menar;-) Jag är själv verksam i näringslivet och det ända som verkar få leverantörer att fatta att de ska leva upp till sina åtagande är att börja lägga kostnaderna på dem som uppstår. I detta fall är det solklart att köparen ska träffa en jurist och se över sina möjligheter rent juridiskt. Jag kan lova om köparen har rätten på sin sida så kommer det bli annat ljud i skällan.
Hoppas det löser sig och att säljaren lever upp till sina åtagande. Tyvärr är många människor alltför snälla och det utnyttjas alltid av fel personer.
Låt oss höra hur det går.
/ En annan appaloosaägare
 
Sv: får ej papper på köpt häst

Jag skulle aldrig köpa en häst som inte har sina papper klara för man kan aldrig lita på att säljaren verkligen fixar papper. Så enkelt är det. Man får inte vara blåögd idag för många är idag riktigt lömska.

Jag tror nog att din kompis får räkna med att fixa de där papprena själv för säljaren verkar ju uppenbarligen inte vilja hålla sitt ord? Kontakta en jurist, kanske finns det något att göra? Men annars är ett tips till en annan gång att inte köpa en häst utan klara papper. Förstår inte ens varför man säljer en häst utan papper?
 
Sv: får ej papper på köpt häst

att man köper ett appaloosa föl utan klara papper beror på att det kan ta väldigt lång tid för amerikanska föreningen att fixa ett registreringsbevis. Så hon påstod att det var inskickat men inte kommit tillbaka än. chipmärkningsrapport och allt fanns, så hon trodde på säljaren tyvärr. så det är något både hon och jag fått lära oss av det här.

det är synd att hon inte kan fixa papper uten förra ägarens underskrifter. det får nog bli att åka dit och knacka på och inte åka förens papperen är påskrivna. så får man lösa allt annat efter det. men det blir en 60 mils resa :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 534
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 591
Senast: Similitude
·
Ekonomi & Juridik Köpte häst till dottern men vi kände ganska snabbt att hästar inte passar oss. Vi hävde då köpet (enl sälj kontraktet) Men nu har...
2
Svar
24
· Visningar
4 457
Ekonomi & Juridik Jag har köpt en häst där alla papper skall vara inlämnade för pass, och i köpekontraktet står "Hästens registreringshandlingar är...
Svar
5
· Visningar
1 294
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp