Ägarbyte i passet

F

_flugan_

Jag har nyss köpt en ponny:love: och då är det ju en del små saker som måste fixas.:angel: Kollade nyss i ponnyns hästpass och där står fortfarande att det är den förra ägaren som äger henne.

Över står det : Vid byte av ägare, skall enligt svenska regler, ägarbeviset omedelbart lämnas till den avelsorganisation eller rasförening som utfärdat det tillsammans med uppgifter om den nye ägarens namn och adress för omregistrering. Passet skall därefter vidarebefodras till den nya ägaren.

Är det något som vi ska göra nu? Ska man skicka in hela passet?
Var det igentligen den förra ägarens uppgift?:smirk:
 
Sv: Ägarbyte i passet

Ägarbeviset ska skickas in, påskrivet av både säljare och köpare.
Det är nog ditt ansvar att det blir gjort eftersom det är din häst.

Ägarbeviset är det papper som ligger i passet. Finns det inget får fd ägaren leta upp det, eller så får ni prata med er avelsförening.
 
Sv: Ägarbyte i passet

Jo men ägarbeviset har vi och det är rätt, det är i passet som det står fel, i själva boken.
 
Sv: Ägarbyte i passet

Ja men det är är bara ägarbytet som ska finnas med rätt uppgifter.
Vad jag vet så får man bara ett pass/häst, alltså kan man inte skicka in och ändra det.

Ägarbeviset ska ju stämma med de nya uppgifterna, samt så ska det fyllas i i passet på rätt blad, när hästen såldes.
 
Sv: Ägarbyte i passet

Man ska väl kontakta sv ridsportsförbundet i vilket fall och betala 300 spänn vid ägarbyte? det står iaf på baksidan av licenspappret om jag inte minns fel x)
 
Sv: Ägarbyte i passet

Orkar inte skappa en ny tråd hoppas det går bra att jag frågar här,..om det är foderhäst och den förra ägaren står på lincensen måste det ändras då? :crazy:
 
Sv: Ägarbyte i passet

Den som står som ägare på hästen ska stå som ägare på licensen också, alltså ska man byta.

Om du som fodervärd inte använder licensen så behövs det väl inte genast.
 
Sv: Ägarbyte i passet

Jag har nyss köpt en ponny:love: och då är det ju en del små saker som måste fixas.:angel: Kollade nyss i ponnyns hästpass och där står fortfarande att det är den förra ägaren som äger henne.

Över står det : Vid byte av ägare, skall enligt svenska regler, ägarbeviset omedelbart lämnas till den avelsorganisation eller rasförening som utfärdat det tillsammans med uppgifter om den nye ägarens namn och adress för omregistrering. Passet skall därefter vidarebefodras till den nya ägaren.

Är det något som vi ska göra nu? Ska man skicka in hela passet?
Var det igentligen den förra ägarens uppgift?:smirk:

Det hästägarbevis som säljaren har, ska precis som tidigare skrivits skickas in påskrivet av både säljare och köpare (tror ansvaret ligger på köparen). När detta gjorts så får köparen tillbaka ett nytt hästägarbevis och där brukar också finnas en klisterlapp med den nya ägarens uppgifter som ska klistras in i passet på "ägaresidan".

Har hästägarbeviset skickats in påskrivet av er båda?
 
Sv: Ägarbyte i passet

Man ska väl kontakta sv ridsportsförbundet i vilket fall och betala 300 spänn vid ägarbyte? det står iaf på baksidan av licenspappret om jag inte minns fel x)

150 kr kostade ägarbytet hos ASVH när jag köpte ny häst för två månader sedan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 817
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har läst och läst i en massa trådar nu, men inte hittat mitt svar, så nu gör jag en tråd i förhoppning om att någon kan hjälpa...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: Domino_s
·
E
Hästmänniskan Har jag gjort nåt alldeles galet nu? Har köpt en frieser, och vid köpet medföljer en gulgrön stamtavla, vilken skall skickas in för att...
Svar
2
· Visningar
1 597
Senast: kitty79
·
Ekonomi & Juridik Ja, nu är köpet av min nya häst snart klart. När jag köpte min förra häst, en islandshäst, så sköttes inskickning av papper...
Svar
8
· Visningar
1 678
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp