äggkläckningsmaskin? Tips!

eldkyss

Trådstartare
Hej på er! Vi skall göra ett försök att kläcka fram kycklingar. Vad jag har förstått behöver man en äggkläckningsmaskin och en värmelampa som dom kan gå under när dom kommit ut? Stämmer detta? Skulle vilja ha tips på vad man kan få tag på en inte allt för dyr äggkläckningsmaskin.:)
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Bäst är att hönor ruvar fram sin avkomma själv. Då behöver man inte bry sig om några maskiner ö h t.

Har du en ras som inte vill ruva?

LIA
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Jag har ingen sort alls för tillfället. Men den rasen jag vill ha (rhode island) Är inte så lätt att få tag på här i bohuslän. Vi har fått tag på en uppfödare som säljer ägg däremot.

Tycker det verkar spännande med att kläcka fram själv även om det inte är de mest naturliga.
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Nej, det är inte ett dugg naturligt. ;)
Dessutom är det även andra fördelar än kostnadsbiten med att tillämpa naturlig kläckning.

Btw, har du kollat in lantraserna? Det finns t o m från Bohuslän! :idea:

LIA
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Det handlar inte så mkt om någon kostandsbit överhuvudtaget. Det handlar mer om ett stort intresse för just denna rasen då vi av tidigare erfarenheter är väldigt förtjusta i just RIR hönsen.
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Ville peka på ett för hönsen bättre alternativ som dessutom sparar in tusenlappar.
Sorry!

LIA
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Fast vadå bättre alternativ för hönsen?!
Jag har genom åren kläckt fram ett par generationer kycklingar och det har gått alldeles utmärkt och varit ett finfint alternativ för ALLA inblandade!
Varför skulle det vara ett dåligt alternativ för hönsen att kycklingar kläcks i maskin?!

De stora fördelarna med maskinkläckta kycklingar tycker jag är att man kan planera kläckningen så att den passar bra med både väder, årstid och ev. semester eller liknande.
Samt att det är MYCKET lättare att få maskinkläckta kycklingar riktigt, riktigt tama!

När sedan en jättetam höna ruvar fram sin första egna kull så lär sej ju hennes kycklingar att människor = trevliga!
Medan att kläcka fram kycklingar ifrån en "försiktig" höna ger kycklingar som för varje generation blir mer och mer "försiktiga".

I det första skedet behövs:
* En bra kläckare med ordentlig termostat och gärna även en möjlighet att läsa av luftfuktigheten (OBS! Håll noga koll på temperaturen de sista dygnen! När kycklingarna börjar röra sej inne i äggen stiger temperaturen snabbt och blir dödlig om termostaten inte själv reglerar detta!)
* En värmelampa och en liten vattenautomat, ett fat som står stabilt och har låga kanter samt tex en stor pappkartong som "bostad".
* De första dagarna brukar vi ha enbart tidningspapper i botten, men ganska snabbt går vi över till att ha ett tunt lager finkorning sand ovanpå tidningarna. Dels för att det gör att bajset inte riskerar klibba fast på kycklingarnas fötter, dels för att även små kycklingar gillar att krafsa, picka och pilla i sej fint grus för matsmältningens skull.
* Vi brukar ge hårdkokt, söndersmulad äggula de första dagarna, men det finns även bra kyckling-start foder på ex Granngården.

Lycka till!
/Swat
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

ja det är möjligt, men ja tror inte att dom som föds fram i maskin mår så mkt sämre. Det var färdiga kycklingar som vi ville ha från början av just rasen RIR men tyvärr så hade han inga till salu utan endast ägg och eftersom vi så gärna vill ha denna rasen så blev vi lite nyfikna på de här med att kläcka fram själva:)
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

okej vi har nu beställt en maskin från lantbutiken så här står det om den

Maskinen är utrustad med en värmeslinga, det finns en fläkt för luftcirkulation och fuktfördelning och en förinställd pålitlig ny termostat.
Flyttbara mellanväggar för anpassning till äggens storlek, man behöver inte byta äggback för att ruva mindre eller större ägg.
Fukt tillföres maskinen genom att ljummet vatten hälls i en behållare på kläckarens botten.

Den är halv automatisk så man få vända äggen själv.

Sedan när dom kommit ut ur äggen skall dom gå i en liten bur inomhus då med en avsedd värmelampa? när är dom mogna att flytta ut i hönshuset?
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Ett bättre alternativ för hönsen när dom är kycklingar. Naturligt nog.

Dina teorier om planering och tama kycklingar håller jag inte med om, men var och en blir ju salig på sin tro.

LIA
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Nu har du visserligen redan fått tag i ägg vad jag har förstått men annars har även min mamma RIR och säljer säkert ägg om du skulle vilja ha.. Vi bor i Uddevalla.
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

har hon:o jo jag har fått tag i ägg. Men har din mamma färdiga kyclingar att säla tror du? ett par tre st?
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Hon har inte börjat att kläcka några ännu..
Men om du är intresserad av att få längre fram så kan du få hennes mail.. Så får vi se om hon får några som hon vill sälja av.
PM:a isåfall :laugh:
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

okej , ja tack det är mkt möjligt! Får se vad jag får själv, kanske bara blir tuppar om man har riktigt otur:D
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Fast MOTIVERA varför det är BÄTTRE för hönsen att kläckas av en ruvande höna än av en maskin?!

Det är naturligare ja, men BÄTTRE?

Och hur menar du med att du inte "håller med" om mina "teorier" om planering och om att få kycklingar tama?!

Du KAN inte planera när en höna skall ruva! Alltså kan det vara svårt att veta hur man skall planera sin säsong!
Med kläckaren kan man optimera så att kycklingarna kläcks när jag tex har semester.

Skall jag ha några "trädgårds-höns" för nytta och nöje så har jag hellre tama, trygga hönor som gillar att umgås och hanteras! För ALLAS skull!
I motsatsen till höns som kläckts av dåligt tama hönor i många generationer vilket gör dem rädda och stressade av hantering.
Har jag några hönor i trädgården så vill jag ju kunna "umgås", klappa, kela med dem... Inte bara "titta på dem" på håll och få ägg!

/Swat - salig i tron att maskinkläckta, tama, trädgårdshönor har det minst lika bra som hönor framruvade av hönor!
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Måste bara hålla med ang de här med tama höns

jag vill absolut ha tama,lugna och trygga höns. Vi vill ha dom som sällskap och det här med äggen ser vi endast som en bonus.:laugh:

Vore urtrist med vettskrämda och skygga höns som sticker så fort man visar sig.

Så det låter bra de här med att dom är ännu lättare att få tama när man har dom från första början och det säger ju sig självt igentligen. :)
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Kycklinag är ju så "enkla" att de präglas på det första de ser!
Är de hos en höna så ser de hönan, är de hos en människa så ser de en människa. Enkelt!

Lägger man tid och energi på dem när de är små så får man igen detta många gånger om när de växer upp!

/Swat
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Fast MOTIVERA varför det är BÄTTRE för hönsen att kläckas av en ruvande höna än av en maskin?!
Inte kläckningen så mycket som den första tiden i livet (räknat från sista dagarna innan kläckning). Om du kan höns vet du vad jag menar.

Och hur menar du med att du inte "håller med" om mina "teorier" om planering och om att få kycklingar tama?!

Du KAN inte planera när en höna skall ruva! Alltså kan det vara svårt att veta hur man skall planera sin säsong!
Med kläckaren kan man optimera så att kycklingarna kläcks när jag tex har semester.
"De stora fördelarna med maskinkläckta kycklingar tycker jag är att man kan planera kläckningen så att den passar bra med både väder, årstid och ev. semester eller liknande."
Man kan med små knep påverka när egentliga ruvningen börjar, även om man inte kan bestämma det i större grad för respektive höna. Men man kan välja att lägga ägg till en höna som ruvar, vanligen tidig vår, som man tycker passar som individ, i tid etc.

Hur planerar du kläckningen så den passar med vädret??? Vad vet du om vädret tre veckor efter det att du lagt in äggen?
Jag förstår inte din "planeringsfixering". Vad spelar din semester för roll i sammanhanget? Hönsen och kycklingarna klarar sig alldeles utmärkt på egen hand, även om du är bortrest. Till skillnad mot ruvmaskiner. :angel:

Skall jag ha några "trädgårds-höns" för nytta och nöje så har jag hellre tama, trygga hönor som gillar att umgås och hanteras! För ALLAS skull!
I motsatsen till höns som kläckts av dåligt tama hönor i många generationer vilket gör dem rädda och stressade av hantering.
"När sedan en jättetam höna ruvar fram sin första egna kull så lär sej ju hennes kycklingar att människor = trevliga!
Medan att kläcka fram kycklingar ifrån en "försiktig" höna ger kycklingar som för varje generation blir mer och mer "försiktiga"."
Fel! Djuren blir vad man gör dom till. Inget hindrar att man får handtama och trygga hönor som är "hönsruvade". Jag vet inte vad du har för erfarenheter, men det verkar fattas en del vad gäller naturlig hönsskötsel.
Jag kan ge dig hur många exempel som helst på tama och trevliga hönor (och tuppar) som är "hönsruvade".


Kycklinag är ju så "enkla" att de präglas på det första de ser!
Är de hos en höna så ser de hönan, är de hos en människa så ser de en människa. Enkelt!
Enkelt, men fel. Du åsyftar andra fågelarter. Kycklingarna börjar präglas på hönan redan innan dom kläcks via hennes "pratande". Präglingen/tillvänjningen till människan kommer succesivt efter kläckningen.

LIA
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Cs218
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 156
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 574
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp