äggkläckningsmaskin? Tips!

Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Hönsen blir som sagt vad man gör dom till. Det hänger inte på naturruvning eller maskiner.

LIA
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Nu vet jag inte hur många generationers höns du levt med...

Men den av mina höns som blivit äldst avlivades för ett antal år sedan, då 17 år gammal!
Hon var i rakt nedstigande led en dotterdotter till min första egenkläckta kull - med maskin.

Så jag VET att höns blir vad man gör dem till!

Jag har velat planera mina kullar eftersom jag vill vara med och se kycklingens hela uppväxt OCH hantera dem OCH vänja dem vid människor.
Du kan ALDRIG planera när en höna skall bli "sur" - som vi kallar det när hon börjar ruva!
Ljuset måste vara rätt, temperaturen måste vara rätt, hönan måste vara i rätt "stämning" osv.

När en höna väl väljer att lägga sej så kan du visst lägga till ägg, men eftersom du har erfarenhet så vet du även att hönor kan "komma av sej" och kliva av nästan fullgångna ägg!
Det enda du kan styra är OM hon skall ha några ägg att ligga på eller ej!

Genom maskinkläckning och planering så kan man välja att ha kycklingar som är lagom stora att börja ha ute när vårsolen värmer, när gräset är skirt och små kusar och kryp börjar röra på sej! Kycklingarna är sedan lagom stora, tama och lätta att ha att göra med när man kan börja ha dem ute mer permanent när högsommaren kommer och vi kanske vill åka på semster.

Visst präglas kycklingar på hönan även innan kläckning, men du kan ju lätt flytta nykläckta kycklingar till en annan höna - som har lika gamla kycklingar - utan att få problem! Så frågan är ju vilken präglingsperiod som ger mest bestående effekt?!

Nej! Jag ser fördelar i att både kläcka kycklingar i maskin OCH kläcka fram kycklingar "naturligt" OM man gör det med redan tama, balanserade hönor!

/Swat
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Så jag VET att höns blir vad man gör dem till!
Då förstår jag inte din inställning att naturruvade kycklingar/hönor inte kan bli tama och lugna. :confused:

Vi har valt att ha våra höns "halvtama", eftersom vi inte är intresserade av att gulla med dom. Trots det har vi nu en tupp och en höna som, varje gång vi kommer in i hönshuset, hoppar upp på våra fötter(!) och sitter där medan vi är därinne. Vill vi, så kan vi låta dom kliva över på handen och flytta dom till axel eller huvud. Andra gillar att bli kliade på magen. Detta trots att vi inte gjort något för att göra dom handtama. Så det är lätt att tänka sig resultatet om vi jobbat med det!

Man kan inte tvinga hönor att börja ruva, men man kan få dom att börja värpa och därmed vilja ruva tidigare med articifiellt ljus eller också skjuta fram starten något, vilket är vad jag sa. Hönorna, jag talar om lantraser och inte fabriks eller tävlingshöns, börjar naturligt att ruva tidig vår. Alla dock inte samtidigt, varför man kan välja ruvhönor som passar i tid. Mycket riktigt så bestäms också tidpunkten av flera andra faktorer, bl a vårens faktiska ankomst och vinterns hårdhet. I år blev det därför ovanligt sen start.
Men äggen kläcks under våren vilket ju är vad du vill, så vad är problemet?

Jag förstår fortfarande inte vad din semeter har för betydelse i det här fallet? Antar att du har någon som sköter hönsluckan under tiden?

Nej, jag har, vad jag kan komma ihåg, aldrig varit med om att hönsen gått av nästan fullgångna ägg. Tvärtom ligger dom hårdare mot slutet för att inte alls lämna redet sista dygnen. Men det har kanske med hönssorter att göra?

Kycklingar känner igen språket, därför accepterar dom även andra hönsmammor tack vare att präglingen inte är lika hård som hos många andra fågelarter. :) Å andra sidan finns det dom som aktivt samarbetar med sina kullar.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

jo det tror ja med att dom blir vad man gör dom till. När vi hade denna rasen tidigare så köpte vi dom som kycklingar men dom blev så tama så:)
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

jo ja undrar hur länge man kan förvara äggen i vanlig rumstemp i väntan på maskinen? Den skall komma i nästa vecka.. leveransen hade blivit försenad. Jag vänder på dom varje dag.
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Jag har faktiskt haft mina i kylen - och vänt dem - i väntan på att jag skall få ihop så många som jag vill lägga i maskinen.

Sedan plockar jag ut dem i rumstemp något dygn innan.

Vissa av mina ägg har säkerligen varit närmare 3-4 veckor innan de lagts för kläckning och resulterat i kycklingar.

/Swat
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

okej, men tror du dom far illa av att stått i vanlig rumstemp? :crazy: Vi har haft dom i nio dagar hittils.
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Det kan jag faktiskt inte svara på...
På sommaren värper ju hönorna ihop ett antal ägg innan de lägger sej och ruvar och då ligger de ju i "värme" under den tiden.
Tipset är dock alltid att lägga lite fler ägg än det antal kycklingar du vill ha!
Sannolikheten att något/några ägg är obefruktade, att någon kyckling dör osv är ganska stor.

När äggen legat en vecka - tio dagar i maskinen kan du sedan genomlysa dem och se vilka som utvecklas bra och om några är tomma.

Lycka till!
Swat
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

nu är maskinen igång och har hunnit ligga i nu i ca 4 dagar :) På torsdag skall vi lysa dom:) skall bli spännande! Men jag undrar sedan när dom skall ut ur maskinen efter ett dygn vad är bra att förvara dom i då? Vilket underlag? Spån? Vad skall ja ge dom i vatten och mat i för att dom inte skall dunkna? Äggkopp??
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Jag brukar ha dem i en kartong med en värmelampa i ena hörnet - så att kycklingarna själva kan välja om de vill ha värme eller ej. Håll koll på temperaturen!

De första dygnen har jag tidningspapper i botten, men efter ett par tre dygn brukar jag gå över till finkorning sand.
Dels för att det gör att bajset inte riskerar klibba fast på kycklingarnas fötter och dels för att kycklingarna behöver sand för sin "matsmältning".
Städa ofta och håll koll så ingen kycklling blir risig i magen!

Vad gäller mat och vatten så brukar jag ge hårdkokt äggula de första dygnen. För att kunna smula gulan riktigt fint brukar jag pressa den genom en te-sil.
Efter några dygn börjar jag blanda äggulan med kycklingfoder - som jag krossar i en mortel för att det skall bli små, små bitar.
Ibland kan man behöva "picka" lite med ett finger på maten för att kycklingarnas "pickreflex" skall hicka igång.

Vatten får man vara väldigt försiktig med!
Själv brukar jag ta ett espresso-kaffekoppsfat och en medicinmugg ;)
Fyll medicinmuggen med vatten, sätt fatet ovanpå, vänd på allt! Ta sedan en tändsticka och lirka in under medicinmuggskanten.
Du har nu byggt en enkel vattenautomat!

För att få kycklingarna att hitta vattnet så brukar jag klippa ner små, små bitar av gräs som får flyta i vattnet - rörelsen lockar till pickande.

Sedan gäller det att kontrollera ett par ggr/dag så att alla kycklingar är pigga, friska, rörliga och rena i rumpan. En kyckling som blir risig i magen kan kladda igen i rumpan och då behöver man snabbt tvätta den där så att det inte blir stopp någon längre tid! Använd en tops och ljummet vatten!

Sedan vänjer jag även mina kyckllingar vid mina händer - genom att pyssla med dem och även genom att bara sitta med händerna i lådan så de kan lägga sej och sova i/under händerna om de vill.

/Swat

Ps. Håll TOK-koll på temperaturen i kläckaren de sista dygnen då det rätt blir för varm när kycklingarna börjar röra sej inne i äggen!! För hög temp riskerar skapa både fotskador och i värsta fall död.
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Oj vilka bra tips du har!:laugh: Jag skall använda mig av precis samma metoder som du gör för detta verkar verkligen vettigt. Vart köper jag sanden som dom skall ha som underlag?

Finna det något kycklingfoder som du kan rekomendera?

En annan sak jag undrar är den maskinen som jag har håller konstant 100 farenheit.Detta står även i broschyren som man fick med till maskinen att den skall hålla denna tempen. Det står även att när kycklingarna kläckts så skall dom vara kvar ytterligare ett dygn i maskinen men då håller ju maskinen fortfarande 100 farenheit? Är det för varmt?
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Jag har haft förmånen att få kläcka fram ett antal kullar och metoden har fungerat bra :)

Jag har inte köpt sand utan varit ut och grävt fram några liter :) Bor vid skogskanten så här finns ingen risk för att normal "skogs-sand" skall vara farlig eller "förorenad".
Gissningsvis kan blomjord fungera...men just fina sandkorn behövs i kycklingens kräva på lite sikt.

Jag brukar köpa kycklingfoder - kravmärkt om det finns - på Granngården.
Till en börjarn brukar jag dock krossa det lite extra för att bitarna är stora för små pyttisar.

100 f är ungefär 38 c vilket är den temp man brukar rekommendera till kycklingar.
Viktigt är dock att kontrollera ofta för - som jag skrev - rörliga kycklingar i/utanför ägget = ökad värmeproduktion.

Jag behåller kycklingarna i maskinen tills de är helt torra! Sällan ett helt dygn, men i alla fall ett antal timmar.
Sedan tar man ut dem, hanterar dem lite så man ser att de är friska och har rätt form på fötter/tår/ben och en analöppning. (Känns som att jag tjatar lite om detta, men det händer att kycklingar föds utan och då bör de avlivas så snart som möjligt då det snabbt blir plågsamt fr dem!!)

Lycka till!
/Swat
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Tror du att jag kan använda sand från en sandstrand vid havet? Eller är den för finkornig?

Okej men då skall ja också köpa de fodret på granngården :)

Jag men det är bra att veta att man kan hantera dom lite försiktigt efter att dom blivit torra så man vet att dom är väl utvecklade:)
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Jag skulle nog undvika havssand... Mest för att jag är rädd för att det kan vara salt i sanden... Men så kanske inte är fallet?

Gräv då hellre lite i skogen - gärna i en sandmo - och använd det!

Du får visa bilder när de små har kläckts!

/Swat
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

jo ja undrar hur länge man kan förvara äggen i vanlig rumstemp i väntan på maskinen? Den skall komma i nästa vecka.. leveransen hade blivit försenad. Jag vänder på dom varje dag.

Det optimala är faktiskt en lätt fuktad bädd i ett svalt utrymme.Med liggande ägg.
Jag skulle inte ha dem i rumstemperatur, inomhus.
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Ps. Håll TOK-koll på temperaturen i kläckaren de sista dygnen då det rätt blir för varm när kycklingarna börjar röra sej inne i äggen!! För hög temp riskerar skapa både fotskador och i värsta fall död.

Ja, det problemet behöver man inte tänka på om man låter hönsen ruva själva.:idea:
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

ja det har du nog rätt i att det är ju salt i sanden:o okej men ja skall se vad ja kan lyckas gräva fram :)
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

okej då återstår det att se vad det blir av detta:laugh: Faktum är att att jag vart i kontakt med en hönbsuppfödare som påstår att det inte spelar någon roll så länge man vänder på dom och dom inte ligger mer än 3 veckor.

Men det är ju en hel vetenskap detta med just äggkläckning alla säger olika men det beror nog på vad man har testat och vad som fungerat skulle jag tro.
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

fast då är det ju en fördel om det är en hönsras som gillar att ruva:idea:

Den rasen som jag valt är inte jätte skickliga ruvare , sen är det klart att det finns undantag även där.
 
Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!

Men det är ju en hel vetenskap detta med just äggkläckning alla säger olika men det beror nog på vad man har testat och vad som fungerat skulle jag tro.

Nu är det ju så att det spelar ingen roll vad andra eller man själv har testat, och lyckats eller inte lyckats med,det optimala måste ändå vara som hönan gör, lägga dem svalt o lite fuktigt och att äggen ligger ner.

För det verkar här i tråden av en del som hönan inte kan sitt jobb.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Cs218
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 034
Senast: Ketrawzc
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 261
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 513
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp