Äldre läromästare eller yngre häst?

I

itkiz

(Förlåt om jag lägger in tråden i fel forumskategori men är ny medlem och ingen kunskap om vart jag ska placera tråden!)

Jag har planer på att köpa häst/ponny efter ett par års uppehåll!
Pågrund av familjeförhållande sprack möjligheterna för aktivt hästintresse och där utav har det legat på hyllan. Saknar både att fixa och dona i stallet, borsta hästarna och att rida. Känner att gnistan i vardagen har "försvunnit" på något vis och utan hästkunnig förälder behöver jag lite hjälp med att hitta rätt häst! Jag hade en liten fundering på att kontakta någon i närheten men det har inte blivit av. Söker därför lite hjälp här för att få liten fundering på hurdan häst/ponny jag letar efter!

Började rida tidigt som liten och blev ägare till en otroligt envis shetlandsponny och har sen dess ridit ett par år på ridskola. Blev skötare till en b-ponny (lite av en problemponny) ett tag som jag red på tills ägaren sålde honom. Har sen dess inte haft någon häst att rida på. Jag är ca 164 cm lång och väger 50 kg. Är inte direkt någon nybörjare när det gäller varken ridning eller hantering.

Min fråga är:
- Ska jag leta efter en äldre och trygg läromästare till en början av min "come-back" eller ska jag leta efter en yngre häst/ponny att utbilda och utbildas av i ett par år framåt?

Tack på förhand!
 
Sv: Äldre läromästare eller yngre häst?

Hej,
välkommen tillbaka till hästlivet då! :)

Jag tror att anledningen till att du tvekar är att du inte riktigt vet om du är redo att ta dig an en unghäst. Om du inte vet detta så betyder det nog med all säkerhet att du faktiskt inte är redo att ta dig an en unghäst.

Det är viktigt att komma ihåg att detta med unghästutbildning har två sidor.
Den ena är de som har känslan för ridning och utbildning genetiskt, dvs de som kan utan att ha ridit särskilt länge bara kan känna hur saker och ting ska vara och kännas. Denna andel hästmänniskor uppgår kanske till 1% av alla aktiva ryttare. Resten måste utbilda sig själva först för att kunna utbilda sin häst.
Den andra sidan handlar om att vem som helst kan börja utbilda en unghäst, men man måste i sådana fall vara beredd att stå för det evenutella felutbildandet rent ekonomiskt i form av veterinärbesök, extra träningar för instruktör för att rätta till problemen som man själv orsakat, vara beredd på att hästen kan bli osäljbar då den blivit felriden etc etc. Har man råd att ta de smällarna så spelar det inte så stor roll vilken häst man köper.

Själv hade jag ett uppehåll på 10 år från det att jag senast sålde av mina två unghästar jag själv fött upp och utbildat. Trots att jag innan uppehållet hade en gedigen unghästvana så köpte jag mig faktiskt en ridskolehäst (från en kvalitetsridskola av toppklass i stockholm så det var ingen billig häst eller något gammalt övergivet ök direkt) bara för att komma igång och själv hitta formen och balansen. Hade jag startat med treåringen jag håller på att utbilda i dagsläget med en gång så hade jag förmodligen råkat ut för flertalet olyckor då min balans och styrka är en helt annan efter två års ridande på en stabil men aningen trög ridskolehäst.
Men det var precis vad jag behövde för att komma igång på allvar med ridningen igen och att nu vara kapabel att utbilda min treåring.

Hoppas detta kan ge dig lite aspekter på hästköpet. Det finns bra hästar till rimligt pris i dagsläget som man kan "öva upp sig" på för att sedan sälja och skaffa något man verkligen vill ha. :)
Vill du ha kontaktuppgifter till ridskolan jag köpte min häst ifrån så får du gärna PM:a mig. De ligger prismässigt runt 60' och det är mycket bra stam på dem samt att de är väl hanterade, trafiksäkra etc. Hoppas detta inte anses vara någon form av reklam i moderators ögon...
Lycka till och skriv gärna mer i tråden om du har vidare funderingar!
 
Sv: Äldre läromästare eller yngre häst?

Jag skulle nog i ditt läge köpa en färdigutbildad men inte alltför gammal häst som man kan ha glädje av länge. Måste inte bli jättedyrt om man inte söker "toppstammat".
Eftersom jag aldrig skulle klara av att sälja mina hästar så är det inget alternativ att köpa en läromästare att öva på för att sedan köpa en yngre - men vi är ju alla olika.
 
Sv: Äldre läromästare eller yngre häst?

Tack så mycket för svaren! :)

Jag tror jag får tänka över beslutet ett tag till och provrida båda delar innan jag bestämmer mig. Är smått sugen på att köpa en unghäst men vet inte om jag vågar, som du sa. Kan ju bli helt fel samtidigt som att det kan funka medans man kan köpa en färdigutbildad polle, där man direkt får den kunskap man söker :)
 
Sv: Äldre läromästare eller yngre häst?

Jag har ridit i 20 år, haft egna hästar elva år, tävlat MSV hoppning och jobbat lite med hästar. Först nu känner jag att jag är redo för en unghäst.
Ju mer erfarenhet och rutin man får, desto mer inser man hur mycket man har kvar att lära. Du får ut så mycket mer av en läromästare. Även om du inte räknar dig själv som nybörjare, så är det svårt att lära en häst saker som man inte kan själv. En av de viktigaste kunskaperna att lära sig är VAD en bra arbetsform är, VAD är det som händer med hästen rent fysiskt i form, HUR når man dit och VARFÖR vill man nå dit. Är du säker på att du har koll på det där? Även om det inte är det enda man behöver lära sig, så tycker jag att man väljer bort unghäst direkt om man är ens lite tveksam.
 
Sv: Äldre läromästare eller yngre häst?

Tycker absolut det låter bättre med en färdigutbildad och trygg häst, den behöver ju inte vara gammal för den sakens skull, men en unghäst låter du inte redo för. Hur gammal är du? Om du växer mer, så tänk över storleken på hästen också.
 
Sv: Äldre läromästare eller yngre häst?

Man är aldrig redo för en unghäst om man inte har unghästvana och en känsla för unghästar. Är du tveksam så tycker jag inte du är redo :)

När jag köpte min unghäst hade jag väldigt klart för mg hur jag ville ha hela hans hantering och utbildning från scratch. Jag hade hanterat/ridit/tävlat/ridit in det stuteriets hästar (och således hans mor, far och släkt) i 6 år (om jag inte räknar fel?) och fått ENORMT mycket bra tips och erfarenheter av ägarna :bow: Dessutom kände jag mig trygg med att lösa alla uppkomna situationer, jag kunde lätt behålla min röda tråd med hästen även om den reagerade mycket på vissa saker osv. Dessutom hade jag haft 2 av unghästarna hemma, varav en reds in hos mig.

Ett halvblod däremot kommer jag ALDRIG klara av. Ponnyer är en sak, de är logiska och små :D I mitt fall connemaror därm in nu är 155 cm som 5-åring. Men jag har för länge sedan insett att halvbloden inte passar mig utan gör mig osäker på om jag klarar av att hantera dem, både från marken och från ryggen. Det går troligtvis alldeles utmärkt att göra ungefär som med ponnyerna men är man osäker blir det aldrig bra, man klarar inte av att vara så trygg och konsekvent som en unghäst kräver. Därför håller jag mig till förvuxna ponnyer :) Och jag tipsar så klart om en stor connemara ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 675
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Vi går letat ponny ett tag nu och provridit ett par som inte riktigt fallit oss i smaken. Nu såg jag en annons på en D ponny född -04...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 736
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 329
Senast: ameo
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 990
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp