Äldre man död efter hästolyckan på Djurgården i somras

Olyckan där fem hästar kom lösa och sprang över människor på Djurgården i Stockholm i somras resulterade i att en äldre man fick livshotande hjärnskador. Mannen har nu avlidit och hästägaren riskerar därmed att åtalas för vållande till annans död.
 
Då får du läsa konstaterandet igen. Det handlar inte om att jag konstaterar vad någon har gjort utan ett konstaterande om ett presumtivt agerande. Den typ av konstaterande som kan innehålla spår av ironi och inte nödvändigtvis behöver beskriva handlingen exakt. För att ta ett närliggande exempel kan en hund som riskerar att bitas pga osäkerhet beskrivas som en hund som gillar att tugga på barn.

Jag har flera gånger hänvisat till FUP:en. Jag kan inte länka till den, men om du är mer intresserad av fallet än att misstolka vad jag skriver så går den bra att beställa.
Du kanske ska skriva det istället då och låta bli att hänvisa till en artikel som inte bekräftar ditt påstående för att styrka ditt påstående. För mig låter din förklaring som en efterhandskonstruktion. Jag tyckte och tycker du kom med elakt förtal avsett att misskreditera personen. Och det du skriver nu bekräftar det för mig. Du hänvisar till fupen som på intet sätt bekräftar att verksamheten skulle veta att de har hästar som var paniskt rädda för getingar redan innan incidenten.

Jag anser själv att det verkar som verksamheten inte tog säkerheten seriöst nog, däremot så tror jag inte de hade anledning att tro att hästarna skulle gripas av panik till den grad de gjorde heller. Det är inte direkt vanligt. Om det kan bedömas att de brustit i säkerhetstänket till den grad att ägaren kan anses vara vållande lämnar jag åt domstolen. Jag blir mörkrädd när jag hör bukedomstolen som i flera fall dömer på förhand utifrån rykten och kvällspressen.
 
Vad hade hänt om hästarna blivit skrämda medans dom red istället?
Kastade av sina ryttare och skenat ner folk?

Jag försvarar inte mannen men jag tänker att olyckor med hästar kan alltid ske och kanske borde hästar inte vara tillåtna alls i den miljön isåfall?
 
Vad hade hänt om hästarna blivit skrämda medans dom red istället?
Kastade av sina ryttare och skenat ner folk?

Jag försvarar inte mannen men jag tänker att olyckor med hästar kan alltid ske och kanske borde hästar inte vara tillåtna alls i den miljön isåfall?

Jag tycker att hästar i stadsmiljö ska man vara försiktig med. Det ska inte vara vilken häst som helst som ska tillåtas i stadsmiljö. Det blir för farligt om de blir rädda. Ute på landet, på mindre orter osv funkar det pga färre människor.
 
Han ska ha bundit 5 hästar i en 2 meter lång slana. Känns som att dom står väldigt nära varandra då. Och jag läste någonstans att han sa att han satt så han hade nära att gå ut till hästarna.
Den ena hästen var väl också på sin första stadstur ( har för mig att jag läste det strax efter det hände)

Ska bli intressant att se vad det blir för dom på detta.
Någon borde ju ha varit hos hästarna HELA tiden. Jag hade aldrig vågat binda upp en häst någonstans och sedan gå ifrån den (som jag antar hände här).
 
Fast å andra sidan: Vad hade han kunnat göra för att stoppa ett gäng panikslagna hästar? Hade det hjälpt om han var närmre? Nä, han borde naturligtvis aldrig satt hästarna i den situationen. Han borde bundit upp dem bättre och framför allt separat. Han borde haft bättre säkerhet från början. När paniken redan var ett faktum tror jag inte nån kunde gjort så mycket...
 
Förloppet förvärrades ju av att hästarna satt fast med repgrimmor så att när de fick panik så slet de upp hela uppbindningsställningen och tog den med sig. Hade de haft något emellan som gick sönder, så att de kom loss utan bekymmer, vågar jag tro att paniken hade varit mindre. Och det är väl det de ska pröva i domstol - om ägaren har agerat oaktsamt och tagit en medveten risk. Rimligen så har han ju vetat om att repgrimmor inte utlöses vid panik.
 
Förloppet förvärrades ju av att hästarna satt fast med repgrimmor så att när de fick panik så slet de upp hela uppbindningsställningen och tog den med sig. Hade de haft något emellan som gick sönder, så att de kom loss utan bekymmer, vågar jag tro att paniken hade varit mindre. Och det är väl det de ska pröva i domstol - om ägaren har agerat oaktsamt och tagit en medveten risk. Rimligen så har han ju vetat om att repgrimmor inte utlöses vid panik.

Jag ser filmer/klipp från USA där de regelmässigt verkar binda upp hästarna i just repgrimmor. Jag förstår det inte!
 
Vad hade hänt om hästarna blivit skrämda medans dom red istället?
Kastade av sina ryttare och skenat ner folk?

Jag försvarar inte mannen men jag tänker att olyckor med hästar kan alltid ske och kanske borde hästar inte vara tillåtna alls i den miljön isåfall?
Men det är inte alls samma sak, om en häst rycker till och upptäcker att den sitter fast eller inte kommer loss så drabbas den lätt av panik, det i kombination med att det var flera hästar tätt ihop plus att staketet åkte med gjorde att det blev kaos.

Om hästen som blivit rädd varit uppbunden i balsnöre tex och ryckt till och direkt kommit loss så hade det säkerligen inte blivit sådan panik bland hästarna. Normalt sätt så lugnar hästar ner sig oturligt fort när dom märker att dom inte sitter fast.

Det här hade inte behövt hända.
 
Men det är inte alls samma sak, om en häst rycker till och upptäcker att den sitter fast eller inte kommer loss så drabbas den lätt av panik, det i kombination med att det var flera hästar tätt ihop plus att staketet åkte med gjorde att det blev kaos.

Om hästen som blivit rädd varit uppbunden i balsnöre tex och ryckt till och direkt kommit loss så hade det säkerligen inte blivit sådan panik bland hästarna. Normalt sätt så lugnar hästar ner sig oturligt fort när dom märker att dom inte sitter fast.

Det här hade inte behövt hända.
Hästar kan bli precis lika skrämda av andra saker också du tror väl inte alla hästar som någonsin skenat gjort det för dom suttit fast?
 
Hästar kan bli precis lika skrämda av andra saker också du tror väl inte alla hästar som någonsin skenat gjort det för dom suttit fast?
Risken är väldigt väldigt liten, jag har sett massor av hästar som stuckit en liten bit och sedan stannat och sådant men riktigt panikartad sken där hästarna verkligen inte stoppas av någonting och springer över människor och bilar och allt vad som kommer i dens väg, det har jag bara sett en gång.

Det är inte vanligt att hästar reagerar på det sättet, inte normaltrygga hästar som är med sina människor.

Det handlar om att minimera riskerna, att inte vara så vårdslös. Man måste tänka till när man har med hästar att göra, speciellt på sådana platser där det rör sig mycket folk och hundar och trafik osv. Då lämnar man inte hästar uppbundna på det slarviga sättet.
 
Hyperbol och dubbelmoral i samma mening. Det är sannerligen tur att bukedomstolen inte dömer eftersom du, till skillnad från mig, anklagar någon för att faktiskt ha begått en brottslig gärning.
Nu är du rolig,.

Den stora skillnaden är att jag uttrycker min personliga åsikt om vad du de facto skrivit här och citerar det-det är inget hittepå. Du däremot sprider rykten du inte har belägg för, och hänvisar till källor som inte stödjer det du påstått.
 
Risken är väldigt väldigt liten, jag har sett massor av hästar som stuckit en liten bit och sedan stannat och sådant men riktigt panikartad sken där hästarna verkligen inte stoppas av någonting och springer över människor och bilar och allt vad som kommer i dens väg, det har jag bara sett en gång.

Det är inte vanligt att hästar reagerar på det sättet, inte normaltrygga hästar som är med sina människor.

Det handlar om att minimera riskerna, att inte vara så vårdslös. Man måste tänka till när man har med hästar att göra, speciellt på sådana platser där det rör sig mycket folk och hundar och trafik osv. Då lämnar man inte hästar uppbundna på det slarviga sättet.
Travhästar med vagn skenar på sättet du beskriver, det är helt annorlunda än en ridhäst som "bara" har sadel och träns, de stannar mycket fortare. Så att hästarna drar med sig en stolpe är totalt livsfarligt för både hästar och de som kommer ivägen.
 
Nu är du rolig,.

Den stora skillnaden är att jag uttrycker min personliga åsikt om vad du de facto skrivit här och citerar det-det är inget hittepå. Du däremot sprider rykten du inte har belägg för, och hänvisar till källor som inte stödjer det du påstått.

Du påstår att jag sagt att han uttryckt att hans hästar är paniskt rädda. Det är en ren lögn och inte någon personlig åsikt.
Mitt första inlägg i tråden är faktiskt en åsikt, så jag förstår inte varför du ens reagerade från första början om sådana är helt ok.
 
Hästar kan bli precis lika skrämda av andra saker också du tror väl inte alla hästar som någonsin skenat gjort det för dom suttit fast?

Bli skrämd och dra, ja. Skena utan att undvika hinder, det har jag ärligt nog talat aldrig sett i verkligheten, trots över 30 år bland hästar och ofta i hästtäta områden där en och annan häst kommer hem utan ryttare eller just kastar sig och drar när den stått uppbunden. Oftast brukar de dra en sväng, och sen varva ner och återvända till andra hästar om de kan. De kan gå igenom (tråd-)staket eller hamna framför en bil av olycka, men springer inte ner folk.
 
Nu är du rolig,.

Den stora skillnaden är att jag uttrycker min personliga åsikt om vad du de facto skrivit här och citerar det-det är inget hittepå. Du däremot sprider rykten du inte har belägg för, och hänvisar till källor som inte stödjer det du påstått.
Bara för att du inte hittar det @Dentaku mycket riktigt säger att ägaren påstår att det kan ha varit getingar i farten så finns det att läsa på AB, så innan du slänger skit omkring dig så får du kolla upp dina egna påståenden bättre.

Han berättar i förhör att hans hästar, tidigare travhästar, är otroligt lugna, och knappt skräms av någonting, oavsett om det är en bricka med porslin som går i kras i gatan eller utryckningsfordon med sirener.

”Kan ha varit getingar”

Men det finns ett undantag. Getingar.


– Dagen efter eller kanske på måndagen så fick jag vet att de har haft stora bålgetingar inne i restaurangen som de fångat in och släppt ut, säger mannen i förhör.

Det hade också varit lite problem med mindre getingar vid restaurangen, enligt den åtalade.

– Det visste jag inte när jag satte mig ner, att de hade haft getingar.

På polisens fråga om det hade ändrat någonting, om han vetat om det, säger mannen att han troligen inte hade stannat där då.

Rättegången är planerad att hållas i april.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...v-pasprungen-av-skenande-hastar-pa-djurgarden
 
Bara för att du inte hittar det @Dentaku mycket riktigt säger att ägaren påstår att det kan ha varit getingar i farten så finns det att läsa på AB, så innan du slänger skit omkring dig så får du kolla upp dina egna påståenden bättre.

Han berättar i förhör att hans hästar, tidigare travhästar, är otroligt lugna, och knappt skräms av någonting, oavsett om det är en bricka med porslin som går i kras i gatan eller utryckningsfordon med sirener.

”Kan ha varit getingar”

Men det finns ett undantag. Getingar.


– Dagen efter eller kanske på måndagen så fick jag vet att de har haft stora bålgetingar inne i restaurangen som de fångat in och släppt ut, säger mannen i förhör.

Det hade också varit lite problem med mindre getingar vid restaurangen, enligt den åtalade.

– Det visste jag inte när jag satte mig ner, att de hade haft getingar.

På polisens fråga om det hade ändrat någonting, om han vetat om det, säger mannen att han troligen inte hade stannat där då.


Rättegången är planerad att hållas i april.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...v-pasprungen-av-skenande-hastar-pa-djurgarden

Det där räcker inte. Tidningen har tydligen gjort en sensationslysten tolkning av att mannens citat att han inte skulle stannat vid uteserveringen om han vetat att det kunde getingar där.
 
Du påstår att jag sagt att han uttryckt att hans hästar är paniskt rädda. Det är en ren lögn och inte någon personlig åsikt.
Mitt första inlägg i tråden är faktiskt en åsikt, så jag förstår inte varför du ens reagerade från första början om sådana är helt ok.

Jag orkar inte dra det en vända till. Självklart kan man reagera på åsikter - vilket jag gjorde, du reagerar ju på mina. Buke består består till stora delar av åsikter som folk reagerar på.
 
Jag ser filmer/klipp från USA där de regelmässigt verkar binda upp hästarna i just repgrimmor. Jag förstår det inte!

Åsikterna går uppenbarligen isär där. Jag tror inte det finns ett facit utan olika skolor om vad som är okej. Jag antar det är lika naturligt för westernfolk att använda repgrimmor som för andra att använda vanliga grimmor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu inleds rättegången gällande den hästägare som bar ansvaret när fem hästar kom lösa och skenade på Djurgården, Stockholm, i somras...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En 55-årig man åtalas för grovt vållande till annans död efter att flera hästar skenade på Djurgården i Stockholm i somras. Flera...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fem hästar skenade och en man dog och flera skadades på Djurgården i somras. En Piteåbo åtalas idag för grovt vållande till annans död...
Svar
0
· Visningar
608
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 692
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp